Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Verdi » 22 jan 2020 12:07

Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?



Hittade den här sidan (som jag faktiskt sett förr också när jag tänker efter) https://ccs-map.eu/

Som mati säger så är Tyskland (och även Schweiz, Österrike och Holland) fullt av mörkgröna markeringar, som verkar betyda minst 100 kW. Men i övriga länder (Spanien, Frankrike, Italien...) så verkar de inte vara alls lika vanliga. Själva sidan är hopplöst långsam och verkar sakna möjlighet till att filtrera på de laddare man är intresserad av.
Senast redigerad av Verdi 22 jan 2020 12:11, redigerad totalt 2 gånger.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 7681
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Tobberoth » 22 jan 2020 12:07

Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?

Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 sep 2019 14:05
Referralkod: tobias60161

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 22 jan 2020 12:12

Tobberoth skrev:
Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?

Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).


Finns en hel del komboladdare med 43kw AC och 50kw DC.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4098
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare fth » 22 jan 2020 12:32

Tobberoth skrev:DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).

Det finns en hel del 43kW AC-laddare, men väldigt få bilar som kan utnyttja detta, i princip bara gamla Zoe tror jag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2047
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 22 jan 2020 15:26

Verdi skrev:Jag vet inte ens var jag ska börja leta om jag vill hitta HPC-laddare längs en rutt ner till Toscana t ex dit vi funderar på att åka i sommar. Via Como-sjön. Och gärna minst 4 st på varje ställe för att minska sårbarheten för fel och köer.

Jag brukar kolla här https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
ABRP använder sig av detta, det finns allehanda filterinställningar och du kan även spara en egen profil om du vill.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10046
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 22 jan 2020 15:33

Tobberoth skrev:
Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?

Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).

AC kan vara upp till 43kW, men då är det inte laddstolpar i stan utan det är oftast en fast typ-2 kabel som sitter i en snabbladdare som har som huvudsakliga uppgift att leverera DC. AC får man lite på köpet i det fallet. Det finns bara en bilmodell som klarar denna höga AC-effekt och det är gamla Renault Zoe.
HPC (High Power Charger) brukar användas som benämning för DC-laddare som har mer än 50kW. Vet inte exakt var gränsen går, troligen 100kW.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10046
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav B99 » 22 jan 2020 16:07

50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
B99
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05
Referralkod: bo70682

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav heldiggrisen » 22 jan 2020 17:12

B99 skrev:50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?

Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kW
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, FSD, beställd 6/10 -19
heldiggrisen
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav B99 » 22 jan 2020 17:17

heldiggrisen skrev:
B99 skrev:50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?

Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kW
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging


Tänkte mer gränsen mellan fast charger och HPC :)
B99
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05
Referralkod: bo70682

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Svenssons » 22 jan 2020 17:39

heldiggrisen skrev:
B99 skrev:50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?

Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kW
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging

Första HPC från Phoenix Contact var på 450 kW:

Together with BMW, Porsche, Siemens, and Allego, Phoenix Contact has realized and introduced the world's first High Power Charging station with a charging power of 450 kW as a part of the FastCharge research project.


Allego plannerar laddnätverk med stationer på +150 kW (https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/) och förutom Ionity så har ju McDonalds/Charge & Drive samt Göteborgs Energi/Bee stationer som ger mer än 150 kW.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 9377
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.