Laddade faktiskt på Ica Maxi i Nyköping häromveckan - i en kvart eller så. Lite svåra att hitta bara - och en del ICE-bilar parkerade pga inga skyltar. Men jag tar varje chans att ladda eftersom jag än så länge kör laddhybrid - ett par kilometer extra på el är ju ändå ett par kilometer utan bensin!Jerker skrev:Laddade idag vid Macdonalds i Trollhättan. Det finns 6 st HPC 150 kW och 3 av gamla sorten 50 kW CCS/Chademo/AC 22 kW.
Dessa är föredömligt placerade längst bort på parkeringen. Inga problem med blockering.
I Nyköping installerades ett helt gäng 22 kW-laddare på ICA Maxis parkering. Dessa är bra placerade, egentligen så långt från entrén som omständigheterna medger. Men det står nästan aldrig nån och laddar där.
Inte så långt därifrån finns ett större hyresbostadsområde. Om nån boende där vill ha en elbil så skulle den kunna ladda på ICAs parkering. Men sannolikheten att nån av de boende skulle ha råd med en elbil är nog rätt låg.
Så tyvärr finns det ingen målgrupp för dessa laddare.
Idioter som skall ladda
Moderator: Redaktion
Re: Idioter som skall ladda
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Idioter som skall ladda
Ja, det har jag sett, och där är det ju jättebra. Dessutom är det som du säger på en separat parkering en bit bort från ingången. Och det finns synliga stolpar så alla fattar att det är en laddparkering.Klintan skrev:De har även satt upp ett stort antal uttag vid Jula Hotell ett stenkast bort, där de är mer motiverade, där är de på en avgränsad laddningsplats och inte blockerade.
Hade de varit smarta så hade de istället smällt upp ett gäng DC-laddare vid Jula varuhuset istället. Det behöver ju inte vara 350kW om man ska hinna handla. 22kW AC så som det är nu är ju totalt meningslöst för de allra flesta, DC däremot hade varit kanon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Idioter som skall ladda
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Idioter som skall ladda
Jag tyckte titeln på denn tråden passar utmärkt till min erfarenhet från idag. Har haft bilen inkopplad vid ett hotell i Göteborg över natten. Man behöver 16A husvagnsadapter för att kunna ladda och en sådan har jag. Kl.7 imorse får jag notis i appen om att laddningen avbrutits. Går ner och kollar och ser då att en annan elbilsägare helt enkelt har dragit ur min kontakt för att själv kunna nyttja min adapter. Vilken jävla mupp asså! Jag tog adapter och laddsladd och låste in i mitt bagage. Hoppas han kommer ner och verkligen behöver laddningen och inte kommer iväg dit han ska!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Idioter som skall ladda
Det är andra gången på ett kort tag jag läser att andra elbilsägare på något sätt fått uppfattningen att någon annan "laddat klart" och därför egenmäktigt förfar med eluttaget.
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Idioter som skall ladda
Ja på den gamla delphi laddklumpen lyser en lampa charging, den slocknar om fullladad.tor-ake skrev:Det är andra gången på ett kort tag jag läser att andra elbilsägare på något sätt fått uppfattningen att någon annan "laddat klart" och därför egenmäktigt förfar med eluttaget.
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Re: Idioter som skall ladda
Detta fick mig att tänka på ett ställe (kalmar?) (den i närheten av Tesla SuC vid nåt vitt hotellbyggnad).HelectriC skrev:Jag tyckte titeln på denn tråden passar utmärkt till min erfarenhet från idag. Har haft bilen inkopplad vid ett hotell i Göteborg över natten. Man behöver 16A husvagnsadapter för att kunna ladda och en sådan har jag. Kl.7 imorse får jag notis i appen om att laddningen avbrutits. Går ner och kollar och ser då att en annan elbilsägare helt enkelt har dragit ur min kontakt för att själv kunna nyttja min adapter. Vilken jävla mupp asså! Jag tog adapter och laddsladd och låste in i mitt bagage. Hoppas han kommer ner och verkligen behöver laddningen och inte kommer iväg dit han ska!
Det står en hybrid å lapar lite från AC-laddaren, men ställde sig helt idiotiskt på den plats, att jag fan med nöd och näppe kunde gnugga in min EQC där och få fast "snabb"-laddaren (50kW).
Hade han ställt sig 90 grader mot laddarens håll så att säga, så hade andra mycket enklare kunnat ladda medans de, faktiskt omtänktsamt bara körde AC.
"Nedåt" så att säga från 50kW-laddaren så fanns det en låg rad parkeringsplatser, som dessutom var relativt tomt, så de fick plats att ställa sig bättre.
Re: Idioter som skall ladda
jag använder inte BMW-kabeln utan har Tesla 3-fas UMC med alla adaptrar, så den visar tydligt gröna pluppar, som visar att bilen laddar og jag var inte färdig med laddnigen.tor-ake skrev:Det är andra gången på ett kort tag jag läser att andra elbilsägare på något sätt fått uppfattningen att någon annan "laddat klart" och därför egenmäktigt förfar med eluttaget.
Model 3 slutar ju tyvärr blinka med T-et i laddluckan efter en stund, tycker den kunde fortsätta med det så länge laddningen pågår, eller ännu bättre detektera om någon kommer nära, och i så fall återuppta blinkandet för att visa om den laddar.
UMC:n har ju sina rinnande gröna bokstäver, men hur är det med BMW:s EVSE? Kan man se tydligt om bilen laddar eller inte?
Obs försvarar inte urpluggning av andras bilar, försöker bara förstå fenomenet
Efter att jag kopplat ur Mustangens kabel, så såg jag efter en stund att han hade kört bort till hotellets nya laddplatser med typ2 kabel. Jag fattar fortfarande inte hur korkad man kan vara när man gör sånt. Det var dessutom plats för två bilar att ladda samtidigt, bara att han inte hade rätt adapter och då helt enkelt tog min
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14