Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Jag sitter och tittar på olika rutter när jag ska ut och åka nästa helg. Det tillkommer ju hela tiden nya laddare och det är ju fantastiskt positivt!

Men när det är kommunerna som står för installationerna så väljer de först en av två vägar:
Gratis eller betalning.

Gratis är ju alltid trevligt, men vid betalning så kan de välja en av två vägar:
En befintlig betalningslösning typ Clever, Fortum Charge&drive etc. eller en egen lösning.

En befintlig betallösning är ju naturligtvis bäst eftersom man då oftast redan har ett konto aktiverat. Vid en egen lösning så slår det slint totalt! Jag tittade på Mariestads kommun. Där måste man registrera sig i förväg och få ett kort hemskickat för att kunna ladda mot faktura och betala per kWH. Om man är "gäst" så måste man ladda ner en app i telefonen och i den ange betalkort och sedan debiteras man istället per minut! OK, jag tillhör dem som är vinnare på det eftersom jag har en Zoe med 22 kW-laddning, men de stackare som bara kan ladda 3,7 kW blir det dyrt för! Varför blir man inte debiterad per kWh när man är där som gäst, vad är förklaringen till det? Och varför inte bara ha en kortläsare i stolpen? Ladda ner en app för att ange betalkort! Stôlleprov!

Det påminner mig om nån av alla dessa betallösningar för parkeringsavgifter. Jag skulle registrera mig så att det drogs automatiskt från kontot, och det var en jävla massa uppgifter man skulle mata in och dessutom fota både fram- och baksida av sitt körkort. Nåt gick snett under den här processen som redan tagit 10 minuter och det gick inte att använda appen, fråga mig inte varför. Jag hoppas på att det finns Easypark, för den är enkel att använda och var lätt att registrera sig i. Fota körkortet?? Har de inte hört talas om Bank-ID?

Det blir bara värre och värre...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av danni »

Ja, det är illa. En intressant detalj är att EasyPark har infört stöd för att betala laddning i sin app, jag har gjort det både i Stockholm och Köpenhamn och det funkar utmärkt.

Men bäst vore ju att bara kunna blippa sitt NFC-betalkort på laddaren och sen är det klart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Ja, det är illa. En intressant detalj är att EasyPark har infört stöd för att betala laddning i sin app, jag har gjort det både i Stockholm och Köpenhamn och det funkar utmärkt.

Men bäst vore ju att bara kunna blippa sitt NFC-betalkort på laddaren och sen är det klart.
Väldigt smart av dem! Det är just den typen av mervärden som gör att man kan tänka sig att betala deras påslag på p-avgiften. I Stockholm håller de ju även på att testa att utöka tjänsten med någon slags tracker som håller koll på var det finns lediga parkeringar.

Vet du vilka laddnätverk och i vilka länder de har täckning?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av 12man »

Läste om nån operatör Holland? som läste ut bilens Id via laddsladden, och så registrerades bilen hos dem, lika enkelt som Tesla

Detta https://www.greencarreports.com/news/11 ... -rfid-tags
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jensa »

12man skrev:
Läste om nån operatör Holland? som läste ut bilens Id via laddsladden, och så registrerades bilen hos dem, lika enkelt som Tesla

Detta https://www.greencarreports.com/news/11 ... -rfid-tags
Låter som den enda lösningen på detta strul! I med sladden och sedan ETT konto kopplat till sin bil.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Kulingen »

Det roligaste med kommuner egna lösningar är att man måste som du säger ladda mer en app, hämta kort på energiverket mm. De som använder sig av kommuners laddstolpar är oftast folk utifrån som struntar i att fixa laddningen just där. Detta medför att kommunen har en massa laddstolpar som ej används.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

Ja, Mariestad har samma idiotbetalsystem som Götene. Gäster betalar en dryg krona per minut. För en Leaf kostar alltså 1kWh otroliga 18,30 kronor! Typ 30 kronor milen. Snacka om att bensin är billigt.
Anledningen till detta vansinne är troligen tramset med "semisnabbladdning" som kommunerna har gått på. Stolpen är ju en snabbladdare på 22kW, du betalar alltså "bara" 3 kr per kWh. Tyvärr begriper de inte bättre.


Edit: du får ladda hemma hos mig istället för på kommunernas ockerstolpar. Det är bara 11kW, men gratis och närodlad solel. Och kaffe och glass ingår. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Ja, Mariestad har samma idiotbetalsystem som Götene. Gäster betalar en dryg krona per minut. För en Leaf kostar alltså 1kWh otroliga 18,30 kronor! Typ 30 kronor milen. Snacka om att bensin är billigt.
Anledningen till detta vansinne är troligen tramset med "semisnabbladdning" som kommunerna har gått på. Stolpen är ju en snabbladdare på 22kW, du betalar alltså "bara" 3 kr per kWh. Tyvärr begriper de inte bättre.


Edit: du får ladda hemma hos mig istället för på kommunernas ockerstolpar. Det är bara 11kW, men gratis och närodlad solel. Och kaffe och glass ingår. :)
Jatack! Jag har allt övervägt det flera ggr när jag planerar rutter åt det hållet. Om man vill åka från Nyköping till Trollhättan så har man att välja mellan att åka norr eller söder om Vättern. Söder om finns det många laddare att välja på, men försöker man sig på att åka norr om så blir det en utmaning. Nu har det tillkommit en del laddare som underlättar det, men det är tyvärr sällan det är 22 kW eller att man kan lita på att det är det. Jag har noterat ett antal ggr på sistone att beställare av laddpunkter inte är särskilt informerade om hur deras laddstolpar funkar. Jag har flera ggr stannat för att ladda på 22 kW-stolpar bara för att tvingas konstatera att uttaget inte levererar mer än 9-10 kW. Oftast tror jag att det är så att det är 22 kW till stolpen som har två uttag och så får man bara halva effekten i vart uttag. Vissa har dynamisk fördelning, lite som Teslas laddare, så om man är ensam får man 22 kW men kopplar nån in sig på den andra kontakten så minskas effekten. Jag har även varit med om att ägaren av stolparna själva har uppgett på uppladdning.nu att effekten är 22 kW men när jag laddar där så får jag bara 6-7 kW.

Därför är jag luttrad och litar inte på att t.ex. Mariestads stolpar kommer att leverera 22 kW, och gör de inte det så (minst) fördubblas laddtiden och resan blir lite för lång, särskilt som hustrun kommer att vara med i bilen till helgen och är trött efter en lång arbetsdag och vill komma fram så snabbt som möjligt. Lägg till detta att det kostar pengar och att de har ett krångligt betalsystem...

Men tack för inbjudan! Jag kommer säkert att utnyttja detta en dag!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

Mariestads stolpe på torget kan leverera 22kW på ena uttaget, den andra stolpen vid järnvägen klarade bara ynka 10kW sist jag provade. Men det var över ett år sedan. Den kanske har blivit kraftigare nu. Vet ej.
I Lidköping är det 22kW på alla stolpar. På alla uttag, öven om flera bilar laddar samtidigt. Och gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Tack! Bra att veta!
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av johan_w »

Jönköpings kommun har tidigare haft gratis laddning på alla stolpar. De har tyvärr också gått på tugget om semisnabba laddare och nu kostar det 40öre/min.

Det är väl helt ok om man kan ladda 22kW med kW pris på strax över kronan, med min enlelladdare och 11kW runt 2,50kr vilket kan anses acceptabelt men med min i3a (gamla) är det 6,50kr/kw!

Fattar principen med tidstariff på snabbladdare till viss del. Men på vanlig AC-laddning?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av e5m1r »

johan_w skrev:
Jönköpings kommun har tidigare haft gratis laddning på alla stolpar. De har tyvärr också gått på tugget om semisnabba laddare och nu kostar det 40öre/min.

Det är väl helt ok om man kan ladda 22kW med kW pris på strax över kronan, med min enlelladdare och 11kW runt 2,50kr vilket kan anses acceptabelt men med min i3a (gamla) är det 6,50kr/kw!

Fattar principen med tidstariff på snabbladdare till viss del. Men på vanlig AC-laddning?
Det som jag tycker är bra med jkpg är att man kan se om stolpen är ledig i jkpg i deras app och priset är inte så farligt speciellt om man kan få in 22kW
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

johan_w skrev:
Jönköpings kommun har tidigare haft gratis laddning på alla stolpar. De har tyvärr också gått på tugget om semisnabba laddare och nu kostar det 40öre/min.

Det är väl helt ok om man kan ladda 22kW med kW pris på strax över kronan, med min enlelladdare och 11kW runt 2,50kr vilket kan anses acceptabelt men med min i3a (gamla) är det 6,50kr/kw!

Fattar principen med tidstariff på snabbladdare till viss del. Men på vanlig AC-laddning?
Jag håller med. Tidsbaserad betalning vid snabbladdning är okej, så länge priserna inte ballar ur. Dessutom gör man inte det så ofta. Men för AC-laddning är det galet när de tar samma minutpriser som för snabbladdning.
Jag antar och hoppas att det är ett övergående fenomen. Antingen så tar kommunerna sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser samt debitering per kWh, eller så plockas stolparna bort eftersom de inte längre används. Det senare alternativet är naturligtvis inte önskvärt, men tyvärr lutar det åt det hållet när man ser att stolparna bara står och tar upp parkeringsutrymme. Och insikten att det är galet dyrt verkar inte finnas.
40 öre/minut är ju ändå billigt jämfört med 1,10kr som det kostar här. Som sagt, för en Leaf med 3,6kW-laddare blir det över 18kr/kWh och det kan ju inte anses vara nåt annat än ocker. Logiskt att ingen laddar där, också med tanke på att det finns stolpar bara någon mil bort som inte kostar nånting alls. Och vem vill destinationsladda till ett pris som motsvarar en full bensintank?
Det är inte hållbart i längden.
Jag ska prata med elföreningen som står för stolpen hos oss hur de resonerar kring detta, eller om de kanske inte vill att stolpen används eller nåt. Man kanske får hålla en liten föreläsning om skillnanden mellan AC-laddning och snabbladdning. Men jag tror inte de begriper det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Jaha, Jönköping har börjat ta betalt, det var en nyhet. Nu är ju inte heller alla deras stolpar i praktiken 22 kW, har jag lärt mig. Eller, de är det om man bara är ensam på stolpen, vilket man allt mer sällan är där. Jag har faktiskt räknat med att hoppa över Jkpg eftersom det allt oftare är svårt att hitta en ledig stolpe. Jag satsar på Ödeshög och därefter Mullsjö för att slippa Jkpg.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Remuz »

40öre/min eller 24kr/h är ju billigt om parkering ingår? Jag skulle lätt betala det. Blev helt chockad i Göteborg vid tesla där en laddplats kostade 40kr/h och då ingick parkeringen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Jag anser ju att minutdebitering av el ska vara olagligt. Till andra ändamål än laddning av bil är det faktiskt det redan men då väljer leverantörerna att kalla det för en service istället... suck.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Ser att det är Park&Charge kortet du behöver i Mariestad. Det kortet ligger redan i min bil :)
Är det kortet som ger tillgång till snabbladdaren i Jung också, utan att behöva låna/hyra i butiken.

De kort jag har är:
CLEVER, E.ON, InCharge, Charge&drive och Park&Drive.

Finns det fler som jag missat tipsa gärna. Jag vill ha allt liggande i bilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Att minutdebitera är lite som att ha ett fast pris på lunchbuffé; den som orkar äta mer får billigare kilopris än den som är liten i maten. På julbord är det iaf ofta så att man tillämpar differentierad taxa, att barn under 12 äter för halva priset och barn under 6 går gratis el.dyl.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av 12man »

En del av eländet är ju dessa bilar som bara har en 3.7 kW nödladdare, för tillverkarens utvecklare kan väl inte ha tyckt att det skulle va den huvudsakliga laddmetoden, och då måste de ju varit kvar i nåt "åka till macken" tänk.
Hur många elbilar finns det som bara har en 3.7kW laddare? Massa phevs ja, men riktiga elbilar?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Niklas Z »

Egentligen är det extra viktigt att PHEV laddar ofta. Säg att vi har en bilist som bor en bit utanför centrum. Hen startar med fullt batteri och kan köra på ren eldrift till centrum och koppla in på en laddstolpe, medan några ärenden utförs under säg två timmar. Då hinner det lilla batteriet bli fullt även med den klena ombordladdaren. Men om det kostar 1 kr/min drar sig nog de flesta för att ladda och i stället kör de hem med hjälp av förbränningsmotorn i stället för på ren eldrift, som de kunnat göra om de laddat.
Det verkar inte genomtänkt.
Jag tycker i och för sig att minuttaxa i viss mån kan vara relevant, när det är platsen som är dyr (t ex centrala Stockholm), men här nämns små städer där markpriserna torde vara måttliga och där den ordinarie parkeringstaxan gissningsvis är betydligt lägre. Då är det svårt att motivera minutpris, såvida inte folk står med laddkabeln i länge fast de har fullt batteri, men det kan lösas på annat sätt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Jag tycker i och för sig att minuttaxa i viss mån kan vara relevant, när det är platsen som är dyr (t ex centrala Stockholm), men här nämns små städer där markpriserna torde vara måttliga och där den ordinarie parkeringstaxan gissningsvis är betydligt lägre. Då är det svårt att motivera minutpris, såvida inte folk står med laddkabeln i länge fast de har fullt batteri, men det kan lösas på annat sätt.
Precis, här i Götene är parkeringen helt gratis överallt i hela samhället. Det är alltså dubbelt korkat. Jag kan alltså ställa mig på laddplatsen utan att ladda. Eftersom jag har en elbil är det ju tillåtet. Då kostar det ingenting, precis som för alla andra som parkerar på torget. Men jag får är en dedikerad VIP-parkeringsplats som ingen ice-bil får ställa sig på. Men så fort jag kopplar in sladden och laddar en elektron i timmen måste jag betala massor för det. Extremt urbota korkat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
En del av eländet är ju dessa bilar som bara har en 3.7 kW nödladdare, för tillverkarens utvecklare kan väl inte ha tyckt att det skulle va den huvudsakliga laddmetoden, och då måste de ju varit kvar i nåt "åka till macken" tänk.
Hur många elbilar finns det som bara har en 3.7kW laddare? Massa phevs ja, men riktiga elbilar?
Ombordladdaren ÄR den huvudsakliga laddmetoden. Jag använder den varje dag och till ca 95% av min laddenergi. Den funkar alldeles utmärkt och skulle inte betala extra för att få mer effekt, använder nu typ bara 2,2kW vid hemmaladdning.
3,7 kW funkar faktiskt alldeles utmärkt även ute på resor om man vill stanna till vid något ställe i 2-3 timmar ändå. Då blir ju minutdebitering dubbelt dumt för man vill ju kunna gå på museum, besöka köpcentrum eller annat utan tidspress.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

I Renault Zoe är det dessutom den enda laddaren! ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

12man skrev:
Hur många elbilar finns det som bara har en 3.7kW laddare? Massa phevs ja, men riktiga elbilar?
Typ alla Nissan Leaf 24/30?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar