Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Man kan hoppas att tesla kommer ha låga priser på sitt laddnätverk under överskådligt tid. Men det vore naivt att tro att inte priset kan höjas.
Tesla har försökt höja priset men blivit slaget på fingrarna av konsumenterna.(att sluta med gratis laddning).
Nu handlar det om ionity och jag vill påstå att en stor del av deras kunder är tesla ägare. Så jag säger det är dags att visa konsumentmakt och visa vad man tycker. Vissa säger att marknaden sköter det (som det var någon magisk enhörning).Men konsumenterna är just marknaden; de kan föra oväsen och hota med reglering och annan påverkan. Och det är kanske vad som behövs. Jag tycker att de skall kunna ta bra betalt, men det finns en gräns.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
taliz skrev:
Tyskarna skulle kunna gjort samma sak, men istället väljer dom en väg som får färre att köpa elbil.
Du har en bra poäng där. Billig eller till och med gratis laddning på livstid upplever man som kund som extremt fördelaktigt, även om man kanske inte tjänar nånting på det eftersom man har betalat för denna "förmån" med bilens pris.
Bränslepriser är en känslig angelägenhet. Det är roligare att få gratis bränsle än att få en något billigare bil.
Vad kostar den gratis laddning som Model S hade tidigare för Tesla per år? Man betalar ju elräkningarna så det borde ju kunna gå att räkna på. Hur många Teslor har fri laddning ute på vägarna idag och ungefär hur mycket konsumerar dom?
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

Nilp skrev:
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.

Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!

Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.

TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!

Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.

Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?

Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.

Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.

Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.

Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.

Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.

Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.

Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.

Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.

En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

B99 skrev:
Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.

Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.

En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.
Ursäkta mig men att tvingas betala 199:-/mån för att få 3:50/kWh är inte förmånligt.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Snap02 skrev:
Nilp skrev:
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.

Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!

Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.

TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!

Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.

Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?

Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.

Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.

Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.

Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.

Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.

Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.

Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
När man vet vem som äger Ionity så är det inte så svårt att räkna ut deras mål, man ska inte köpa elbilar utan avgasbilar. Man kan inte förklara prissättningen på något annat sätt. Hoppas bara att det finns tillräckligt med idioter som ska köpa deras törstigaste modeller så de får fina böter för utsläppen :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ett argument för tesla är ju ofta dom låga totalkostnaderna. Det är ju ett starkt köpargument. Varför måste det vara billigare att köra Tesla än motsvarande fossilbil?
Varför kan man inte ta mer betalt? Borde inte ett utbyggt laddnätverk kunna innebära att man kan ta mer för bilarna?
Take a wild guess.
Man är beroende av nya försäljningsrekord för att uppfylla förväntningarna? Menar du att Teslas försäljning av 800 000bilar har betalat för alla investeringar till den grad att man ligger på plus eller menar du att löpande intäkter överstiger utgifter under en definierad period?
Eller behöver man fortsätta investera pengar som inte kommer från försäljning av bilar?
Man är beroende av stor skala för att kunna konkurrera och gå med vinst.
Eftersom man nu går med vinst har man nått tillräckligt stor skala för att göra just det.

En liknelse: Volvo har bara 2 års garanti. Kia däremot har 7 år. Mazda 10 år.
Garantiåtaganden kostar alltså Kia och Mazda betydligt mer än Volvo. Ändå fortsätter dom med det.
Vad tror du det beror på?
Det är en konkurrensfördel helt enkelt. Samma sak med superchargernätet.
Stor skala? Tesla? Är inte det lite att gå händelserna lite i förväg? Tesla är ju en mycket liten biltillverkare än så länge. Finns inte en chans att intäkterna från dom bilar man sålt hittills redan har täckt investeringarna i utveckling, fabriker och laddinfrastruktur.
Hur mycket kan det ha kostat teslas laddnät? Totalt sedan man började? På ett ungefär.

Nybilsgarantier är försäkringslösningar. Om alla använde dom skulle det inte gå ihop. Det är naturligtvis Kia och MAzdas kunder som betalar för dessa försäkringar utspritt på alla miljoner bilar man säljer.
Tesla har lika hög omsättning som Volvo nu. Dvs i så fall är Volvo också en "mycket liten" biltillverkare. I år, eller senast nästa år, är de större än Volvo. Om ytterligare ett par år flera ggr större.

Det finns gott om data publicerat gällande Teslas finanser. Likt så gott som alla bolag med enorm tillväxt har de lånat upp för att kunna investera. Därigenom växer de ännu snabbare. De har inga som helst problem att betala av dem. Förövrigt är det i närmast dumdristigt att INTE vara belånad idag. Tom Apple som har en gigantisk kassa och enorma intäkter har också enorma lån. Det är helt enkelt mest fördelaktigt.
Jag själv skulle kunna köpt ett dussin Model 3 kontant, men jag köpte den ändå med lån.

Det verkar som du förstod poängen, men ändå inte. På samma sätt som Mazda och Kias alla kunder betalar för de långa nybilsgarantierna, betalar Teslas kunder för Superchargernätet.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Det kan ju bli så att de märken som står bakom Ionity avtalar om lägre priser för sina kunder. Då kan det bli liknande villkor som för Teslabilar och kostnaden för laddnätverket fördelas utifrån försäljning av den egna produkten. För Teslas del är det ju mycket enklare- de måste ensamma stå för pengarna.
”Otrogna” får då betala fullt pris, dvs behövande Teslor får betala ett högt pris, men det kan det ju vara värt om det verkligen behövs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

B99 skrev:
Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.

Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.

En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.

Haha!! Vilka förmånliga priser menar du?
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Tesla har lika hög omsättning som Volvo nu. Dvs i så fall är Volvo också en "mycket liten" biltillverkare. I år, eller senast nästa år, är de större än Volvo. Om ytterligare ett par år flera ggr större.

Det finns gott om data publicerat gällande Teslas finanser. Likt så gott som alla bolag med enorm tillväxt har de lånat upp för att kunna investera. Därigenom växer de ännu snabbare. De har inga som helst problem att betala av dem. Förövrigt är det i närmast dumdristigt att INTE vara belånad idag. Tom Apple som har en gigantisk kassa och enorma intäkter har också enorma lån. Det är helt enkelt mest fördelaktigt.
Jag själv skulle kunna köpt ett dussin Model 3 kontant, men jag köpte den ändå med lån.

Det verkar som du förstod poängen, men ändå inte. På samma sätt som Mazda och Kias alla kunder betalar för de långa nybilsgarantierna, betalar Teslas kunder för Superchargernätet.
Ja Volvo är också en mycket liten tillverkare.
Inga som helst problem säger du? För Tesla handlar det ju om att expandera tillräckligt fort för att kunna betala av sina lån. Det är ju därför marknaden reagerar negativt på allt annat än rekord från Tesla. Det är ju det allt handlar om nu.

En hur mycket har teslas laddnätverk kostat i drift sedan 2012? Utslaget på antal sålda bilar? Förmodligen betydligt större summor än vad en försäkring för att täcka nybilsgarantin kostar.
Det är vad jag menar. Teslas investerare subventionerar laddnätverket för att bygga företaget genom enorm tillväxt. Någon gång under resans gång kommer man tycka marknaden är mogen för att börja ta betalt. Man gjorde det ju på Model3.
När man någon gång i framtiden inte är beroende av nya rekord hela tiden kan man låta kunderna betala för laddning fullt ut. Eller är det vad model3-kunderna redan gör?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Ursäkta mig men att tvingas betala 199:-/mån för att få 3:50/kWh är inte förmånligt.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Exakt. Det ser bara billigare ut vid första anblick. I själva verket är fortfarande dyrare än alla andra alternativ som finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tesla har lika hög omsättning som Volvo nu. Dvs i så fall är Volvo också en "mycket liten" biltillverkare. I år, eller senast nästa år, är de större än Volvo. Om ytterligare ett par år flera ggr större.

Det finns gott om data publicerat gällande Teslas finanser. Likt så gott som alla bolag med enorm tillväxt har de lånat upp för att kunna investera. Därigenom växer de ännu snabbare. De har inga som helst problem att betala av dem. Förövrigt är det i närmast dumdristigt att INTE vara belånad idag. Tom Apple som har en gigantisk kassa och enorma intäkter har också enorma lån. Det är helt enkelt mest fördelaktigt.
Jag själv skulle kunna köpt ett dussin Model 3 kontant, men jag köpte den ändå med lån.

Det verkar som du förstod poängen, men ändå inte. På samma sätt som Mazda och Kias alla kunder betalar för de långa nybilsgarantierna, betalar Teslas kunder för Superchargernätet.
Ja Volvo är också en mycket liten tillverkare.
Inga som helst problem säger du? För Tesla handlar det ju om att expandera tillräckligt fort för att kunna betala av sina lån. Det är ju därför marknaden reagerar negativt på allt annat än rekord från Tesla. Det är ju det allt handlar om nu.

En hur mycket har teslas laddnätverk kostat i drift sedan 2012? Utslaget på antal sålda bilar? Förmodligen betydligt större summor än vad en försäkring för att täcka nybilsgarantin kostar.
Det är vad jag menar. Teslas investerare subventionerar laddnätverket för att bygga företaget genom enorm tillväxt. Någon gång under resans gång kommer man tycka marknaden är mogen för att börja ta betalt. Man gjorde det ju på Model3.
När man någon gång i framtiden inte är beroende av nya rekord hela tiden kan man låta kunderna betala för laddning fullt ut. Eller är det vad model3-kunderna redan gör?
Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.

Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Snap02 skrev:
Nilp skrev:
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.

Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!

Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.

TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!

Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.

Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?

Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.

Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.

Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.

Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.

Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.

Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.

Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
Perfekt, det är precis så det ska va! Funkar det inte så kommer priset också regleras efter vad konsumenten är villig att betala över tid.

Reglering blir som att kissa på sig. Bra på kort sikt med påtvingat låga priser men också 100% garanti att utbyggnaden kommer avstanna rejält. Och det vill ingen.

Och ja, i grund och botten tycker jag det är sunt att företag försöker ha en lönsam verksamhet. Det är jag övertygad om att alla i samhället har glädje av. Att Ionity har stor initiala investeringskostnader tror jag vi alla kan vara överens om. Vad man har för ROI horisont kan vi bara spekulera men många olika åsikter i forumet vilket är kul. :)

Många godtyckliga kommentarer om om dyrt och inte förmånligt.
Som jag skrev initialt så är det inte ”Europas biljättars” fel att vi i Sverige har en krona som är skräp jämfört med Euro. Då känns icke avtals pris högt men inte galet. Avtalspriserna ligger bra till även mot Tesla (om man inte har så att det ingick i köpet). När man tittar på länder i övriga Europa
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
Snap02 skrev:
Nilp skrev:
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.

Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!

Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.

TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!

Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.

Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?

Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.

Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.

Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.

Det du inte förstår är att reaktionerna på prishöjningen är väldigt stor, står i dom flesta tidningar etc. Det innebär att den är kontraproduktiv o dom som står i valet o kvalet att köpa en elbil kanske avstår om man inte kan använda bilen på längre resor/semester pga svindyrt att köra med den. Ta en Audi etron som drar över 300kw blir jäktigt dyrt att åka med en sådan bil till fjällen.

Nej folk kommer nog inte använda IONITY laddarna i någon större utsträckning med den prissättningen samt många kommer nog att välja en tesla istället för en bil från vag koncernen tack vare IONITY prissättning.

Marknadsekonomin kommer totalt dömma ut IONITY prissättning, stationerna kommer stå tomma.

Vem är upprörd? Det är mer att det är så korkat av dom så klockorna stannar, vem vill använda deras laddare om man kan åka diesel för halva priset ?
Du kan ju stå o ladda själv där, ingen annan mer än du kommer göra det typ.
Perfekt, det är precis så det ska va! Funkar det inte så kommer priset också regleras efter vad konsumenten är villig att betala över tid.

Reglering blir som att kissa på sig. Bra på kort sikt med påtvingat låga priser men också 100% garanti att utbyggnaden kommer avstanna rejält. Och det vill ingen.

Och ja, i grund och botten tycker jag det är sunt att företag försöker ha en lönsam verksamhet. Det är jag övertygad om att alla i samhället har glädje av. Att Ionity har stor initiala investeringskostnader tror jag vi alla kan vara överens om. Vad man har för ROI horisont kan vi bara spekulera men många olika åsikter i forumet vilket är kul. :)

Många godtyckliga kommentarer om om dyrt och inte förmånligt.
Som jag skrev initialt så är det inte ”Europas biljättars” fel att vi i Sverige har en krona som är skräp jämfört med Euro. Då känns icke avtals pris högt men inte galet. Avtalspriserna ligger bra till även mot Tesla (om man inte har så att det ingick i köpet). När man tittar på länder i övriga Europa
A fool and his money are soon parted....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ursäkta mig men att tvingas betala 199:-/mån för att få 3:50/kWh är inte förmånligt.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Exakt. Det ser bara billigare ut vid första anblick. I själva verket är fortfarande dyrare än alla andra alternativ som finns.
Vilka andra alternativ finns det då? Som ger upp till 350 kW per laddare i ett nätverk? Till och med om vi bara räknar på 150 kW som är mer vanligt så finns det ju inte så många, inte ens Tesla levererar ju 150 kW per laddare utan där är det delat. Att vara garanterat upp till 350 kW per laddare är ju klart att det är dyrare än om det är slumpmässigt hur mycket du får ut baserat på hur många som är där.

Laddar man väldigt lite på snabbladdare är ju 199 kr/mån väldigt mycket, man går ju break even vid ca 460 kWh per år. Men laddar man mindre än det så är det ju ingen stor kostnad i att pynta ”drop in pris” heller.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ursäkta mig men att tvingas betala 199:-/mån för att få 3:50/kWh är inte förmånligt.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Exakt. Det ser bara billigare ut vid första anblick. I själva verket är fortfarande dyrare än alla andra alternativ som finns.
Vilka andra alternativ finns det då? Som ger upp till 350 kW per laddare i ett nätverk? Till och med om vi bara räknar på 150 kW som är mer vanligt så finns det ju inte så många, inte ens Tesla levererar ju 150 kW per laddare utan där är det delat. Att vara garanterat upp till 350 kW per laddare är ju klart att det är dyrare än om det är slumpmässigt hur mycket du får ut baserat på hur många som är där.

Laddar man väldigt lite på snabbladdare är ju 199 kr/mån väldigt mycket, man går ju break even vid ca 460 kWh per år. Men laddar man mindre än det så är det ju ingen stor kostnad i att pynta ”drop in pris” heller.
Nu sägs det ju dock (i tidigare info) att ladda med 350 kW kommer att kosta €1.25 (tror jag det var)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.

Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.

Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.

Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
Nu sägs det ju dock (i tidigare info) att ladda med 350 kW kommer att kosta €1.25 (tror jag det var)
Ja kanske det, inget vi har bekräftat ännu men vi kan ju utgå från det vi vet iaf. Jag tycker inte det är så hemskt dyrt för de som har avtal helt enkelt, om man nu inte laddar mindre än 460 kWh per år men då är det ju inte så farligt att betala avtalslösa priset också.

Sen får vi se vad de MSPs som inte är låsta till specifika bilmärken kommer ha för priser.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

TiborBlomhall skrev:
B99 skrev:
Tycker inte att det här är så konstigt. Ionity vill begränsa sitt nätverk till de deltagande bolagen som kommer att få förmånligare priser.

Sen får Teslaägare och andra betala rejält. De som drabbas värst är ju de som varken har en Tesla eller en bil inom Ionity-nätverket.

En liten fundering dock kring att Ionity har fått offentlig finansiering från EU och kanske därmed inte kan låsa sitt nätverk helt för utomstënde som Tesla har gjort.
Ursäkta mig men att tvingas betala 199:-/mån för att få 3:50/kWh är inte förmånligt.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Nej, det har du rätt i, var ju samma pris som vem som helst kan teckna?
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av cosmos »

Samma dag som Polestar öppnar för alla reservationshållare att lägga sin bindande beställning, då kommer IONITY med sin prischock. Givetvis bara en slump. Personligen kommer jag aldrig gynna dom med en krona. Riktigt svinaktigt handlande av dom och jag hoppas EU jagar dom med blåslampa då dom fått massa bidrag för sin utbyggnad. Det är riktigt bedrövligt då detta får tusentals elbilsköpare som stod på tröskeln till ett köp att strunta i det. I Sverige har vi ju inte så mycket andra morötter än en låg driftskostnad som kompenserar ett högt inköpspris av själva bilen. Norska elbilsförmåner kommer aldrig komma här hemma tyvärr. Jag hoppas verkligen att det reder upp sig, frågan är bara hur.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

Är det inte ganska uppenbart varför de gör på detta viset? De som ligger bakom Ionity; BMW, Mercedes, Ford osv. vill ju egentligen sälja avgasbilar. Ni har väl hört inte minst BMW:s uttalanden det senaste. Nu kan de svart på vitt visa att det är billigare att köra fossilbil. Det är ju ett genidrag detta, bygg ett ”heltäckande” laddnätverk och sätt helt tokiga priser. Bara rubrikerna har nog orsakat många avbeställningar/uppskjutna beställningar. Hade jag suttit på köpknappen på en Polestar idag hade jag hoppat av.

Tror VW ångrar att de inte har ett eget nätverk då de verkar någorlunda seriösa med att vilka sälja elbilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.

Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.

Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.

Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Superchargernätet kan finansieras med sparade pengar från utebliven reklam. Tesla sparar nog enorma summor pengar genom att skippa reklam
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.

Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.

Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.

Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Superchargernätet kan finansieras med sparade pengar från utebliven reklam. Tesla sparar nog enorma summor pengar genom att skippa reklam
Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Var det inte Australien? :roll: :lol: :lol: :lol:
Vet ej. Vad är det som är så roligt?
Det hela presenterades på en sajt på engelska som en uppfinning från Australien eftersom de som skrev hade dålig koll på Austria/Australia
Finns mer om det i annan tråd.
https://www.obrist-powertrain.com/filea ... _HH_DE.pdf
https://www.obrist-powertrain.com/filea ... ntrieb.pdf
OBRIST Powertrain GmbH

Rheinstraße 26-27 | 6890 Lustenau | Austria
T +43 55 77 623 70 | office@obrist.at
Hoppas de inte menar Bulgarien :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Du får det att låta som att lånen växer på hög, att de ligger efter. Det gör dom inte, långt ifrån. Titta själv på deras finanser, det är publikt eftersom de är ett börsbolag.

Hur många ggr ska jag behöva förklara att superchargernätet finansieras via bilarna de säljer. Det spelar ingen roll hur mkt det kostat eller kostar så länge de når de vinstmarginaler de eftersträvar. Det är just det dom nu gör och därför har börskursen skjutit i höjden.
Model 3 betalar för sitt nyttjande av superchargers ja. Det kommer Model Y också göra. För S och X använder man fri supercharging som en morot för försäljningen, de är inga volymmodeller och därför är det ingen jättekostnad även om det skulle missbrukas.
Tesla är ju beroende av en helt annan tillväxt än andra biltillverkare. Avstannar tillväxten kommer lånen växa på hög.

Antalet Model S och Model X med fri supercharging är ju inte marginella. Det är ju fortfarande en ganska stor del av det totala antalet Teslor som rullar på vägarna idag.
Betalt har man ju fått en gång, när bilen såldes.

Vad kostar det Tesla att driva laddnätverket per år?
Superchargernätet kan finansieras med sparade pengar från utebliven reklam. Tesla sparar nog enorma summor pengar genom att skippa reklam
Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?
Vet inte vad det kostar men det är inte några tior vi pratar om.
Kia lade ut 15 000 kronor i reklam per såld bil 2007
https://www.hd.se/2008-01-26/bilreklam-for-miljarder
Tänk dig om VW betalar 15 000kr / såld bil det blir många laddare för de pengarna, men även Tesla kan driva några laddare med 15 000kr/såld bil
Skriv svar