Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Jerker » 11 feb 2020 18:51

bonath skrev:Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?

Låg det bara där, en dag, på mittkonsollen? Fantastiskt! ;)
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Jerker » 11 feb 2020 18:53

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.

Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:

Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.

Helt klart så att Norge gjort upp under bordet. Sen har nog Ionityfolket inte tittat så noga på kartan utan tänkt att resten av Norden är samma land, och att alla däruppe har låga elpriser och ska straffas för det.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare themax » 17 feb 2020 20:08

Ionity inte bara sätter sina kunder i chock, de passar på att göra sina partners irriterade också: https://blog.chargemap.com/ionity-new-rate-applicable-chargemap-pass-customers-explained/?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav vibrationsfri » 17 feb 2020 21:07

Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
vibrationsfri

Inläggav elbilist mati » 17 feb 2020 21:23

ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 17 feb 2020 21:25

"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare LarsL » 17 feb 2020 21:33

vibrationsfri skrev:Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...

Trevligt att Ionity gör reklam för Tesla. Undrar om det var det som var planen?
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.8.1
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav elbilist mati » 17 feb 2020 21:36

taliz skrev:"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...

Ja, det stämmer tyvärr. EU (=Tyskland) kommer inte röra ett finger. Jag är nästan säker på att denna nya prissättning har redan från början förankrats hos någon eller några högt uppsatta EU-byråkrater som kanske var i behov av en fin ny tysk bil eller en trevlig semesterresa eller nåt sånt. Kanske samma folk som har beviljat EU-stödet som Ionity har fått.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav macky » 25 feb 2020 19:21

De har öppnat i Ulricehamn nu. Bara Sundsvall under byggnation just nu i Sverige. Undrar om det blir mer? Lär ju inte vara trängsel hos Ionity precis så det kanske nöjer sig på ett tag. Blir till att aktivera e-tron kortet inför nästa långresa iaf.
macky

Inläggav elbilist mati » 25 feb 2020 20:45

Jag tror inte heller att det blir så mycket mer av ionity här i Sverige. Här och i Norge är ju elen billigast i Europa, vilket betyder att prispåslaget som Ionity tar är som högst här. Typ 7 gånger elpriset. I andra länder är det "bara" 4-5 gånger dyrare än hemmaladdning.

Jag ska aktivera e-tron charging cirkus till sommarn och sen kör jag gratis-året ut, men jag tänker bara använda det i nödfall. Det går bra att åka ner till Tyskland utan att använda Ionity. Möjligen blir det kö, eftersom jag troligen inte är den enda som tänker så, men den smällen tar jag gärna. Eller så åker vi inte alls i år.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt