Sida 123 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 22:26
av mati
Laban skrev:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2020 22:30
av taliz
mati skrev:
Laban skrev:
Det är extremt märkligt. Speciellt det här med premiumtjänst/hög effekt biten. Senaste SuC laddningen för oss var på SuC i Skellefteå och vi fick då "bara" 70 kW. Kanske var något med stationen ifråga men vi orkade inte byta. Och inte märkte vi av det. Tog en mjukglass, surfade lite på telefonen och sen var det klart. Så mindre fokus på 350 kW. Jag tar gärna delad effekt, 150 kW/2, men fler laddare/lägre pris istället.
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. Ändå så envisas de med att påstå.att detta är minsann en premiumtjänst med garanterad laddeffekt.
Jag har även laddat hos andra HPC laddare och då har jag alltid fått 155kW som mest.
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 08:36
av EnTraktor
Jag bilade upp från Spanien förra veckan. 5 laddstopp på SuC och 7 laddstopp på Ionity. SuC toppade över 100kW några gånger men sjönk snabbt till 70-90kW även med låg SOC. Ionity höll alltid över 100kW till minst 45% SOC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 08:47
av Laban
mati skrev:
Nej, precis. Lite sämre laddeffekt nån enstaka gång gör ju inte så mycket. Så långe de inte tar betalt för det, så som Ionity gör.
Jag har laddat några gånger hos Ionity innan de höjde priserna. Ett tiotal gånger kanske. Och tre eller fyra gånger har jag inte fått full effekt. Alla gånger utom en klagade bilen över för låg spänning i laddaren och att det inte kommer gå att ladda fullt. En gång fick jag bara som mest 70-80kW, men då klagade inte bilen. Jag tycker att det är lite för ofta att jag inte fått max effekt, och då är det inte ens några 350kW vi pratar om. ...
Det kanske är så att laddarna har kontakt med nätet och kan styra effektuttaget därefter, mycket last = sänkt effekt. Att ha låt säga 8x350 kW istället för låt säga 8*150/2 i stil med Teslas SuC V2 är en enorm skillnad. Nästan 5x max effektuttag. Det blir dyrt om man alltid måste betala för den potentiella maxlasten.

Men dina erfarenheter tyder väl på att så inte är fallet. På tal om det, borde det inte finnas något test av detta ? Låt säga att man fyller alla laddare på en station med Taycans alt Model 3 och ser vilken effekt man får ut.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 09:43
av mati
taliz skrev:
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?
Alltid själv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 jul 2020 12:53
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Var du själv på stationen, eller andra som laddade samtidigt?
Alltid själv.
Ok, udda. Det är ju känt att de sätter limit på hela stationen på vissa ställen åtminstone.
Dvs alla laddare kan inte ge full effekt samtidigt.
Kan ju vara någon bugg kopplat till det...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 12:48
av macky
Själv bara fått låg effekt en gång och det var i vintras. Annars alltid full kräm (toppar på 155 kW) övriga 10-talet gånger jag laddat på Ionity. Blir väl lite mer Ionity nu med JuicePass 30 eur erbjudande. Sjukt egentligen att man ska hålla på att leta erbjudanden för att ladda till bra pris. Iofs extremt bra pris men ändå.

Gällande audis laddnings”erbjudande” så har inte jag aktiverat det ännu. Är ju gratis i 12 mån med sista aktivering dec 2020. Så skjuter på det så långt det går. Hade nog tänkt nu till semestern men juicepass kom emellan. Kommer inte betala abonnemang, dc-laddar alldeles för lite. Så sista knappa året på leasingen under 2022 så får man se vad som gäller.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 17:13
av helix
Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 17:54
av Bjelke
helix skrev:
Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/
Rea! :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 17:56
av heldiggrisen
Är det ”riktiga” 115kr i månadsavgift, eller är det som Audi, som kräver 12 månaders prenumeration även om man enbart önskar nyttja tjänsten en månad per år på semestern?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:22
av d3marcus
115:-/mån är ju ingenting jämfört med värdeminskningen på 6-9000:-/mån första tre åren...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:46
av TiborBlomhall
helix skrev:
Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/
Vettiga laddpriser i ett år alltså. 6:30 kan väl ändå benämnas som övre smärtgräns för laddpris.

115:- per månad sen är bättre än 199 men fortfarande alldeles för dyrt för privatpersoner.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:50
av bylund
Men är det 115 kr/mån första året? Eftersom de säger att det kan uppgraderas gissar jag att 115 kr/mån är mellanskillnaden mellan det som ingår och det dyrare paketet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 18:59
av bylund
Söker man på WeCharge plus får man mest info om batteridelning i Singapore. Med mellanslag får man mycket marknadsföringsord men väldigt lite information.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 21:57
av Mickep
Tänk om de integrerat ionity i priset då hade de kunnat ta 20 kkr för 20 års användning. Och folk hade inte tänkt på det. Men antar att folk skall ha val.
Dock tycker jag att det är något man skulle kunna förhandla sig till om man har den skillen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 22:07
av B99
Mickep skrev:
Tänk om de integrerat ionity i priset då hade de kunnat ta 20 kkr för 20 års användning. Och folk hade inte tänkt på det. Men antar att folk skall ha val.
Dock tycker jag att det är något man skulle kunna förhandla sig till om man har den skillen.
Lite tråkigt för dem som har över 50 mil till närmaste Ionity ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jul 2020 22:11
av mati
TiborBlomhall skrev:
Vettiga laddpriser i ett år alltså. 6:30 kan väl ändå benämnas som övre smärtgräns för laddpris.

115:- per månad sen är bättre än 199 men fortfarande alldeles för dyrt för privatpersoner.
Övre smärtgräns är nog en underdrift. Vad skulle en dieselbil i samma storlek som ID3 dra? 0.4 liter/mil kanske? Det är 6:30 kr/mil när bränslepriserna återgår till gamla nivåer. Men hur långt kommer ID3 för dessa 6:30 kr? 7km kanske? Långresan med ID3 blir alltså rejält mycket dyrare än med en motsvarande diesel. Inte bra alls. Helt fel utveckling.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jul 2020 00:01
av Fredrik j
Mickep skrev:
Tänk om de integrerat ionity i priset då hade de kunnat ta 20 kkr för 20 års användning. Och folk hade inte tänkt på det. Men antar att folk skall ha val.
Dock tycker jag att det är något man skulle kunna förhandla sig till om man har den skillen.
Förmodligen är det nästa steg. För att kunden ska känna att förhandlingarna är lyckade måste känslan att laddning är dyrt etableras.
Jag tror vi kommer få se privatleasingerbjudanden med inkluderad laddning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jul 2020 06:51
av Zalman3
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jul 2020 08:11
av vigge50
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Och vad får du priserna för batterier? Jag vet att det pratas om cellpris under $100/kWh men det är ganska stor skillnad på det och ett slutligt batterilager. Sen tillkommer ytterligare skillnad på produktionskostnad och pris om man inte själv tillverkar. När Tesla tidigare i år lämnade ut priserna för Powerpack så var priset för tre stycken powerpack $350 000 och då får du 696 kWh. Detta blir alltså $500/kWh. Låt oss säga 4500 kr. Nu ska Mega pack vara betydligt billigare så låt oss säga 3500 kr/kWh. För att klara de extra 20 öre/kWh som du skriver om så ska batterierna klara 18 000 laddcykler.

Nu vet jag att när man säger att ett batteri klara 2000 laddcykler så är det att den når 80%, inte att det slutar fungera samt att det klarar sig längre om du inte laddar 100-0-100.
För en jämförelse, skulle Tesla Model S Long ranges batteri klara så många cykler så kan den klara rum 700-900 000 mil.

Är det ett rimligt antagande att Teslas bilar kan köra en bra bit över en halv miljon mil på ett batteri?

Jag vet att Tesla ska snart ha sin batteripresentation som antagligen av vissa förväntas vara en revolution inom batterier men kommer det vara så mycket bättre jämfört med dagens batterier och få Tesla att sänka priserna rejält på sina produkter?

https://electrek.co/2020/03/31/tesla-po ... ial-solar/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 jul 2020 10:26
av Bjelke
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Och vad får du priserna för batterier? Jag vet att det pratas om cellpris under $100/kWh men det är ganska stor skillnad på det och ett slutligt batterilager. Sen tillkommer ytterligare skillnad på produktionskostnad och pris om man inte själv tillverkar. När Tesla tidigare i år lämnade ut priserna för Powerpack så var priset för tre stycken powerpack $350 000 och då får du 696 kWh. Detta blir alltså $500/kWh. Låt oss säga 4500 kr. Nu ska Mega pack vara betydligt billigare så låt oss säga 3500 kr/kWh. För att klara de extra 20 öre/kWh som du skriver om så ska batterierna klara 18 000 laddcykler.

Nu vet jag att när man säger att ett batteri klara 2000 laddcykler så är det att den når 80%, inte att det slutar fungera samt att det klarar sig längre om du inte laddar 100-0-100.
För en jämförelse, skulle Tesla Model S Long ranges batteri klara så många cykler så kan den klara rum 700-900 000 mil.

Är det ett rimligt antagande att Teslas bilar kan köra en bra bit över en halv miljon mil på ett batteri?

Jag vet att Tesla ska snart ha sin batteripresentation som antagligen av vissa förväntas vara en revolution inom batterier men kommer det vara så mycket bättre jämfört med dagens batterier och få Tesla att sänka priserna rejält på sina produkter?

https://electrek.co/2020/03/31/tesla-po ... ial-solar/
Ett batterilager borde väl också kunna generera lite vinst även utöver att fungera
som lager för elbilsladdning? :)
Vi pratar ju batterilager "hela tiden" nu liksom :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 jul 2020 23:21
av EnTraktor
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.

Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.

För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 jul 2020 23:30
av Snap02
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 jul 2020 23:35
av EnTraktor
Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity ÄR en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 jul 2020 23:41
av nek0
EnTraktor skrev:
Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity är en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.
Vad är det som är premium med Ionity?
Har de kortbetalning? Tak över så man blir skyddad från sol eller regn?
Får man kaffe eller något mer än några elektroner som är likadana som på vilken annan laddare som helst?