Ny site: Teslakalkylen!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
Läs ovan, 1.82kr utan några fasta avgifter inräknade.


(Skulle ändå tanka båten, så fyllde upp bilen också, gratis bensin!!)
Och när har du fått detta priset och hur?
Om vi kollar på historik över elpriset så har denna sommaren haft extremt höga elpriser tack vare torkan och då kanske de inte är rättvist att kolla på endast senaste räkningen?
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av evilirish »

Detta är dock ett exceptionellt undantag att elen varit så dyr under sommaren. Tittar du på genomsnittligt pris över året är det lägre. Jag blev också chockad över senaste räkningen, men förhoppningsvis är det inte ofta som Östersjön blir så varm att kärnkraften tvingas stänga ner och det inte finns en droppe vatten i älvarna samtidigt.

Och som flera påpekat, man kan inte slå in den fasta kostnaden i det hela, den måste du ändå betala oavsett om du har elbil eller inte. Det är som att lägga på dina bostadskostnader på totala priset per kWh, för du måste ju ha ett hem för att kunna ladda hemma... Däremot om du måste säkra upp huvudsäkring för att kunna ladda blir det ju en merkostnad som bör slås ut på milkostnaden.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
Min senaste räkning blev 1,914/1kWh och det är inte så långt ifrån 2kr/kWh

557kWh augusti månad
Eon fasta avgifter och skatt 821kr
Nordic Green Energy el pris 245kr
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av +46 »

Jag brukar numera avrunda till 1,50:- för varje inköpt kWh (exkl. fasta kostnader för nät- och elavtal). Stämmer ganska bra med dagens verklighet även fast vi har haft rena vinterpriser den här sommaren.
För ett par år sedan räknade jag med 1:- kWh. Det var innan nätbolaget och staten behövde tjäna ännu mer pengar...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mati »

För alla som har möjlighet rekommenderar jag att skaffa solceller. Mig gav sommarens höga elpris bara ett ännu bredare leende på läpparna. Visst var det dyrare att köpa el under sommaren, men nu i oktober kommer återbäringen. Det ska nog räcka att betala i princip hela årsförbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Och när har du fått detta priset och hur?
Om vi kollar på historik över elpriset så har denna sommaren haft extremt höga elpriser tack vare torkan och då kanske de inte är rättvist att kolla på endast senaste räkningen?
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/
Jag tittar på rörliga kostnaderna på min elräkning och dividerar med antal kWh. Alltså det är inte svårt :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Soja86 »

Vilken bra sida!

Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Soja86 skrev:
Vilken bra sida!

Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Japp, leasingavgiften du får fram på siten utgår från att restvärdet är oförändrat av miljöbonusen och utgår från bilens nypris före bonus, och att bonusen räknas som en extra kontantinsats. Däremot är leasingavgiften mer som ett genomsnitt. I verkligheten kommer du ha mycket högre leasingavgift än min siffra de första 6-8 månaderna innan bonusen trillat in, och sen lite lägre än min siffra resterande tiden. Men jag räknar för enkelhetens skull som om miljöbonusen kom på dag 1.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
För alla som har möjlighet rekommenderar jag att skaffa solceller. Mig gav sommarens höga elpris bara ett ännu bredare leende på läpparna. Visst var det dyrare att köpa el under sommaren, men nu i oktober kommer återbäringen. Det ska nog räcka att betala i princip hela årsförbrukningen.

Kanon det. Extra ++ !

Hepp!
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av binsell-gerdin »

Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

danni skrev:
Soja86 skrev:
Vilken bra sida!

Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Japp, leasingavgiften du får fram på siten utgår från att restvärdet är oförändrat av miljöbonusen och utgår från bilens nypris före bonus, och att bonusen räknas som en extra kontantinsats. Däremot är leasingavgiften mer som ett genomsnitt. I verkligheten kommer du ha mycket högre leasingavgift än min siffra de första 6-8 månaderna innan bonusen trillat in, och sen lite lägre än min siffra resterande tiden. Men jag räknar för enkelhetens skull som om miljöbonusen kom på dag 1.
Jag väntar avsiktligt med min reservation, att trycka på orderknappen. Det är rätt mycket pengar det handlar om trots allt.
Men tack vare ditt arbete blir det lättare se HELA bilden mellan ”öronen”.

Det jag är fundersam på är förstås att jag är egenföretagare, min konjunktur står just nu i lägsta position just nu i mellandagarna. Men ordrar ligger redan inne.
Nästa uppgång kommer under våren. Massor att göra helt plötsligt och så svänger barometern ytterligare en gång.
Så för en småföretagare är det väldigt viktigt att tänka på de faktiska kostnaderna och inte hoppa på för tidigt.

Är också lite osäker på vad Elon hittar på härnäst, Samtidigt som Performance-modellen är tokgrym. En tanke är att visa upp den på olika elbils-event och vara inspiratör ambassadör för elbilar. Tänker-tänker-Tisslar. - Föreläsningar?

Typ.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Wilson »

binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Fantastiskt roligt att höra! Grattis både till dig och Danni :) . Det är precis sådana här tjänster som skall till för att få fler att förstå att steget till en miljonbil inte behöver vara såå stort. Sverige har större morötter än man tror för att möjliggöra förflyttningen till eldrift, speciellt för företagare. Problemet är bara att fler måste på reda på det.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

Wilson skrev:
binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Fantastiskt roligt att höra! Grattis både till dig och Danni :) . Det är precis sådana här tjänster som skall till för att få fler att förstå att steget till en miljonbil inte behöver vara såå stort. Sverige har större morötter än man tror för att möjliggöra förflyttningen till eldrift, speciellt för företagare. Problemet är bara att fler måste på reda på det.
Och kanske utradera en del missaktning för dem som verkligen lägger pengar på att ställa om till ett smartare val av fordon?
Många rynkar på näsan och blir irriterade på folk som vräker sig med dyra bilar.

Men det är det ju mest fossilbilister som tycks göra, utan att ens tänka på kostnaderna,

Tackar förstås också Danni Efraim!! :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Bjelke »

binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Strålande! :) helt rätt resonerat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni. :)

Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.

Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-


På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.

Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni. :)

Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.

Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-


På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.

Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".
Fast det slår ju bara fel om du matar in fel. Det här är ju bara en fråga om att välja ena metoden eller andra - ska man basera uträkningen av restvärdet på priset för bonus eller priset efter bonus? Det går att göra på bägge sätten, och det är bara en fråga om hur man räknar. Inget av det är mer rätt än det andra. Det som är viktigt är vad du tror bilen kommer vara värd efter den angivna perioden är slut - och det är det värde som du ska se till att ange. Om det sen uttrycks som procent av priset före bonus eller procent av priset efter bonus, det är ju formalia. Om du inte tror bilen kommer vara värd 50% av priset före bonus efter tre år, då anger du inte 50% av priset före bonus i din kalkyl, det är inte svårare än så. Om du tror att miljöbonusen också tar ner andrahandsvärdet, vilket är ett rimligt antagande, så får du se till så att din kalkyl korrekt reflekterar det. Restvärdet är ju väldigt mycket spekulation, och utöver det här så måste du också försöka ta ställning till saker som hur utbudet av framtida elbilar kommer påverka ditt andrahandsvärde, hur miljöbonusen kanske förändras i framtiden och eventuellt blir större, mindre eller rent av tas bort, och hur det kommer påverka ditt andrahandsvärde. Restvärdet är ju också i allra högsta grad beroende av körsträcka, hur man tänker ta hand om bilen, med mera. Det är oerhört många faktorer som går in i en enda liten höftad siffra.

Så haka inte så mycket upp dig på procentsatserna eller vad det är procent av. Tänk istället efter vad du faktiskt tror bilen kan komma att vara värd när du säljer den. Men anledningen till att jag valt att basera procentsatsen på priset för bonus, är att det är så man räknar när man lägger upp leasingavtal. Då blir det lättare att överföra siffrorna mellan leasing och en kalkyl man jobbar på helt enkelt. Men som sagt så spelar det egentligen ingen roll i praktiken om jag väljer det ena eller andra sättet att räkna på det, vad som spelar roll är vad bilen faktiskt är värd sen och det är din uppgift att försöka uppskatta det när du gör en kalkyl.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Jag hade helt missat delar av diskussionen i den här tråden! Tack för de fina orden och för en referral som visat sig vara oerhört värdefull för mig!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni. :)

Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.

Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-


På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.

Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".
Fast det slår ju bara fel om du matar in fel. Det här är ju bara en fråga om att välja ena metoden eller andra - ska man basera uträkningen av restvärdet på priset för bonus eller priset efter bonus? Det går att göra på bägge sätten, och det är bara en fråga om hur man räknar. Inget av det är mer rätt än det andra. Det som är viktigt är vad du tror bilen kommer vara värd efter den angivna perioden är slut - och det är det värde som du ska se till att ange. Om det sen uttrycks som procent av priset före bonus eller procent av priset efter bonus, det är ju formalia. Om du inte tror bilen kommer vara värd 50% av priset före bonus efter tre år, då anger du inte 50% av priset före bonus i din kalkyl, det är inte svårare än så. Om du tror att miljöbonusen också tar ner andrahandsvärdet, vilket är ett rimligt antagande, så får du se till så att din kalkyl korrekt reflekterar det. Restvärdet är ju väldigt mycket spekulation, och utöver det här så måste du också försöka ta ställning till saker som hur utbudet av framtida elbilar kommer påverka ditt andrahandsvärde, hur miljöbonusen kanske förändras i framtiden och eventuellt blir större, mindre eller rent av tas bort, och hur det kommer påverka ditt andrahandsvärde. Restvärdet är ju också i allra högsta grad beroende av körsträcka, hur man tänker ta hand om bilen, med mera. Det är oerhört många faktorer som går in i en enda liten höftad siffra.

Så haka inte så mycket upp dig på procentsatserna eller vad det är procent av. Tänk istället efter vad du faktiskt tror bilen kan komma att vara värd när du säljer den. Men anledningen till att jag valt att basera procentsatsen på priset för bonus, är att det är så man räknar när man lägger upp leasingavtal. Då blir det lättare att överföra siffrorna mellan leasing och en kalkyl man jobbar på helt enkelt. Men som sagt så spelar det egentligen ingen roll i praktiken om jag väljer det ena eller andra sättet att räkna på det, vad som spelar roll är vad bilen faktiskt är värd sen och det är din uppgift att försöka uppskatta det när du gör en kalkyl.

Jo, absolut. Man _kan_ göra rätt om man är medveten om hur det slår. Jag tror dock att många kan lura sig lite och få fram en fantastiskt låg månadskostnad.

Fast det är inte helt enkelt, det håller jag med om. Det blir inte riktigt bra att ändra heller för då stämmer det inte mot offerter från leasingbolag som ju anger restvärde i procent utan hänsyn till bonusen. T ex så har en del här reagerat på att det är väldigt låga restvärden i procent på elbilar. Det beror helt säkert på det här med bonusen till viss del.

Att bygga ut kalkylen med fler val för att ta hand om det här problemet är inte heller riktigt bra för det kräver mer av användaren och det riskerar att bli onödigt komplicerat.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Mickep »

Tycker den var intressant, även om det finns en risk att göra glädjekalkyler. Tycker att det är mer rimligt att sätta restvärdet till 0 när man beräknar. Det jag skulle vilja se (eftersom värdet verkar vara 50%) att man har en jämförelse med leasing (privat/företag). Blir säkert ganska komplicerat och jag är för att göra det så enkelt som möjligt. kanske ha en "easy" mode på sidan där endast de basala inställningarna finns och sedan en "advance" där man kan skriva in vad man vill.
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Tycker den var intressant, även om det finns en risk att göra glädjekalkyler. Tycker att det är mer rimligt att sätta restvärdet till 0 när man beräknar. Det jag skulle vilja se (eftersom värdet verkar vara 50%) att man har en jämförelse med leasing (privat/företag). Blir säkert ganska komplicerat och jag är för att göra det så enkelt som möjligt. kanske ha en "easy" mode på sidan där endast de basala inställningarna finns och sedan en "advance" där man kan skriva in vad man vill.

Hur kan 0% vara rimligt?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Mickep skrev:
Tycker den var intressant, även om det finns en risk att göra glädjekalkyler. Tycker att det är mer rimligt att sätta restvärdet till 0 när man beräknar. Det jag skulle vilja se (eftersom värdet verkar vara 50%) att man har en jämförelse med leasing (privat/företag). Blir säkert ganska komplicerat och jag är för att göra det så enkelt som möjligt. kanske ha en "easy" mode på sidan där endast de basala inställningarna finns och sedan en "advance" där man kan skriva in vad man vill.

Hur kan 0% vara rimligt?
Inte rimligt, men ger väl kanske ett intressant resultat i fråga om ägandekostnad.

Exempel:

Bil för 430000 kr
Kontantinsats: 86000 kr
Miljöbonus: 60000 kr
Lån: 284000 kr (ja, jag drar av miljöbonusen, trots att den dröjer 6 månader)
48 månader = 6500kr/månad

Sen står du där med en bil som du betalt 86000 i kontantinsats, så det är så mycket du behöver ha ut för bilen. Ska vi gissa att den efter 4 år har ett marknadsvärde på 30%, vilket då är 110.000 kr (av nybilspriset - miljöbonus)
Oavsett så har du ju till kontantinsatsen för din nästa bil och bilen har kostat i runda slängar, just 6500 kr/månad. Sedan tillkommer förstås däck, försäkring och drivmedel. Men detta kan man ju lägga in i kalkylen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Smutt »

Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
Jag väljer ofta 30% i själva leasingavtalet, men när jag räknar på de faktiska kostnaderna brukar jag räkna mer realistiskt, t.ex. 50%.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Jeppe_E »

Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
DNB's lån med restvärde har 0% redan efter 6 år :shock:

Så en Model 3 basmodell på 72 månader kostar 8320 kr/månad
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
DNB's lån med restvärde har 0% redan efter 6 år :shock:

Så en Model 3 basmodell på 72 månader kostar 8320 kr/månad
Amortering är inte kostnad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar