Är det samma stjärna?macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
Dagens skratt. Bra att du hjälpte till att reda upp det hela!macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ionitys laddnätverk
Detta gjorde min kväll!macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Re: Ionitys laddnätverk
Samma här.Jerker skrev:Detta gjorde min kväll!macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.MarkusL skrev:Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...mati skrev:Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.MarkusL skrev:Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Re: Ionitys laddnätverk
Alternativt kväve eftersom det är i Sverige.[JM] skrev:Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...mati skrev:Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.MarkusL skrev:Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Nej nej. Nu är det premium vi snackar. Då heter det Nitrogen. Fint ska de va vettuHelectriC skrev:Alternativt kväve eftersom det är i Sverige.[JM] skrev:Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...mati skrev:Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.MarkusL skrev:Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle inte förvåna mig om många tror att det är helt olika gaser
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Se flestakan väl pumpa hemma så det blir inte så dyrt över ett år...mati skrev:Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
Mao "slut" med "Maingau-rabatten"
Jahapp då blir det inga fler besök på Ionity..
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
Mao "slut" med "Maingau-rabatten"
Jahapp då blir det inga fler besök på Ionity..
Re: Ionitys laddnätverk
Där täppte dom till det hålet ja
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.HelectriC skrev:Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
Jaha, då blir kanske ChargePoint lite ”billigare”, ett tag..mr_tt skrev:EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
Mao "slut" med "Maingau-rabatten"
Jahapp då blir det inga fler besök på Ionity..
https://www.electricfelix.com/ionity
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Tillbaks till ruta -5 då typmati skrev:Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Äh, köp det där abonnemanget och se glad ut. Vad är 199:-/mån som man säkert kan betala med oskaftade firmapengar när bilen kostar uppåt en miljon?Bjelke skrev:Tillbaks till ruta -5 då typmati skrev:Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja
Sen är det klart att det slår olika hårt beroende på vilket laddmönster man har.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?mati skrev:
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Re: Ionitys laddnätverk
Deras egna kanske ja, men kollar du laddkartan i appen, så får du upp många 150+ kW i hela Tyskland med priser runt 30-40ct/kWh även från andra operatörer.mati skrev:Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.HelectriC skrev:Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag är inte inne så mycket på tyska forum, så jag vet inte exakt vad folk tycker. Men man får komma ihåg att strömmen i Tyskland är generellt mycket dyrare än i Sverige. 0,3€/kWh får man räkna för hushållselen. Under de premisserna känns priserna för snabbladdning inte så astronomiskt höga som för oss i Sverige. Tyskarna tycker generellt att snabbladdning är förhållandevis billigt. Att ladda hos Ionity med "normaltaxa" blir alltså ändå bara ungefär drygt dubbelt så dyrt som hemmaladdning. För oss är det ju faktor 6 eller 7 eller nåt. Ett Audi-abonnemang kostar 17 eller 18 € i månaden i Tyskland, jag kommer inte ihåg det exakta priset. Med det får man alltså ladda för nästan samma pris som hemmaladdning. Tyskarna tycker oftast inte att det är så farligt som jag har uppfattat det. Dessutom kan de ju ha Maingau som elleverantör, vilket väldigt många har av begripliga skäl. Därmed blir det extremt billigt att ladda sin bil nästan överallt.TiborBlomhall skrev:Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?mati skrev:
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Visst har jag sett en hel del klagomål kring ionitys prissättning, men jag tror faktiskt att e-tron-ägare kör med sitt abonnemang i större utsträckning än vad svenskarna gör.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Aldrig i livet. Senast jag har laddat hos Ionity var i början av januari, nästan 8 månader sedan. Det är knappast lönt att betala 200 spänn i månaden för en laddöperatör som jag aldrig använder. Har ju också med Corona att göra. Jag har inte åkt nånstans de senaste månaderna, förutom med släpkärra till byggmax flera gånger i veckan.Verdi skrev:Äh, köp det där abonnemanget och se glad ut. Vad är 199:-/mån som man säkert kan betala med oskaftade firmapengar när bilen kostar uppåt en miljon?
Sen är det klart att det slår olika hårt beroende på vilket laddmönster man har.
Problemet är att Ionitys prissättning kickar igång en dominoeffekt som gör att all laddning blir allt dyrare. Du ser ju att Maingau tvingas höja priserna rejält nu. Här i Sverige ser vi samma tendens med t.ex. e-on som har lagt sig på nästan samma nivå som Ionity. Och Audi-abonnemanget ger bara rabatt hos Ionity, all annan laddning är groteskt mycket dyrare än när man betalar med respektive operatörs laddbricka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14