Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.
Vanliga Typ2 laddboxar upprättar ingen riktig dataförbindelse med bilarna, skickar bara fyrkantsvåg som berättar max ström bilen får dra från uttaget.
För att få till smidigt långsamladdning måste mer avancerade laddboxar fram.
Vanliga Typ2 laddboxar upprättar ingen riktig dataförbindelse med bilarna, skickar bara fyrkantsvåg som berättar max ström bilen får dra från uttaget.
För att få till smidigt långsamladdning måste mer avancerade laddboxar fram.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Frågan är hur mycket mer avancerade boxarna behöver vara? Nästan alla kommersiella boxar går redan att starta med app. Den enda lilla grejen som skulle behövas för att slippa det är att bilen skickar med sitt ID till boxen, som sedan kan vidarebefordra den till back-end tjänsten för autentisering. Borde inte vara svårare än att skicka med ett RFID.
Sedan behöva det naturligtvis en standard för sammankoppling av tjänster, vilket är något EU borde kunna driva på.
Tänk att bara kunna plugga in sin bil i vilken laddbox som helst i Europa och det bara funkar! Undrar hur många år fram i tiden det är?
Sedan behöva det naturligtvis en standard för sammankoppling av tjänster, vilket är något EU borde kunna driva på.
Tänk att bara kunna plugga in sin bil i vilken laddbox som helst i Europa och det bara funkar! Undrar hur många år fram i tiden det är?
Model S Standard Range Raven
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Nästan rätt.TiborBlomhall skrev:Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.
I det (de) protokoll som används av snabbladdare med CCS, så ingår inte ett ID på bilen. I det första protokollet som används i CCS (DIN SPEC 70127), så finns inget ID alls. Däremot i det lite nyare protokollet som börjar dyka upp i några bilar (ISO15118) så kan bilen och Laddstationen stödja Plug'n'Charge. I det fallet så har bilen ett certifikat med ett kontrakts-ID i.
ISO15118 stödjer även AC-laddning; dock finns det i princip inte AC-laddstationer som stödjer det, då det i princip inte finns några bilar som stödjer det. Så här blir du lite av hönan och ägget...
Ett PLC-modem för laddstationer, som kan sättas på en DIN-skena är dyrt och ökar priset på en AC-station högst avsevärt.
Finns några operatörer som använder sig av en alternativ lösning för P'n'C på DC-stationer, för att kunna hantera de bilar som inte stödjer ISO15118 (mao de allra flesta bilarna). Denna lösning är att associera bilens MAC med förarens RFID-kort / konto första gången de ser en bil.
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Är de över can eller can fd man kör kommunikationen eller vad är de för typ av kommunikation i botten?andersd skrev:Nästan rätt.TiborBlomhall skrev:Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.
I det (de) protokoll som används av snabbladdare med CCS, så ingår inte ett ID på bilen. I det första protokollet som används i CCS (DIN SPEC 70127), så finns inget ID alls. Däremot i det lite nyare protokollet som börjar dyka upp i några bilar (ISO15118) så kan bilen och Laddstationen stödja Plug'n'Charge. I det fallet så har bilen ett certifikat med ett kontrakts-ID i.
ISO15118 stödjer även AC-laddning; dock finns det i princip inte AC-laddstationer som stödjer det, då det i princip inte finns några bilar som stödjer det. Så här blir du lite av hönan och ägget...
Ett PLC-modem för laddstationer, som kan sättas på en DIN-skena är dyrt och ökar priset på en AC-station högst avsevärt.
Finns några operatörer som använder sig av en alternativ lösning för P'n'C på DC-stationer, för att kunna hantera de bilar som inte stödjer ISO15118 (mao de allra flesta bilarna). Denna lösning är att associera bilens MAC med förarens RFID-kort / konto första gången de ser en bil.
Tänker att ac laddare som stödjer detta bör kunna byggas billigt med tiden men självklart är de alltid dyrt i början och de lär vara DC laddare som får de först.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Chademo har canbus och kan skicka id.
För Tesla's suc går det signal från bilen om den stödjer suc eller inte.
För Tesla's suc går det signal från bilen om den stödjer suc eller inte.
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
För CCS så är det power line kommunikation (GreenPHY PLC), i princip liknande det som du kan köra över elnätet hemma.chaffis75 skrev:Är de över can eller can fd man kör kommunikationen eller vad är de för typ av kommunikation i botten?
Tänker att ac laddare som stödjer detta bör kunna byggas billigt med tiden men självklart är de alltid dyrt i början och de lär vara DC laddare som får de först.
Så, ja, priset kommer att sjunka, inte minst när fler tillverkare designar in chippen direkt på sina styrkort.
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Jag tycker man övertänker problemet. Att från politiskt håll lägga sig i och t.ex. kräva VISA eller annat betalningsmedel som skimmar flera procent på betalströmmarna gör ju inte att det blir vare sig billigare eller bättre. Enda problemet med tag är att dom blir många. Man borde göra som många affärer gör - anslut ditt vanliga kort för att få bonus, inte ska man behöva ett kort för varje affär man går till. Gör samma med taggar, en tagg som man registrerar på alla laddnätverk. Betydligt smidigare än att fippla med VISA-kort och då kan man välja kostnadseffektiva betalningslösningar i backend.
Model S P85DL+
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Håller med, enklast (om man inte har plug&charge som Tesla) är att ha en rfid-tag som funkar överallt (utan extra roamingkostnader).mans71 skrev:Jag tycker man övertänker problemet. Att från politiskt håll lägga sig i och t.ex. kräva VISA eller annat betalningsmedel som skimmar flera procent på betalströmmarna gör ju inte att det blir vare sig billigare eller bättre. Enda problemet med tag är att dom blir många. Man borde göra som många affärer gör - anslut ditt vanliga kort för att få bonus, inte ska man behöva ett kort för varje affär man går till. Gör samma med taggar, en tagg som man registrerar på alla laddnätverk. Betydligt smidigare än att fippla med VISA-kort och då kan man välja kostnadseffektiva betalningslösningar i backend.
Vi fick just Zaptec laddare i garaget och på den kunde man enkelt regga vilket RFID som helst (bara tillräckligt modernt) genom att via appen säga att man vill regga ett nytt och sedan hålla det mot laddaren.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Model S P85DL+
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Skulle misstänka att det går att komma ner i avgift för applikationer som laddning.mans71 skrev:Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.mans71 skrev:Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Kostnaderna är fördelade enligt lag inom EU (för oss alltså). Finns en kostnad som kortinlösaren måste betala till kortutgivaren på 0,2-0,3% av summan beroende på om det är bankkort eller kreditkort. Utöver det så är det en ersättning till Visa eller Mastercard som kortinlösaren betalar till dom på ett antal ören (säg ca 20 ören/köp). Detta gäller när det är privata kort inom EU som betalar. Sen lägger ju kortinlösaren på sina kostnader för att hantera allt mot återförsäljaren (t.ex cirkel k). Så för majoriteten av korten så kommer de aldrig upp i så höga kostnader som 1,5-1,8%. Däremot om betalaren är ett utländskt kort utanför EU eller företagskort så är kostnaden lätt 1,5% och uppåt.dd88 skrev:Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.mans71 skrev:Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Sen finns det ju inte så många globala betalsystem att tillämpa idag. Kortsystemet med Visa och Mastercard är ju i princip de enda som finns. Finns det smidigare lösning för betalning vid laddstationer? Spontant skulle jag säga att smidigare hade ju varit att ha en kortläsare som vid obemannade bensinstationer men då behöver ju laddoperatören även hårdvara för det. Mer kostnader och det lär ju vi konsumenter få betala på priset. En gemensam tag som någon skrev skulle ju vara rätt smidigt som skulle funka överallt.