Verdi skrev:Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni.
Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.
Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-
På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.
Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".
Fast det slår ju bara fel om du matar in fel. Det här är ju bara en fråga om att välja ena metoden eller andra - ska man basera uträkningen av restvärdet på priset för bonus eller priset efter bonus? Det går att göra på bägge sätten, och det är bara en fråga om hur man räknar. Inget av det är mer rätt än det andra. Det som är viktigt är vad du tror bilen kommer vara värd efter den angivna perioden är slut - och det är det värde som du ska se till att ange. Om det sen uttrycks som procent av priset före bonus eller procent av priset efter bonus, det är ju formalia. Om du inte tror bilen kommer vara värd 50% av priset före bonus efter tre år, då anger du inte 50% av priset före bonus i din kalkyl, det är inte svårare än så. Om du tror att miljöbonusen också tar ner andrahandsvärdet, vilket är ett rimligt antagande, så får du se till så att din kalkyl korrekt reflekterar det. Restvärdet är ju väldigt mycket spekulation, och utöver det här så måste du också försöka ta ställning till saker som hur utbudet av framtida elbilar kommer påverka ditt andrahandsvärde, hur miljöbonusen kanske förändras i framtiden och eventuellt blir större, mindre eller rent av tas bort, och hur det kommer påverka ditt andrahandsvärde. Restvärdet är ju också i allra högsta grad beroende av körsträcka, hur man tänker ta hand om bilen, med mera. Det är oerhört många faktorer som går in i en enda liten höftad siffra.
Så haka inte så mycket upp dig på procentsatserna eller vad det är procent av. Tänk istället efter vad du faktiskt tror bilen kan komma att vara värd när du säljer den. Men anledningen till att jag valt att basera procentsatsen på priset för bonus, är att det är så man räknar när man lägger upp leasingavtal. Då blir det lättare att överföra siffrorna mellan leasing och en kalkyl man jobbar på helt enkelt. Men som sagt så spelar det egentligen ingen roll i praktiken om jag väljer det ena eller andra sättet att räkna på det, vad som spelar roll är vad bilen faktiskt är värd sen och det är din uppgift att försöka uppskatta det när du gör en kalkyl.