Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2020 21:26

Laban skrev:Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.

Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11000
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 13 jul 2020 21:30

mati skrev:
Laban skrev:Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.

Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.


Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5731
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 14 jul 2020 07:36

Jag bilade upp från Spanien förra veckan. 5 laddstopp på SuC och 7 laddstopp på Ionity. SuC toppade över 100kW några gånger men sjönk snabbt till 70-90kW även med låg SOC. Ionity höll alltid över 100kW till minst 45% SOC.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Laban » 14 jul 2020 07:47

mati skrev:Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. ...


Det kanske är så att laddarna har kontakt med nätet och kan styra effektuttaget därefter, mycket last = sänkt effekt. Att ha låt säga 8x350 kW istället för låt säga 8*150/2 i stil med Teslas SuC V2 är en enorm skillnad. Nästan 5x max effektuttag. Det blir dyrt om man alltid måste betala för den potentiella maxlasten.

Men dina erfarenheter tyder väl på att så inte är fallet. På tal om det, borde det inte finnas något test av detta ? Låt säga att man fyller alla laddare på en station med Taycans alt Model 3 och ser vilken effekt man får ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 14 jul 2020 08:43

taliz skrev:Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?

Alltid själv.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11000
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 14 jul 2020 11:53

mati skrev:
taliz skrev:Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?

Alltid själv.


Ok, udda. Det är ju känt att de sätter limit på hela stationen på vissa ställen åtminstone.
Dvs alla laddare kan inte ge full effekt samtidigt.
Kan ju vara någon bugg kopplat till det...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5731
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav macky » 16 jul 2020 11:48

Själv bara fått låg effekt en gång och det var i vintras. Annars alltid full kräm (toppar på 155 kW) övriga 10-talet gånger jag laddat på Ionity. Blir väl lite mer Ionity nu med JuicePass 30 eur erbjudande. Sjukt egentligen att man ska hålla på att leta erbjudanden för att ladda till bra pris. Iofs extremt bra pris men ändå.

Gällande audis laddnings”erbjudande” så har inte jag aktiverat det ännu. Är ju gratis i 12 mån med sista aktivering dec 2020. Så skjuter på det så långt det går. Hade nog tänkt nu till semestern men juicepass kom emellan. Kommer inte betala abonnemang, dc-laddar alldeles för lite. Så sista knappa året på leasingen under 2022 så får man se vad som gäller.
macky
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare helix » 16 jul 2020 16:13

Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/
Model 3 Performance -19
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
 
Inlägg: 1367
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Bjelke » 16 jul 2020 16:54

helix skrev:Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/

Rea! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13436
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav heldiggrisen » 16 jul 2020 16:56

Är det ”riktiga” 115kr i månadsavgift, eller är det som Audi, som kräver 12 månaders prenumeration även om man enbart önskar nyttja tjänsten en månad per år på semestern?
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kW Solceller på taket
heldiggrisen
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Curik, frippe och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.