2017 var Superchargernätverket redan mycket bra.
Sen dess linjär utbyggnad till 4x antalet laddpunkter som fanns då. Det är imponerande.
Moderator: Redaktion
fth skrev:macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.
Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.
För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.
Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.
/fth
mikebike skrev:MWall skrev:mikebike skrev:MWall skrev:Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Goddag yxskaft?
Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
Goddag själv.![]()
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.
AAKEE skrev:iAkita skrev:Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.
Det är klart det är ett nätverk, men det exkluderar mig än så länge. Har ”alltid” kört Audi och hade Ionity hunnit byggas ut mer hade det vart ett skarpt alternativ.
Praktisk räckvidd nu med en Etron Q är kanske 30 mil i bästa fall. Det går nog ta sig till Umeå, om man inte har för vintrigt väder(300km).
Tar man sig dit har man minst 1:30 i laddtid för att klara sig till Sundsvall(ytterligare närmare 30mil).
Vi ska inte ens prata om hur det skulle vara att fara och hälksa på svärmor. Då hade man behövt en dynamo med vev !![]()
Jag förutsätter att ionity fortsätter bygga ut norrut så att det Går går välja annat än Tesla nästa gång.
OK ska tydligen satsa på norra Sverige men det kommer ju behövas mer än en aktör för att på sikt hålla elpriser och tillgänglighet på rimliga nivåer.
nek0 skrev:Svenssons skrev:nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år
Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.
Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.
martinot skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år
Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.
Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.
Jag förstår att VW/VAG är missnöjda. Detta fiasko med Ionity måste hämma deras försäljningsmöjligheter till en betydande del.
Hoppas att de bygger ett eget nät i framtiden som de kan få fart på. Är det någon biltillverkare som har viljan och resurserna att göra som Tesla, så är det VAG-koncernen!
Gillar Audi och många av deras andra bilar, och ser för mig att kunna köpa elbil från de om de får ordning på laddproblematiken.
martinot skrev:Mickep skrev:Ionity bör ta priser så de kan leva på det. med detr menas rimliga priser. dvs 4 kr/kWh.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.Mickep skrev:Det är en högst personligt åsikt med 4 kr. 8 kr är ocker!
Ionity är smarta. De måste vara offentligt öppna för att få EU-bidrag, men samtidigt så vill de främst gynna och användas av sina ägares bilmärkens kunder.
Hur lösa detta problem att "ha kakan kvar och äta den"?
Jo, genom att ta 4kr för egna märkens bilar, och 8 kr (som mycket riktigt är ett rent ockerpris) av alla andra bilmärkens ägare, så lyckas de snyggt komma runt denna klausul. Tekniskt sätt lever de upp till EU:s regler för bidrag, men i praktiken är det nära på bidragsfusk med våra skattepengar.
martinot skrev: Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
Användare som besöker denna kategori: Mickep och 9 gäster