Sida 206 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:26
av Maw
mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:29
av Dafro
Det viktigaste om det ska bli bra är att bygga fler på samma ställe typ minst 8-10, och om dom är lite smarta och löser det med lastbalansering så kan ju 4 bli 8 utandats behöva dra fram mer kabel men visst om det kommer 8 taycan samtidigt så kanske någon blir ledsen i ögat, men det kommer ju aldrig ske.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:31
av RagWal
Maw skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Jämför man istället ökningen av laddare med deras BEV-försäljning så inser man att de antingen har låga ambitioner med bilarna eller litar på att andra bygger laddnät. Oavsett inte ambitiöst.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 09:32
av mati
Maw skrev:
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 11:35
av macky
mati skrev:
Maw skrev:
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.
Tror att man kan tolka "by 2020" som när som under 2020. Så 388 klara nu och kanske når de 400 "by 2021" då. Ett år sent får man väl se det som. Hoppas på fler laddare per station dock för Sveriges del.

Vad var nu reglerna för uppsägning av abonnemanget? En månad innan det går ut för att undvika förlängning?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 12:01
av mati
Ja, minst en månad innan. Det är bara avsluta abonnemanget i appen. Hur lätt som helst.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 12:06
av 12man
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 13:59
av MWall
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 16:55
av taliz
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 20:12
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 20:45
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
13 euro i månaden har jag för mig. Är väl inte så betydande.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 21:37
av Maw
Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 nov 2021 04:15
av Dafro
Maw skrev:
Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen :)
Absolut, varför inte men jag tror att det möjligen finns en specifik tråd för det. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 nov 2021 08:34
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 12:25
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
”Fick gratis SuC, forever”
Snicksnack. Vad dillar du om? :lol: :lol: :lol:

Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst. :roll:
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar. :lol:

Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.

På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.

Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.

Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 12:52
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
”Fick gratis SuC, forever”
Snicksnack. Vad dillar du om? :lol: :lol: :lol:

Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst. :roll:
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar. :lol:

Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.

På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.

Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.

Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).

Vad som går till nätverket är bara spekulationer AFAIK. Rent praktiskt gjorde Tesla förlust de första ~10 åren. Dvs samtliga bilar som såldes med fri SUC såldes med förlust.
Om du/ni med fri SUC verkligen "finansierat" nätverket så kan du ju försöka förklara varför fri SUC tagits bort.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 13:56
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:
Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
”Fick gratis SuC, forever”
Snicksnack. Vad dillar du om? :lol: :lol: :lol:

Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst. :roll:
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar. :lol:

Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.

På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.

Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.

Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).

Vad som går till nätverket är bara spekulationer AFAIK. Rent praktiskt gjorde Tesla förlust de första ~10 åren. Dvs samtliga bilar som såldes med fri SUC såldes med förlust.
Om du/ni med fri SUC verkligen "finansierat" nätverket så kan du ju försöka förklara varför fri SUC tagits bort.
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?


Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 14:16
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?


Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:
Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?

Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.

Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 14:23
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?


Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:
Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?

Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.

Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.
Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 14:48
av Dafro
Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR.

Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….

Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium. :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 14:49
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?


Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:
Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?

Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.

Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.
Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:
Tala för dig själv.
Svaret på frågan var att Teslas bilar inte är "överprisade". Var det inte tydligt nog?
Var är ditt köpeavtal som visar att du "betalade extra"?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 18:31
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:
Tala för dig själv.
Svaret på frågan var att Teslas bilar inte är "överprisade". Var det inte tydligt nog?
Var är ditt köpeavtal som visar att du "betalade extra"?
Varför får det här mig att tänka på en dålig politiker som inte kan motivera sina tidigare uttalanden när de ifrågasätts, i detta fallet ett påstående att det är betydligt dyrare för icke-tesla att ladda vid SuC. Istället blir det bara en massa nonsens om andra ovidkommande saker för att föra bort diskussionen från ursprungsfrågan.

Vill man inre svara på ursprungsfrågan så kan man låt bli. Att börja med dravel tillför inget.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 08:45
av martinot
Dafro skrev:
Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….

Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium. :D
På vilket sätt tycker du att Tesla är överprisade?

Pratar du öm företaget Tesla (aktien) och även deras bilar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 08:50
av Dafro
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr, dessutom anser jag att alla mjukvaruuppdateringar mer visar på att man levererar en produkt som inte är färdig än att man ligger i framkant. Kollegan som hämtade en 3a för någon månad sen har redan fått 3 uppdateringar, troligen buggfixar. Vindrutetorkareautomatik som inte funkar och bristande kvalitet och snål inredning som flera som gillar tesla tycker är clean. Tror dom kommer gå ner till det inom ett par år. Säger sig ju självt på den stora marginal som dom har på sina bilar jämfört med andra biltillverkare, än så länge. Men detta är ju bara min personliga uppfattning och enda anledningen att köpa Tesla är dess laddnötverk, som ev inte kommer vara deras USP längre.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 09:11
av R_Edvinsson
Varför hamnar alla trådar i samma diskussion?


Är mer intresserad av Ionity i just denna tråden. :?