Sida 174 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 jun 2021 21:09
av mati
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 jun 2021 21:21
av Niklas Z
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
Det var ju väldigt trevlig läsning. Hoppas att exemplet sprider sig till andra länder snart.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 jun 2021 22:44
av martinot
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 jun 2021 22:48
av martinot
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 07:04
av mati
martinot skrev:
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 07:35
av Niklas Z
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 08:41
av Hoppsan_84
Esterox skrev:
thnis skrev:
På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 08:43
av Zalman3
Hoppsan_84 skrev:
Esterox skrev:
thnis skrev:
På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.
6 laddare x 200kW=1.200kW?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 09:36
av Bjelke
mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)
Smart, två flugor i en smäll med den styrningen av bidrag då alltså :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 12:04
av wheels
mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)
Ja, varför skulle man inte kunna gå in i butiken och betala som man kan göra när man köper bensin

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 12:10
av Mickep
Antar att det är en del gånger som folk tar en springnota och helt enkelt drar därifrån när man skall betala. (nu borde det finnas övervakningskamerar, men administrationen att ha koll och osäkerheten med att ha kontakter (rån) kan sätta käppar i hjulet)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 19:08
av martinot
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Det i fetstil är exakt det jag avser.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 jun 2021 19:20
av Niklas Z
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Det i fetstil är exakt det jag avser.
Och vad är det för konstigt med det? Exempelvis verkar politikerna vilja skicka mer pengar till cancerforskning än till forskning inom teatervetenskap. Ser du något märkligt med det? Jag skulle gissa att det är i linje med väljarnas (och skattebetalarnas) önskningar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 10:25
av Gargamel
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 10:40
av MWall
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Ok, jag följer som sagt detta med spänning. Blir nog ett riktigt rejält test på torsdag nästa vecka. Dagen för midsommarafton.

Vi ska själva ge oss iväg från Uppsala till Åhus med vår Tesla och till och med det känns lite osäkert. Lär vara lite kaos i Ödeshög... Funderar nästan på att åka efter lunch på onsdagen istället.

Det är möjligt att jag är onödigt rädd för att köa och det är ju inte så ofta men ändå. Känslan blir lite fel.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 10:46
av wheels
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 10:49
av MWall
wheels skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D

Vad händer om du markerar att du inte vill ladda i Värnamo?

ABRP räknar bara på tid har jag för mig. Så det kan bli många korta stopp ibland. Jag orkar inte planera i förväg längre utan kör som det passar oss med måltider o dyl.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 10:59
av heldiggrisen
wheels skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D
Samma för mig, men den här inställningen är kanske värd 500 spänn om året?
CFB50E04-DB49-4D26-A90B-8995C58D2995.jpeg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 15:20
av macky
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Var det fullt på övriga snabbladdare också? Finns ju 6 till 120+ kW-laddare i området. 2 på Jureskogs (120kW) och 4 175kW till nedanför.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 15:27
av rsk
macky skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Var det fullt på övriga snabbladdare också? Finns ju 6 till 120+ kW-laddare i området. 2 på Jureskogs (120kW) och 4 175kW till nedanför.
Jag var vid Jureskog i helgen. Var där med en lånad ID.3. 150kw-laddaren räcker ju för att få max kapacitet på den bilen. Kostade 4kr/kWh, billigast på hela Hamburgerhill och dessutom visade sig Jureskogs vara en vinstlott!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 16:06
av taliz
rsk skrev:
macky skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Var det fullt på övriga snabbladdare också? Finns ju 6 till 120+ kW-laddare i området. 2 på Jureskogs (120kW) och 4 175kW till nedanför.
Jag var vid Jureskog i helgen. Var där med en lånad ID.3. 150kw-laddaren räcker ju för att få max kapacitet på den bilen. Kostade 4kr/kWh, billigast på hela Hamburgerhill och dessutom visade sig Jureskogs vara en vinstlott!
Har också varit där, men fick inte mer än 60kw på den(står 120kw på stolpen).
Samtidigt är ju Jureskogs slogan "Sveriges långsammaste snabbmat", så ska man äta spelar det ju inte så mkt roll. :lol:
(Tog deras drivein i Mjölby på andra hållet, fick vänta 45 min där...)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 19:36
av martinot
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Det i fetstil är exakt det jag avser.
Och vad är det för konstigt med det? Exempelvis verkar politikerna vilja skicka mer pengar till cancerforskning än till forskning inom teatervetenskap. Ser du något märkligt med det? Jag skulle gissa att det är i linje med väljarnas (och skattebetalarnas) önskningar.
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 20:19
av Niklas Z
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 20:45
av martinot
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Jag konstaterar bara att områdena som det anslås forskningsbidrag till, eller områden som inte får anslag, styrs av politiker.

Sedan om det är ett problem, eller inte, beror på hur bra politiker vi har.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jun 2021 20:48
av Niklas Z
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Jag konstaterar bara att områdena som det anslås forskningsbidrag till, eller områden som inte får anslag, styrs av politiker.

Sedan om det är ett problem, eller inte, beror på hur bra politiker vi har.
Och vad var poängen med att konstatera det?
För övrigt är det viktigt i sammanhanget vad du menar med områden.