Lidl snabbladdare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

NiklasTesla skrev:
RagWal skrev:
Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Gratis el är toppen för alla som inte har så stora möjligheter ekonomiskt men ändå gjort bytet till elfordon. Synd att inte fler hakat på Lidls idé. Handlar alltid när jag laddar hos Lidl men kommer sluta att handla hos Lidl om dom börjar ta såhär mycket för el.

MVH
Hur kan det vara ett bra incitament att ge gratis laddning till folk som köpt en bil de egentligen inte har råd att köra?

Och ser man till användandet av Lidls laddare så är det nog mer snålgökar än fattiglappar som drar sig dit för att frossa på gratis elbuffe.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

R_Edvinsson skrev:
NiklasTesla skrev:
RagWal skrev:
Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Gratis el är toppen för alla som inte har så stora möjligheter ekonomiskt men ändå gjort bytet till elfordon. Synd att inte fler hakat på Lidls idé. Handlar alltid när jag laddar hos Lidl men kommer sluta att handla hos Lidl om dom börjar ta såhär mycket för el.

MVH
Hur kan det vara ett bra incitament att ge gratis laddning till folk som köpt en bil de egentligen inte har råd att köra?

Och ser man till användandet av Lidls laddare så är det nog mer snålgökar än fattiglappar som drar sig dit för att frossa på gratis elbuffe.
Ganska dyrt med diesel per mil, service samt andrahandsvärde för ICE-bilar så för mig som kör mycket är det billigare med elbil per mil (totalt alla kostnader).

MVH
nanook592
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2021 10:01

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av nanook592 »

Priset jag sa tidigare var ex moms visade det sig. När jag fick fakturan och såg exakt vad de dragit så jag att det kostade 184,25 kr för nästan exakt 40 kwh. Det blir alltså 4,60 kr/kwh för att ladda utanför Lidl.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

För de som har WeCharge ingår nu Lidls laddare via det kortet/appen.

3.90/kWh precis som hos Recharge, Virta, Allegro mfl.

Frågan är Bara om det fortfarande räknas som kundladdning nu när de börjat ta betalt??
För samtliga står tomma nu när man kollar i ChargeFinder. :roll:
EA208611-94FE-400D-932E-2C9351A94A0E.png
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

R_Edvinsson skrev:
För de som har WeCharge ingår nu Lidls laddare via det kortet/appen.

3.90/kWh precis som hos Recharge, Virta, Allegro mfl.

Frågan är Bara om det fortfarande räknas som kundladdning nu när de börjat ta betalt??
För samtliga står tomma nu när man kollar i ChargeFinder. :roll:
Nu blir det ingen mer ihandling av mat hos Lidl längre för min del. Tack för tiden som var.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Kubi »

Fortfarande gratis i Finland. Får se hur länge till.
Här finns många lidls med 11kW utan display, så dom behöver bytas ut till något annat.

Kanske tar några år!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dinsdale »

Det finns nog en och annan Lidl här också som fortfarande är gratis, införandet sker successivt stod det iaf förut på Lidls svenska hemsida.

Bra förändring tycker jag. I vart fall på min lokala Lidl-butik var det alltid samma bilar som laddade förut (närboende förmodar jag, plus taxi). Tillgängligheten för övriga var lika med noll förutom precis efter att chargefinder börjat visa status på laddarna. Då fanns en liten möjlighet att hinna dit och ladda själv, men sen hittade andra den också och då blev det istället kö. Detta har nu ersatts av en tillgänglig semisnabb laddare med rimlig prisnivå - jättebra inför stora reshelger för de som inte har tillgång till p-plats med egen laddbox.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Snap02 »

Det är helt tomt på lidl i rågsved nu. Ytterst sällan någon laddar där. Innan var det mest massa teslor från förorten som stod där. Jag tycker lidl borde erbjudit dom som handlar där billigare pris via lidl appen för poängen var att det skulle vara för DERAS kunder.
Nu har dom även tagit bort texten mot att taxi o yrkestrafik inte får ladda där.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Bruno »

Tänkte ladda igår på Lidl i Norrköping (Klockaretorpet), åkte förbi en gång och såg att det var tomt "yes"! Hoppas det finns plats om en stund, kommer dit och upptäcker att de tar betalt :( Men hellre det än att det står bilar och "fulladdar" medan de sitter i, går till konkurrenten Kvantum eller hem till sig. Har även sett att vissa ställt bilen på laddning och blivit upphämtade för att åka någon annanstans medan bilen laddas.

Jag är nöjd med Lidls beslut, slipper i alla fall irritera mig på andra ;)

Åker senare idag för att långsamladda på Ica Maxi, ngn kWh får jag väl i medan jag blir snygg i håret ;)

Trevlig helg :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dafro »

Bruno skrev:
Tänkte ladda igår på Lidl i Norrköping (Klockaretorpet), åkte förbi en gång och såg att det var tomt "yes"! Hoppas det finns plats om en stund, kommer dit och upptäcker att de tar betalt :( Men hellre det än att det står bilar och "fulladdar" medan de sitter i, går till konkurrenten Kvantum eller hem till sig. Har även sett att vissa ställt bilen på laddning och blivit upphämtade för att åka någon annanstans medan bilen laddas.

Jag är nöjd med Lidls beslut, slipper i alla fall irritera mig på andra ;)

Åker senare idag för att långsamladda på Ica Maxi, ngn kWh får jag väl i medan jag blir snygg i håret ;)

Trevlig helg :)
Gratis laddning måste vara satans påfund, lika dumt som att skänka något på blocket. Ta bara lite betalt så slipper man problem.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av LasseTM »

jeppe_sthlm skrev:
Tror inte att det är nåt fel på laddaren iallafall. Jag fick i snitt 28kW mellan 80-95%. Mer än 45 ska man nog inte räkna med.

Har du laddar på några andra snabbladdare?
Dom brukar vara begränsade till typ 30kW

Jag har testat ett gäng olika och mitt rekord är 34kW men ofta ligger jag runt 28-30kW hos Lidl men fortfarande gott när elen kostar som den gör nu.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

Dafro skrev:
Bruno skrev:
Tänkte ladda igår på Lidl i Norrköping (Klockaretorpet), åkte förbi en gång och såg att det var tomt "yes"! Hoppas det finns plats om en stund, kommer dit och upptäcker att de tar betalt :( Men hellre det än att det står bilar och "fulladdar" medan de sitter i, går till konkurrenten Kvantum eller hem till sig. Har även sett att vissa ställt bilen på laddning och blivit upphämtade för att åka någon annanstans medan bilen laddas.

Jag är nöjd med Lidls beslut, slipper i alla fall irritera mig på andra ;)

Åker senare idag för att långsamladda på Ica Maxi, ngn kWh får jag väl i medan jag blir snygg i håret ;)

Trevlig helg :)
Gratis laddning måste vara satans påfund, lika dumt som att skänka något på blocket. Ta bara lite betalt så slipper man problem.
Gratis är Guds påfund. Det som många har fått sig indoktrinerade sedan barnsben är dock Satans påfund.

Saknar Lidls gratis laddning såpass att jag börjat bojkotta dom och handlar på andra ställen (där jag får gratis el).

Billig el är lösningen på omställningen och det som kan göra att elbilar inte bara blir för "eliten".

Är själv nästan låginkomsttagare men Skaffat Tesla Model 3 just för att det är billigaste alternativet per mil som täcker mina behov.

MVH
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Gargamel »

NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
Bruno skrev:
Tänkte ladda igår på Lidl i Norrköping (Klockaretorpet), åkte förbi en gång och såg att det var tomt "yes"! Hoppas det finns plats om en stund, kommer dit och upptäcker att de tar betalt :( Men hellre det än att det står bilar och "fulladdar" medan de sitter i, går till konkurrenten Kvantum eller hem till sig. Har även sett att vissa ställt bilen på laddning och blivit upphämtade för att åka någon annanstans medan bilen laddas.

Jag är nöjd med Lidls beslut, slipper i alla fall irritera mig på andra ;)

Åker senare idag för att långsamladda på Ica Maxi, ngn kWh får jag väl i medan jag blir snygg i håret ;)

Trevlig helg :)
Gratis laddning måste vara satans påfund, lika dumt som att skänka något på blocket. Ta bara lite betalt så slipper man problem.
Gratis är Guds påfund. Det som många har fått sig indoktrinerade sedan barnsben är dock Satans påfund.

Saknar Lidls gratis laddning såpass att jag börjat bojkotta dom och handlar på andra ställen (där jag får gratis el).

Billig el är lösningen på omställningen och det som kan göra att elbilar inte bara blir för "eliten".

Är själv nästan låginkomsttagare men Skaffat Tesla Model 3 just för att det är billigaste alternativet per mil som täcker mina behov.

MVH
Jag tror Lidl klarar sig väldigt bra utan dig snyltandes på deras laddare, tror inte ens de skulle märka att du slutade handla hos dem..
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

Gargamel skrev:
NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
Bruno skrev:
Tänkte ladda igår på Lidl i Norrköping (Klockaretorpet), åkte förbi en gång och såg att det var tomt "yes"! Hoppas det finns plats om en stund, kommer dit och upptäcker att de tar betalt :( Men hellre det än att det står bilar och "fulladdar" medan de sitter i, går till konkurrenten Kvantum eller hem till sig. Har även sett att vissa ställt bilen på laddning och blivit upphämtade för att åka någon annanstans medan bilen laddas.

Jag är nöjd med Lidls beslut, slipper i alla fall irritera mig på andra ;)

Åker senare idag för att långsamladda på Ica Maxi, ngn kWh får jag väl i medan jag blir snygg i håret ;)

Trevlig helg :)
Gratis laddning måste vara satans påfund, lika dumt som att skänka något på blocket. Ta bara lite betalt så slipper man problem.
Gratis är Guds påfund. Det som många har fått sig indoktrinerade sedan barnsben är dock Satans påfund.

Saknar Lidls gratis laddning såpass att jag börjat bojkotta dom och handlar på andra ställen (där jag får gratis el).

Billig el är lösningen på omställningen och det som kan göra att elbilar inte bara blir för "eliten".

Är själv nästan låginkomsttagare men Skaffat Tesla Model 3 just för att det är billigaste alternativet per mil som täcker mina behov.

MVH
Jag tror Lidl klarar sig väldigt bra utan dig snyltandes på deras laddare, tror inte ens de skulle märka att du slutade handla hos dem..
Dom kommer klara sig utan mig men när jag handlade och laddade var det ofta för över 500sek/gång (aldrig laddat utan att handla då jag tyckte Lidls idé var så jäkla bra). Om det är många som nu gör som jag så kommer det märkas för bolaget.

Aldrig snyltat med andra ord samt MVH
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av niklas12 »

På Lidl Häromkring så var det mest taxi som stod och snyltade gratis laddning.

Problemet är att så fort något är gratis kommer alla gamar.
Håller med Dafro sätt ett rimligt pris på laddningen så blir man av med mycket problem med upptagna laddare också.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Erxon »

Största problemet med systemet Lidl hade var att de oftast var upptagna av en Leaf taxi…
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av LasseTM »

Man skulle lösa det med att det kostade 300:- att ladda.
Men handlar man för 500:- blir det gratis typ.
Skulle jaga bort alla taxi.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Remuz »

Lidl har en app, om man bara tar betalt med den, typ 10kr/kWh eller något och sedan om man handlar under tiden och blippar appen i kassan så blir det 1kr/kWh tex. Gratis, nejtack. Jag laddar en del på Lidl i Hagsätra nu när det inte är 10 taxi i kö varje dag. Tror jag betalade 4.40 senast
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Lidl har en app, om man bara tar betalt med den, typ 10kr/kWh eller något och sedan om man handlar under tiden och blippar appen i kassan så blir det 1kr/kWh tex. Gratis, nejtack. Jag laddar en del på Lidl i Hagsätra nu när det inte är 10 taxi i kö varje dag. Tror jag betalade 4.40 senast
Precis.. Något system i den riktningen vore perfekt.. Liknande system har man på tex emporia köpcenter i Malmö där man slipper betala för parkeringen ett par timmar tror jag de är om, man handlar i någon av livsmedelbutikerna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar