Sida 123 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jul 2020 21:52
av EnTraktor
Laddat 3 gånger till idag med Juicepass i Tyskland inkl. 60kWh Ionity. Fortfarande 0 kr för alla laddningar. Imorgon ska jag testa Värnamo.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:23
av Lophornis
Screenshot_20200712-163319.jpg
Höll på att svimma när jag såg vad Chargepoint tog för laddningen i Värnamo.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:26
av frippan
Ouch, det var inte billigt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:34
av vigge50
Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:38
av Lophornis
vigge50 skrev:
Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?

På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:41
av TiborBlomhall
Menar du att det är på riktigt?! :o :o :o

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:44
av helix
Lophornis skrev:
vigge50 skrev:
Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?

På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.
Rätt tydligt att buggen i Chargepoints system är att du blivit debiterad i EUR istället för SEK.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:45
av Lophornis
TiborBlomhall skrev:
Menar du att det är på riktigt?! :o :o :o
Helt på riktigt de tog 1510kr på kontokortet. Får verkligen hoppas det är en fee som kvittas senare. Provade bara en laddare men vad händer om ex använder alla laddare som finns utmed E4 och de tar 1500kr vid varje laddning. Jag tror mitt kort blir över trasserat.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:46
av Lophornis
helix skrev:
Lophornis skrev:
vigge50 skrev:
Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?

På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.
Rätt tydligt att buggen i Chargepoints system är att du blivit debiterad i EUR istället för SEK.
Där sa du något.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 19:48
av TiborBlomhall
Bäst du ringer ett långt argt samtal till dem :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 20:17
av Fredrik j
Och sen till din bank. Fördelen att betala med kort. Min bank brukar sätta tillbaka pengarna under utredningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 20:56
av Zalman3
Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 21:59
av mati
Zalman3 skrev:
Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jul 2020 23:38
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?
Visst har det hänt mycket på elbils marknaden sedan Tesla modell S kom på marknaden 2012.

Men samtidigt är elbils marknaden ännu omogen.
Och vad gäller laddning så uppfylls inte ens baskraven.
Ska det vara så svårt att få till Plug&Charge enligt Teslas supercharger modell?
Man har haft 8 år på sig, men fortfarande är det pinsamt dåligt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 00:28
av MangeT
Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 07:30
av mati
MangeT skrev:
Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås. :twisted:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 08:52
av Zalman3
Är det nån som verkligen betalar 199kr i månaden för att få ladda lite billigare hos Ionity?

I praktiken betyder det att man som ägare av en Audi e-tron nästan är tvungen att teckna ett avtal om man flera gånger om året kör längre sträckor än vad batterikapaciteten tillåter – om man inte kan leva med en väldigt hög milkostnad. 

Årsavgiften de olika anslutna tillverkarna kräver varierar kraftigt och allra värst (hittills) är Audi som tar en månadsavgift på hela 199 kronor. Man måste alltså betala 2 388 kronor per år för att få ladda lite billigare. Dessvärre måste man teckna för minst tolv månader och för många kommer det inte att löna sig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 09:10
av Fredrik j
mati skrev:
MangeT skrev:
Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås. :twisted:
Var inte teorin att dom där 1500 var en feldebitering?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 10:46
av Laban
mati skrev:
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås. :twisted:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 16:43
av TiborBlomhall
Jag har varit i kontakt med ChargePoint, de skyller på Ionity.

De råder dig och alla som råkar ut för problemet att kontakta dem så justerar de beloppet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 22:26
av mati
Laban skrev:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 22:30
av taliz
mati skrev:
Laban skrev:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 08:36
av EnTraktor
Jag bilade upp från Spanien förra veckan. 5 laddstopp på SuC och 7 laddstopp på Ionity. SuC toppade över 100kW några gånger men sjönk snabbt till 70-90kW även med låg SOC. Ionity höll alltid över 100kW till minst 45% SOC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 08:47
av Laban
mati skrev:
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. ...
Det kanske är så att laddarna har kontakt med nätet och kan styra effektuttaget därefter, mycket last = sänkt effekt. Att ha låt säga 8x350 kW istället för låt säga 8*150/2 i stil med Teslas SuC V2 är en enorm skillnad. Nästan 5x max effektuttag. Det blir dyrt om man alltid måste betala för den potentiella maxlasten.

Men dina erfarenheter tyder väl på att så inte är fallet. På tal om det, borde det inte finnas något test av detta ? Låt säga att man fyller alla laddare på en station med Taycans alt Model 3 och ser vilken effekt man får ut.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 09:43
av mati
taliz skrev:
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?
Alltid själv.