Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 15:32
Hur ser det ut i Norge? Man kan ju tycka att det är där konkurrensen borde ske först.
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som verkligen tillhör Cirkle K och inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.Mickep skrev:Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Skulle han betala 500kr för en pizza. Jag menar han äter ju billigt hemma.OTP skrev:
Det gör han nog tyvärr.OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Hur är de 390 miljonerna villkorade?Svenssons skrev:390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Exakt så. Jag kommer inte ladda hos Ionity så länge jag kan undvika det. Hellre står jag och väntar lite längre. Jag är principfast. Vill de inte ha mig som kund så får det väl vara.Jerker skrev:Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Att det ska byggas offentliga laddare gissar jag vilket de gör och har gjort.. 350kW laddare kostar en hel del mer att bygga än laddare med hälften eller ännu mindre effekt. Att ingen bil kan nyttja maxeffekten påverkar inte installation men gör väl det svårare att tjäna pengar på laddaren när intäkt är per såld kWh.RagWal skrev:Hur är de 390 miljonerna villkorade?Svenssons skrev:390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.LarsL skrev:Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
I USA är ju bensin väldigt billigt. Avgasbilstillverkarna har därmed inte i samma utsträckning problemet de har här, dvs att kunderna lockas av elbilar pga extremt låga milkostnader.mati skrev:Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.LarsL skrev:Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.LarsL skrev:Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.nek0 skrev:Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.LarsL skrev:Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Det spekuleras ju om att VW har ca 400.000 reservationer på ID3.mati skrev:Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.nek0 skrev:Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.LarsL skrev:Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Problemet är ju att man får slut på valmöjligheter snart. Enda hoppet ligger på de andra laddoperatörerna och att de inte hakar på Ionitys priser. Som jag skrev tidigare, de har ju alla möjligheter nu att höja priset rejält och kan fortfarande vara billigare än Ionity.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Nä det stinker kattskit och man visar vilken typ av företag man är om man gör såhär. Att de bygger med 350kW som nu inte ens Porsche kan använda och dessutom för bidragspengar känns som ett klavertramp som de ska ha f-n för.fth skrev:Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.
/fth
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.OfarligTesla skrev:Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.
Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Om det var så att man kunde se till att batteriet var i perfekt temp (som det är på SuC) så kan man nog spara mer än 5 min i genomsnitt. Ibland kommer man till halvfulla SuCs och då går det inte fort, lär bara bli värre och värre då Tesla inte lär satsa på att ha dubbla antalet platser än som används.fth skrev:Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.
Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?
För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?
Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.
/fth