Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Jerker » 19 jan 2020 22:29

Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60. 8-)
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7919
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Snap02 » 19 jan 2020 22:34

KnightRider skrev:
Limokungen skrev:Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.

Min bror har en Audi e-tron 55 som han körde t.o.r. till Österrike med nyligen. Det blev 440 mil och med Ionity flatrate blev det 1760 kr. Snittförbrukning med takbox 290 kWh/km. Utan abonnemang skulle det kosta 11000 kr. Med abonnemang 4466 kr + abonnemangskostnad. Vi åker ner med vår Model S på påsklov och sportlov och då kostar det 0 kr.

Som du ser handlar det om mer än ”några kronor extra” om man reser lite längre.

För allas bästa vore det bättre om Ionity inte hade den här nya prissättningen.

För oss blir det bra och istället för diesel som jag körde förut kan vi nu köpa två liftkort per resa istället.


Han är kanske ekonomisk oberoende. :roll:
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2019 07:12
Referralkod: ove65013

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 19 jan 2020 22:37

Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?

Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4267
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare KnightRider » 19 jan 2020 22:39

Zalman3 skrev:Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?

Ja de borde ta tillvara på att det finns så många Tesla Model 3 ute som gärna laddar på Ionity om priset är skäligt. Nu försvinner en stor mängd i ett slag.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 07 aug 2019 11:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 19 jan 2020 23:37

Det kanske är så att 350 kW kostar för mycket att tillhandahålla. För oss elbilsåkare räcker ju hälften mer än bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3102
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 19 jan 2020 23:58

Kan ju bli lite surt för Circle K som ska ha en del av Ionityladdarna. De får gör som förr och tillskriva just Ionityström speciellt goda egenskaper - "En tiger i batteriet" typ om nån kommer ihåg den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3102
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare pubbe » 20 jan 2020 00:30

Intressant video av teslabjörnpå ämnet, kanske har postats men såg den inte: https://youtu.be/08WW9r1pEEo
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 22 sep 2017 10:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Elof » 20 jan 2020 07:00

Det intressanta är egentligen vad ett marknadsmässigt pris på snabbladdning egentligen är. På sikt lär väl priset hamna på självkostnad plus kanske 5-10%, eventuellt något lägre om laddningen kan locka kunder till annan kommers. Killgissar på att 350kW laddning kommer att bli ganska ovanlig på grund av hög kostnad.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 20 jan 2020 07:02

Jerker skrev:Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60. 8-)

Jag laddade sex gånger med flat rate priset förra veckan när jag var i Tyskland. Denna resa var oplanerad (min morfars begravning) och det är inte bestämt om och när jag ska åka ner igen. Som tur var hade de ju inte ändrat priserna redan vid årsskiftet, det hade varit riktigt surt.
Jag kommer nog aktivera min e-tron charging service och utnyttja ett år utan årsavgift någon gång till sensommarn. Sen får vi lägga eventuella resor i år och nästa år så att de ryms inom denna perioden. Sen får man vara snabb och säga upp det hela innan det börjar kosta obligatorisk årsavgift. Leasingen på bilen går ut ett halvår därefter ungefär.
Fast jag kommer nog undvika Ionity i den mån det är möjligt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10073
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Magre » 20 jan 2020 07:47

Zalman3 skrev:Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?

Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???


Fast är det verkligen självkostnadspris för Tesla (referera gärna till källa)?
Är det inte så att att Tesla går back på denna del?
Magre
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.