Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2020 17:58
Skulle inte förvåna mig om många tror att det är helt olika gaser
Se flestakan väl pumpa hemma så det blir inte så dyrt över ett år...mati skrev:Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja
Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.HelectriC skrev:Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Jaha, då blir kanske ChargePoint lite ”billigare”, ett tag..mr_tt skrev:EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
Mao "slut" med "Maingau-rabatten"
Jahapp då blir det inga fler besök på Ionity..
Tillbaks till ruta -5 då typmati skrev:Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja
Äh, köp det där abonnemanget och se glad ut. Vad är 199:-/mån som man säkert kan betala med oskaftade firmapengar när bilen kostar uppåt en miljon?Bjelke skrev:Tillbaks till ruta -5 då typmati skrev:Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?mati skrev:
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Deras egna kanske ja, men kollar du laddkartan i appen, så får du upp många 150+ kW i hela Tyskland med priser runt 30-40ct/kWh även från andra operatörer.mati skrev:Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.HelectriC skrev:Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Jag är inte inne så mycket på tyska forum, så jag vet inte exakt vad folk tycker. Men man får komma ihåg att strömmen i Tyskland är generellt mycket dyrare än i Sverige. 0,3€/kWh får man räkna för hushållselen. Under de premisserna känns priserna för snabbladdning inte så astronomiskt höga som för oss i Sverige. Tyskarna tycker generellt att snabbladdning är förhållandevis billigt. Att ladda hos Ionity med "normaltaxa" blir alltså ändå bara ungefär drygt dubbelt så dyrt som hemmaladdning. För oss är det ju faktor 6 eller 7 eller nåt. Ett Audi-abonnemang kostar 17 eller 18 € i månaden i Tyskland, jag kommer inte ihåg det exakta priset. Med det får man alltså ladda för nästan samma pris som hemmaladdning. Tyskarna tycker oftast inte att det är så farligt som jag har uppfattat det. Dessutom kan de ju ha Maingau som elleverantör, vilket väldigt många har av begripliga skäl. Därmed blir det extremt billigt att ladda sin bil nästan överallt.TiborBlomhall skrev:Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?mati skrev:
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Aldrig i livet. Senast jag har laddat hos Ionity var i början av januari, nästan 8 månader sedan. Det är knappast lönt att betala 200 spänn i månaden för en laddöperatör som jag aldrig använder. Har ju också med Corona att göra. Jag har inte åkt nånstans de senaste månaderna, förutom med släpkärra till byggmax flera gånger i veckan.Verdi skrev:Äh, köp det där abonnemanget och se glad ut. Vad är 199:-/mån som man säkert kan betala med oskaftade firmapengar när bilen kostar uppåt en miljon?
Sen är det klart att det slår olika hårt beroende på vilket laddmönster man har.
Enhetspris kan de fortfarande ha... Den tvingas dock till en högre nivå i så fall...mati skrev:Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja
https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med- ... semestern/
Dyr resa med elbil – så mycket kostar elbils-semestern
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.
Zalman3 skrev:Laddar dom hos Ionity?
https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med- ... semestern/
Dyr resa med elbil – så mycket kostar elbils-semestern
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.
Detta kan förklara varför Ionitys tyska direktörer inte fattar varför folk är så upprörda över deras prissättning.mati skrev:Jag är inte inne så mycket på tyska forum, så jag vet inte exakt vad folk tycker. Men man får komma ihåg att strömmen i Tyskland är generellt mycket dyrare än i Sverige. 0,3€/kWh får man räkna för hushållselen. Under de premisserna känns priserna för snabbladdning inte så astronomiskt höga som för oss i Sverige. Tyskarna tycker generellt att snabbladdning är förhållandevis billigt. Att ladda hos Ionity med "normaltaxa" blir alltså ändå bara ungefär drygt dubbelt så dyrt som hemmaladdning. För oss är det ju faktor 6 eller 7 eller nåt. Ett Audi-abonnemang kostar 17 eller 18 € i månaden i Tyskland, jag kommer inte ihåg det exakta priset. Med det får man alltså ladda för nästan samma pris som hemmaladdning. Tyskarna tycker oftast inte att det är så farligt som jag har uppfattat det. Dessutom kan de ju ha Maingau som elleverantör, vilket väldigt många har av begripliga skäl. Därmed blir det extremt billigt att ladda sin bil nästan överallt.TiborBlomhall skrev:Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?mati skrev:
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Visst har jag sett en hel del klagomål kring ionitys prissättning, men jag tror faktiskt att e-tron-ägare kör med sitt abonnemang i större utsträckning än vad svenskarna gör.
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.Verdi skrev:Det är verkligen tillspetsat. Någon som kan läsa hela artikeln?
Fast de har ju justerat enhetspriset uppåt samtidigt som Ionity har fått ett eget pris som ligger utanför enhetstaxan.Svenssons skrev:Enhetspris kan de fortfarande ha... Den tvingas dock till en högre nivå i så fall...mati skrev:Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare.HelectriC skrev:Där täppte dom till det hålet ja