Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Moderator: Redaktion
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Model S P85DL+
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Skulle misstänka att det går att komma ner i avgift för applikationer som laddning.mans71 skrev:Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.mans71 skrev:Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Kostnaderna är fördelade enligt lag inom EU (för oss alltså). Finns en kostnad som kortinlösaren måste betala till kortutgivaren på 0,2-0,3% av summan beroende på om det är bankkort eller kreditkort. Utöver det så är det en ersättning till Visa eller Mastercard som kortinlösaren betalar till dom på ett antal ören (säg ca 20 ören/köp). Detta gäller när det är privata kort inom EU som betalar. Sen lägger ju kortinlösaren på sina kostnader för att hantera allt mot återförsäljaren (t.ex cirkel k). Så för majoriteten av korten så kommer de aldrig upp i så höga kostnader som 1,5-1,8%. Däremot om betalaren är ett utländskt kort utanför EU eller företagskort så är kostnaden lätt 1,5% och uppåt.dd88 skrev:Fasta kostnader kopplade till transaktion är marginella, skulle gissa på att du oförhandlat hamnar runt 1.5-1.8% på belopp under 1000kr.mans71 skrev:Ja, men sen har du fasta kostnader också som vid lågt nyttjande kan bli flera procent. Kan ju vara hårt nog att få ihop det ekonomiskt när man bygger ut från dom stora vägarna...dd88 skrev:Flera procent? VISA tar 1.3% oförhandlat.
Klart det äter marginal men finns heller inte några alternativ.
Sen finns det ju inte så många globala betalsystem att tillämpa idag. Kortsystemet med Visa och Mastercard är ju i princip de enda som finns. Finns det smidigare lösning för betalning vid laddstationer? Spontant skulle jag säga att smidigare hade ju varit att ha en kortläsare som vid obemannade bensinstationer men då behöver ju laddoperatören även hårdvara för det. Mer kostnader och det lär ju vi konsumenter få betala på priset. En gemensam tag som någon skrev skulle ju vara rätt smidigt som skulle funka överallt.