sant...Svenssons skrev:Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?HelectriC skrev:Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för!
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
12 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
12 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Re: Ionitys laddnätverk
Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
Re: Ionitys laddnätverk
FörstasidanVerdi skrev:https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
https://ionity.eu/en
Re: Ionitys laddnätverk
När man zoomar in så ser man att vissa stationer är två pluppar. En på varje sida motorvägen.Verdi skrev:https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja i det läget blir ju 50kW-stolpen backup utifall 150-varianten är upptagen/trasig (om man nu har en bil förmati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
högre effekt som sagt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
I PaceHenrik Torphammar skrev:inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.vigge50 skrev:I PaceHenrik Torphammar skrev:inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Inga 150kW på långa vägar iaf.
VW ID? tveksamt va?
Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?Henrik Torphammar skrev:Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.vigge50 skrev:I PaceHenrik Torphammar skrev:Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Inga 150kW på långa vägar iaf.
VW ID? tveksamt va?
Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
Re: Ionitys laddnätverk
I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Re: Ionitys laddnätverk
Nu ska jag bråka lite.vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?Henrik Torphammar skrev:Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.vigge50 skrev:I PaceHenrik Torphammar skrev:Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Inga 150kW på långa vägar iaf.
VW ID? tveksamt va?
Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?Verdi skrev:I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.Pontus skrev:Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?Henrik Torphammar skrev:Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?Verdi skrev:I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+
Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.
Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.Pontus skrev:Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
Re: Ionitys laddnätverk
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
We shall se... Sen lär kanske inte just Audi e-tron vara den bilen det strösslas med heller inom mina 2-3år i tidsram.Zalman3 skrev:Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Laddar e-tron till 80% med 150kW på en 150kW ionityladdare så äter jag också upp det jag skrivit!
Kanske till Leaf60 kommer?! Jag tror det behövs nya celler, dom som finns idag är inte bra nog.vigge50 skrev:Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
13 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Det har jag aldrig hört talas om. Jag såg precis en presentation nånstans där de lovade att den laddar med minst 140kW upp till 80%.Leo skrev:Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14