Sida 69 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 11:26
av Jerker
Lindstromer skrev:
Försökte testa igår vid lunch, mackpersonalen kom ut med laddbricka och sa med uppgiven röst att hela området har strömavbrott så blev inte läge att testa.

Kanske tur om det ändå kostade, jag bor ju i närheten så ville mest testa. ;)
Oj! När jag var där så var en av laddarna trasig (redan!) men det syntes inte i appen. När jag laddade så syntes det att den var upptagen, så det är ju konstigt att den felande laddaren inte rapporterar in det till systemet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 11:30
av Ampera
Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 11:53
av Jerker
Ampera skrev:
Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.
Asch då! Ska passera den nästa helg, hade hoppats på en gratisladdning. Men då får det väl bli lunch på Toftaholm istället! :mrgreen:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 14:11
av evilirish
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 14:13
av taliz
evilirish skrev:
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild
Hur då? Dom har ju bara CCS.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 dec 2019 15:34
av evilirish
taliz skrev:
evilirish skrev:
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild
Hur då? Dom har ju bara CCS.
Nej, nu sitter där även Chademo!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:27
av mati
200 live! Det var 40 för exakt ett år sedan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:39
av Zalman3
En norr om Stockholm som är igång.
Man får köra Tesla ett tag till.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:44
av mati
Nu är det 202. Samma plötsliga ökning av driftsättningar som förra året strax innan årsskiftet. Notera också att det finns fler Ionitys i Sverige än i Norge.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 08:56
av Hertsh
Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 10:08
av mati
Hertsh skrev:
Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.
Enig. Men det är kanske inte enbart Ionitys fel när man tolkar deras uttalanden rätt.
Vi ble faktisk nødt til å bytte kommune, så det er gjort. Seriøse firmaer annonser ikke før de er 100% sikre og det er ved byggestart. Mye kan skje før det, og jeg snakker av erfaring.
och
Vi kan takke en svært treg kommune for at har tatt så lang tid, dessverre
https://sv-se.facebook.com/ionitynordic/

Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 dec 2019 10:18
av taliz
Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?


Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 dec 2019 13:09
av Aanuka
taliz skrev:
Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?

Har enbart gjort 6 laddningar på Ionity (Mantorp samt Södertälje) vilket har fungerat klanderfritt.
Använder mig av Plugsurfing taggen som fungerat varje gång, men ser fram emot att de löser CCS-Betalningen som de tydligen ska ha haft ett pilotprojekt på.

Sett till KW så är det lägsta jag fått 87KW vilket jag förmodar var för jag kom med kallt batteri och låg SoC (12%)
Efter några minuter var det uppe på 150KW för att gå ner något efter 83%.
Laddat några gånger till närmare 100% när det varit taskigt väder men då även med relativt hög KW de sista % (85-95KW)

Håller mig mest i Stockholm och söderut där placering av Ionity laddarna fungerar bra (Stockholm <-> Jönköping <-> Göteborg) samt (Stockholm <-> Karlskrona).
Sträckan Stockholm <-> Göteborg via Jönköping är fortfarande lite klurig då Ulricehamn ännu inte är igång, men hoppas på att den öppnar inom kort.

Det som jag kan se som ett problem med Ionity är väl antalet laddstolpar per station som oftast enbart är 4stycken (I vissa fall 2).
Nu har det ändå fungerat dugligt då jag aldrig behövt vänta, men med nya Bonus/Malus och andra incitament för att främja elbil så kan det på sikt bli trångt.
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 01:16
av Svenssons
Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 05:20
av Aanuka
Svenssons skrev:
Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.

Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 07:32
av Svenssons
Aanuka skrev:
Svenssons skrev:
Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.

Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.
För att kunna få ut 350 kW krävs det att laddningen sker med 800V och inte 400 V.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 11:51
av mati
Aanuka skrev:
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Många av stationerna har ju redan fundament för fler laddare. Jag gissar att det är bara laddarna som fattas, allt annat borde vara förberett. Ionity satsar nog främst på att få så bra yttäckning som möjligt i första hand. Precis som Tesla gjorde. Och det är ju bra.
Frågan är vad som händer när stationerna väl har kompletterats med de laddare som inte är installerade idag. I snitt sex laddare per station är inte mycket, även om varje laddare i teorin kan leverera 175/350kW. Jag har aldrig någonsin stått i kö hittills, varken på SuC, hos Ionity eller någon annanstans. Men det beror nog på att jag har haft tur och att jag sällan snabbladdar. För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 12:11
av taliz
mati skrev:
För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
Det riktigt sura är ju att många som laddar på ionity gör det med bilar som laddar väldigt långsamt.
eNiro, kona, ioniq, egolf etc. Ingen klarar ens 100kw. Risken är väl att många bas-ID3 också kommer "clogga" stationerna.
De som sen kommer med étron, PS2 etc som klarar betydligt mer får stå och vänta och vänta...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 12:29
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
Det riktigt sura är ju att många som laddar på ionity gör det med bilar som laddar väldigt långsamt.
eNiro, kona, ioniq, egolf etc. Ingen klarar ens 100kw. Risken är väl att många bas-ID3 också kommer "clogga" stationerna.
De som sen kommer med étron, PS2 etc som klarar betydligt mer får stå och vänta och vänta...
Ja, det kan bli ett problem. Framförallt när det inte finns några 50kW-laddare som alternativ för dessa bilar. Men å andra sidan laddar även en e-Golf hyfsat fullt på 45 minuter eller så. Den kommer med andra ord inte blockera laddaren avsevärt längre än en e-tron som också behöver 45 minuter för att ladda 0-100%. Att Golfen sedan inte kan köra lika långt på en laddning gör ju ingenting just i det sammanhanget.
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 13:42
av Jerker
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.

Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 13:49
av taliz
Jepp, har varit "stökigt" vid HPC i lödde ibland...
Tyckte lite synd om en stressad och irriterad eNiro-förare för några veckor sen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 14:01
av BrooklynS
mati skrev:
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?

Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jan 2020 17:24
av mati
BrooklynS skrev:
mati skrev:
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?

Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.
Njaaaaa inte riktigt. Du vet väl varför SuC Lagan ligger där den ligger? Tesla fick inte bygga någon annanstans. Någon kommun, vilken det nu var, satte sig på tvären. Så visst brottas alla aktörer med samma bekymmer. Det finns inget konspiratoriskt i det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 jan 2020 17:16
av macky
Testade de nya Ionity både i Oskarshamn och Norrköping på väg hem från Blekinge. Oskarshamn var lite segare med dryga 100 som segade upp mot 135 kW medan Norrköping gav dryga 150 nästan direkt. Båda ligger ju lite dåligt till beaktat vad som finns runtomkring tyvärr. Ingenting utom macken vad jag kunde se, industriområde i Oskarshamn och bostadsområde strax utanför centrum i Norrköping. Men bra att de är på plats och relativt nära vägen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 jan 2020 19:21
av AntonBeckman
Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?