Sida 135 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 15:45
av Teslaspolen
mati skrev:
Lophornis skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.
Jag tror toveks har bytt till eon för de är med i denna appen. Att det stor Bee är nog bara en kvarvarande från förr.
Ahaaa är det så kanske. Det hade de ju kunnat berätta för mig. :o
Ja men varför ska man göra det lätt för sig? :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 17:46
av mati
Teslaspolen skrev:
Ja men varför ska man göra det lätt för sig? :lol:
Ja eller hur? Tänk om du handlar på ICA, så drar du ditt ICA-kort i kassan och det fungerar inte. Du pillar och har dig. Sen säger personen i kassan plötsligt:
- Nej ICA-kortet funkar inte hos oss, det här är coop.
- Men... det står ju ICA på alla skyltar överallt
- Jaja. Vi har inte bytt dem, det är väl inte så noga....? Har du inget coop kort?

Skillnaden är bara att du ändå kan betala eftersom de accepterar ett vanligt betalkort också. Det går såklart inte när man ska snabbladda. :twisted:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 18:17
av LarsL
:D :D :D

Det är kul för det är sant!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 sep 2020 21:38
av martinot
Anderzzon skrev:
Verdi skrev:
Det är verkligen tillspetsat. Någon som kan läsa hela artikeln?
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.

Nätet av snabbladdare växer snabbt och gör långresor möjliga med elbilar. Det finns i dag gott om 50 kW-laddare nära motorvägarna i Sverige och Tyskland. Med sådan snabbladdning tar resan till Medelhavet bara en dag extra i en elbil, något som elbilsägarna förmodligen finner uthärdligt.
Men att kostnaden för långresan med elbil dessutom blir mycket dyr kommer förmodligen som en chock. Att ladda elbilen under resan kostar två-tre gånger mer än att tanka en dieselbil.

Dels tar ägarna av snabbladdarna bra betalt för varje kWh. Ionity, den stora kedjan med 251 snabbladdare i Europa, tar 8,70 kronor per kWh. Det är 500 procent mer än vad du betalar för strömmen när du laddar hemma. Det är inte bara ”superladdarna” på 250 kW som kostar mycket, alla vanliga snabbladdare på 50 kW kostar flera gånger mer än vanlig hemmaladdning. Bara i undantagsfall hittar vi laddstolpar med fast pris för en laddning, vanligen det billigaste alternativet när man ska fulladda ett tomt batteri.
Dels är priserna heller inte alltid vad det står på laddstolparna. Orsaken är att elbilisten betalar via en MSP, Mobilty Service Provider. På laddstolpar kan man ­nämligen sällan betala med ett kreditkort. I stället måste man vara uppkopplad till laddstolpeföretaget via en app eller ha anslutit sig i förväg och fått ett kundkort eller en RFID-tagg.

Så gör du för att minska elkostnaden
Elbilisten måste fortfarande planera rutten om den ska bli överkomlig. Även om det numer finns många 50 kW-snabbladdare i Tyskland vill man inte betala 500 kronor för en laddning om samma laddning kostar 250 kronor i grannstaden. Gör upp en plan och leta upp de billigaste laddstolparna i förväg. Detta tar dock bort lite av charmen med en bilresa, möjligheten att improvisera resan efter stundens infall och en regnskur.
Förlita dig inte bara på en MSP, ”Mobilty Service Provider”, ha ett par RFID-taggar på nyckelringen. Ionity är den stora snabbladdkedjan i Tyskland. Ionity ägs av Audi, BMW, Mercedes, Ford, Hyundai och Porsche och har 251 snabbladdare i Europa och 49 under uppbyggnad. Det har super-snabbladdare på upp till 350 kW-effekt. För att ladda krävs att du är ansluten via en MSP eller har laddat ner en app.
Flera tillverkare har egna MSP-program som det kan vara värt att jämföra med. Avtalen ser olika ut, och kWh-priset beror på hur mycket du betalar i fast månadskostnad.
För att göra det möjligt att resa i olika länder och ladda på många olika laddföretags laddstolpar så finns det internationella, gränsöverskridande MSP-system. De som köper en elbil från Volvo kommer till exempel att bli ansluten till ”Plugsurfing”. Ett system med 200 000 anslutna laddstationer i Europa som enligt Volvo gör ”sömlös långdistanskörning möjlig över kontinenten”. Du laddar och betalar med en RFID-tagg på nyckelringen. Sedan får du en räkning en gång i månaden från Plugsurfing.
Det låter bra, men det har ett pris. Du betalar som MSP-kund inte sällan ett helt annat pris än det som andra kunder betalar. När Plugsurfing-kunden stannar till på en Bee-laddare, Sveriges största nätverk av publika laddare, tar Plugsurfing 13,75 kronor per kWh för laddning. Den som är direktkund hos Bee betalar 5 kronor per kWh.
Det är som om din Fiat Panda plötsligt skulle dra fem liter bensin per mil när du är på resa.
Påslaget på Bee-laddarna verkar vara extremt. På Ionity-laddarna i Tyskland är påslaget 13 cent (1,35 kronor) per kWh. Orsaken till prisskillnaderna är inte bara att MSP-operatören har ett påslag. Det beror också på att laddstolpe-ägaren sätter ett pris till direktkund, och ett annat pris till MSP-företaget.
Även det mindre påslaget är kännbart. Drar bilen 2,8 kWh per mil betyder påslaget på 13 cent att milkostnaden ökar med 3,80 kronor.

Variationerna är alltså stora. Vi har studerat laddkostnaden för en semesterresa från Stockholm till Nice. Milkostnaden blir mycket hög för en större elbil, som till exempel Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace. De drar närmare 3 kWh per mil i motorvägsfart vilket betyder att de kostar upp till 40 kronor per mil i elektricitet under semesterresan.
Om vi försiktigt räknar med att elbilen i genomsnitt drar 2,8 kWh per mil under resan till Nice så går det åt 672 kWh under den 240 mil långa turen. Kostnaden för att ladda bilen längs motorvägen är 5 541 kronor när vi utnyttjar Plugsurfings stora nätverk. Eftersom vi ska köra hem också blir elkostnaden 11 082 kronor för tur-och-retur-resan.
Gör vi samma resa med en dieseldriven Volvo XC60 B5 drar den 312 liter tur-och-retur till Nice, räknat på en snittförbrukning på 0,65 liter per mil. Kostnaden stannar på 4 068 kronor. Elbilen kostar 175 procent mer att ladda än vad dieselbilen kostar att tanka.

Dyrt att semestra med elbil – utom med Tesla
Snabbladdning innebär priser som ligger ­skyhögt över elpriserna du är van vid. Att ladda el snabbt längs autobahn innebär att elbils-resan kostar mer än att köra en bensin- eller dieselbil. Dessutom är räckvidden inte den du är van vid. I motorvägshastighet, 110-130 km/h, drar en elbil i runda tal 50 procent mer än i stadstrafik. Därmed blir också räckvidden kort. Även med marknadens största batterier får man stanna och ladda efter 20 mil. Att köra elbilen till rivieran är därför både dyrt och tålamodsprövande. 13 gånger får elbilisten stanna och ladda, i praktiken något som kan ta upp till två timmar varje gång. Dieselbilisten behöver stanna två gånger för att tanka.

Tesla har egna snabbladdare med en relativt human prissättning.
Priserna är tagna från Volvos partner Plug­surfings hemsida. Med en sådan tjänst behöver man inte ansluta en mängd olika appar för laddning i olika länder i Europa. Priserna på laddning varierar stort. De varierar dessutom på samma laddstation beroende på vilket avtal som tillämpas. Ionity tar till exempel normalt i Sverige 8,70 kr/kWh men Audi-ägare betalar 3,30 kr/kWh och Mercedes-ägare 3,10 kr/kWh – men bara om de har ett abonnemang. Abonnemangen i sig kostar också olika, men räkna med 1 000-2 500 kr/år. Eftersom det bara är på långresor man snabbladdar är abonnemangen lönsamma bara för den som snabbladdar någon gång i månaden på en Ionity-station.
Tesla avviker genom att ha en egen kedja av snabbladdare, så kallade ”Superchargers”. Där kan Tesla-ägare snabbladda för en relativt låg kostnad, 2,56 kr/kWh. På Teslas Superchargers i Tyskland är priset ca 3,50 kr/kWh. Det gör långresan med Tesla billigare än resan med en dieselbil.
Synd att andra företag inte lyckats erbjuda samma typ av laddmöjligheter som Tesla.

Så tacksam och nöjd som elbilist att äga en Tesla, trots att jag inte har "gratis el" inkluderat längre (hade det fram tills nu i sommar), istället för att äga elbil från andra tillverkare (kikade på både e-tron och i-pace innan jag valde M3)!

Väldigt framsynt av Tesla och Elon Musk att förstå att infrastrukturen runt en elbil är nästa lika viktig som själva bilen i sig. Är ju verkligen avgörande att den finns på plats, är enkel att använda, och finns att nyttja till för kunderna rimliga kostnader (även om det inte är gratis längre).

Dessutom väldigt bra att de, trots att de varit ett i sammanhanget pyttelitet uppstartsbolag, tidigt tagit på sig den kostanden och det enorma arbetet med att bygga upp och investera i denna globala infrastrukturen som krävs. Vilket vi idag som kunder har en enorm glädje av. Klart vettigt långsiktigt tänk av Tesla att maximera kundnyttan, över kortsiktiga kvartalsvinster (även om de också är viktiga för alla företag, inklusive Tesla). Extremt framsynt och modigt, men också ganska vettigt och logiskt.

Synd bara att resten av alla världens jättestora bilföretag inte insett betydelsen av det som diskuteras här i denna tråden... de har totalt bommat där tycker jag!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 09:12
av FredrikR
Har det rapporterats om att man dragit igång byggandet av laddstationen i Uppsala? Hittar inget om det i tråden i alla fall så här kommer lite bilder.
Noterade bygget härom veckan, och nu är man snart klara skulle jag tro?
Ser ut att vara förberett för 6 stycken stolpar. Men som ni ser på ena bilden finns det bara tre levererade. Så man börjar kanske med 3?
Eller finns det två stolpar i vardera låda?

Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 09:26
av Lophornis
FredrikR skrev:
Har det rapporterats om att man dragit igång byggandet av laddstationen i Uppsala? Hittar inget om det i tråden i alla fall så här kommer lite bilder.
Noterade bygget härom veckan, och nu är man snart klara skulle jag tro?
Ser ut att vara förberett för 6 stycken stolpar. Men som ni ser på ena bilden finns det bara tre levererade. Så man börjar kanske med 3?
Eller finns det två stolpar i vardera låda?

Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Det brukar byggas för 6st stolpar men det har bara kommit upp 4st på de flesta ställen utom Södertälje där är det 2st.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 09:28
av thnis
Lophornis skrev:
FredrikR skrev:
Har det rapporterats om att man dragit igång byggandet av laddstationen i Uppsala? Hittar inget om det i tråden i alla fall så här kommer lite bilder.
Noterade bygget härom veckan, och nu är man snart klara skulle jag tro?
Ser ut att vara förberett för 6 stycken stolpar. Men som ni ser på ena bilden finns det bara tre levererade. Så man börjar kanske med 3?
Eller finns det två stolpar i vardera låda?

Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Det brukar byggas för 6st stolpar men det har bara kommit upp 4st på de flesta ställen utom Södertälje där är det 2st.
Det här blir riktigt bra! Nu väntar jag på Gävle eller däromkring

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 11:22
av themax
FredrikR skrev:
Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Enbart detta skulle kunna få mig att ladda på Ionity istället för SuC Fullerö om jag hade behovet. Vad är nån hundralapp mer i laddkostnad mot att kunna äta bra mat av trevlig personal? ... (Nej, mina erfarenheter av restaurangen i Fullerö är allt annat än positiva).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 12:05
av FredrikR
themax skrev:
FredrikR skrev:
Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Enbart detta skulle kunna få mig att ladda på Ionity istället för SuC Fullerö om jag hade behovet. Vad är nån hundralapp mer i laddkostnad mot att kunna äta bra mat av trevlig personal? ... (Nej, mina erfarenheter av restaurangen i Fullerö är allt annat än positiva).
Sen är ju även placeringen väldigt bra då de som ska vika av inåt landet (längs Riksväg 55 eller 72) samt de som ska ut till kusten (Östhammar/Halstavik m.m) tar ju 288/273an. Alla dessa vägar utgår ju från den här avfarten. Vilket Tesla till viss del missar med Fullerö. Säger inte att Fullerö är en dålig placering, men den här är bättre.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 12:29
av metchristian
FredrikR skrev:
themax skrev:
FredrikR skrev:
Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Enbart detta skulle kunna få mig att ladda på Ionity istället för SuC Fullerö om jag hade behovet. Vad är nån hundralapp mer i laddkostnad mot att kunna äta bra mat av trevlig personal? ... (Nej, mina erfarenheter av restaurangen i Fullerö är allt annat än positiva).
Sen är ju även placeringen väldigt bra då de som ska vika av inåt landet (längs Riksväg 55 eller 72) samt de som ska ut till kusten (Östhammar/Halstavik m.m) tar ju 288/273an. Alla dessa vägar utgår ju från den här avfarten. Vilket Tesla till viss del missar med Fullerö. Säger inte att Fullerö är en dålig placering, men den här är bättre.
Det skiljer 9,8km mellan fullerö o Gränby så inget jätteavstånd mellan men kan hålla me om att det finns bra mkt mer möjligheter vid Gränby än fullerö o dessutom har city gross / jula och mc Donalds (vet ej om deras är gratis dock)bara 3,7kw laddare som är gratis(city gross o jula) men totalt värdelösa för rena elbilar. Men att man kanske kan acceptera 50-100kr dyrare laddning pga bättre matmöjligheter ja vi får väl se hur full belagd den laddstället blir... åker ofta förbi där så ser med spänning fram emot o få se

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 12:31
av fth
themax skrev:
FredrikR skrev:
Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Enbart detta skulle kunna få mig att ladda på Ionity istället för SuC Fullerö om jag hade behovet. Vad är nån hundralapp mer i laddkostnad mot att kunna äta bra mat av trevlig personal? ... (Nej, mina erfarenheter av restaurangen i Fullerö är allt annat än positiva).
Ja, Fullerö är inte kul, som tur är behöver jag väldigt sällan stanna där, men det är nog en av de tråkigaste SuC i Sverige.

Förutom att den inte är särskilt bra så är ju restaurangen aldrig öppen, och skulle det mot förmodan vara öppet så tar dom 5:- för toabesök även om man handlar snask och glass i kassan :roll: :D

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 12:56
av metchristian
fth skrev:
themax skrev:
FredrikR skrev:
Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Enbart detta skulle kunna få mig att ladda på Ionity istället för SuC Fullerö om jag hade behovet. Vad är nån hundralapp mer i laddkostnad mot att kunna äta bra mat av trevlig personal? ... (Nej, mina erfarenheter av restaurangen i Fullerö är allt annat än positiva).
Ja, Fullerö är inte kul, som tur är behöver jag väldigt sällan stanna där, men det är nog en av de tråkigaste SuC i Sverige.

Förutom att den inte är särskilt bra så är ju restaurangen aldrig öppen, och skulle det mot förmodan vara öppet så tar dom 5:- för toabesök även om man handlar snask och glass i kassan :roll: :D

/fth
Även om man handlar? Det är snålt o dåligt! Ok om man inte handlar eller äter. Öppet har jag dock sett men aldrig varit in där.. för de gånger jag laddat så har jag varit där kortare än 10-15min.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 13:35
av metchristian
Lite stolpar uppe i Gränby Uppsala..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 14:09
av FredrikR
metchristian skrev:
Lite stolpar uppe i Gränby Uppsala..
Hänt mycket på de 4-5 timmarna sedan jag var där!
Driftsättning vilken dag som helst!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 14:27
av fth
FredrikR skrev:
metchristian skrev:
Lite stolpar uppe i Gränby Uppsala..
Hänt mycket på de 4-5 timmarna sedan jag var där!
Driftsättning vilken dag som helst!
En torsdag? Eller det kanske bara gäller Tesla? ;)

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 15:12
av FredrikR
metchristian skrev:
Det skiljer 9,8km mellan fullerö o Gränby så inget jätteavstånd mellan men kan hålla me om att det finns bra mkt mer möjligheter vid Gränby än fullerö o dessutom har city gross / jula och mc Donalds (vet ej om deras är gratis dock)bara 3,7kw laddare som är gratis(city gross o jula) men totalt värdelösa för rena elbilar. Men att man kanske kan acceptera 50-100kr dyrare laddning pga bättre matmöjligheter ja vi får väl se hur full belagd den laddstället blir... åker ofta förbi där så ser med spänning fram emot o få se
Även om det "bara" blir 20 km extra tur och retur så är det inte en extra sträcka man är sugen på när man är på en långresa. Tror än mindre att de som inte är inbitna elbilister accepterar det.
Men som sagt, tycker inte Fullerö är en usel placering, bara att Uppsala Norra/Gränby är klar bättre.
Trevligt också att det finns alternativ där, Vid MAX finns en Vattenfall-snabbladdare och vid McDonalds finns också en snabbladdare om jag minns rätt (Fortum?) Båda dessa med 50 kW effekt, så då finns valmöjligheten mellan lite långsammare och billigare, eller snabbare och dyrare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 15:25
av taliz
Gränby är en bra plats om man vill få bilen uppeldad...
(Bodde där ett år).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 15:36
av FredrikR
taliz skrev:
Gränby är en bra plats om man vill få bilen uppeldad...
(Bodde där ett år).
Nu tror jag du kan känna dig ganska lugn ifall du laddar i handelsområdet istället för att ställa bilen längs med någon av de oroliga gatorna i bostadsområdet. Finns inga laddare där heller, så ingen risk att man väljer fel. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 15:47
av metchristian
FredrikR skrev:
metchristian skrev:
Det skiljer 9,8km mellan fullerö o Gränby så inget jätteavstånd mellan men kan hålla me om att det finns bra mkt mer möjligheter vid Gränby än fullerö o dessutom har city gross / jula och mc Donalds (vet ej om deras är gratis dock)bara 3,7kw laddare som är gratis(city gross o jula) men totalt värdelösa för rena elbilar. Men att man kanske kan acceptera 50-100kr dyrare laddning pga bättre matmöjligheter ja vi får väl se hur full belagd den laddstället blir... åker ofta förbi där så ser med spänning fram emot o få se
Även om det "bara" blir 20 km extra tur och retur så är det inte en extra sträcka man är sugen på när man är på en långresa. Tror än mindre att de som inte är inbitna elbilister accepterar det.
Men som sagt, tycker inte Fullerö är en usel placering, bara att Uppsala Norra/Gränby är klar bättre.
Trevligt också att det finns alternativ där, Vid MAX finns en Vattenfall-snabbladdare och vid McDonalds finns också en snabbladdare om jag minns rätt (Fortum?) Båda dessa med 50 kW effekt, så då finns valmöjligheten mellan lite långsammare och billigare, eller snabbare och dyrare.
Mc Donalds vid Gränby har ingen 50kw laddare... bara 2 pytteladdare på 3,7w typ, det är mc Donalds Vaksalagatan du tänker på kanske? Som ligger 5min från gränby

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 16:50
av FredrikR
metchristian skrev:

Mc Donalds vid Gränby har ingen 50kw laddare... bara 2 pytteladdare på 3,7w typ, det är mc Donalds Vaksalagatan du tänker på kanske? Som ligger 5min från gränby
Ok, trodde det fanns vid båda. Men då finns i alla fall Vattenfalls 50 kW laddare och nu Ionitys 4 st stolpar.
Kollade upp nu på PluggShare, när Ionitys 4 öppnar, så ökar Uppsala från 4 st publika snabbladdningsuttag till 8 st. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 18:19
av Esterox
taliz skrev:
Gränby är en bra plats om man vill få bilen uppeldad...
(Bodde där ett år).
Skillnad på Gränby och gränbystaden........

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2020 20:44
av Bjelke
metchristian skrev:
FredrikR skrev:
metchristian skrev:
Det skiljer 9,8km mellan fullerö o Gränby så inget jätteavstånd mellan men kan hålla me om att det finns bra mkt mer möjligheter vid Gränby än fullerö o dessutom har city gross / jula och mc Donalds (vet ej om deras är gratis dock)bara 3,7kw laddare som är gratis(city gross o jula) men totalt värdelösa för rena elbilar. Men att man kanske kan acceptera 50-100kr dyrare laddning pga bättre matmöjligheter ja vi får väl se hur full belagd den laddstället blir... åker ofta förbi där så ser med spänning fram emot o få se
Även om det "bara" blir 20 km extra tur och retur så är det inte en extra sträcka man är sugen på när man är på en långresa. Tror än mindre att de som inte är inbitna elbilister accepterar det.
Men som sagt, tycker inte Fullerö är en usel placering, bara att Uppsala Norra/Gränby är klar bättre.
Trevligt också att det finns alternativ där, Vid MAX finns en Vattenfall-snabbladdare och vid McDonalds finns också en snabbladdare om jag minns rätt (Fortum?) Båda dessa med 50 kW effekt, så då finns valmöjligheten mellan lite långsammare och billigare, eller snabbare och dyrare.
Mc Donalds vid Gränby har ingen 50kw laddare... bara 2 pytteladdare på 3,7w typ, det är mc Donalds Vaksalagatan du tänker på kanske? Som ligger 5min från gränby
Nostalgi nästan, den vid Vaksalagatan var den första snabbladdare jag använde, typ
2013 eller nåt, med en Leaf på väg hem efter att jag precis hade köpt den:)
Det måste en av dom första som fanns i Sverige :)
Sedan blev det Gävle Energis laddare som skulle invigas dagen efter! :) den delen av resan blev lite väl
spännande dock (10 mil på E4:an med en Leaf 24 liksom)...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2020 18:48
av PapaD
Hur går det i Hudiksvall? Någon som sett ngt?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2020 21:30
av Credde
PapaD skrev:
Hur går det i Hudiksvall? Någon som sett ngt?
Dom skal ha påbörjat arbeten vid Circle K den 18 september, körde faktisk förbi där i måndags och hem onsdag eftermiddag men la inte märke till nått.

https://ionity.ev-info.eu/location/hudiksvall

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2020 21:44
av Eliard
Ska man äta vid gränbystaden , så är det Mangal BBQ som gäller !