Sida 205 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:18
av MWall
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:19
av iAkita
12man skrev:
iAkita skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.
Det var goda nyheter, men det hade varit ännu bättre om utbyggnadstakten var lite snabbare. Det här fann jag dock intressant:
As part of the network expansion, we plan to increasingly acquire our own properties and, depending on the location, build and operate our own service stations to offer our customers significantly more convenience in the future. OASIS is the embodiment of our ambitions – to rethink and reinvent the charging experience. This new concept for charging stations is designed around a protected garden environment. Its objective: to recharge drivers while they recharge their cars. And to turn a necessary stop into a welcome break.
De hade otur med översättningen till engelska, inget på tyska om protected garden,
PROJEKT: OASIS
Um unseren Kunden zukünftig mehr Komfort zu bieten, planen wir im Rahmen des Netzwerkausbaus vermehrt eigene Grundstücke zu erwerben und je nach Standort eigene Raststätten aufzubauen und zu betreiben. Das Konzept OASIS verkörpert unsere Ambitionen, das Ladeerlebnis neu zu denken. Die Zielsetzung: Fahrzeug sowie Fahrer sollen gleichermaßen ihre Batterien aufladen, damit aus notwendigen Ladestopps willkommene und erholsame Pausen werden.
Inte säkert, tycker mer det verkar som det fallit bort i den Tyska texten. Det finns en liten konceptbild på hemsidan. Döm själv vad du tror.
Screenshot_20211124-151746_Chrome.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:33
av Off Grid Byggaren
Det finns ju konkurrenter som bygger liknande.

Borde väl gå att göra en del buisness runt laddningen.

Tänk en sån här längs E4 i Tönnebro, de verkar ju alltid ha kunder på den restaurangen.
Screenshot_20211124-152956_Chrome.jpg
https://www.drivingelectric.com/3972/gr ... courts?amp

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:35
av Jerker
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Precis, efter SuC. Då har man inte tagit ledningen, särskilt inte när Tesla börjar öppna SuC för andra bilmärken. Men de lever i sin egen verklighet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:49
av MWall
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Precis, efter SuC. Då har man inte tagit ledningen, särskilt inte när Tesla börjar öppna SuC för andra bilmärken. Men de lever i sin egen verklighet.
Oj vad du hetsar upp dig. Alla varken kan eller vill köpa Tesla.

Om, när och hur Tesla tänker göra sin storskaliga öppning för andra märken får vi tids nog veta. Men innan dess skulle jag inte räkna med det. Det kan ju bli lite vad som helst.

Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 16:08
av taliz
Tycker eon och recharge är bättre än IONITY.
Dels för att de levererar vettiga priser utan abb, dels för att man slipper alla som bundit upp sig på IONITY(och därmed känner sig tvingade att köa där).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 16:20
av Maw
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Precis, efter SuC. Då har man inte tagit ledningen, särskilt inte när Tesla börjar öppna SuC för andra bilmärken. Men de lever i sin egen verklighet.
Ska man vara petig så skriver de ju inte att de har tagit ledningen, bara att de har tagit "en ledande roll" och det kanske man kan ge dem?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 16:45
av mati
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Även om jag inte håller med om detta så är det inte särskilt svårt att vara "bäst" i Sverige om man bortser från SuC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 07:00
av Jerker
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 07:31
av mati
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:26
av Maw
mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:29
av Dafro
Det viktigaste om det ska bli bra är att bygga fler på samma ställe typ minst 8-10, och om dom är lite smarta och löser det med lastbalansering så kan ju 4 bli 8 utandats behöva dra fram mer kabel men visst om det kommer 8 taycan samtidigt så kanske någon blir ledsen i ögat, men det kommer ju aldrig ske.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:31
av RagWal
Maw skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Jämför man istället ökningen av laddare med deras BEV-försäljning så inser man att de antingen har låga ambitioner med bilarna eller litar på att andra bygger laddnät. Oavsett inte ambitiöst.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 09:32
av mati
Maw skrev:
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 11:35
av macky
mati skrev:
Maw skrev:
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.
Tror att man kan tolka "by 2020" som när som under 2020. Så 388 klara nu och kanske når de 400 "by 2021" då. Ett år sent får man väl se det som. Hoppas på fler laddare per station dock för Sveriges del.

Vad var nu reglerna för uppsägning av abonnemanget? En månad innan det går ut för att undvika förlängning?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 12:01
av mati
Ja, minst en månad innan. Det är bara avsluta abonnemanget i appen. Hur lätt som helst.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 12:06
av 12man
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 13:59
av MWall
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 16:55
av taliz
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 20:12
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 20:45
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
13 euro i månaden har jag för mig. Är väl inte så betydande.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 21:37
av Maw
Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 nov 2021 04:15
av Dafro
Maw skrev:
Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen :)
Absolut, varför inte men jag tror att det möjligen finns en specifik tråd för det. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 nov 2021 08:34
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 12:25
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
”Fick gratis SuC, forever”
Snicksnack. Vad dillar du om? :lol: :lol: :lol:

Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst. :roll:
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar. :lol:

Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.

På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.

Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.

Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.