Jag brukar råda folk att ta lön upp till första brytpunkten. Det blir inte så galet mycket mer skatt och man får positiva sidoeffeffekter med pension, SGI, osv. Men sen ska man ju också tänka på risken med att bygga upp ett stort oanvänt utdelningsutrymme - rätt vad det är kommer det nån reform som gör att allt det försvinner.Verdi skrev:Fast du bör ju ta utdelning ändå.mati skrev:Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.Verdi skrev:Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Ny site: Teslakalkylen!
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Ja, laddar man bara hemma så blir bränslet faktiskt inte så mycket billigare än en snål diesel. Fast å andra sidan så går ju Teslan bra mycket bättre än en sån. Plus att man ofta kan sno åt sig lite gratis elektroner här och där. Jag kommer logga alla mina laddningar med TeslaFi framöver och verkligen få svart på vitt vad Teslan kostar i bränsle. i3:an däremot laddas i princip enbart hemma då min fru inte kan ladda på jobbet och så laddas den aldrig på SuC av förklarliga skäl.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Fick även till mig att det är marginalen vi skall titta på. Räknar jag bort fasta kostnader för elnätet (enda fasta kostnaden) så blir det 1.82kr/kWh. Gånger antalet kWh man nu tycker är lagom per mil, men det är inte 1.01kwh/mil som NEDC säger för Leaf40Verdi skrev:Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Ja, laddar man bara hemma så blir bränslet faktiskt inte så mycket billigare än en snål diesel. Fast å andra sidan så går ju Teslan bra mycket bättre än en sån. Plus att man ofta kan sno åt sig lite gratis elektroner här och där. Jag kommer logga alla mina laddningar med TeslaFi framöver och verkligen få svart på vitt vad Teslan kostar i bränsle. i3:an däremot laddas i princip enbart hemma då min fru inte kan ladda på jobbet och så laddas den aldrig på SuC av förklarliga skäl.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag kan ju som sagt inte göra mer än att välja billigaste på elskling och dividera mina räkningar. Det är ju en elbilsmyt att det kostar 1kr eller 2kr/mil. Det borde gå att föra in siffror på sin faktiska elräkning på något vis. Fråga inte hur det görs smidigast, ville bara lyfta milkostnaden där, att den är högre än 2kr.danni skrev:Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Danni, låt mig tipsa om Energimarknadsinspektionen. Där kan du se elpriset just nu samt en massa gratis kakyler på just elenergi och var man får bästa pris.danni skrev:Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Du har säkert surfat förbi den tidigare, men ger en bra bild av läget.
https://ei.se
Hepp!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Om du kollar på din elräkning så är jag ganska säker på att de specificerar hur mycket som är fasta kostnader och hur mycket som du betalar per kWh. Om du ska ta hela elräkningen och dividera på antal kWh så kommer elen du använder i huset bli billigare tack vare att du skaffar elbil. Bör denna ”besparingen” i så fall inte räknas med?Henrik Torphammar skrev:Jag kan ju som sagt inte göra mer än att välja billigaste på elskling och dividera mina räkningar. Det är ju en elbilsmyt att det kostar 1kr eller 2kr/mil. Det borde gå att föra in siffror på sin faktiska elräkning på något vis. Fråga inte hur det görs smidigast, ville bara lyfta milkostnaden där, att den är högre än 2kr.danni skrev:Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Läs ovan, 1.82kr utan några fasta avgifter inräknade.vigge50 skrev:Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
(Skulle ändå tanka båten, så fyllde upp bilen också, gratis bensin!!)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Och när har du fått detta priset och hur?Henrik Torphammar skrev:Läs ovan, 1.82kr utan några fasta avgifter inräknade.vigge50 skrev:Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
(Skulle ändå tanka båten, så fyllde upp bilen också, gratis bensin!!)
Om vi kollar på historik över elpriset så har denna sommaren haft extremt höga elpriser tack vare torkan och då kanske de inte är rättvist att kolla på endast senaste räkningen?
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Detta är dock ett exceptionellt undantag att elen varit så dyr under sommaren. Tittar du på genomsnittligt pris över året är det lägre. Jag blev också chockad över senaste räkningen, men förhoppningsvis är det inte ofta som Östersjön blir så varm att kärnkraften tvingas stänga ner och det inte finns en droppe vatten i älvarna samtidigt.
Och som flera påpekat, man kan inte slå in den fasta kostnaden i det hela, den måste du ändå betala oavsett om du har elbil eller inte. Det är som att lägga på dina bostadskostnader på totala priset per kWh, för du måste ju ha ett hem för att kunna ladda hemma... Däremot om du måste säkra upp huvudsäkring för att kunna ladda blir det ju en merkostnad som bör slås ut på milkostnaden.
Och som flera påpekat, man kan inte slå in den fasta kostnaden i det hela, den måste du ändå betala oavsett om du har elbil eller inte. Det är som att lägga på dina bostadskostnader på totala priset per kWh, för du måste ju ha ett hem för att kunna ladda hemma... Däremot om du måste säkra upp huvudsäkring för att kunna ladda blir det ju en merkostnad som bör slås ut på milkostnaden.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Min senaste räkning blev 1,914/1kWh och det är inte så långt ifrån 2kr/kWhvigge50 skrev:Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
557kWh augusti månad
Eon fasta avgifter och skatt 821kr
Nordic Green Energy el pris 245kr
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag brukar numera avrunda till 1,50:- för varje inköpt kWh (exkl. fasta kostnader för nät- och elavtal). Stämmer ganska bra med dagens verklighet även fast vi har haft rena vinterpriser den här sommaren.
För ett par år sedan räknade jag med 1:- kWh. Det var innan nätbolaget och staten behövde tjäna ännu mer pengar...
För ett par år sedan räknade jag med 1:- kWh. Det var innan nätbolaget och staten behövde tjäna ännu mer pengar...
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ny site: Teslakalkylen!
För alla som har möjlighet rekommenderar jag att skaffa solceller. Mig gav sommarens höga elpris bara ett ännu bredare leende på läpparna. Visst var det dyrare att köpa el under sommaren, men nu i oktober kommer återbäringen. Det ska nog räcka att betala i princip hela årsförbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag tittar på rörliga kostnaderna på min elräkning och dividerar med antal kWh. Alltså det är inte svårtvigge50 skrev:Och när har du fått detta priset och hur?
Om vi kollar på historik över elpriset så har denna sommaren haft extremt höga elpriser tack vare torkan och då kanske de inte är rättvist att kolla på endast senaste räkningen?
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Vilken bra sida!
Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Japp, leasingavgiften du får fram på siten utgår från att restvärdet är oförändrat av miljöbonusen och utgår från bilens nypris före bonus, och att bonusen räknas som en extra kontantinsats. Däremot är leasingavgiften mer som ett genomsnitt. I verkligheten kommer du ha mycket högre leasingavgift än min siffra de första 6-8 månaderna innan bonusen trillat in, och sen lite lägre än min siffra resterande tiden. Men jag räknar för enkelhetens skull som om miljöbonusen kom på dag 1.Soja86 skrev:Vilken bra sida!
Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
mati skrev:För alla som har möjlighet rekommenderar jag att skaffa solceller. Mig gav sommarens höga elpris bara ett ännu bredare leende på läpparna. Visst var det dyrare att köpa el under sommaren, men nu i oktober kommer återbäringen. Det ska nog räcka att betala i princip hela årsförbrukningen.
Kanon det. Extra ++ !
Hepp!
- binsell-gerdin
- Teslaägare
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 01 apr 2016 21:23
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.
För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag väntar avsiktligt med min reservation, att trycka på orderknappen. Det är rätt mycket pengar det handlar om trots allt.danni skrev:Japp, leasingavgiften du får fram på siten utgår från att restvärdet är oförändrat av miljöbonusen och utgår från bilens nypris före bonus, och att bonusen räknas som en extra kontantinsats. Däremot är leasingavgiften mer som ett genomsnitt. I verkligheten kommer du ha mycket högre leasingavgift än min siffra de första 6-8 månaderna innan bonusen trillat in, och sen lite lägre än min siffra resterande tiden. Men jag räknar för enkelhetens skull som om miljöbonusen kom på dag 1.Soja86 skrev:Vilken bra sida!
Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Men tack vare ditt arbete blir det lättare se HELA bilden mellan ”öronen”.
Det jag är fundersam på är förstås att jag är egenföretagare, min konjunktur står just nu i lägsta position just nu i mellandagarna. Men ordrar ligger redan inne.
Nästa uppgång kommer under våren. Massor att göra helt plötsligt och så svänger barometern ytterligare en gång.
Så för en småföretagare är det väldigt viktigt att tänka på de faktiska kostnaderna och inte hoppa på för tidigt.
Är också lite osäker på vad Elon hittar på härnäst, Samtidigt som Performance-modellen är tokgrym. En tanke är att visa upp den på olika elbils-event och vara inspiratör ambassadör för elbilar. Tänker-tänker-Tisslar. - Föreläsningar?
Typ.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Fantastiskt roligt att höra! Grattis både till dig och Danni . Det är precis sådana här tjänster som skall till för att få fler att förstå att steget till en miljonbil inte behöver vara såå stort. Sverige har större morötter än man tror för att möjliggöra förflyttningen till eldrift, speciellt för företagare. Problemet är bara att fler måste på reda på det.binsell-gerdin skrev:Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.
För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Och kanske utradera en del missaktning för dem som verkligen lägger pengar på att ställa om till ett smartare val av fordon?Wilson skrev:Fantastiskt roligt att höra! Grattis både till dig och Danni . Det är precis sådana här tjänster som skall till för att få fler att förstå att steget till en miljonbil inte behöver vara såå stort. Sverige har större morötter än man tror för att möjliggöra förflyttningen till eldrift, speciellt för företagare. Problemet är bara att fler måste på reda på det.binsell-gerdin skrev:Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.
För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Många rynkar på näsan och blir irriterade på folk som vräker sig med dyra bilar.
Men det är det ju mest fossilbilister som tycks göra, utan att ens tänka på kostnaderna,
Tackar förstås också Danni Efraim!!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Strålande! helt rätt resonerat.binsell-gerdin skrev:Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.
För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni.
Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.
Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-
På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.
Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".
Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.
Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-
På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.
Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".