Sida 68 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 dec 2019 23:03
av Jerker
taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Norrköping är väl mkt för E22. Tar ju slut/börjar där.
17 mil till Oskarshamn därifrån. Perfekt.
Absolut, men den ligger inte efter E22 heller utan mitt inne i stan. (Fast den är betydligt enklare att nå från E22 än från E4.)
Tycker det ser ut att vara precis vid E22, trafikplats vilbergen.
Ja, OK, de ändrade dragningen på E22 när de drog E4 runt stan. Förr gick E22 rakt upp och mötte E4 norr om stan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2019 07:28
av Snubblaren
Aldrig tänkt på att Söderleden är e22:an. Då kanske det var en vet vettig placering.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2019 07:32
av Jerker
Snubblaren skrev:
Aldrig tänkt på att Söderleden är e22:an. Då kanske det var en vet vettig placering.
Nej, jag tror inte att gemene man i Norrköping tänker så om E22.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2019 07:34
av Jerker
Det kan bli så att jag i morgon har anledning att köra slut på batteriet så att jag kan ladda där. Då kan jag få se om jag kommer över 100 kW med min SR+.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 dec 2019 20:14
av Jerker
Har nu laddat i Norrköping. Kom upp som mest 131 kW med min SR+. Den var tyvärr inte gratis, så jag bestämde mig för att ladda till 100% när jag ändå betalade.

Det intressanta är att jag fyllde i 47 kWh i batteriet och på laddaren stod det att det gått åt 53,3 kWh men när jag loggar in på mitt Plugsurfingkonto så står det att jag laddat 28,64 kWh!
Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 07:15
av Snubblaren
Tänkte åka och snålladda men det kostade pengar. Kostade även för dig?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 07:22
av Jerker
Snubblaren skrev:
Tänkte åka och snålladda men det kostade pengar. Kostade även för dig?
88:-

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 08:31
av SolnaGnagarn
Jerker skrev:
Snubblaren skrev:
Tänkte åka och snålladda men det kostade pengar. Kostade även för dig?
88:-
Är det 88:-/gång oavsett hur lite/mycket man laddar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 09:43
av Jerker
SolnaGnagarn skrev:
Jerker skrev:
Snubblaren skrev:
Tänkte åka och snålladda men det kostade pengar. Kostade även för dig?
88:-
Är det 88:-/gång oavsett hur lite/mycket man laddar?
Ja, det är officiellt 80:-men varierar tydligen lite beroende på vilken station man laddar på. Örebro debiterar mig också 88:-. Men Värnamo var gratis när jag laddade där i slutet av november.

Detta är ju bara nu i början. Senare ska de väl börja ta betalt per kWh och kanske också ha en avgift per minut. Det har ju kommit fram uppgifter om att de ska ha den modellen. Och så kommer väl de bilföretag som ingår i konsortiet att ha särskilda erbjudanden för de bilar de själva säljer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 11:22
av Lindstromer
Jerker skrev:
Har nu laddat i Norrköping. Kom upp som mest 131 kW med min SR+. Den var tyvärr inte gratis, så jag bestämde mig för att ladda till 100% när jag ändå betalade.

Det intressanta är att jag fyllde i 47 kWh i batteriet och på laddaren stod det att det gått åt 53,3 kWh men när jag loggar in på mitt Plugsurfingkonto så står det att jag laddat 28,64 kWh!
Bild
Försökte testa igår vid lunch, mackpersonalen kom ut med laddbricka och sa med uppgiven röst att hela området har strömavbrott så blev inte läge att testa.

Kanske tur om det ändå kostade, jag bor ju i närheten så ville mest testa. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 11:26
av Jerker
Lindstromer skrev:
Försökte testa igår vid lunch, mackpersonalen kom ut med laddbricka och sa med uppgiven röst att hela området har strömavbrott så blev inte läge att testa.

Kanske tur om det ändå kostade, jag bor ju i närheten så ville mest testa. ;)
Oj! När jag var där så var en av laddarna trasig (redan!) men det syntes inte i appen. När jag laddade så syntes det att den var upptagen, så det är ju konstigt att den felande laddaren inte rapporterar in det till systemet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 11:30
av Ampera
Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 11:53
av Jerker
Ampera skrev:
Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.
Asch då! Ska passera den nästa helg, hade hoppats på en gratisladdning. Men då får det väl bli lunch på Toftaholm istället! :mrgreen:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 14:11
av evilirish
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 14:13
av taliz
evilirish skrev:
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild
Hur då? Dom har ju bara CCS.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 15:34
av evilirish
taliz skrev:
evilirish skrev:
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild
Hur då? Dom har ju bara CCS.
Nej, nu sitter där även Chademo!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:27
av mati
200 live! Det var 40 för exakt ett år sedan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:39
av Zalman3
En norr om Stockholm som är igång.
Man får köra Tesla ett tag till.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:44
av mati
Nu är det 202. Samma plötsliga ökning av driftsättningar som förra året strax innan årsskiftet. Notera också att det finns fler Ionitys i Sverige än i Norge.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:56
av Hertsh
Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 10:08
av mati
Hertsh skrev:
Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.
Enig. Men det är kanske inte enbart Ionitys fel när man tolkar deras uttalanden rätt.
Vi ble faktisk nødt til å bytte kommune, så det er gjort. Seriøse firmaer annonser ikke før de er 100% sikre og det er ved byggestart. Mye kan skje før det, og jeg snakker av erfaring.
och
Vi kan takke en svært treg kommune for at har tatt så lang tid, dessverre
https://sv-se.facebook.com/ionitynordic/

Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 10:18
av taliz
Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?


Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 dec 2019 13:09
av Aanuka
taliz skrev:
Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?

Har enbart gjort 6 laddningar på Ionity (Mantorp samt Södertälje) vilket har fungerat klanderfritt.
Använder mig av Plugsurfing taggen som fungerat varje gång, men ser fram emot att de löser CCS-Betalningen som de tydligen ska ha haft ett pilotprojekt på.

Sett till KW så är det lägsta jag fått 87KW vilket jag förmodar var för jag kom med kallt batteri och låg SoC (12%)
Efter några minuter var det uppe på 150KW för att gå ner något efter 83%.
Laddat några gånger till närmare 100% när det varit taskigt väder men då även med relativt hög KW de sista % (85-95KW)

Håller mig mest i Stockholm och söderut där placering av Ionity laddarna fungerar bra (Stockholm <-> Jönköping <-> Göteborg) samt (Stockholm <-> Karlskrona).
Sträckan Stockholm <-> Göteborg via Jönköping är fortfarande lite klurig då Ulricehamn ännu inte är igång, men hoppas på att den öppnar inom kort.

Det som jag kan se som ett problem med Ionity är väl antalet laddstolpar per station som oftast enbart är 4stycken (I vissa fall 2).
Nu har det ändå fungerat dugligt då jag aldrig behövt vänta, men med nya Bonus/Malus och andra incitament för att främja elbil så kan det på sikt bli trångt.
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 01:16
av Svenssons
Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 05:20
av Aanuka
Svenssons skrev:
Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.

Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.