Lidl snabbladdare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av mans71 »

Om man tar betalt med kontokort för laddningen och sen erbjuds man upp till hela beloppet tillbaka om man handlar för X kronor så skulle det bli en win-win. Skulle kanske även locka folk in till stadskärnor med småbutiker som knappt klarar sig. Köpmanmaföreningar skulle kunna investera i snabbladdare lite här och var.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av LarsL »

Jo, laddpoäng för varje krona du handlar för i butiken. Det är inte alls orimligt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av 12man »

Min närmsta Lidl, laddarna driftsattes mitten januari, taxi "hittade" den för 2-3 veckor sedan, nu ofta helt fylld av taxis, #bredden
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det handlar väl både om den bristfälliga laddinfrastrukturen och att taxi tjänar rätt bra på att kunna ladda gratis.

Elbilsföraren som kom efter mig var en privatperson med Kia soul.

Han hade kommit dit på förmiddagen från Hudiksvall och laddat, gjort några ärenden i Stockholm och skulle nu ladda igen inför hemresan.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av tor-ake »

Okynnesladdandet skulle vara smutt att lösa med V2G, laddaren börjar ladda direkt man pluggar in, men om man inte går in i butiken och handlar, och anger sitt regnr på en skärm i kassan, och skannar ett kvitto, då kickar V2G in och tömmer batteriet tillbaka till nätet, och låser fast kabeln till dess alla kWh är återbördade! :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Bjelke »

:lol: Brutalt! Det vore något för taxibusarna det :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Remuz »

Nu är Lidl Fagersjö igång. Fick 18kW bara, ensam på laddaren. ABB 50kW chademo, CCS och 22kW AC
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var in till Lidl idag, hade tömt batteriet nästan helt, detta för att kolla om det blir någon skillnad efter kommande uppgradering av e-tron 55 med upplåsning av 3 kWh i bufferten.

Hade också försett mig med en rejäl handlingslista, samt Teamsmöte var inbokat.

Fick vänta 10 minuter på en ledig laddplats, sedan tog det 1 timme och 32 minuter att toppa upp helt. Det kom två taxibilar strax efter jag började ladda, och på andra laddaren stod en Polestar.

De taxibilarna stod och väntade tills jag var färdig, det tog nästan lika lång tid för Polestarbilen. Gratis DC-laddning är hett på marknaden, jag fick absolut inte ta några bilder som deras bilar syntes på fick jag förmaningar om.

Jag fick i 76,34 kWh nu, frågan är hur mycket förluster jag bör räkna med för DC-laddning med 50 kW i sval temperatur? Vissa påstår att det kan bli 99% verkningsgrad när inte batterikyla eller batterivärme hoppar igång.
Start.jpg
Degradering.JPG
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

Uppdateringen hänvisade tydligen inte till god laddetik på Lidls 60min platser.

Hoppas verkligen de tar betalt för allt över 30min snart, för längre än så har ändå ingen handlat i en av deras butiker någonsin.

Att du dessutom berättar högt att du sitter kvar i 90min trots att det är kö bakom Visar bara på otroligt jäkla dåligt omdöme.

Ungefär som de där taxichaufförs som förmodligen inte ens skulle handla utan bara ladda gratis. :roll:
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av RagWal »

Off Grid Byggaren skrev:
Var in till Lidl idag, hade tömt batteriet nästan helt, detta för att kolla om det blir någon skillnad efter kommande uppgradering av e-tron 55 med upplåsning av 3 kWh i bufferten.

Hade också försett mig med en rejäl handlingslista, samt Teamsmöte var inbokat.

Fick vänta 10 minuter på en ledig laddplats, sedan tog det 1 timme och 32 minuter att toppa upp helt. Det kom två taxibilar strax efter jag började ladda, och på andra laddaren stod en Polestar.

De taxibilarna stod och väntade tills jag var färdig, det tog nästan lika lång tid för Polestarbilen. Gratis DC-laddning är hett på marknaden, jag fick absolut inte ta några bilder som deras bilar syntes på fick jag förmaningar om.

Jag fick i 76,34 kWh nu, frågan är hur mycket förluster jag bör räkna med för DC-laddning med 50 kW i sval temperatur? Vissa påstår att det kan bli 99% verkningsgrad när inte batterikyla eller batterivärme hoppar igång.
Inte ok.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

R_Edvinsson skrev:
Uppdateringen hänvisade tydligen inte till god laddetik på Lidls 60min platser.

Hoppas verkligen de tar betalt för allt över 30min snart, för längre än så har ändå ingen handlat i en av deras butiker någonsin.

Att du dessutom berättar högt att du sitter kvar i 90min trots att det är kö bakom Visar bara på otroligt jäkla dåligt omdöme.

Ungefär som de där taxichaufförs som förmodligen inte ens skulle handla utan bara ladda gratis. :roll:

Några kunder syntes inte till som ville ladda, isåfall hade jag åkt därifrån tidigare. Endast taxibilar, och de gick inte in i butiken.

Men visst måste det till någon bättre lösning, än att några få står och blockerar hela dagarna. Jag handlar en del där, nästan aldrig ledig CCS laddning när jag kommer dit.

Det fanns ledig AC 11 kW plats som ingen använde.

Jag studerade noga taktiken de har, de stannar en bit bort och tar av magnet taxiskylten först. Sedan väntar de på att någon plats blir ledig, flyttar bilen dit och väntar tills CCS laddarna blir lediga. En förare gick in på toaletten.

Det var EQC och KIA med största batteriet, så de verkar fylla på rejält. Klart det blir lönsamare om de laddar två tre gånger per dag.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Lacho »

Det kan inte löna sig att vänta 1,5h på en 50kW laddare för att sen ladda i 1-2h istället för att betala 4-8kr/kWh för ladda upp på 30-40min och sen ut och ta körningar igen.

På samma sätt kan det väl inte löna sig för privatpersoner att slösa så mycket tid på att köa och ladda gratis utanför Lidl för att spara några hundralappar/månad
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Remuz »

Lidl Fagersjö har en laddare med nedsatt effekt (maxar på runt 22kW) som dessutom har stor tydlig tror som säger ej för taxi och andra kommersiella fordon.

Edit, 22kW är rätt bra. Tar runt 30min att handla och då har man fått sig en rätt bra slev, mer än vad jag spenderar på det 6km det är att åka.

På Lidl i Hagsätra är det runt 35kW, men nästan alltid kö. Taxi, målare och allt möjligt, men jag har aldrig sett en bil ladda utan företagslogga.
Senast redigerad av Remuz, redigerad totalt 1 gånger.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av swegarm »

Många värderar inte sin tid så högt…
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Lacho skrev:
Det kan inte löna sig att vänta 1,5h på en 50kW laddare för att sen ladda i 1-2h istället för att betala 4-8kr/kWh för ladda upp på 30-40min och sen ut och ta körningar igen.

På samma sätt kan det väl inte löna sig för privatpersoner att slösa så mycket tid på att köa och ladda gratis utanför Lidl för att spara några hundralappar/månad
Gratis laddning skapar många konstiga beteenden. Jag handlar rätt ofta på Lidl då denna butik ligger nära mig. Trots några längre laddningar går de rejält plus på mig.

Om CCS är ledig brukar jag stoppa i laddkabeln, men det är sällsynt. Är det endast 11 kW sladden ledig hoppar jag över.
Just denna gång var det ju testladdning inför uppgraderingen.

Har sett två bilar krocka där när de hade chicken race för att komma först till en ledig laddare.

Pratar lite med förarna ibland, och det är inte helt ovanligt med långresenärer som laddar på rejält.

Senaste tiden börjar det dyka upp rätt många mindre hantverkarbilar. Typ Nissan NV eller e-Caddy.

Och många laddhybrider med 1-fas 3,7 kW stoppar i sladden under 20 minuters handling.

En Tesla M3 LR ägare bodde strax intill, han brukar gå hem och vänta medans den står och laddar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Lacho skrev:
Det kan inte löna sig att vänta 1,5h på en 50kW laddare för att sen ladda i 1-2h istället för att betala 4-8kr/kWh för ladda upp på 30-40min och sen ut och ta körningar igen.

På samma sätt kan det väl inte löna sig för privatpersoner att slösa så mycket tid på att köa och ladda gratis utanför Lidl för att spara några hundralappar/månad
Gratis laddning skapar många konstiga beteenden. Jag handlar rätt ofta på Lidl då denna butik ligger nära mig. Trots några längre laddningar går de rejält plus på mig.

Om CCS är ledig brukar jag stoppa i laddkabeln, men det är sällsynt. Är det endast 11 kW sladden ledig hoppar jag över.
Just denna gång var det ju testladdning inför uppgraderingen.

Har sett två bilar krocka där när de hade chicken race för att komma först till en ledig laddare.
Hjälp! Vad gör inte en del för att nyttja saker som är gratis... :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dinsdale »

Inte ok att stå där mer än 60 minuter även om det bara är taxi i kö. Att de gör fel ursäktar inte att man själv gör fel.

Det här med att förlita sig på sunt förnuft och eget ansvar är verkligen något som inte fungerar.

Spärra till 11 kW tycker jag. Det är fullt tillräckligt samtidigt som det inte ger speciellt höga incitament för att ockupera laddarna under lång tid.
Model 3 SR+ 18" 2021
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Gargamel »

Dinsdale skrev:
Inte ok att stå där mer än 60 minuter även om det bara är taxi i kö. Att de gör fel ursäktar inte att man själv gör fel.

Det här med att förlita sig på sunt förnuft och eget ansvar är verkligen något som inte fungerar.

Spärra till 11 kW tycker jag. Det är fullt tillräckligt samtidigt som det inte ger speciellt höga incitament för att ockupera laddarna under lång tid.
Fast då skulle all taxibilar stå 3 timmar och ockupera grattis-laddaren om det var den bästa i närheten..
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Sofie »

Jag besöker ofta Lidl Brunna, för att handla. Det är nästan alltid samma bilar där, dess ägare sitter alltid kvar i bilen, troligtvis utan att handla. Jag skulle vilja se ett köptvång om tex 300:- för att kunna koppla loss laddkabeln efter laddning, detta skulle ta bort dom flesta snyltladdningarna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av lator »

Sofie skrev:
Jag besöker ofta Lidl Brunna, för att handla. Det är nästan alltid samma bilar där, dess ägare sitter alltid kvar i bilen, troligtvis utan att handla. Jag skulle vilja se ett köptvång om tex 300:- för att kunna koppla loss laddkabeln efter laddning, detta skulle ta bort dom flesta snyltladdningarna.
Jag var tvungen att söka "Brunna" för att förstå vilken Lidl det handlade om... :) Kungsängen brukar den väl också kallas.
Jag håller med dig om att det borde vara någon slags motprestation för att få ladda på dessa. Kanske inte just handla för 300 men åtminstone ett kvitto från affären ifråga. Om man inte har ett kvitto så får man betala!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5171
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lator skrev:
Sofie skrev:
Jag besöker ofta Lidl Brunna, för att handla. Det är nästan alltid samma bilar där, dess ägare sitter alltid kvar i bilen, troligtvis utan att handla. Jag skulle vilja se ett köptvång om tex 300:- för att kunna koppla loss laddkabeln efter laddning, detta skulle ta bort dom flesta snyltladdningarna.
Jag håller med dig om att det borde vara någon slags motprestation för att få ladda på dessa. Kanske inte just handla för 300 men åtminstone ett kvitto från affären ifråga. Om man inte har ett kvitto så får man betala!
Tycker nog att 300:- spänn är en rimlig nivå.

Man delbetalar med kvittot om man handlat för mindre. Har man handlat för 295:- kostar laddningen 5:-.
Har man handlat för 5:- kostar laddningen 295:- :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av taliz »

Ja dom har ju en app med bonus ditt och datt, handla för X kronor så får du y rabatt.
De borde kunna koppla laddning dit, handla för X kronor så får du Y kWh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Ja dom har ju en app med bonus ditt och datt, handla för X kronor så får du y rabatt.
De borde kunna koppla laddning dit, handla för X kronor så får du Y kWh.
Skulle vara perfekt för oss som använder Lidl Plus (ja , jag handlar ofta på Lidl, gillar butikerna)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

Perfekt om COOP, ICA, Hemköp mfl alla skulle börja installera solceller på köpladorna och sätta upp minst 6laddplatser per butik à 60kw peak per laddare minst.

Ovan skulle snabba på omställning då fler med låga inkomster skulle börja gå över till elfordon samt vi skulle minska vårt beroende av ändliga energiresurser.

MVH
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av chox »

Jag kom till Lidl i Rågsved med lite för låg SoC för att klara mig ända till Sillekrog, behövde toppa upp ca 10%. Kom precis efter en I-pace som hade 79% SoC vid start, fick vänta 25 minuter medan jaguaristen sken-handlade. Kände både irritation, men också lite medlidande för elbilister som inte har tillgång till supercharger-nätverket.
S85 -14
Saab med dragkrok
Skriv svar