Sida 73 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:24
av chaffis75
point1 skrev:

Mm, tror nog att den här marknaden kommer regleras om det inte blir en hälsosam konkurrens snart. Skulle ju vara väldigt vanskligt om t.ex. ett bilmärke inte känner sig ha råd att vara kvar i Ionity och helt plötsligt så måste alla ägare av det märket helt plötsligt betala 3 gånger mer.
Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:25
av mati
EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:27
av chaffis75
mati skrev:
EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.
Vänta bara några år så kanske..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:32
av Verdi
chaffis75 skrev:
mati skrev:
EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.
Vänta bara några år så kanske..
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:33
av mati
chaffis75 skrev:
Vänta bara några år så kanske..
Inget helt orimligt antagande. Men inte särskilt sannolikt i nuläget. Beror ju på hur marknaden utvecklas. Just nu är det vilda västern i kubik med totalt random prissättning. Det är uppenbart att det inte kan fortsätta i all evighet. Annars kommer ingen att vilja köpa elbilar. Tesla har med sitt SuC-nätverk naturligtvis ett stort ess i rockärmen. Det kortet kan de spela på olika sätt. Vi får se.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:34
av Nicke Nyfiken
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Det är ju dessutom det bästa för klimatet enligt Preems expert. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:40
av Nicke Nyfiken
chaffis75 skrev:
Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..
Det är redan öppet sedan länge för de biltillverkare som är villiga att vara med och finansiera nätverket. Det har ju spekulerats friskt här på forumet om Volvo/Polestar ska kliva in.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:40
av mati
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:43
av Snubblaren
frippan skrev:
Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddare :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:47
av taliz
mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Audi kanske lanserar ett abb för det också.
"Kör du étron? Skall du på semester? Teckna orginalservice-avtal så ingår hyra av Q7 på semestern!"

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:49
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?

I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin. :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 20:50
av helix
Snubblaren skrev:
frippan skrev:
Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddare :lol:
Fortum äger Plugsurfing så där har du anledningen ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:21
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?

I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin. :?
Jag har inte kollat priserna supernoga när jag var i Tyskland förra helgen, men jag tror diesel låg runt 1:20€. En enorm skillnad mot Sverige alltså. Elen kostar ju i vanliga fall ungefär 3 ggr så mycket där nere. Men i fallet med Ionity är det samma pris. De tjänar alltså grymt mycket mer pengar på oss svenska kunder.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:26
av mati
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:37
av Swede1
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:38
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.

Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:42
av metchristian
Swede1 skrev:
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Varför skulle de va så dumma? Det är ju en av anledningarna till att de behåller sitt försprång ju!
Skulle vw, Audi, BMW skapa en elbil som har samma grymma interface så skulle ju tesla få problem,
så att öppna upp sitt laddnätverk för konkurrent är ju lite att skjuta sig själv i foten...även om de andra skulle ”komma” ikapp gällande interface och räckvidd så är ju en av teslas fördelar just laddnätet...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:42
av frippan
Swede1 skrev:
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Tror ett av de största problemet med det är att det inte finns kapacitet nog att släppa in några andra i dagsläget.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:48
av LarsL
Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh? :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:52
av fth
LarsL skrev:
Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh? :D
Nä, men ser ännu färre anledningar att välja något annat än just Tesla :D

(Inte för att jag sett några bra tidigare heller ;) )

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 21:53
av Verdi
LarsL skrev:
Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh? :D
Nej såklart. Jag kommer aldrig ladda på Ionity. Men i förlängningen kan det bli ett alternativ.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 22:05
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.

Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 22:35
av taliz
mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.

Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
Och låtsas som att Tesla inte existerar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 22:38
av Nilp
Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.

Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.

Där bli många McDonalds besök på skidresan. :D
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2020 22:38
av Hertsh
En försenad julklapp till Tesla. Argumentet om SuC blir åter väldigt starkt och kommer leda till högre försäljning för Tesla.