Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Jerker » 20 maj 2020 14:51

jpetters skrev:
mati skrev:Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Enligt min debitering i appen så kostade 85 kWh 73kr på Ionity Mantorp. Så det verkar ju fungera för tillfället.
Knappast en lycka som varar dock.


Intressant. Frågan är vem som tar smällen, Ionity eller Charge Point?

Nej, detta kommer inte att vara för evigt. Kanske har Charge Point ett avtal om fast taxa som ännu inte löpt ut?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8424
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 21 maj 2020 14:49

Ionity får lite konkurrens av EnBW.
EnBW har so mål att ha laddare varje 40 till 50 kilometer.


EnBW lovar 10.000 elbils snabbladdningspunkter fram till 2025.

Idag är vi marknadsledande inom snabbladdare baserat på vår nätverksstorlek - och vi vill vara så, " meddelade Mastiaux. Enligt rapporten driver EnBW för närvarande 340 snabbladdningsplatser i Tyskland med nästan 1 000 laddpunkter, 140 fler håller på att slutföras och 200 är i projektfasen. 1000 bör slutföras i början av 2021, bekräftar Timo Sillober, försäljningschef på EnBW. Leverantören är för närvarande representerad vid varje tredjedel av de mer än 400 vilhållplatserna längs motorvägarna. " Var 90: e kilometer hittar en kund en laddningsstation från oss längs motorvägarna, " förklarar Sillober. Detta avstånd förväntas minska till 40 till 50 kilometer under de kommande åren, och snabbladdningsinfrastruktur ska också byggas vid lastbilstoppar bort från motorvägarna.

https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... e-bis-2025
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5676
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare jpetters » 21 maj 2020 14:53

Jerker skrev:
jpetters skrev:
mati skrev:Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Enligt min debitering i appen så kostade 85 kWh 73kr på Ionity Mantorp. Så det verkar ju fungera för tillfället.
Knappast en lycka som varar dock.


Intressant. Frågan är vem som tar smällen, Ionity eller Charge Point?

Nej, detta kommer inte att vara för evigt. Kanske har Charge Point ett avtal om fast taxa som ännu inte löpt ut?
Sannolikt något avtal som inte löpt ut än. Fast pris även i Tyskland. 7.7 EUR, när det fungerar. När det inte gick att aktivera via appen pga av något "System error" så aktiverade de på distans utan någon debitering.
Var samma för ett gäng danskar i Helsingborg igår. De fick inte igång laddningen till deras eTron via Ionity appen.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 1484
Blev medlem: 31 mar 2015 16:17
Ort: Zug, Switzerland
Referralkod: johan1662

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Swede1 » 22 maj 2020 04:23

„Wer ein Elektroauto kaufen will, muss überzeugt sein, dass er überall ausreichend Möglichkeiten zum Laden findet“, sagt auch EnBW-Chef Mastiaux. Außerdem plädiert er für eine Klarheit bei Tarifen und einfache Abrechnungsmodalitäten: „Elektromobilität muss transparent und simpel sein.“

Jawohl EnBMW. :)

Vad är priset då? 4-5 kr / kwh snabbladdning! Dyrt men sätter press på Ionitys 8,7 kr / kwh.

https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... d-bezahlen
Swede1
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 01 apr 2016 14:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 22 maj 2020 05:41

Swede1 skrev:„Wer ein Elektroauto kaufen will, muss überzeugt sein, dass er überall ausreichend Möglichkeiten zum Laden findet“, sagt auch EnBW-Chef Mastiaux. Außerdem plädiert er für eine Klarheit bei Tarifen und einfache Abrechnungsmodalitäten: „Elektromobilität muss transparent und simpel sein.“

Jawohl EnBMW. :)

Vad är priset då? 4-5 kr / kwh snabbladdning! Dyrt men sätter press på Ionitys 8,7 kr / kwh.

https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... d-bezahlen

4-5kr/kWh för ultrasnabb laddning tycker jag inte är så farligt ärligt talat. Du får ju se det med bakgrunden att tyska elpriser ligger runt 3 kr/kWh för hushållsel. Visserligen tar EnBW en grundavgift på 50 kr om man vill ha det lägre kWh-priset, men det är ingen bindningstid på abonnemanget vilket betyder att man kan teckna det inför semestern och sen avslutar man det igen. Dessutom kan man som tysk välja EnBW som elleverantör för hushållselen och då blir det också billigare. Precis som Maingau Energie gör. Väldigt synd att vi inte har samma möjlighet i Sverige.
Men visst är det riktigt bra att Ionity får mothugg från alla håll. När till och med konkurrenterna klagar över Ionitys höga priser är det ju ett bevis på att de är helt ute och cyklar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10857
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav macky » 25 maj 2020 14:13

Nu är det öppnat i Mariestad. Ingen rabatt enligt appen. :o
macky
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare bonath » 04 jun 2020 12:26

Enligt Björn så laddar man på Ionity med Maingau "billigt".
https://www.maingau-energie.de/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
 
Inlägg: 1553
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad
Referralkod: svante59135

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare helix » 04 jun 2020 12:30

Som jag skrev i en annan tråd så är det inte så bra deal för oss Svenskar då vi bara kan ta del av "Normalpris". Men att ladda i Norge verkar vara lite billigare då de inte har extra pålägg som vi i Sverige och några andra länder verkar få enligt prislistan.

Preismodell ESL_20200415.png
Model 3 Performance -19
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
 
Inlägg: 1344
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 04 jun 2020 12:32

helix skrev:Som jag skrev i en annan tråd så är det inte så bra deal för oss Svenskar då vi bara kan ta del av "Normalpris". Men att ladda i Norge verkar vara lite billigare då de inte har extra pålägg som vi i Sverige och några andra länder verkar få enligt prislistan.

Preismodell ESL_20200415.png


Man kanske kan bli energikund, eller åka snålskjuts på nån?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5364
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Mickep » 04 jun 2020 14:55

Hur blir man energi kund? Är det bara i tyskland?
Man kan tänka sig att andra energibolag kan ha detta för att locka kunder. Skulle inte bli förvånad om de större energibolaget får till avtal med ionity om billigare priser om man är kund hos dem.
Mickep
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bylund, Majestic-12 [Bot], vigge50 och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.