Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jul 2020 21:52
Laddat 3 gånger till idag med Juicepass i Tyskland inkl. 60kWh Ionity. Fortfarande 0 kr för alla laddningar. Imorgon ska jag testa Värnamo.
vigge50 skrev:Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?
Rätt tydligt att buggen i Chargepoints system är att du blivit debiterad i EUR istället för SEK.Lophornis skrev:vigge50 skrev:Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?
På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.
Helt på riktigt de tog 1510kr på kontokortet. Får verkligen hoppas det är en fee som kvittas senare. Provade bara en laddare men vad händer om ex använder alla laddare som finns utmed E4 och de tar 1500kr vid varje laddning. Jag tror mitt kort blir över trasserat.TiborBlomhall skrev:Menar du att det är på riktigt?!
Där sa du något.helix skrev:Rätt tydligt att buggen i Chargepoints system är att du blivit debiterad i EUR istället för SEK.Lophornis skrev:vigge50 skrev:Hur är det möjligt? Över 70 kr per kWh är ju helt sinnessjukt. Vad står det på chargerpoint app/hemsida om priser?
På alla stationer ska det kosta 6,96SEK/kWh enligt appen. Det verkar som de tar ut en avgift för varje laddning som sedan kvittas senare under månaden.
Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?Zalman3 skrev:Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Visst har det hänt mycket på elbils marknaden sedan Tesla modell S kom på marknaden 2012.mati skrev:Sådana historier gör att man knappt vågar använda bilen för långresor. Vad fan är det som händer egentligen?Zalman3 skrev:Sådana rysar historier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan!
Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås.MangeT skrev:Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
I praktiken betyder det att man som ägare av en Audi e-tron nästan är tvungen att teckna ett avtal om man flera gånger om året kör längre sträckor än vad batterikapaciteten tillåter – om man inte kan leva med en väldigt hög milkostnad.
Årsavgiften de olika anslutna tillverkarna kräver varierar kraftigt och allra värst (hittills) är Audi som tar en månadsavgift på hela 199 kronor. Man måste alltså betala 2 388 kronor per år för att få ladda lite billigare. Dessvärre måste man teckna för minst tolv månader och för många kommer det inte att löna sig.
Var inte teorin att dom där 1500 var en feldebitering?mati skrev:Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås.MangeT skrev:Kortbetalning? Hur svårt kan det vara? Varje mack tar det utan app eller bricka.
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.mati skrev:Och tydliga prisuppgifter. Vilken sketen bensinmack som helst, och för den delen även alla andra butiker, måste visa klart och tydligt vad varorna kostar. Men för elbilsladdning verkar dessa regler inte gälla. Det är rena rama vilda västern, alla priser är helt olika, olika kunder betalar olika mycket, beronde på vilken bricka man använder, och sen händer det sånt här alltså. Ojdå, det blev 1500 spänn för några mil. Jaja, men att ladda hemma är ju billigt. Så vad är problemet? Du fick ju en premiumtjänst för pengarna antar jag. Specialelektroner med extra mycket kräm. Bilen går ju mycket bättre och tystare med premiumströmmen. Och renare avgaser blir det förstås.
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.Laban skrev:Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?mati skrev:Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.Laban skrev:Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.
Det kanske är så att laddarna har kontakt med nätet och kan styra effektuttaget därefter, mycket last = sänkt effekt. Att ha låt säga 8x350 kW istället för låt säga 8*150/2 i stil med Teslas SuC V2 är en enorm skillnad. Nästan 5x max effektuttag. Det blir dyrt om man alltid måste betala för den potentiella maxlasten.mati skrev:Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. ...
Alltid själv.taliz skrev:Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?