Idioterna läser ju tyvärr inte här så man kan ju inte få deras synvinkel på det hela vilket gör tråden lite trist. Men om man jämför med när handikapp platserna var ny ställde sig folk där också i tid och otid (ser dock många som stårpå dessa platser idag också, verkar bara vara lappen i rutan som räknas inte om man faktiskt handikappad)?Chilla skrev:vad hände med tråden? Vart tog idioterna som laddar vägen...?
Idioter som skall ladda
Moderator: Redaktion
Re: Idioter som skall ladda
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Idioter som skall ladda
Jag var på Jula i Skara idag och upptäckte till min stora förvåning att alla parkeringsplatser utmed husväggen är försedda med varsitt 22kW AC-uttag. Snyggt integrerade i väggen, det är bara locket till typ2-uttaget som syns. Och det är precis det som är problemet. Det fanns inte en enda ledig laddplats, alla utom två var upptagna av fossilbilar. Och man kan (tyvärr) inte ens kalla dessa människor för idioter, eftersom de med största sannolikhet är totalt omedvetna om att de står på en laddplats. Hur ska de veta? Ingen skylt nånstans, ingen markering i parkeringsrutorna, ingenting. Bara en liten skylt med en QR-kod för nerladdning av nån konstig app så man kan betala för strömmen. Inte värt besväret med andra ord. Men även om man ser den skylten så fattar man fortfarande inte att det är laddplatser man står på, såvida man inte råkar veta hur locket till en typ2-anslutning ser ut.
Nån som inte tänkt klart hela vägen kanske?
Nån som inte tänkt klart hela vägen kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Idioter som skall ladda
ChargeNodes lösning är väl tänkt så att det ska vara så många uttag så det inte ska behöva reserveras några särskilda laddplatser. Verkar dock inte fungera på populära platser, har även sett att de har samma problem vid deras installation på Ramundberget, 36 laddplatser men ingen skyltning.mati skrev:Jag var på Jula i Skara idag och upptäckte till min stora förvåning att alla parkeringsplatser utmed husväggen är försedda med varsitt 22kW AC-uttag. Snyggt integrerade i väggen, det är bara locket till typ2-uttaget som syns. Och det är precis det som är problemet. Det fanns inte en enda ledig laddplats, alla utom två var upptagna av fossilbilar. Och man kan (tyvärr) inte ens kalla dessa människor för idioter, eftersom de med största sannolikhet är totalt omedvetna om att de står på en laddplats. Hur ska de veta? Ingen skylt nånstans, ingen markering i parkeringsrutorna, ingenting. Bara en liten skylt med en QR-kod för nerladdning av nån konstig app så man kan betala för strömmen. Inte värt besväret med andra ord. Men även om man ser den skylten så fattar man fortfarande inte att det är laddplatser man står på, såvida man inte råkar veta hur locket till en typ2-anslutning ser ut.
Nån som inte tänkt klart hela vägen kanske?
Elbilist sedan 2014
Re: Idioter som skall ladda
Det funkar ju inte när laddplatserna bara finns på parkeringsrutorna som ligger närmast ingången. Det är ju där alla parkerar i första hand. Även om det hade varit 100 laddplatser så hade de varit upptagna av fossilbilar hela tiden.
Det är ju korkat på flera sätt. För det första så är platserna naturligtvis alltid upptagna av fossilbilar. Men även om man har en elbil och det skulle finnas lediga plarser, så laddar man troligen inte, helt enkelt eftersom man inte vet att det går. Det står ju ingenstans att det finns en massa laddplatser där. Jag såg det bara av en slump eftersom det stod en bäver-BMW där som faktiskt laddade. De hade tydligen koll på det. Och jag blev så överväldigad av dess gränslösa fulhet att jag vände bort blicken. Då såg jag ladduttagen.
Men som sagt, jag förstår inte konceptet med att installera en massa ladduttag som sedan ingen använder.
Det är ju korkat på flera sätt. För det första så är platserna naturligtvis alltid upptagna av fossilbilar. Men även om man har en elbil och det skulle finnas lediga plarser, så laddar man troligen inte, helt enkelt eftersom man inte vet att det går. Det står ju ingenstans att det finns en massa laddplatser där. Jag såg det bara av en slump eftersom det stod en bäver-BMW där som faktiskt laddade. De hade tydligen koll på det. Och jag blev så överväldigad av dess gränslösa fulhet att jag vände bort blicken. Då såg jag ladduttagen.
Men som sagt, jag förstår inte konceptet med att installera en massa ladduttag som sedan ingen använder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Idioter som skall ladda
Och hur länge stannar man på Jula för att tycka det är värt att ta fram sladd, fixa med betalning etc…mati skrev:Det funkar ju inte när laddplatserna bara finns på parkeringsrutorna som ligger närmast ingången. Det är ju där alla parkerar i första hand. Även om det hade varit 100 laddplatser så hade de varit upptagna av fossilbilar hela tiden.
Det är ju korkat på flera sätt. För det första så är platserna naturligtvis alltid upptagna av fossilbilar. Men även om man har en elbil och det skulle finnas lediga plarser, så laddar man troligen inte, helt enkelt eftersom man inte vet att det går. Det står ju ingenstans att det finns en massa laddplatser där. Jag såg det bara av en slump eftersom det stod en bäver-BMW där som faktiskt laddade. De hade tydligen koll på det. Och jag blev så överväldigad av dess gränslösa fulhet att jag vände bort blicken. Då såg jag ladduttagen.
Men som sagt, jag förstår inte konceptet med att installera en massa ladduttag som sedan ingen använder.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Idioter som skall ladda
Precis. Jag går in, tar det jag vill köpa, betalar, går ut. Max 10-15 minuter. Dessutom har jag gjort av med inte mer än max 5% batteri på vägen dit. Varför skulle jag vilja ladda då? Eller finns det folk som åker långväga till Jula i Skara för att tillbringa hela dagen där, så att destinationsladdning blir aktuellt? Vill man överhuvudtaget tillbringa mer tid än absolut nödvändigt i Skara? Varför? Hälsa på Bert kanske. Han bor precis bakom Jula.DanneLKPG skrev:Och hur länge stannar man på Jula för att tycka det är värt att ta fram sladd, fixa med betalning etc…
Iofs, det finns inte en enda snabbladdare i hela stan. Det kanske är ett desperat försök att tvinga folk att stanna lite längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Idioter som skall ladda
Det där är en sån jätteblunder att inte förstå folks laddmönster. Man orkar ju inte slita upp laddkabeln för att ladda på en 3kW-laddare i 15 min.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Idioter som skall ladda
[quote="mati"]Det funkar ju inte när laddplatserna bara finns på parkeringsrutorna som ligger närmast ingången. Det är ju där alla parkerar i första hand. Även om det hade varit 100 laddplatser så hade de varit upptagna av fossilbilar hela tiden.
[ /quote]
Aha, trodde att de åtminstone varit så smarta att sätta dem på norrsidan, där det alltid är gott om plats. Nej, då förstår jag att de alltid är upptagna. Är ju bra om det finns laddplatser vid besöksmål, men jag håller med om att Jula sällan lockar till längre besök. Med 22 kW gammeltesla hade det dock gett märkbart resultat. De har även satt upp ett stort antal uttag vid Jula Hotell ett stenkast bort, där de är mer motiverade, där är de på en avgränsad laddningsplats och inte blockerade.
[ /quote]
Aha, trodde att de åtminstone varit så smarta att sätta dem på norrsidan, där det alltid är gott om plats. Nej, då förstår jag att de alltid är upptagna. Är ju bra om det finns laddplatser vid besöksmål, men jag håller med om att Jula sällan lockar till längre besök. Med 22 kW gammeltesla hade det dock gett märkbart resultat. De har även satt upp ett stort antal uttag vid Jula Hotell ett stenkast bort, där de är mer motiverade, där är de på en avgränsad laddningsplats och inte blockerade.
Elbilist sedan 2014
Re: Idioter som skall ladda
Hade varit guld 2017 när jag fick ström av City Gross i Skara. Jag har nog tillbringat en timme på jula i Skara när jag köpte massa verktyg för att renovera ett hus i kvänum, men jula idag är max 15min. Skulle absolut inte orka koppla i sladden om det så var gratis. Min grundregel är att jag ska hinna få minst 8-10mil räckvidd om jag ska orka koppla sladd...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Idioter som skall ladda
Laddade idag vid Macdonalds i Trollhättan. Det finns 6 st HPC 150 kW och 3 av gamla sorten 50 kW CCS/Chademo/AC 22 kW.
Dessa är föredömligt placerade längst bort på parkeringen. Inga problem med blockering.
I Nyköping installerades ett helt gäng 22 kW-laddare på ICA Maxis parkering. Dessa är bra placerade, egentligen så långt från entrén som omständigheterna medger. Men det står nästan aldrig nån och laddar där.
Inte så långt därifrån finns ett större hyresbostadsområde. Om nån boende där vill ha en elbil så skulle den kunna ladda på ICAs parkering. Men sannolikheten att nån av de boende skulle ha råd med en elbil är nog rätt låg.
Så tyvärr finns det ingen målgrupp för dessa laddare.
Dessa är föredömligt placerade längst bort på parkeringen. Inga problem med blockering.
I Nyköping installerades ett helt gäng 22 kW-laddare på ICA Maxis parkering. Dessa är bra placerade, egentligen så långt från entrén som omständigheterna medger. Men det står nästan aldrig nån och laddar där.
Inte så långt därifrån finns ett större hyresbostadsområde. Om nån boende där vill ha en elbil så skulle den kunna ladda på ICAs parkering. Men sannolikheten att nån av de boende skulle ha råd med en elbil är nog rätt låg.
Så tyvärr finns det ingen målgrupp för dessa laddare.
Re: Idioter som skall ladda
Laddade faktiskt på Ica Maxi i Nyköping häromveckan - i en kvart eller så. Lite svåra att hitta bara - och en del ICE-bilar parkerade pga inga skyltar. Men jag tar varje chans att ladda eftersom jag än så länge kör laddhybrid - ett par kilometer extra på el är ju ändå ett par kilometer utan bensin!Jerker skrev:Laddade idag vid Macdonalds i Trollhättan. Det finns 6 st HPC 150 kW och 3 av gamla sorten 50 kW CCS/Chademo/AC 22 kW.
Dessa är föredömligt placerade längst bort på parkeringen. Inga problem med blockering.
I Nyköping installerades ett helt gäng 22 kW-laddare på ICA Maxis parkering. Dessa är bra placerade, egentligen så långt från entrén som omständigheterna medger. Men det står nästan aldrig nån och laddar där.
Inte så långt därifrån finns ett större hyresbostadsområde. Om nån boende där vill ha en elbil så skulle den kunna ladda på ICAs parkering. Men sannolikheten att nån av de boende skulle ha råd med en elbil är nog rätt låg.
Så tyvärr finns det ingen målgrupp för dessa laddare.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Idioter som skall ladda
Ja, det har jag sett, och där är det ju jättebra. Dessutom är det som du säger på en separat parkering en bit bort från ingången. Och det finns synliga stolpar så alla fattar att det är en laddparkering.Klintan skrev:De har även satt upp ett stort antal uttag vid Jula Hotell ett stenkast bort, där de är mer motiverade, där är de på en avgränsad laddningsplats och inte blockerade.
Hade de varit smarta så hade de istället smällt upp ett gäng DC-laddare vid Jula varuhuset istället. Det behöver ju inte vara 350kW om man ska hinna handla. 22kW AC så som det är nu är ju totalt meningslöst för de allra flesta, DC däremot hade varit kanon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Idioter som skall ladda
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Idioter som skall ladda
Jag tyckte titeln på denn tråden passar utmärkt till min erfarenhet från idag. Har haft bilen inkopplad vid ett hotell i Göteborg över natten. Man behöver 16A husvagnsadapter för att kunna ladda och en sådan har jag. Kl.7 imorse får jag notis i appen om att laddningen avbrutits. Går ner och kollar och ser då att en annan elbilsägare helt enkelt har dragit ur min kontakt för att själv kunna nyttja min adapter. Vilken jävla mupp asså! Jag tog adapter och laddsladd och låste in i mitt bagage. Hoppas han kommer ner och verkligen behöver laddningen och inte kommer iväg dit han ska!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Idioter som skall ladda
Det är andra gången på ett kort tag jag läser att andra elbilsägare på något sätt fått uppfattningen att någon annan "laddat klart" och därför egenmäktigt förfar med eluttaget.
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Idioter som skall ladda
Ja på den gamla delphi laddklumpen lyser en lampa charging, den slocknar om fullladad.tor-ake skrev:Det är andra gången på ett kort tag jag läser att andra elbilsägare på något sätt fått uppfattningen att någon annan "laddat klart" och därför egenmäktigt förfar med eluttaget.
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Re: Idioter som skall ladda
Detta fick mig att tänka på ett ställe (kalmar?) (den i närheten av Tesla SuC vid nåt vitt hotellbyggnad).HelectriC skrev:Jag tyckte titeln på denn tråden passar utmärkt till min erfarenhet från idag. Har haft bilen inkopplad vid ett hotell i Göteborg över natten. Man behöver 16A husvagnsadapter för att kunna ladda och en sådan har jag. Kl.7 imorse får jag notis i appen om att laddningen avbrutits. Går ner och kollar och ser då att en annan elbilsägare helt enkelt har dragit ur min kontakt för att själv kunna nyttja min adapter. Vilken jävla mupp asså! Jag tog adapter och laddsladd och låste in i mitt bagage. Hoppas han kommer ner och verkligen behöver laddningen och inte kommer iväg dit han ska!
Det står en hybrid å lapar lite från AC-laddaren, men ställde sig helt idiotiskt på den plats, att jag fan med nöd och näppe kunde gnugga in min EQC där och få fast "snabb"-laddaren (50kW).
Hade han ställt sig 90 grader mot laddarens håll så att säga, så hade andra mycket enklare kunnat ladda medans de, faktiskt omtänktsamt bara körde AC.
"Nedåt" så att säga från 50kW-laddaren så fanns det en låg rad parkeringsplatser, som dessutom var relativt tomt, så de fick plats att ställa sig bättre.
Re: Idioter som skall ladda
jag använder inte BMW-kabeln utan har Tesla 3-fas UMC med alla adaptrar, så den visar tydligt gröna pluppar, som visar att bilen laddar og jag var inte färdig med laddnigen.tor-ake skrev:Det är andra gången på ett kort tag jag läser att andra elbilsägare på något sätt fått uppfattningen att någon annan "laddat klart" och därför egenmäktigt förfar med eluttaget.
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Efter att jag kopplat ur Mustangens kabel, så såg jag efter en stund att han hade kört bort till hotellets nya laddplatser med typ2 kabel. Jag fattar fortfarande inte hur korkad man kan vara när man gör sånt. Det var dessutom plats för två bilar att ladda samtidigt, bara att han inte hade rätt adapter och då helt enkelt tog min
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14