Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
We shall se... Sen lär kanske inte just Audi e-tron vara den bilen det strösslas med heller inom mina 2-3år i tidsram.Zalman3 skrev:Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Laddar e-tron till 80% med 150kW på en 150kW ionityladdare så äter jag också upp det jag skrivit!
Kanske till Leaf60 kommer?! Jag tror det behövs nya celler, dom som finns idag är inte bra nog.vigge50 skrev:Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
13 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Det har jag aldrig hört talas om. Jag såg precis en presentation nånstans där de lovade att den laddar med minst 140kW upp till 80%.Leo skrev:Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ska kolla lite var jag möjligtvis kan ha sett det.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror juchaffis75 skrev:Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ska väl inte såga dig helt (men kunde ju inte låta bli som sagt) för jag tycker liknande dig att just batteriet är ju väldigt viktigt att man har kontroll på. Som bilägare vill man verkligen inte att detta ska gå sönder i förtid. Tesla har ju fördelen att de nu varit på marknaden så länge och har denna vägen byggt på sig väldigt mycket kunskap om batterier, här har andra tillverkare en lång resa... Man ska dock inte glömma att tex VW har ju sin e-golf så de står ju inte helt utan kunskap och erfarenhet men den är självklart mycket mer begränsad.Bjelke skrev:Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror juchaffis75 skrev:Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
13 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 23 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DCmati skrev:Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.
”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.
Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Re: Ionitys laddnätverk
De väntar på tjälen så byggandet blir en utmaning.Lophornis skrev:Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas att ”de” fattar skillnaden mellan destination och snabbladdare.
En snabbladdare ska ligga nära vägen och vara enkel att ta sig till. Det får gärna finnas mat och sysselsättning för en 30 - 40 minuters laddning, sedan ska bilen flyttas.
En destinationsladdare är ett landställe där aktiviteten är prioriterad och man får laddning på köpet. Här är det alltså helt okej att lämna bilen så länge aktiviteten pågår tex shopping. Destinationsladdaren ska ligga vid destinationen och behöver inte finnas vid vägen.
Att blanda ihop dessa som tex i Torp gör att bilar står för länge vid laddarna och skapar kaos.
En snabbladdare ska ligga nära vägen och vara enkel att ta sig till. Det får gärna finnas mat och sysselsättning för en 30 - 40 minuters laddning, sedan ska bilen flyttas.
En destinationsladdare är ett landställe där aktiviteten är prioriterad och man får laddning på köpet. Här är det alltså helt okej att lämna bilen så länge aktiviteten pågår tex shopping. Destinationsladdaren ska ligga vid destinationen och behöver inte finnas vid vägen.
Att blanda ihop dessa som tex i Torp gör att bilar står för länge vid laddarna och skapar kaos.
Re: Ionitys laddnätverk
Vem f-n vill åka till ett köpcenter och ladda när man är på långtur? Finns risk att lokalt boende laddar alldeles för länge på dessa också. Vem orkar gå ut efter 45 minuter och flytta bilen?TeslaTissel skrev:Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DCmati skrev:Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.
”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.
Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Möjligtvis bra för de som saknar möjlighet att ladda hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Apropå var första stationerna kommer i Sverige så läste jag följande på Circle K's hemsida:
"HPC-nätverket kommer successivt att rullas ut på Circle K:s nätverk. Vår ambition i Sverige är att starta igång 1 laddningsstation redan 2017 och resterande under 2018 och 2019. De första stationerna i Sverige kommer att vara Circle K Strömstad E6 och Circle K Vintrie (Malmö)"
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html
Det är en gammal pressrelease, men intressant att veta var första Ionity-stationerna i Sverige kan komma att poppa upp snart. De verkar ligga lite efter i tidplanen då planen var att öppna en station redan under 2017, vilket uppenbarligen inte inträffade.
"HPC-nätverket kommer successivt att rullas ut på Circle K:s nätverk. Vår ambition i Sverige är att starta igång 1 laddningsstation redan 2017 och resterande under 2018 och 2019. De första stationerna i Sverige kommer att vara Circle K Strömstad E6 och Circle K Vintrie (Malmö)"
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html
Det är en gammal pressrelease, men intressant att veta var första Ionity-stationerna i Sverige kan komma att poppa upp snart. De verkar ligga lite efter i tidplanen då planen var att öppna en station redan under 2017, vilket uppenbarligen inte inträffade.
Re: Ionitys laddnätverk
Kör sällan förbi Circle K vid Vintrie, men vi behöv kan jag absolut svänga förbi och se hur det ser ut
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 24 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ionitys laddnätverk
Missförstå mig inte nu men...
Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.
Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.
Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske känsligt ämne detta men säger som Kraftverksdoktorn, missförstår mig inte nu.Kraftverksdoktorn skrev:Missförstå mig inte nu men...
Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.
Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
Om man ska jämföra Teslas laddnätverk med Ionity så tycker jag man bara ska ta siffrorna för Europa då de bara är Europa som Ionity idag planerar att bygga ut. så...
Tesla: 426 live, 6 bygger och 12 med tillstånd.
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19