Sida 55 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 18:28
av Gustafsson
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 19:41
av mati
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 20:00
av [JM]
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 20:05
av bat
[JM] skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Får en del av marginalen? Har en bättre story när kunden frågar om var man laddar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 20:23
av mati
[JM] skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
På lång sikt är det ju såklart intäkter från laddningen. På kort sikt är det kanske helt enkelt så att de vill kunna säga att det faktiskt finns snabbladdare där man kan ladda bilarna de försöker sälja till kunderna. Och att man menar allvar och satsar på ett eget laddnätverk.
Lite spännande att Hyundai, ett koreanskt företag, är med och bygger ett europeiskt laddnätverk. Var är de andra europeiska tillverkarna? Volvo t.ex.?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:07
av Svenssons
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:20
av Verdi
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:27
av Zalman3

Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:29
av Verdi
Zalman3 skrev:

Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:31
av Zalman3
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:

Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.
Jag kör ca 400 mil i månaden och kan inte ladda hemma.
Laddar till 95% på Teslas snabbladdare. Resten på hotellet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:32
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:38
av Swede1
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:48
av Svenssons
Swede1 skrev:
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Vad kostar en halvliter vatten på Pressbyrån? Där blir ju literpriset ca 40:- men vattnet kostar ju mindre än 2 öre hemma och då ingår avloppshanteringen till det. Toabesöket på stan kan ju kosta ytterligare en 5:-...

Att tro att elen från snabbladdare på stan ska kosta ungefär det samma som elen hemma är ju att bedra sig själv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:49
av Jerker
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
Vt inte hur avtalet ser ut idag, men när det här konceptet lanserades av Clever så hade de ett tak för hur många kWh man fick ladda/år till den fasta kostnaden. De såg genast risken att få Taxiföretag som skulle ladda alldeles för mycket och få affärsmodellen att haverera. Det stod inte i nån reklam om att det fanns ett tak, men om man frågade dem så berättade de hur många kWh som ingick i "att ladda hur mycket som helst för en fast kostnad". Minns inte nu, men tror att det var 5000 kWh/år och då kostade abonnemanget 600/mån.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 22:50
av bat
Finns definitivt ett tak. Annars kommer folk snabbt gå ihop och dela laddkort med varandra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 23:11
av 2xA
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 23:29
av RagWal
2xA skrev:
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 sep 2019 00:26
av joel80
Jag laddar ca 100kWh per månad på Bee och har 99kr-abonnemanget. Då laddar jag för 2.50kr/kWh istället för 5kr.
Utan abonnemang hade det kostat ca 500kr. Med blir det 349kr/mån och alltså ca 3.50kr/kwh. Jag snittar runt 1.6-1.8kWh/mil på långresorna så kostnaden per mil för den laddningen blir runt 6kr.
Men sen laddar jag ca 200kWh hemma och ytterligare 50-100kWh på destinationsladdare som oftast är gratis. Så totala milkostnaden för "bränsle" blir under 2kr/mil. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 sep 2019 06:54
av Bjelke
RagWal skrev:
2xA skrev:
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!
Liknande här, kör ca 17 mil per dag och laddar på BEE:s laddare nästan till 100% under veckorna och hemma på helgerna, så jag landar på under 1:-/mil eller
under 0,5:-/kWh. Löjligt billigt. Dock så laddar jag nästan uteslutande på typ2-uttaget (för att inte blockera snabbladdar-delen för "behövande")
För mig skulle även det gamla priset på 600:-/månad vara billigt (om det vore utan tak som det är nu).
Sedan bor vi oftast på Scandic och laddar lite där också eftersom BEE har stolpar på dom flesta av deras parkeringar :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 12:38
av taliz
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 13:03
av Verdi
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 13:33
av Ulfie2
Verdi skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
Jag tycker den verkar som en riktigt trevlig bil!
Som sagt, att kunna starta laddning från bilen är ju helt klart ett steg i rätt riktning för icke-teslor!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 17:47
av macky
Verkade tyvärr inte lika snål i hans 1000km test. Färddatorn resetade mitt i men ca 3 kw/mil genom Sverige på E6:an.

Ser för övrigt att Örebro nu till slut öppnat. En långkörare den.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 17:56
av mati
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 17:59
av frippan
Örebro skall vara igång nu