Sida 59 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2019 22:19
av Jerker
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2019 22:44
av bonath
Jerker skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.

Cirkelkaffe... :lol: :lol: :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2019 23:12
av Svenssons
mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.
Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.
Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.
Ja, arbetet med Värnamo började 21/6 och allt markarbete har varit klart en längre tid nu. Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2019 23:23
av micke_r
Svenssons skrev:
Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.
Hehehe.. Lärarna, autocomplete är fantastiskt. Bild Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2019 23:25
av Svenssons
Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2019 23:30
av Jerker
Svenssons skrev:
Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
Har inte använt vare sig autocomplete eller autocorrect på åratal. Tycker det är värdelöst.

Min egen tolkning av snabbmatskedjan med bensin som sidosyssla ovan var helt medveten. :mrgreen:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2019 18:33
av tor
Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).

Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2019 03:42
av taliz
tor skrev:
Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).

Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
Ska funka betydligt bättre numera.
I värsta fall får du starta om laddningen nån gång.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 okt 2019 19:30
av macky
Testade ionity vid resa tor sthlm karlskrona i helgen med min e-tron och det funkade bra dit och till slut även hem. Startade laddaren med appen först och pluggade in efter betalningen var genomförd och allt gick bra. Hem testade jag med plugsurfing tag och då snurrade det ngn minut som det gör men sen kom laddningen är klar upp på skärmen. Testade med appen och fick samma resultat. En laddare var ur funktion och en upptagen. Återstod en som jag testade med appen och allt funkade perfekt. Har bara testat en annan ionity tidigare (utan problem) och en mcd 50 kW ccs som också gick bra. Man blir ju lite smånojjig i ngn minut när det inte klaffar och man har 15% SoC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 05:04
av Laban
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 05:27
av PhR34k
Laban skrev:
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Helt sinnessjuka priser. Det blir alltså runt 26 kr milen för min model x. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 07:16
av zyax
Det där priset är dumt, det måste betyda att de vill stänga ute de som inte varit med och betalat. Antar att man skulle kunna öppna SuC också för andra som betalar tre-fyra gånger priset som vi som betalar på SuC gör. Vi behöver inte göra så stor sak av detta pris, vi skiter i deras abbonnemang och laddare och får invänta Teslas utbyggnad och alla blir glada och nöjda ändå.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 07:27
av Jerker
Skulle vara intressant att få veta vad ett abonnemang kan kosta. Har för mig att mati har skrivit nåt om vad Audi erbjuder, och det var, enligt min minnesbild, verkligen inte förmånligt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 07:44
av mans71
Dom måste ju ha en stor skattkista eftersom dom kan avstå affärer och tvinga in dom som saknar alternativ in i deras abonnemangsmodell. Det behövs mao en ny aktör så konkurrens uppstår.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 07:51
av slugger75
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 08:13
av EnTraktor
Ionity har sagt att 8€ är introduktionspris under tidig utbyggnad av nätet. Så att priserna kommer höjas är helt klart. Att det blir kraftiga höjningar är inte heller orimligt då företagen bakom Ionity knappast vill sponsra laddning åt Tesla och andra märken. Köper man en bil från nått av företagen bakom Ionity kommer man säkert få en bra deal, dom andra får betala ordentligt. Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 08:22
av Zalman3
EnTraktor skrev:
Ionity har sagt att 8€ är introduktionspris under tidig utbyggnad av nätet. Så att priserna kommer höjas är helt klart. Att det blir kraftiga höjningar är inte heller orimligt då företagen bakom Ionity knappast vill sponsra laddning åt Tesla och andra märken. Köper man en bil från nått av företagen bakom Ionity kommer man säkert få en bra deal, dom andra får betala ordentligt. Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Kanske blir standard att man som i ID3 fallet får gratis 2000kWh första året, men sen tar man bra betalt!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 08:30
av Henrik Torphammar
EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 08:48
av EnTraktor
Henrik Torphammar skrev:
EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
Ganska löjligt att tro man har betalat för sig när man betalat 80 kr. Åkte Spanien-Sverige i helgen. På 3 ställen var Ionity laddarna fulla - av Tesla bilar - knappast vad VW, Porsche m.fl. vill betala för. Ägarna har plöjt ner miljarder och laddarna är upptagna av Tesla bilar så ägarnas tyska bilar inte kan laddas.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 09:02
av Svenssons
EnTraktor skrev:
Henrik Torphammar skrev:
EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
Ganska löjligt att tro man har betalat för sig när man betalat 80 kr. Åkte Spanien-Sverige i helgen. På 3 ställen var Ionity laddarna fulla - av Tesla bilar - knappast vad VW, Porsche m.fl. vill betala för. Ägarna har plöjt ner miljarder och laddarna är upptagna av Tesla bilar så ägarnas tyska bilar inte kan laddas.
Problemet är inte att det står Teslor som tar plats som skulle tagits av ett tyskt bilmärk, problemet är det knappt rullar några tyska elbilar som har nytta av Ionity. Platserna hade varit tomma annars.

För mig blir det en kostnad på 39:- milen eftersom jag normalt gör av med 3kWh per mil i min Model X. Även ifall det är undantagsfall på längre resor så blir det ordentligt dyrt. Blir ca 2000:- extrakostnad för en resa Kalmar-Göteborg ToR t.ex för att spara kanske 45 minuters total restid när väl Ionity Värnamo är på plats knappt 2700:- per timme alltså.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 09:03
av PhR34k
EnTraktor skrev:
Henrik Torphammar skrev:
EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
Ganska löjligt att tro man har betalat för sig när man betalat 80 kr. Åkte Spanien-Sverige i helgen. På 3 ställen var Ionity laddarna fulla - av Tesla bilar - knappast vad VW, Porsche m.fl. vill betala för. Ägarna har plöjt ner miljarder och laddarna är upptagna av Tesla bilar så ägarnas tyska bilar inte kan laddas.
Men det måste vara för att det finns typ 10 Tesla bilar på varje Vag elbil just nu? Men jag förstår din poäng.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 09:04
av Laban
slugger75 skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.
Sant. Men tyvärr har vi sett liknande prisbilder från andra operatörer, dvs, om man inte skaffar abonnemang då.

Problemet med abonnemangsbiten är att nätverken i dagsläget är långt ifrån täckande samt att de flesta laddar hemma till 90+%. Ganska många kommer nog inse att det kan dröja månader mellan gångerna man måste snabbladda. Och då vill man inte betala för ett abonnemang, än mindre flera. Och man vill heller inte betala 25 kr/mil de gånger man faktiskt kör längre sträckor. Visst, det kanske inte blir stora summor totalt sett men det ser inte bra ut. Dålig reklam.

Jag tror att man får svårt att konkurrera med Tesla om man inte löser detta på ett bättre sätt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 09:10
av point1
Laban skrev:
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Bilden ser manipulerad ut om man tittar på siffrorna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 09:21
av JoeMad
Hittade denna, men har inte följt hela tråden så ursäkter om den redan publicerats

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 okt 2019 09:30
av bonath
point1 skrev:
Laban skrev:
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Bilden ser manipulerad ut om man tittar på siffrorna.

Ja, ser absolut skumt ut...