Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5876
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Känns ju meningslöst att diskutera priset på laddningen på Ionity. Marknaden ändras ju mycket snabbt. Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ. Just nu kanske det svider för någon "early non-tesla adopter", men nästa år är det som sagt en helt annan femma. Måste man ladda på Ionity så måste man, OK bra att de finns tillgängliga då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3663
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Det skulle vara intressant att veta hur kostnaderna ser ut för en bensinstation. Att skatter utgör merparten av priset som konsumenten betalar är ju välkänt, men hur stor del av de övriga är inköp av bensin/diesel? Det jag tänker är att det skulle vara intressant att få veta hur stor del av priset utgör t ex underhåll och service, kapitalkostnader, investeringar, avskrivningar av anläggning, kommande saneringskostnader, m m. Den typen av kostnader borde, i grova drag, en snabbladdarstation också drabbas av. Är det få som laddar blir deras andel givetvis stor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
I Norrland är snabbladdare lätträknade.
Icke Tesla laddare med CCS och mer än 175kW.
Östersund 350kW
Sundsvall 350 kW byggs
Arvidsjaur 175 kW byggs
Luleå 175 kW
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5876
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
I Norrland är snabbladdare lätträknade.
Icke Tesla laddare med CCS och mer än 175kW.
Östersund 350kW
Sundsvall 350 kW byggs
Arvidsjaur 175 kW byggs
Luleå 175 kW
Det var just min poäng, hur många fanns det för ett år sedan ? Behövs bara några få för att möjliggöra långa resor... destinationsladdning borde vara betydligt lättare att få ? Typ 2 tillgänglighet ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Ionity var aldrig ute efter att göra en SuC kopia eller pressa priset, utan erbjuda den bästa och snabbaste laddningen på marknaden.
Jaha, är det så?
WE MAKE LONG DISTANCE
TRAVEL WITH ELECTRIC VEHICLES
HASSLE FREE

SPONTANEOUS

A RELAXING EXPERIENCE|

THE NEW NORMAL|
Det låter för mig extremt mycket som att de försöker kopiera SuC-idén. Det står inget om att det är framtaget främst för Porsche eller någon annan exklusiv kundgrupp. Om Porsche-kunder vill ladda med 350kW, varsågod, det får de gärna göra, men varför ska alla andra stå för notan då? Det är helt enkelt inte värt pengarna, inte på långa vägar. Det finns betydligt billigare (och smidigare!) alternativ att resa på, och tyvärr är fossilbilen ett sådant alternativ. Och de kan säga vad de vill, jag är övertygad om att det är det som är meningen. De försöker avsiktligt göra resandet med elbil så dyrt som möjligt för att köpa sig tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Jag är en smula allergisk mot alla former av inlåsningsförsök. Det är bl.a. därför som jag inte är med i några butikskedjeklubbar. Jag vill dels att de inte ska kunna ha en databas över mina köp, dels att slippa få direktreklam, dels slippa få den där känslan i magen att jag egentligen borde handla på det andra stället och samla poäng. Det lilla man tjänar på deras klubberbjudanden är ändå skrattretande lite. Men då får man finna sig i den här ordväxlingen vid 50% av kassaköpen:
-Är du medlem hos oss?
-Nej.
-Är det nåt du vill bli? Det kostar inget.
-Nej. (När jag är på dåligt humör: Jo, det kostar mig min integritet.)

-Vill inte ha en massa mail, säger jag...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R2D2 »

Finns nu 4st Ionity laddare i Ulricehamn vid Cirkle K :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga.
Tesla går med vinst. Tesla har inte tagit bidrag från EU för att bygga sina laddare.

Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
Förhoppningsvis finns det krav på priset kopplat till bidraget. Nu när stationerna står och dammar så kan de säkert sätta vilket pris de vill.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
Teslaägare som laddar på Ionity blir dock kunder och det kanske går att skaffa abonnemang även för Tesla-ägare. Lite oklart om man måste äga en Audi, VW eller annan bil från de som grundat Ionity. Problemet är dock att det är fasligt dyrt oavsett. Man gynnar inte direkt de som köpt en bil från bilmärkena som grundat Ionity.

Håller dock med att man borde kunna ställa lite krav på nätverket när det är skattepengar som också har finansierat projektet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11203
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11203
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Audis "gratiserbjudande" där de bjuder på en årsavgift gäller bara året ut. Därefter tolkar jag det som att man betalar 199kr/mån från dag ett. Dessutom gäller detta bara en gång per person, man kan alltså inte räkna med att man får ett gratisår varje gång mam köper en ny Audi.
Sen vet jag inte vad som händer när man t.ex. säljer bilen, abonnemanget är ju kopplat till chassinumret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11203
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Audis "gratiserbjudande" där de bjuder på en årsavgift gäller bara året ut. Därefter tolkar jag det som att man betalar 199kr/mån från dag ett. Dessutom gäller detta bara en gång per person, man kan alltså inte räkna med att man får ett gratisår varje gång mam köper en ny Audi.
Sen vet jag inte vad som händer när man t.ex. säljer bilen, abonnemanget är ju kopplat till chassinumret.
Nej visst. Men på pappret låter det bra och inför EU funkar det. Sen tillhör jag dem som tror på konspirationsteorin att de egentligen bara lägger ut rökridåer med Ionity för att försena omställningen till elbilar. Men samtidigt har de sen ett laddnätverk när omställningen trots allt sker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej visst. Men på pappret låter det bra och inför EU funkar det. Sen tillhör jag dem som tror på konspirationsteorin att de egentligen bara lägger ut rökridåer med Ionity för att försena omställningen till elbilar. Men samtidigt har de sen ett laddnätverk när omställningen trots allt sker.
Det tror jag också. Och hela den här abonnemangsskiten är bara till för att kamouflera kostnadena för kunderna. Alla betalar i slutändan ett mycket högt pris per kWh, oavsett om man har ett abonnemang eller inte. De gör det avsikligt svindyrt, de säger dessutom redan nu att det är bara början och att det kommer att bli ännu dyrare. Varför gör man det? Jo, skrämseltaktik. Jag kan inte komma på nåt annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.

https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/

Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Kravet för EU-bidraget var kanske minst 250 stationer. När de nådde det så drog de i handbromsen på fler stationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Man börjar ju misstänka sånt. Finns det inget sätt att se vad de har fått för krav på sig? Samma frågeställning gäller ju prissättningen. Jag har svårt att tro att det var meningen så som de gör. Eller så har nån lobbyist gjort ett riktigt bra jobb.
Det är ju ändå skattepengar, det borde ju vara offentligt tycker man. Men kanske inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Offentlighetsprincipen är väl något svenskt även ifall en del sker inom EU är öppna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.

https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/

Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?
det känns ju skumt att prishöjningen samt inbromsningen av utbyggnad kom nästan samtidigt. Man kan alltså inte säga att pga minskande laddning (som kom av högre pris) så är det ingen ide att vi inte bygger ut mer utan dessa två events går hand i hand på nåt sätt. Hade utbyggnaden bromsat in om tex 6mån, så hade ju det i så fall kunnat förklaras (luras bort) med att det inte är så mpnga som laddar längre.
Det är sannerligen inte lätt att veta hur de tänker, eldar verkligen på konspirationsteorierna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
Resultatet kommer dock bli att man får in mindre pengar än om man valt en mer sansad prismodell. Högre pris betyder inte hela tiden högre vinst när det inte är monopolmarknad av en tjänst som man måste ha. Jag tror att de flesta som laddade på Ionity var Tesla-ägare innan prishöjningen. Dessa kan ladda bra mycket billigare på andra platser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar