Är de över can eller can fd man kör kommunikationen eller vad är de för typ av kommunikation i botten?
Tänker att ac laddare som stödjer detta bör kunna byggas billigt med tiden men självklart är de alltid dyrt i början och de lär vara DC laddare som får de först.
För CCS så är det power line kommunikation (GreenPHY PLC), i princip liknande det som du kan köra över elnätet hemma.
Så, ja, priset kommer att sjunka, inte minst när fler tillverkare designar in chippen direkt på sina styrkort.
Jag tycker man övertänker problemet. Att från politiskt håll lägga sig i och t.ex. kräva VISA eller annat betalningsmedel som skimmar flera procent på betalströmmarna gör ju inte att det blir vare sig billigare eller bättre. Enda problemet med tag är att dom blir många. Man borde göra som många affärer gör - anslut ditt vanliga kort för att få bonus, inte ska man behöva ett kort för varje affär man går till. Gör samma med taggar, en tagg som man registrerar på alla laddnätverk. Betydligt smidigare än att fippla med VISA-kort och då kan man välja kostnadseffektiva betalningslösningar i backend.
Jag tycker man övertänker problemet. Att från politiskt håll lägga sig i och t.ex. kräva VISA eller annat betalningsmedel som skimmar flera procent på betalströmmarna gör ju inte att det blir vare sig billigare eller bättre. Enda problemet med tag är att dom blir många. Man borde göra som många affärer gör - anslut ditt vanliga kort för att få bonus, inte ska man behöva ett kort för varje affär man går till. Gör samma med taggar, en tagg som man registrerar på alla laddnätverk. Betydligt smidigare än att fippla med VISA-kort och då kan man välja kostnadseffektiva betalningslösningar i backend.
Håller med, enklast (om man inte har plug&charge som Tesla) är att ha en rfid-tag som funkar överallt (utan extra roamingkostnader).
Vi fick just Zaptec laddare i garaget och på den kunde man enkelt regga vilket RFID som helst (bara tillräckligt modernt) genom att via appen säga att man vill regga ett nytt och sedan hålla det mot laddaren.
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Skulle misstänka att det går att komma ner i avgift för applikationer som laddning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.
Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.
Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Kostnaderna är fördelade enligt lag inom EU (för oss alltså). Finns en kostnad som kortinlösaren måste betala till kortutgivaren på 0,2-0,3% av summan beroende på om det är bankkort eller kreditkort. Utöver det så är det en ersättning till Visa eller Mastercard som kortinlösaren betalar till dom på ett antal ören (säg ca 20 ören/köp). Detta gäller när det är privata kort inom EU som betalar. Sen lägger ju kortinlösaren på sina kostnader för att hantera allt mot återförsäljaren (t.ex cirkel k). Så för majoriteten av korten så kommer de aldrig upp i så höga kostnader som 1,5-1,8%. Däremot om betalaren är ett utländskt kort utanför EU eller företagskort så är kostnaden lätt 1,5% och uppåt.
Sen finns det ju inte så många globala betalsystem att tillämpa idag. Kortsystemet med Visa och Mastercard är ju i princip de enda som finns. Finns det smidigare lösning för betalning vid laddstationer? Spontant skulle jag säga att smidigare hade ju varit att ha en kortläsare som vid obemannade bensinstationer men då behöver ju laddoperatören även hårdvara för det. Mer kostnader och det lär ju vi konsumenter få betala på priset. En gemensam tag som någon skrev skulle ju vara rätt smidigt som skulle funka överallt.