Sida 127 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jul 2020 23:11
av Verdi
taliz skrev:
Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.

Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.

Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.

Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.

Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 00:08
av Svenssons
Verdi skrev:

Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.
När det kommer till de mjuka subjektiva värdena så är det ju så att smaken är som baken, dvs delad. Fakta om bilen är något jag vill ha innan jag själv testar eller köper en bil. Ger inte särskilt mycket vad en utomstående har sagt vad hen subjektivt tycker om bilen. Vi är dock som sagt var alla olika.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 09:21
av Segelflygaren
Laban skrev:


Mycket positivt där vad gäller bilen. Men, nu ska vi prata om Ionity, 1 av 4 laddare på en station fungerade när han testar den biten, 10:05 in. Det är nästan imponerande uselt. Polar laddarna som står bredvid fungerade allihop.
Har åkt runt på semester från Stockholm, samt runt Västkusten de senaste fyra dagarna, och så här långt har Ionityladdarna fungerat perfekt. Laddhastigheten på Turbon är fantastisk. Om man jämför S, 3 och Turbo, så placerar dom sig när det gäller laddhastigheten enligt följande: Turbon är snabbast, därefter trean och sist kommer S.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 09:24
av Bjelke
Segelflygaren skrev:
Även om den inte når utlovade 270 kW, så känns detta premium jämfört med nuvarande superchargerhastigheten. :D
Shit det är helt ok asså! :lol: 8-)
Du råkar inte ha vägarna förbi Bollnäs eller nåt? ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 12:20
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.

Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.

Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.

Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.

Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.
Nej, du missar poängen. Bobby är ingen bra biltestare, det har han själv sagt många ggr och han har också anlitat flera andra biljournalister pga det.
Fully charged är intressant främst för deras reportage om olika projekt inom förnyelsebar energi IMO(samt underhållande nyhetsrapportering ibland... ).

Ps. Vad är det första folk frågar om elbilar? Räckvidd & laddning. Det är det absolut viktigaste och Tesla hade varit bankrutt om de inte "bet the business" på att vara marknadsledande på det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 12:23
av Segelflygaren
Bjelke skrev:
Segelflygaren skrev:
Även om den inte når utlovade 270 kW, så känns detta premium jämfört med nuvarande superchargerhastigheten. :D
Shit det är helt ok asså! :lol: 8-)
Du råkar inte ha vägarna förbi Bollnäs eller nåt? ;)
Nej, är på väg hem till Tullinge nu.
Det närmaste Bollnäs jag ska i närtid, är upp till SILJANSNÄS /Mora nästa vecka.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 12:47
av Mickep
Under hur länge nåddes "nästan 270". vilken bil är det som klarar det? är det vid en 350kW laddare? (vad säger ionity (är de som lovar?), har inte läst något om "270")

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 12:52
av vigge50
Mickep skrev:
Under hur länge nåddes "nästan 270". vilken bil är det som klarar det? är det vid en 350kW laddare? (vad säger ionity (är de som lovar?), har inte läst något om "270")
Det är en Porsche Taycan, tror max för den ligger på runt 260-270 kW men framöver ska den klara 350 kW eller om det endast gäller senare årsmodeller?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 15:31
av cosmos
Verdi skrev:
taliz skrev:
Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.

Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.

Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.

Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.

Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.
Håller med till fullo. Det enda jag saknar efter klivet upp till en e-tron är laddnätverket. Inget annat.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 16:12
av macky
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 16:26
av nek0
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
Är det samma stjärna?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 16:46
av Bjelke
Inte lätt alla gånger :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 16:50
av Teslaspolen
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
Dagens skratt. :lol: Bra att du hjälpte till att reda upp det hela!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 20:39
av Jerker
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: Detta gjorde min kväll!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 21:01
av mati
Jerker skrev:
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: Detta gjorde min kväll!
Samma här. :lol: :lol: :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 jul 2020 22:55
av MarkusL
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 jul 2020 08:27
av mati
MarkusL skrev:
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
:lol: Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 jul 2020 08:58
av [JM]
mati skrev:
MarkusL skrev:
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
:lol: Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå. :lol:
Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 jul 2020 09:13
av HelectriC
[JM] skrev:
mati skrev:
MarkusL skrev:
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
:lol: Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå. :lol:
Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...
Alternativt kväve eftersom det är i Sverige.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 jul 2020 09:35
av [JM]
HelectriC skrev:
[JM] skrev:
mati skrev:
MarkusL skrev:
macky skrev:
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara.... :lol:
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
:lol: Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå. :lol:
Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...
Alternativt kväve eftersom det är i Sverige.
Nej nej. Nu är det premium vi snackar. Då heter det Nitrogen. Fint ska de va vettu

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 jul 2020 17:58
av HelectriC
Skulle inte förvåna mig om många tror att det är helt olika gaser :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 jul 2020 23:25
av Svenssons
mati skrev:
:lol: Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå. :lol:
Se flestakan väl pumpa hemma så det blir inte så dyrt över ett år...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 aug 2020 16:04
av mr_tt
EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

Mao "slut" med "Maingau-rabatten"

Jahapp då blir det inga fler besök på Ionity..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 aug 2020 17:38
av HelectriC
Där täppte dom till det hålet ja :cry:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 aug 2020 17:40
av mati
HelectriC skrev:
Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare. :evil: