Sida 108 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 feb 2020 18:51
av Jerker
bonath skrev:
Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?
Låg det bara där, en dag, på mittkonsollen? Fantastiskt! ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 feb 2020 18:53
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
Helt klart så att Norge gjort upp under bordet. Sen har nog Ionityfolket inte tittat så noga på kartan utan tänkt att resten av Norden är samma land, och att alla däruppe har låga elpriser och ska straffas för det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 feb 2020 20:08
av themax
Ionity inte bara sätter sina kunder i chock, de passar på att göra sina partners irriterade också: https://blog.chargemap.com/ionity-new-r ... xplained/?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 feb 2020 21:07
av vibrationsfri
Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 feb 2020 21:23
av mati
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.

Ionitys laddnätverk

Postat: 17 feb 2020 21:25
av taliz
"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 feb 2020 21:33
av LarsL
vibrationsfri skrev:
Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
Trevligt att Ionity gör reklam för Tesla. Undrar om det var det som var planen?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 feb 2020 21:36
av mati
taliz skrev:
"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...
Ja, det stämmer tyvärr. EU (=Tyskland) kommer inte röra ett finger. Jag är nästan säker på att denna nya prissättning har redan från början förankrats hos någon eller några högt uppsatta EU-byråkrater som kanske var i behov av en fin ny tysk bil eller en trevlig semesterresa eller nåt sånt. Kanske samma folk som har beviljat EU-stödet som Ionity har fått.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 feb 2020 19:21
av macky
De har öppnat i Ulricehamn nu. Bara Sundsvall under byggnation just nu i Sverige. Undrar om det blir mer? Lär ju inte vara trängsel hos Ionity precis så det kanske nöjer sig på ett tag. Blir till att aktivera e-tron kortet inför nästa långresa iaf.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 feb 2020 20:45
av mati
Jag tror inte heller att det blir så mycket mer av ionity här i Sverige. Här och i Norge är ju elen billigast i Europa, vilket betyder att prispåslaget som Ionity tar är som högst här. Typ 7 gånger elpriset. I andra länder är det "bara" 4-5 gånger dyrare än hemmaladdning.

Jag ska aktivera e-tron charging cirkus till sommarn och sen kör jag gratis-året ut, men jag tänker bara använda det i nödfall. Det går bra att åka ner till Tyskland utan att använda Ionity. Möjligen blir det kö, eftersom jag troligen inte är den enda som tänker så, men den smällen tar jag gärna. Eller så åker vi inte alls i år.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 18:00
av renes
mati skrev:
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 18:07
av renes
renes skrev:
mati skrev:
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.
Hittade själv svaret: låt ABRP planera inklusive ionity, sen klicka på en av ionity's, välj "prefer or avoid ionity chargers" och sen får man optioner.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 19:57
av Laban
mr Diess verkar nu har justerat målet från att överta elbilstronen från Tesla till att hålla sig så nära som möjligt: https://electrek.co/2020/03/02/vw-chief ... -possible/

Känns lite som en självuppfylld profetia med tanke på hur Ionity sköts. Som jag ser det kan man inte komma i närheten av Tesla om prissättningen ser ut som den gör i dagsläget. Förhoppningsvis är detta bara något som görs temporärt för att man ännu inte har några volymbilar på marknaden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 20:22
av mati
Jag tror inte att de kommer gå ifrån sin galna prissättning. De kommer köra stenhårt med allehanda märkliga abonnemangsformer som kamouflerar det verkliga priset och jag är rädd att folk köper skiten, dels eftersom de inte har så många alternativ, och dels för att de inte begriper bättre.
Sen är det nog en del som bojkottar Ionity, och jag är en av dem. Men många betalar säkert sin månadsavgift och tror att de laddar billigt på det viset. Jag har sett en del märkliga beräkningar där folk "glömmer" månadsavgiften och bara räknar med den lägre kWh-taxan. Att det fortfarande är dyrare än alla andra laddoperatörer ser man ju inte lika tydligt då. Det som stör mig mest är att Ionity försöker skapa en monopolställning genom att tvinga folk att ladda hos dem. Betalar man ett dyrt årsabonnemang vill man ju ha lite valuta för pengarna och då laddar man såklart hos Ionity och inte hos någon annan.
Usch, nu hetsar jag upp mig igen.... :? :shock: :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 20:36
av LarsL
Det är väl egentligen inte så dumt att med ett abonnemang. Att betala ett abonnemang för ett laddnätverk innebär ju att man betalar och håller liv i nätverket även om man inte laddar där tillräckligt ofta för att hålla liv i det. Lite som Tesla där jag betalar genom att köpa bilen även om jag sedan inte laddar särskilt ofta. Att göra tvärtom och betala hela laddnätverket på de fåtal gånger jag laddar blir ju orimligt och dyrt. Men tar man en abonnemangsavgift så måste ju den rörliga kostnaden vara billig! Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 21:05
av bylund
LarsL skrev:
Det är väl egentligen inte så dumt att med ett abonnemang. Att betala ett abonnemang för ett laddnätverk innebär ju att man betalar och håller liv i nätverket även om man inte laddar där tillräckligt ofta för att hålla liv i det. Lite som Tesla där jag betalar genom att köpa bilen även om jag sedan inte laddar särskilt ofta. Att göra tvärtom och betala hela laddnätverket på de fåtal gånger jag laddar blir ju orimligt och dyrt. Men tar man en abonnemangsavgift så måste ju den rörliga kostnaden vara billig! Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Problemet är att det inte blir någon bra konkurrens, för man lär ju inte ha en massa abonnemang på olika laddnätverk bara för att det kan kännas bra att sponsra dem. Så då blir det en inlåsningseffekt där man bara använder andra nätverk i nödfall.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 21:07
av mati
LarsL skrev:
... Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Det är en helt annan sak. EnBW gör samma sak. Man får lägre kWh-pris mot en fast kostnad. 50 spänn per månad och så laddar man för 4kr/kWh ungefär. Det är rätt så prisvärt för tyska förhållanden.
Men i båda fallen kan du månadsvis byta fram och tillbaka mellan de olika abonnemangsformerna. Jag kan alltså teckna ett Bee-abonnemang under sommarn och så laddar jag hur mycket jag vill för 400 spänn. Praktiskt när man kör med husvagn. Jag har inget problem med det alls.
Men Ionity kan du inte teckna för en månad, det måste du teckna för hela året, vilket innebär att du tecknar för alltid om du åker på semester en gång om året. Och dessutom är det knappast billigt bara för att man har ett abonnemang. Det är bara lite mindre svindyrt, samt att du smetar ut kostnaden över hela året. Ungefär som att betala åretrunt-hyra för fjällstugan där jag bara bor på sportlovet. Det skulle jag inte heller vilja göra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 21:19
av LarsL
Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 21:48
av Jerker
Jag är en smula allergisk mot alla former av inlåsningsförsök. Det är bl.a. därför som jag inte är med i några butikskedjeklubbar. Jag vill dels att de inte ska kunna ha en databas över mina köp, dels att slippa få direktreklam, dels slippa få den där känslan i magen att jag egentligen borde handla på det andra stället och samla poäng. Det lilla man tjänar på deras klubberbjudanden är ändå skrattretande lite. Men då får man finna sig i den här ordväxlingen vid 50% av kassaköpen:
-Är du medlem hos oss?
-Nej.
-Är det nåt du vill bli? Det kostar inget.
-Nej. (När jag är på dåligt humör: Jo, det kostar mig min integritet.)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 mar 2020 22:45
av Sofie
LarsL skrev:
Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Ja man behöver väl ladda ca 1600kWh/ år för att komma ned till 5:-/kWh.
Jag är ingen jättevän av abonnemang, i synnerhet inte Ionitys.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 04:56
av Laban
bylund skrev:
Problemet är att det inte blir någon bra konkurrens, för man lär ju inte ha en massa abonnemang på olika laddnätverk bara för att det kan kännas bra att sponsra dem. Så då blir det en inlåsningseffekt där man bara använder andra nätverk i nödfall.
Sen sponsrar ”vi” ju redan dem via skattemedel, dvs subventioner. Då föredrar jag att sponsra mer direkt till de som faktiskt också bryr sig om Norrland, något som Tesla inte lär tjäna några större pengar på i dagsläget laddmässigt utan gör för att kunna sälja fler bilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 06:44
av mati
Sofie skrev:
LarsL skrev:
Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Ja man behöver väl ladda ca 1600kWh/ år för att komma ned till 5:-/kWh.
Jag är ingen jättevän av abonnemang, i synnerhet inte Ionitys.
Precis, och 5kr är fortfarande dyra kilowattimmar. Samma pris tar Bee utan abonnemang och redan det anser jag är för dyrt.
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 07:17
av Svenssons
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 07:21
av Laban
Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.

Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 07:42
av Jerker
Svenssons skrev:
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?