Sida 24 av 159

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 09 okt 2018 19:41
av Zalman3
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 10 okt 2018 05:26
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.


We shall se... Sen lär kanske inte just Audi e-tron vara den bilen det strösslas med heller inom mina 2-3år i tidsram.

Laddar e-tron till 80% med 150kW på en 150kW ionityladdare så äter jag också upp det jag skrivit!

vigge50 skrev:Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?


Kanske till Leaf60 kommer?! Jag tror det behövs nya celler, dom som finns idag är inte bra nog.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 10 okt 2018 13:38
av mati
13 live, 23 building

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 10 okt 2018 19:47
av Leo
Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 10 okt 2018 20:02
av mati
Leo skrev:Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”

Det har jag aldrig hört talas om. Jag såg precis en presentation nånstans där de lovade att den laddar med minst 140kW upp till 80%.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 10 okt 2018 20:03
av Bjelke
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 10 okt 2018 20:13
av Leo
Ska kolla lite var jag möjligtvis kan ha sett det.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 11 okt 2018 07:11
av chaffis75
Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...

Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 11 okt 2018 08:19
av Bjelke
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...

Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:


:lol: Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror ju
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 11 okt 2018 08:31
av chaffis75
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...

Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:


:lol: Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror ju
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...

Ska väl inte såga dig helt (men kunde ju inte låta bli som sagt) för jag tycker liknande dig att just batteriet är ju väldigt viktigt att man har kontroll på. Som bilägare vill man verkligen inte att detta ska gå sönder i förtid. Tesla har ju fördelen att de nu varit på marknaden så länge och har denna vägen byggt på sig väldigt mycket kunskap om batterier, här har andra tillverkare en lång resa... Man ska dock inte glömma att tex VW har ju sin e-golf så de står ju inte helt utan kunskap och erfarenhet men den är självklart mycket mer begränsad.