Lidl snabbladdare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av bonath »

Problemet är väl att de som jobbar i butiken knappt vet om att det finns en laddare utanför.
Totalt ointresserade...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dexter86 »

bonath skrev:
Problemet är väl att de som jobbar i butiken knappt vet om att det finns en laddare utanför.
Totalt ointresserade...
Dom e ju inte där för att rodda med laddarna :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
Problemet är väl att de som jobbar i butiken knappt vet om att det finns en laddare utanför.
Totalt ointresserade...
Är tyvärr även min erfarenhet när jag haft strulande laddare på Circle K och sagt till inne på macken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dexter86 »

Kö till laddaren här i stan , en Model 3 köar , snubben i Taycan Cross Turismo läser tidningen och snubben i Passaten chillar :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Bjelke »

Dexter86 skrev:
Kö till laddaren här i stan , en Model 3 köar , snubben i Taycan Cross Turismo läser tidningen och snubben i Passaten chillar :lol:
Solklar succé! :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dinsdale »

Lidl kommer börja ta betalt och/eller kräva nån form av registrering, se mycket tidig information på http://www.lidl.se/ladda-hos-lidl . Verkar inte vara helt färdigt än, länk till betallösning leder ingenvart osv. Inga prisuppgifter heller, och i texten står det om nån lucka man måste öppna för att komma åt laddkabeln. De kanske monterar på nån form av låsbygel på laddkablarna?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av bonath »

Texten:
Anslut din laddkabel till uttaget och stäng luckan för att påbörja laddningen.
Terminalen lyser blått när fordonet laddas
För att avsluta laddningen, använd länken i din smartphone eller koppla ur din laddkabel från ditt fordon.
Öppna luckan med den röda knappen och ta bort din laddkabel från uttaget.

Din kabel står det... Ska det bli AC-laddning?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Klintan »

Kan det vara så att betallösning inte är riktigt klar och någon sitter och skissar på en infosida efter eget huvud? Stänga lucka för att starta laddningen? Hoppas det blir något bra av det i slutändan och att de fortsätter satsa på DC-laddare.
Elbilist sedan 2014
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

bonath skrev:
Texten:
Anslut din laddkabel till uttaget och stäng luckan för att påbörja laddningen.
Terminalen lyser blått när fordonet laddas
För att avsluta laddningen, använd länken i din smartphone eller koppla ur din laddkabel från ditt fordon.
Öppna luckan med den röda knappen och ta bort din laddkabel från uttaget.

Din kabel står det... Ska det bli AC-laddning?
Ett antal AC stolpar för hybrider och sen 3-4 50kW till elbilar så sätter de klart en standard för butiker.

Sen en QR kod på laddaren och en fast avgift på 50-100:- / laddning... som sen räknas av när du handlar inne i butiken via samma app som skannas i kassan.

Frågan är om man skall behöva söka job hos dem och ro detta i hamn :mrgreen:
nanook592
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2021 10:01

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av nanook592 »

Laddade nyss på Lidl och det var lite bökigare än förut. Fick scanna en QR-kod och kom in på en websida. Där fick man fylla i sina uppgifter och sen välja betalmetod. Jag kunde välja mellan Paypal och kort. Här fick jag göra om två gånger innan det gick igång.

Det som var dåligt var att det inte stod något om priset per kwh på websidan. Det var efter laddningen jag gick in på min bank och såg att de dragit 155 kr för 40 kwh! Alltså tar de typ 3,85 kr/kwh utan att de säger nåt! Inte ok.

Sen såg jag även att de registrerat 625 kr på kortet. Det gör ju CircleK också i och för sig. Men jag kommer absolut bevaka det att de betalar tillbaka de 625 kr.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av pejvic »

nanook592 skrev:
Laddade nyss på Lidl och det var lite bökigare än förut. Fick scanna en QR-kod och kom in på en websida. Där fick man fylla i sina uppgifter och sen välja betalmetod. Jag kunde välja mellan Paypal och kort. Här fick jag göra om två gånger innan det gick igång.

Det som var dåligt var att det inte stod något om priset per kwh på websidan. Det var efter laddningen jag gick in på min bank och såg att de dragit 155 kr för 40 kwh! Alltså tar de typ 3,85 kr/kwh utan att de säger nåt! Inte ok.

Sen såg jag även att de registrerat 625 kr på kortet. Det gör ju CircleK också i och för sig. Men jag kommer absolut bevaka det att de betalar tillbaka de 625 kr.

Håller med, testade idag, fick inte ens igång det. Dyrare än Incharge och helt ointressant. Man borde kunna starta via Lidls app och istället få laddpoäng tex om man handlar. Riktigt svårt att få igång också. Men de måste absolut ha en bra lösning. Var i Häggvik förra veckan och det var några vidriga taxis som stod och blockerade utan att handla. De gav varandra sladden osv. Synd att de inte får till det på ett bra sätt.

Detta var faktiskt det mest röriga jag varit med om med elbil. Hittills
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det förklarar att det plötsligt blev tomt på Lidl laddplatserna.

Nu är väl det snart över helt och hållet vad gäller gratisladdning.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dinsdale »

Det är förvisso dyrt med nästan 4 kr/kWh men det är trots allt en likströmsladdare, och jämfört med övriga snabbladdare är det ändå ganska prisvärt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, nu kanske det kommer kunder från närområdet, som inte har möjlighet att ladda hemma.

En timmes handlade fyller ju på både batteriet och kundvagnen rätt bra......
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av RagWal »

Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av AAKEE »

Off Grid Byggaren skrev:
Det förklarar att det plötsligt blev tomt på Lidl laddplatserna.
Äntligen! :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

RagWal skrev:
Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Gratis el är toppen för alla som inte har så stora möjligheter ekonomiskt men ändå gjort bytet till elfordon. Synd att inte fler hakat på Lidls idé. Handlar alltid när jag laddar hos Lidl men kommer sluta att handla hos Lidl om dom börjar ta såhär mycket för el.

MVH
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
RagWal skrev:
Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Gratis el är toppen för alla som inte har så stora möjligheter ekonomiskt men ändå gjort bytet till elfordon. Synd att inte fler hakat på Lidls idé. Handlar alltid när jag laddar hos Lidl men kommer sluta att handla hos Lidl om dom börjar ta såhär mycket för el.

MVH
Har väldigt svårt att se detta behovet.. Jag skulle rekommendera att ladda hemma de låter dessutom som Lidl har ett bra pris.
Gratis laddning skapar ofta problem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av mati »

Det är ju uppenbart att det var tänkt för betalande kunder, dvs att de kan ladda gratis medan de handlar hos Lidl. Inte för folk som är snåla och inte vill betala för sig alls. Och det är ju tack vare dessa personer att Lidl nu tar betalt för laddning. Som jag har förstått det så har detta varit ett ännu större problem i Tyskland. Folk står tydligen och gratisladdar, med rentav slagsmål och bråk eftersom det bildas långa köer, men ingen kommer på idén att ens gå in i affären för att köpa nånting. Andra butikskedjor som hade samma erbjudande med gratistidning för betalande kunder har också börjat ta betalt nu.
Rent tekniskt är det ju enkelt att lösa detta, om man nu vill att betalande kunder kan ladda gratis. En livsmedelsaffär i Tyskland där jag varit några gånger har gjort så att de tar betalt, till och med för parkeringen. Det finns en bom vid utfarten precis som i ett parkeringshus, som måste öppnas med en polett. Men om man handlar i butiken kan man få en sådan polett utan att betala, man skannar bara kvittot. Och på det viset kan man också ladda gratis. Vill man bara ladda så går det bra, men då kostar det. Dock inte per kWh utan per minut. Men det gör ju inget i det här fallet.
En smidig lösning tycker jag. Nackdelen är att det inte funkar utanför öppettiderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:
Det är ju uppenbart att det var tänkt för betalande kunder, dvs att de kan ladda gratis medan de handlar hos Lidl. Inte för folk som är snåla och inte vill betala för sig alls.
Precis, och man kan tycka att alla borde förstå det. Har dock goda exempel på motsatsen. Troligen har snåltarmen ett större ego än det sunda förnuftet hos vissa.

Fördelen är väl att jag fick chansen att bestämma mig för att tycka illa om alla som kör MG elbilar :mrgreen:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

NiklasTesla skrev:
RagWal skrev:
Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Gratis el är toppen för alla som inte har så stora möjligheter ekonomiskt men ändå gjort bytet till elfordon. Synd att inte fler hakat på Lidls idé. Handlar alltid när jag laddar hos Lidl men kommer sluta att handla hos Lidl om dom börjar ta såhär mycket för el.

MVH
Hur kan det vara ett bra incitament att ge gratis laddning till folk som köpt en bil de egentligen inte har råd att köra?

Och ser man till användandet av Lidls laddare så är det nog mer snålgökar än fattiglappar som drar sig dit för att frossa på gratis elbuffe.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

R_Edvinsson skrev:
NiklasTesla skrev:
RagWal skrev:
Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Gratis el är toppen för alla som inte har så stora möjligheter ekonomiskt men ändå gjort bytet till elfordon. Synd att inte fler hakat på Lidls idé. Handlar alltid när jag laddar hos Lidl men kommer sluta att handla hos Lidl om dom börjar ta såhär mycket för el.

MVH
Hur kan det vara ett bra incitament att ge gratis laddning till folk som köpt en bil de egentligen inte har råd att köra?

Och ser man till användandet av Lidls laddare så är det nog mer snålgökar än fattiglappar som drar sig dit för att frossa på gratis elbuffe.
Ganska dyrt med diesel per mil, service samt andrahandsvärde för ICE-bilar så för mig som kör mycket är det billigare med elbil per mil (totalt alla kostnader).

MVH
nanook592
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2021 10:01

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av nanook592 »

Priset jag sa tidigare var ex moms visade det sig. När jag fick fakturan och såg exakt vad de dragit så jag att det kostade 184,25 kr för nästan exakt 40 kwh. Det blir alltså 4,60 kr/kwh för att ladda utanför Lidl.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

För de som har WeCharge ingår nu Lidls laddare via det kortet/appen.

3.90/kWh precis som hos Recharge, Virta, Allegro mfl.

Frågan är Bara om det fortfarande räknas som kundladdning nu när de börjat ta betalt??
För samtliga står tomma nu när man kollar i ChargeFinder. :roll:
EA208611-94FE-400D-932E-2C9351A94A0E.png
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

R_Edvinsson skrev:
För de som har WeCharge ingår nu Lidls laddare via det kortet/appen.

3.90/kWh precis som hos Recharge, Virta, Allegro mfl.

Frågan är Bara om det fortfarande räknas som kundladdning nu när de börjat ta betalt??
För samtliga står tomma nu när man kollar i ChargeFinder. :roll:
Nu blir det ingen mer ihandling av mat hos Lidl längre för min del. Tack för tiden som var.
Skriv svar