Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Delpiero skrev:
Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?
Typ 1-kabel är dels inte särskilt vanlig och där den finns finns nästan alltid Typ 2 också. Typ 2 ger trefas, Typ 1 ger bara enfas. Du får alltså 3 gånger så stor effekt från Typ 2 som från Typ 1 vid samma strömstyrka. Bägge är växelström/AC och är alltså beroende av den inbyggda laddaren i bilen.
Typ 2 har stöd för trefas, men det är långt ifrån alla typ 2-uttag som verkligen bjuder på trefas.
Ja och samma sak gäller bilarna, bara för de har typ 2 uttag så stödjer inte alla 3 fas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kanylbullen »

Är det något annat större laddnätverk förutom clever/bee som kräver rfid och inte stödjer laddning via app?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kanylbullen »

Försökte ladda på ICA kvantum i Ystad igår. Konstaterade först, pris som många andra att Androidappen krashade direkt. Det fanns en webbapp på ICA-ladda.eon.se som var extremt dålig. Man var tvungen att registrera nytt konto insåg jag efter att ha försökt logga in med mitt ICA-konto några gånger. Laddningen skulle vara gratis men trots det var man tvungen att registrera ett betalkort som det skulle debiteras 200 kronor från. När väl detta var gjort och laddningen skulle startas möts jag av diverse fel.

Bytte laddkontakt några gånger och plötsligt startar laddningen av sig självt.BildBild
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Elbilisten »

Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Elbilisten skrev:
Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Inbjudna aktörer:

Bil Sweden, Gröna bilister, Power Circle, 2030-sekretariatet, Eon, Ellevio, Vattenfall, Energimyndigheten, Trafikverket, SIS
Varför inte Bee, som väl måste vara en av de största aktörerna?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Elbilisten skrev:
Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Inbjudna aktörer:

Bil Sweden, Gröna bilister, Power Circle, 2030-sekretariatet, Eon, Ellevio, Vattenfall, Energimyndigheten, Trafikverket, SIS
Varför inte Bee, som väl måste vara en av de största aktörerna?
Ser inte ut som det är några företag med laddnätverk förutom de som är där för att de är elleverantörer som också råkar ha laddnätverk. Bee, Ionity, CircleK, Park & Charge, Eways och Charge & Drive (Fortum) saknas. Alla laddnätverk förutom de som drivs av elbolag plus Charge & Drive saknas alltså. Verkar inte som de vill ha någon bra lösning på problemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Black »

Jag tror att enda sättet är att utöva konsumentmakt dvs bojkotta alla ställen där det är ockerpriser och publicera tex på denna sajt vilka man ska undvika och även underrätta resp kommun /bolag så de får en sportslig chans att åtgärda.

Bor själv i Lidköping och är jätteglad över gratisladdningen än så länge men bojkottar alltid laddarna tex i Mariestad, och vägrar handla något där trots att vi har bekanta där och åker dit ofta.

handlar/äter nästan alltid där det är gratis laddning för att gynna dem tex Ikea, Burger king, vissa köpcenter.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

Black skrev:
Jag tror att enda sättet är att utöva konsumentmakt dvs bojkotta alla ställen där det är ockerpriser och publicera tex på denna sajt vilka man ska undvika och även underrätta resp kommun /bolag så de får en sportslig chans att åtgärda.

Bor själv i Lidköping och är jätteglad över gratisladdningen än så länge men bojkottar alltid laddarna tex i Mariestad, och vägrar handla något där trots att vi har bekanta där och åker dit ofta.

handlar/äter nästan alltid där det är gratis laddning för att gynna dem tex Ikea, Burger king, vissa köpcenter.
Lidl kan läggas till i listan över företag som bjuder på laddning vid butik.

I början var det lite vilda västern över utbyggnad, laddstandard, betalningsmetod och pris. Nu börjar det finnas lite olika val man kan göra och marknaden börjar mogna. Det är dock fortfarande rätt stora fläckar där det inte finns flera alternativ eller ens ett. Det försvårar bojkottning. Har man Tesla kan man allt som oftast bojkotta allt dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
rae8c
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2020 23:03

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av rae8c »

Rimligast är det som vi redan har med oss ändå, vanliga bank/kreditkort. Om man utöver det vill erbjuda appar, laddbrickor eller handvev så får man väl det också.

Att kunna tanka bensin/diesel med kort förväntas ju så borde bli det med el också.

https://www.gov.uk/government/news/all- ... nt-by-2020
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av jeppe_sthlm »

andersd skrev:
Förhoppningsvis har det det, vilket isf antagligen skulle vara ISO15118 P'n'C.

Dock är jag osäker på vad han gör / säger innan han kliver ur bilen, när han pratar om "charge". Det skulle da vara att han aktiverar laddaren via Mercedes UI (app i bilen). Men låt oss hoppas på det första...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Funderade just på ett här när vi fick upp vår laddlösning för BRF:en. Nu sitter jag och konfar RFID-brickor med ett ID som skall delas ut. Det är ju ingen raketforskning direkt. ID med på listan - laddning startar.

Jag satte ”min” box till att starta utan bricka, med risk för att någon då stjäl lite ström på min bekostnad (minimal sannolikhet iofs), men...varför kan jag inte få ett ID från bilen som jag registrerar mot en användare istället?

Har försökt att hitta om protokollet stödjer det, men inte hittat. Har Tesla gjort någon extension för att hantera detta på Superchargers?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av TiborBlomhall »

Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.

Vanliga Typ2 laddboxar upprättar ingen riktig dataförbindelse med bilarna, skickar bara fyrkantsvåg som berättar max ström bilen får dra från uttaget.

För att få till smidigt långsamladdning måste mer avancerade laddboxar fram.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Frågan är hur mycket mer avancerade boxarna behöver vara? Nästan alla kommersiella boxar går redan att starta med app. Den enda lilla grejen som skulle behövas för att slippa det är att bilen skickar med sitt ID till boxen, som sedan kan vidarebefordra den till back-end tjänsten för autentisering. Borde inte vara svårare än att skicka med ett RFID.

Sedan behöva det naturligtvis en standard för sammankoppling av tjänster, vilket är något EU borde kunna driva på.

Tänk att bara kunna plugga in sin bil i vilken laddbox som helst i Europa och det bara funkar! Undrar hur många år fram i tiden det är?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av andersd »

TiborBlomhall skrev:
Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.
Nästan rätt.

I det (de) protokoll som används av snabbladdare med CCS, så ingår inte ett ID på bilen. I det första protokollet som används i CCS (DIN SPEC 70127), så finns inget ID alls. Däremot i det lite nyare protokollet som börjar dyka upp i några bilar (ISO15118) så kan bilen och Laddstationen stödja Plug'n'Charge. I det fallet så har bilen ett certifikat med ett kontrakts-ID i.

ISO15118 stödjer även AC-laddning; dock finns det i princip inte AC-laddstationer som stödjer det, då det i princip inte finns några bilar som stödjer det. Så här blir du lite av hönan och ägget...

Ett PLC-modem för laddstationer, som kan sättas på en DIN-skena är dyrt och ökar priset på en AC-station högst avsevärt.

Finns några operatörer som använder sig av en alternativ lösning för P'n'C på DC-stationer, för att kunna hantera de bilar som inte stödjer ISO15118 (mao de allra flesta bilarna). Denna lösning är att associera bilens MAC med förarens RFID-kort / konto första gången de ser en bil.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

andersd skrev:
TiborBlomhall skrev:
Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.
Nästan rätt.

I det (de) protokoll som används av snabbladdare med CCS, så ingår inte ett ID på bilen. I det första protokollet som används i CCS (DIN SPEC 70127), så finns inget ID alls. Däremot i det lite nyare protokollet som börjar dyka upp i några bilar (ISO15118) så kan bilen och Laddstationen stödja Plug'n'Charge. I det fallet så har bilen ett certifikat med ett kontrakts-ID i.

ISO15118 stödjer även AC-laddning; dock finns det i princip inte AC-laddstationer som stödjer det, då det i princip inte finns några bilar som stödjer det. Så här blir du lite av hönan och ägget...

Ett PLC-modem för laddstationer, som kan sättas på en DIN-skena är dyrt och ökar priset på en AC-station högst avsevärt.

Finns några operatörer som använder sig av en alternativ lösning för P'n'C på DC-stationer, för att kunna hantera de bilar som inte stödjer ISO15118 (mao de allra flesta bilarna). Denna lösning är att associera bilens MAC med förarens RFID-kort / konto första gången de ser en bil.
Är de över can eller can fd man kör kommunikationen eller vad är de för typ av kommunikation i botten?

Tänker att ac laddare som stödjer detta bör kunna byggas billigt med tiden men självklart är de alltid dyrt i början och de lär vara DC laddare som får de först.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kontakten2

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kontakten2 »

Chademo har canbus och kan skicka id.

För Tesla's suc går det signal från bilen om den stödjer suc eller inte.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av andersd »

chaffis75 skrev:
Är de över can eller can fd man kör kommunikationen eller vad är de för typ av kommunikation i botten?

Tänker att ac laddare som stödjer detta bör kunna byggas billigt med tiden men självklart är de alltid dyrt i början och de lär vara DC laddare som får de först.
För CCS så är det power line kommunikation (GreenPHY PLC), i princip liknande det som du kan köra över elnätet hemma.

Så, ja, priset kommer att sjunka, inte minst när fler tillverkare designar in chippen direkt på sina styrkort.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Kriper »

Här håller jag helt med artikelförfattaren

https://www.nyteknik.se/opinion/ministe ... re-7027608
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mans71 »

Jag tycker man övertänker problemet. Att från politiskt håll lägga sig i och t.ex. kräva VISA eller annat betalningsmedel som skimmar flera procent på betalströmmarna gör ju inte att det blir vare sig billigare eller bättre. Enda problemet med tag är att dom blir många. Man borde göra som många affärer gör - anslut ditt vanliga kort för att få bonus, inte ska man behöva ett kort för varje affär man går till. Gör samma med taggar, en tagg som man registrerar på alla laddnätverk. Betydligt smidigare än att fippla med VISA-kort och då kan man välja kostnadseffektiva betalningslösningar i backend.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av R2_m3 »

mans71 skrev:
Jag tycker man övertänker problemet. Att från politiskt håll lägga sig i och t.ex. kräva VISA eller annat betalningsmedel som skimmar flera procent på betalströmmarna gör ju inte att det blir vare sig billigare eller bättre. Enda problemet med tag är att dom blir många. Man borde göra som många affärer gör - anslut ditt vanliga kort för att få bonus, inte ska man behöva ett kort för varje affär man går till. Gör samma med taggar, en tagg som man registrerar på alla laddnätverk. Betydligt smidigare än att fippla med VISA-kort och då kan man välja kostnadseffektiva betalningslösningar i backend.
Håller med, enklast (om man inte har plug&charge som Tesla) är att ha en rfid-tag som funkar överallt (utan extra roamingkostnader).
Vi fick just Zaptec laddare i garaget och på den kunde man enkelt regga vilket RFID som helst (bara tillräckligt modernt) genom att via appen säga att man vill regga ett nytt och sedan hålla det mot laddaren.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av dd88 »

Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mans71 »

dd88 skrev:
Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
dd88 skrev:
Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Skulle misstänka att det går att komma ner i avgift för applikationer som laddning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av dd88 »

mans71 skrev:
dd88 skrev:
Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.

Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Nick »

dd88 skrev:
mans71 skrev:
dd88 skrev:
Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...
Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.

Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Kostnaderna är fördelade enligt lag inom EU (för oss alltså). Finns en kostnad som kortinlösaren måste betala till kortutgivaren på 0,2-0,3% av summan beroende på om det är bankkort eller kreditkort. Utöver det så är det en ersättning till Visa eller Mastercard som kortinlösaren betalar till dom på ett antal ören (säg ca 20 ören/köp). Detta gäller när det är privata kort inom EU som betalar. Sen lägger ju kortinlösaren på sina kostnader för att hantera allt mot återförsäljaren (t.ex cirkel k). Så för majoriteten av korten så kommer de aldrig upp i så höga kostnader som 1,5-1,8%. Däremot om betalaren är ett utländskt kort utanför EU eller företagskort så är kostnaden lätt 1,5% och uppåt.

Sen finns det ju inte så många globala betalsystem att tillämpa idag. Kortsystemet med Visa och Mastercard är ju i princip de enda som finns. Finns det smidigare lösning för betalning vid laddstationer? Spontant skulle jag säga att smidigare hade ju varit att ha en kortläsare som vid obemannade bensinstationer men då behöver ju laddoperatören även hårdvara för det. Mer kostnader och det lär ju vi konsumenter få betala på priset. En gemensam tag som någon skrev skulle ju vara rätt smidigt som skulle funka överallt.
Skriv svar