Ny site: Teslakalkylen!
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Filter bland exempelkalkylerna så att jag bara ser privat eller personalbil eller .... Skulle vara trevligt.
Tesla Model Y
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Nej, du har två separata fält för privata mil och jobbmil, oavsett vilken kalkyl du väljer:kler skrev:Jag tolkar det som att mil om man väljer privat är privata mil, medan om man väljer t.ex. egenföretagare så blir automatiskt alla mil jobbmil. Det är visserligen rimligt, men det vore bra om det framgick med en fotnot eller liknande.
Och dessa behandlas korrekt oavsett kalkyltyp. I en privatkalkyl antas att din arbetsgivare ger milersättning för dessa, och i en egenföretagarkalkyl att du tar milersättning ur egna firman.
Ptjae, det är inte helt orimligt. Men det hänger helt på om dina inmatade värden faktiskt håller i verkligheten. Vad förväntar du dig för restvärde efter tre år och 15000 mil, till exempel? 50% är kanske inte rimligt. Osv.Smutt skrev:Jag la in siffrorna på min S60 tog beloppet ink första förhöjd hyra gånger 12 delat med 5000(min privata körning) och fick fram att min milkostnad är 21kr är det möjligt?
Flera har önskat det här, och det står på todo-listan. Tack!gellerstam skrev:Filter bland exempelkalkylerna så att jag bara ser privat eller personalbil eller .... Skulle vara trevligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny site: Teslakalkylen!
typ lika härVerdi skrev:mati skrev:Det är alltid spännande att se hur mycket billigare elbilar i slutändan är, trots det saftiga inköpspriset. Det är inte helt lätt att begripa när man inte är insatt. När vi satt igår och pratade om e-tron med en Audi-säljare råkade jag säga, 950k kr, det var ju inte så farligt. Och han tittade lite skeptiskt på mig. En sekund senare kom jag på mig själv och reflekterade över vad jag hade precis sagt. Men faktum är ju att inte inte är så dyrt som det låter.
Du skulle ju aldrig mer köpa en dyr bil. (Jag "lovade" ju samma sak men det sket sig nästan direkt. )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Nej, och jag har inte gjort det heller. Det enda jag har gjort är att jag har lagt en förbokning som inte är bindande på något sätt. Chansen att det blir en beställning är väl kanske 50% eller lägre. Jag tycker fortfarande att det är för mycket pengar och skulle det dyka det upp nåt annat med dragkrok till en rimlig peng blir jag jätteglad.Verdi skrev:mati skrev:Det är alltid spännande att se hur mycket billigare elbilar i slutändan är, trots det saftiga inköpspriset. Det är inte helt lätt att begripa när man inte är insatt. När vi satt igår och pratade om e-tron med en Audi-säljare råkade jag säga, 950k kr, det var ju inte så farligt. Och han tittade lite skeptiskt på mig. En sekund senare kom jag på mig själv och reflekterade över vad jag hade precis sagt. Men faktum är ju att inte inte är så dyrt som det låter.
Du skulle ju aldrig mer köpa en dyr bil. (Jag "lovade" ju samma sak men det sket sig nästan direkt. )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Ok, jag är med. Tack för svar!danni skrev:Nej, du har två separata fält för privata mil och jobbmil, oavsett vilken kalkyl du väljer:kler skrev:Jag tolkar det som att mil om man väljer privat är privata mil, medan om man väljer t.ex. egenföretagare så blir automatiskt alla mil jobbmil. Det är visserligen rimligt, men det vore bra om det framgick med en fotnot eller liknande.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Tack Danni för denna fantastiska sajt och allt annat du gjort för communityn och Tesla!
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Tack själv, det värmer en gammal fanboys hjärta att höra!Elektrokungen skrev:Tack Danni för denna fantastiska sajt och allt annat du gjort för communityn och Tesla!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Roade mig med att mata in alla siffror på min nuvarande bil som jag köpte begagnad, och med det körmönster vi har. På den vet jag att service och underhåll är ungefär 16000 per år, och räknar med ungefär 50% lägre på Tesla Model 3. Kontantinsats betalar vi med sparade pengar så den tar jag mig friheten att "räkna bort". Jag vet ju att nuvarande Audi kostar oss drygt 5400 SEK i månaden (exklusive värdeminskning). Det är med alla kostnader (skatt, försäkring, service, bränsle, spolarvätska och biltvätt).
Priset på Model 3 är en ren uppskattning (omräkning från en basic Model S75 i USA mot Sverige ger en kurs på 12,60) men ger ju i alla fall en bra uppfattning om att mina kostnader i alla fall inte kommer förändrats särskilt mycket. Tänk om man hade haft egen firma ...
Priset på Model 3 är en ren uppskattning (omräkning från en basic Model S75 i USA mot Sverige ger en kurs på 12,60) men ger ju i alla fall en bra uppfattning om att mina kostnader i alla fall inte kommer förändrats särskilt mycket. Tänk om man hade haft egen firma ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
TeslaTissel skrev:Snabbsvar:themax skrev:Roade mig med att mata in alla siffror på min nuvarande bil som jag köpte begagnad, och med det körmönster vi har. På den vet jag att service och underhåll är ungefär 16000 per år, och räknar med ungefär 50% lägre på Tesla Model 3. Kontantinsats betalar vi med sparade pengar så den tar jag mig friheten att "räkna bort". Jag vet ju att nuvarande Audi kostar oss drygt 5400 SEK i månaden (exklusive värdeminskning). Det är med alla kostnader (skatt, försäkring, service, bränsle, spolarvätska och biltvätt).
Priset på Model 3 är en ren uppskattning (omräkning från en basic Model S75 i USA mot Sverige ger en kurs på 12,60) men ger ju i alla fall en bra uppfattning om att mina kostnader i alla fall inte kommer förändrats särskilt mycket. Tänk om man hade haft egen firma ...
Det kan ju inte stämma?? Vilken Model 3 hade du tänkt dig.
Bensinpriset du angett är ju också konstigt. Det ligger ju på knappt 16 kr för närvarande beroende på var man bor.
Du skriver även att kontantinsatsen har du tagit bort, men den ligger ju där i sammanställningen??
Jag fick en helt annan bild när jag räknade just på Model 3 med större batteriet och min gamla Porsche var svindyr med kostnader på 1.500 mil om året kring 48.000 kr.
I mitt fall försvinner ju de kostnaderna nästan med 75%!?
Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Nej, inte om man är smart.Verdi skrev:Kommer Model 3 bli sådär dyr?
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.
Hepp!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
TeslaTissel skrev:Nej, inte om man är smart.Verdi skrev:Kommer Model 3 bli sådär dyr?
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.
Hepp!
När släpps svenska priser och förmånsvärden? Jag vill veta om det är nån idé att förboka en eller inte...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Verdi skrev:TeslaTissel skrev:Nej, inte om man är smart.Verdi skrev:Kommer Model 3 bli sådär dyr?
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.
Hepp!
När släpps svenska priser och förmånsvärden? Jag vill veta om det är nån idé att förboka en eller inte...
Det vet vi ännu inte, men att reservera är lika bra göra nu. Vänta inte längre än nödvändigt.
Vi vet ju inte hur tillgången kommer att vara när de väl släpps till EU? Många faktorer spelar in.
Själv reserverade jag min i februari -18.
Hepp!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Ja, kanske det. Men nu ska jag hämta min nya S 100D på fredag och vår BMW i3 har 18 månader kvar på leasingen. Fast visst, en AWD Model 3 istället för i3:an kanske inte vore så dumt. Det som talar emot är att jag inte riktigt gillar hur den ser ut och så är den lite för "tech-nördig" eller vad man ska säga. Det som talar för är att ingen annan tillverkare verkar komma med en mindre eldriven sedan som har bra prestanda. Antar att VW inte gör e-Golfen så snabb som de kunnat för att de inte ska skämma ut sina GTI och R-versioner.TeslaTissel skrev:Verdi skrev:TeslaTissel skrev:Nej, inte om man är smart.Verdi skrev:Kommer Model 3 bli sådär dyr?
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.
Hepp!
När släpps svenska priser och förmånsvärden? Jag vill veta om det är nån idé att förboka en eller inte...
Det vet vi ännu inte, men att reservera är lika bra göra nu. Vänta inte längre än nödvändigt.
Vi vet ju inte hur tillgången kommer att vara när de väl släpps till EU? Många faktorer spelar in.
Själv reserverade jag min i februari -18.
Hepp!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Byggde en Model 3 för $61500 (stort batteri, vit klädsel, fyrhjulsdrift, svart) i amerikanska verktyget. Bränslet ska vara vad det kostar per mil och enligt verktyget ska det vara 2:- per mil på Tesla och jag vet att min Audi kostar 10:- per mil.TeslaTissel skrev:Det kan ju inte stämma?? Vilken Model 3 hade du tänkt dig.
Bensinpriset du angett är ju också konstigt. Det ligger ju på knappt 16 kr för närvarande beroende på var man bor.
Du skriver även att kontantinsatsen har du tagit bort, men den ligger ju där i sammanställningen??
Jag fick en helt annan bild när jag räknade just på Model 3 med större batteriet och min gamla Porsche var svindyr med kostnader på 1.500 mil om året kring 48.000 kr.
I mitt fall försvinner ju de kostnaderna nästan med 75%!?
Hepp!
I sammanräkningen finns kontantinsatsen i verktyget men jag använder som sagt beloppet utan att den är utslagen (det vill säga övre summan).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Nu var jag inne och testade att bygga också. Tycker dual motor på den är lite häftigt prissatt. $6k är en del pengar. Men du verkar ha rätt. En long range Model 3 blir för dyr för oss som andrabil. ~700 tkr (före miljöbonus) om man vill ha AWD...themax skrev:Byggde en Model 3 för $61500 (stort batteri, vit klädsel, fyrhjulsdrift, svart) i amerikanska verktyget. Bränslet ska vara vad det kostar per mil och enligt verktyget ska det vara 2:- per mil på Tesla och jag vet att min Audi kostar 10:- per mil.TeslaTissel skrev:Det kan ju inte stämma?? Vilken Model 3 hade du tänkt dig.
Bensinpriset du angett är ju också konstigt. Det ligger ju på knappt 16 kr för närvarande beroende på var man bor.
Du skriver även att kontantinsatsen har du tagit bort, men den ligger ju där i sammanställningen??
Jag fick en helt annan bild när jag räknade just på Model 3 med större batteriet och min gamla Porsche var svindyr med kostnader på 1.500 mil om året kring 48.000 kr.
I mitt fall försvinner ju de kostnaderna nästan med 75%!?
Hepp!
I sammanräkningen finns kontantinsatsen i verktyget men jag använder som sagt beloppet utan att den är utslagen (det vill säga övre summan).
Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Ja, hade du haft företag hade du fått ner månadskostnaden på en Model 3 med flera tusenlappar. Det är lite sjukt att det ska vara så. Jag skrev ett blogginlägg om det igår och har även skickat en version av det blogginlägget som debattartikel till en tidning, vi får väl se om det blir publicerat. Här är blogginlägget i alla fall: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/themax skrev:Roade mig med att mata in alla siffror på min nuvarande bil som jag köpte begagnad, och med det körmönster vi har. På den vet jag att service och underhåll är ungefär 16000 per år, och räknar med ungefär 50% lägre på Tesla Model 3. Kontantinsats betalar vi med sparade pengar så den tar jag mig friheten att "räkna bort". Jag vet ju att nuvarande Audi kostar oss drygt 5400 SEK i månaden (exklusive värdeminskning). Det är med alla kostnader (skatt, försäkring, service, bränsle, spolarvätska och biltvätt).
Priset på Model 3 är en ren uppskattning (omräkning från en basic Model S75 i USA mot Sverige ger en kurs på 12,60) men ger ju i alla fall en bra uppfattning om att mina kostnader i alla fall inte kommer förändrats särskilt mycket. Tänk om man hade haft egen firma ...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarnaVerdi skrev:Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Om du köper hela bilen kontant så blir den ruskigt billig.themax skrev:Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarnaVerdi skrev:Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
themax skrev:Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarnaVerdi skrev:Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar.
Jag ser nu att jag hade lite bråttom kommentera din kalkyl. Misstolkade ett par poster.
Jag förstår den bättre nu.
Och. Det är ju väldigt individuellt hur den enskilde VILL räkna.
Och skall vi vara konsekventa så blir ju kostnaden en helt annan.
Instämmer därför med andra här också.
Men det förefaller lustigt att det lönar sig bättre för företagare än privatpersonen att lägga bilen på firman?
Det kanske har att göra med att regel-verket och lagstiftning verkar släpa flera år efter?
Hepp!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Privatbilister har alltid missgynnats men det har inte varit så tydligt tidigare, precis som du skriver i bloggen. Det är därför jag alltid, i hela mitt liv, bara köpt begagnade bilar. Jag är inte ensam att göra det valet. Det är först när elbilar finns begagnade som privatbilisten kan tänka sig gå över till det. Fram tills dess är det bara förnekelsemänniskor som jag som kommer köpa privat.danni skrev:Ja, hade du haft företag hade du fått ner månadskostnaden på en Model 3 med flera tusenlappar. Det är lite sjukt att det ska vara så. Jag skrev ett blogginlägg om det igår och har även skickat en version av det blogginlägget som debattartikel till en tidning, vi får väl se om det blir publicerat. Här är blogginlägget i alla fall: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
TeslaTissel skrev:themax skrev:Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarnaVerdi skrev:Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar.
Jag ser nu att jag hade lite bråttom kommentera din kalkyl. Misstolkade ett par poster.
Jag förstår den bättre nu.
Och. Det är ju väldigt individuellt hur den enskilde VILL räkna.
Och skall vi vara konsekventa så blir ju kostnaden en helt annan.
Instämmer därför med andra här också.
Men det förefaller lustigt att det lönar sig bättre för företagare än privatpersonen att lägga bilen på firman?
Det kanske har att göra med att regel-verket och lagstiftning verkar släpa flera år efter?
Hepp!
Att det blir billigare som företagsleasing beror ju nästan helt och hållet på det nedsatta förmånsvärdet på elbilar och på vårt rätt extrema skattesystem.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Egentligen är det helt sinnesjukt. Jag har varit egenföretagare i snart två år (redan två år?). Det går bra, men min inkomst är som förväntat något lägre än när jag jobbade som anställd. Ändå så har jag råd med två elbilar utan att behöva svälta. Skulle mitt företag gå sämre och jag måste söka jobb igen skulle jag högst troligen få en avsevärt högre inkomst än vad jag har nu. Men samtidigt skulle jag inte kunna behålla någon av elbilarna. Jag skulle förmodligen tvingas att återgå till fossildrift, eftersom elbilarna lätt skulle kosta minst 15.000kr mer i månaden jämfört med idag.
Det känns ju spontant lite fel, typ.
Det känns ju spontant lite fel, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Företagare i sverige, lite lön och dyra leksaker
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd