Sida 91 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jan 2020 15:32
av vibrationsfri
Hur ser det ut i Norge? Man kan ju tycka att det är där konkurrensen borde ske först.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jan 2020 15:53
av mati
Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som verkligen tillhör Cirkle K och inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 jan 2020 20:44
av OTP

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 jan 2020 20:52
av nek0
OTP skrev:
Skulle han betala 500kr för en pizza. Jag menar han äter ju billigt hemma.
Tror de får äta upp sin girighet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 jan 2020 20:52
av mati
OTP skrev:
Det gör han nog tyvärr.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 jan 2020 22:17
av RagWal
De tycker helt enkelt att det är rimligt. Spännande att se vad kunderna tycker. Jag blir inte en av dem.

Det öppnar ju också för altetnativ som kan konkurrera på pris.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 jan 2020 22:25
av Jerker
Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 03:58
av Swede1
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 04:01
av Svenssons
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 04:36
av RagWal
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
Hur är de 390 miljonerna villkorade?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 06:28
av Fredrik j
Vad kostar det egentligen? Om dom som laddar betalar alla kostnader?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 06:38
av mati
Jerker skrev:
Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Exakt så. Jag kommer inte ladda hos Ionity så länge jag kan undvika det. Hellre står jag och väntar lite längre. Jag är principfast. Vill de inte ha mig som kund så får det väl vara.
Sånt här kan jag reta upp mig på så in i h*e. Jag har redan hört många säga att de inte kommer köpa elbil eftersom det blir för dyrt att åka. Man vill ju kanske inte bara hålla sig inom räckvidden till det egna väggutaget.
Är det kanske ändå så att det är precis det som är syftet med prissättningen? Man ser till att folk inte köper elbilar och på det viset kan man fortsätta sälja fossiler i all evighet. Investeringskostnaden för Ionity blir ändå en piss i havet jämfört med pengarna de tjänar på att inte behöva sälja elbilar. Ett genidrag. Inte helt orimligt att tänka så, även om man inte är konspiratoriskt lagt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 06:41
av Svenssons
RagWal skrev:
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
Hur är de 390 miljonerna villkorade?
Att det ska byggas offentliga laddare gissar jag vilket de gör och har gjort.. 350kW laddare kostar en hel del mer att bygga än laddare med hälften eller ännu mindre effekt. Att ingen bil kan nyttja maxeffekten påverkar inte installation men gör väl det svårare att tjäna pengar på laddaren när intäkt är per såld kWh.

Själv anser jag att vi inte skall slänga mer skattepengar på bolaget, bättre att konkurrenter så som Bee, Charge & Drive, Allego och alla andra laddnätverk som redan har byggt +150 kW laddare konkurrerar ut Ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 06:43
av LarsL
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 06:47
av mati
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.

Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 07:03
av taliz
mati skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
I USA är ju bensin väldigt billigt. Avgasbilstillverkarna har därmed inte i samma utsträckning problemet de har här, dvs att kunderna lockas av elbilar pga extremt låga milkostnader.
De har heller inte fått upp samma momentum med EA som IONITY fått här.

Jag tror också IONITY har en baktanke med att göra prisomställningen först nu, när de så tydligt blivit enda alternativet till Tesla. Det får en mycket större effekt då. Hade tex eon eller Fortum gjort samma sak hade inte många brytt sig, för de ses inte som marknadsledande utan bara en i mängden.

Ps. Bee har ju faktiskt gjort ngt liknande, vill minnas ca 13kr/kWh utan abb?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 07:07
av nek0
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 07:23
av mati
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.
Problemet är ju att man får slut på valmöjligheter snart. Enda hoppet ligger på de andra laddoperatörerna och att de inte hakar på Ionitys priser. Som jag skrev tidigare, de har ju alla möjligheter nu att höja priset rejält och kan fortfarande vara billigare än Ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 07:53
av Zalman3
mati skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.
Problemet är ju att man får slut på valmöjligheter snart. Enda hoppet ligger på de andra laddoperatörerna och att de inte hakar på Ionitys priser. Som jag skrev tidigare, de har ju alla möjligheter nu att höja priset rejält och kan fortfarande vara billigare än Ionity.
Det spekuleras ju om att VW har ca 400.000 reservationer på ID3.
De kan inte leverera, stallordern blir då, höj priset på laddning så tillflödet av nya reservationer minskar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 08:01
av fth
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.

Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 08:09
av Jerker
Tesla har ju helt klart knäckt koden för att bygga ett fungerande laddnätverk. De finansierar det med ett påslag på bilens pris. Det är ju inte svårare än så. Det är alltid lättare att få kunden att acceptera att bilen är lite dyrare i inköp än att det kostar lite mer för stunden när man ska ladda. Det är helt irrationellt eftersom alla beräkningar visar att det för de allra flesta skulle vara billigare i längden att betala vid laddstationen än vid inköpet. Vissa enskilda förare har ett körmönster som gör att de tjänar på att slippa betala alls eller kan betala mindre vid laddning, men de är relativt få.

Detta funkar ju alltså för en biltillverkare som har som ambition att få elbilsåkandet att funka och som vill sälja elbilar. Men vill man inte det så gör man som Ionity. Man cachar in stöd från EU och skinnar sina egna elbilskunder.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 08:19
av RagWal
fth skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.

Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.

/fth
Nä det stinker kattskit och man visar vilken typ av företag man är om man gör såhär. Att de bygger med 350kW som nu inte ens Porsche kan använda och dessutom för bidragspengar känns som ett klavertramp som de ska ha f-n för.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 08:22
av OfarligTesla
Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 08:38
av fth
OfarligTesla skrev:
Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 jan 2020 08:52
av OfarligTesla
fth skrev:
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth
Om det var så att man kunde se till att batteriet var i perfekt temp (som det är på SuC) så kan man nog spara mer än 5 min i genomsnitt. Ibland kommer man till halvfulla SuCs och då går det inte fort, lär bara bli värre och värre då Tesla inte lär satsa på att ha dubbla antalet platser än som används.

Adderas ju upp under en längre resa med flera stopp.