Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare MSO » 22 jan 2021 15:35

2017 var Superchargernätverket redan mycket bra.
Sen dess linjär utbyggnad till 4x antalet laddpunkter som fanns då. Det är imponerande.

Linear.png
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 22 jan 2021 20:07

fth skrev:
macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.

Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.

Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.

För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.

Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.

/fth

Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).

Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?

Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?

Tror knappast det.

Det är detta som gör att SuC, även om de idag inte har samma frihet som bensinmackar ger, ligger iaf. långt för alla andra laddkedjor. De andra har inte fattat. De tror att ett par laddare i varje land i Europa löser alla problem, och att man då har full täckning i hela Europa.

SuC är inte där än, men de jobbar på det, och har till skillnad ifrån konkurrenterna iaf. ambitionen och framåtandan.

Inonity verkar ha gett upp helt. De stoppar huvudet i sanden och tror att de kan låtsas som att våra nordiska länder slutar strax norr om Trondheim och Östersund/Sundsvall.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare martinot » 22 jan 2021 20:16

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.

Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.

Goddag yxskaft?

Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.

Goddag själv. :roll:
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.

Exakt. Sedan handlade spörsmålet även om hur det fungerade idag. För oss som köper elbil idag.

Är övertygad om att det är löst om 10-20 år för alla, men diskussionen som gällde (enligt iAkita) var att det idag inte var något problem att resa med Ionity i några Europeiska länder.

Fast när jag kikar här hemma i Sverige, och i grannlandet Norge som jag reser i, så verkar det inte stämma.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 22 jan 2021 20:21

AAKEE skrev:
iAkita skrev:Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.

Det är klart det är ett nätverk, men det exkluderar mig än så länge. Har ”alltid” kört Audi och hade Ionity hunnit byggas ut mer hade det vart ett skarpt alternativ.
Praktisk räckvidd nu med en Etron Q är kanske 30 mil i bästa fall. Det går nog ta sig till Umeå, om man inte har för vintrigt väder(300km).
Tar man sig dit har man minst 1:30 i laddtid för att klara sig till Sundsvall(ytterligare närmare 30mil).
Vi ska inte ens prata om hur det skulle vara att fara och hälksa på svärmor. Då hade man behövt en dynamo med vev ! :D

Jag förutsätter att ionity fortsätter bygga ut norrut så att det Går går välja annat än Tesla nästa gång.
OK ska tydligen satsa på norra Sverige men det kommer ju behövas mer än en aktör för att på sikt hålla elpriser och tillgänglighet på rimliga nivåer.

Hoppas på precis samma sak som dig. Vill kunna ha frihet att när jag byter förmånsbil om ca. 1,5 år, att ha fler elbilar att välja på en enbart Teslas.

De behöver konkurrens (och att lära sig att skruva ihop bilarna med kvalitet).

Konkurrens gynnar oss alla elbilister, även om man skulle välja Tesla i fortsättningen (även om jag klagar mycket på byggkvalitet och regnsensorn, så gillar jag en hel del med de).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 22 jan 2021 20:27

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)

Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.

Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.

Jag förstår att VW/VAG är missnöjda. Detta fiasko med Ionity måste hämma deras försäljningsmöjligheter till en betydande del.

Hoppas att de bygger ett eget nät i framtiden som de kan få fart på. Är det någon biltillverkare som har viljan och resurserna att göra som Tesla, så är det VAG-koncernen!

Gillar Audi och många av deras andra bilar, och ser för mig att kunna köpa elbil från de om de får ordning på laddproblematiken.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 22 jan 2021 20:30

martinot skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)

Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.

Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.

Jag förstår att VW/VAG är missnöjda. Detta fiasko med Ionity måste hämma deras försäljningsmöjligheter till en betydande del.

Hoppas att de bygger ett eget nät i framtiden som de kan få fart på. Är det någon biltillverkare som har viljan och resurserna att göra som Tesla, så är det VAG-koncernen!

Gillar Audi och många av deras andra bilar, och ser för mig att kunna köpa elbil från de om de får ordning på laddproblematiken.

Obegripligt. VAG är för mig rent skräp. Dålig kvalitet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav BEV[e-Rage] » 22 jan 2021 21:10

Jag hoppas verkligen det inte blir fler proprietära laddnätverk.
Vill inte tvingas välja bilmärke efter vilka som äger flest/bäst laddstolpar för just den bilen, såsom det är med Tesla idag.
BEV[e-Rage]

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 jan 2021 22:37

martinot skrev:
Mickep skrev:Ionity bör ta priser så de kan leva på det. med detr menas rimliga priser. dvs 4 kr/kWh.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.

Mickep skrev:Det är en högst personligt åsikt med 4 kr. 8 kr är ocker!

Ionity är smarta. De måste vara offentligt öppna för att få EU-bidrag, men samtidigt så vill de främst gynna och användas av sina ägares bilmärkens kunder.

Hur lösa detta problem att "ha kakan kvar och äta den"?

Jo, genom att ta 4kr för egna märkens bilar, och 8 kr (som mycket riktigt är ett rent ockerpris) av alla andra bilmärkens ägare, så lyckas de snyggt komma runt denna klausul. Tekniskt sätt lever de upp till EU:s regler för bidrag, men i praktiken är det nära på bidragsfusk med våra skattepengar.

Smakar helt klart lite illa i munnen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist iAkita » 23 jan 2021 00:39

martinot skrev: Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).

Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?

Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?

Tror knappast det.

Alltså, hur gammal är du? Jag ställer inte frågan för att vara förminskande, men din mobiltelefonliknelse är ett väldigt svagt och historielöst argument mot att Ionity's val att bygga ut i glesbyggda områden i norra skandinavien sist är fel. Det får mig att misstänka att du drar det kortet för att du inte är gammal nog för att ha upplevt eller komma ihåg NMT vs. GSM debatten. Gör du inte det kan jag hjälpa dig på traven vad den resulterade i: Det var inte NMT som blev det ledande mobilnätet. Jag gissar att du om du levt på den tiden hade kallat GSM-nätet för ett fiasko, precis som du anser att Ionity är ett fiasko. En åsikt du säkerligen delar med alla för att alla Europeer som egentligen skulle vilja ha en elbil, men avstår för att det tar en timme längre att köra från centraleuropa till Haparande än vad det skulle gjort om det fanns ett gäng Ionity laddare norr om Sundsvall. Vad jag inte kan förstå är hur Elon Musk kan vara så jäkla dum som låter regioner nära nordpoolen få täckning av starlink allra sist. Vilket fiasko, vad finns det för ett värde med ett globalt bredband om det saknar täckning i de norra utposterna av europa?
iAkita
elbilist

Inläggav elbilist N H » 23 jan 2021 08:10

Hög tid för Ionity att öka nu, annars tror jag ryktet att man inte kan åka till fjälls med tex en Audi Etron kommer spridas. Det var många Etrons som köade vid laddstationerna upp mot norra Dalarna vid jul å nyår.

För oss, som inte har Tesla, tog det 2 timmar extra på varje enkelresa till Idre och Sälen över jul/nyår pga kö vid laddstationer och strul med trasiga laddstationer. Resorna tar i vanliga fall ~3 timmar.
N H
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt