Laddstation
Postat: 10 maj 2019 20:56
Tja, håller på att utveckla en laddsladd för type 2, 10A 1fas.
Tanken är att göra något som tillslut blir öppet så folk kan lägga till funktioner bäst man vill.
Grundtesen hittils är att bygga in all elektronik i själva handtaget: Kabeln ut är en 2.5mm^2 kabel med schuko. säg 10M, jag vet inte vad som är rimligt.
Om man vill göra fast installation så gör man det, vill man ha "blå IEC 16A" får man byta till det.
Laddaren kommer ha inbyggd jordfelsbrytare TYP B.
Den kommer kunna mäta både ström, effekt och akkumulerad energi.
Laddhantaget kommer att ha ett wlan chip så man kan gå in på en webbsida och se förbrukning, schemalägga laddning osv. kanske att den kommer kunna använda nuvarande elnätspriser för att optimera nattladdning.
Om jag förstår det rätt ska man med sin tesla API nyckel kunna öppna laddluckan och laddaren kommer att ha en knapp på sig så man kommer kunna öppna sin tesla laddlucka med t.ex dubbelklick på knappen.
Knappen kommer också kunna toggla mellan t.ex 6A, 10A, 13A och 16A.
Givetvis kommer den uppfylla relevanta standarder innom EU iaf.
Vilka förändringar / tillägg skulle man vilja ha?
Vilket pris skulle vi kunna tänka dig att köpa en för och vilket pris skulle vara ett så bra pris att inget annat alternativ skulle vara relevant.
Jag vet att 16A enfas kan vara lite lite men att bygga in 3fas i kontakten kan man glömma och laddar man över natten så bör 16A 1fas räcka väl för en ganska stor grupp.
Progress hittils är att allt är färdig ritat och material är beställt för prototyper.
Tanken är att göra något som tillslut blir öppet så folk kan lägga till funktioner bäst man vill.
Grundtesen hittils är att bygga in all elektronik i själva handtaget: Kabeln ut är en 2.5mm^2 kabel med schuko. säg 10M, jag vet inte vad som är rimligt.
Om man vill göra fast installation så gör man det, vill man ha "blå IEC 16A" får man byta till det.
Laddaren kommer ha inbyggd jordfelsbrytare TYP B.
Den kommer kunna mäta både ström, effekt och akkumulerad energi.
Laddhantaget kommer att ha ett wlan chip så man kan gå in på en webbsida och se förbrukning, schemalägga laddning osv. kanske att den kommer kunna använda nuvarande elnätspriser för att optimera nattladdning.
Om jag förstår det rätt ska man med sin tesla API nyckel kunna öppna laddluckan och laddaren kommer att ha en knapp på sig så man kommer kunna öppna sin tesla laddlucka med t.ex dubbelklick på knappen.
Knappen kommer också kunna toggla mellan t.ex 6A, 10A, 13A och 16A.
Givetvis kommer den uppfylla relevanta standarder innom EU iaf.
Vilka förändringar / tillägg skulle man vilja ha?
Vilket pris skulle vi kunna tänka dig att köpa en för och vilket pris skulle vara ett så bra pris att inget annat alternativ skulle vara relevant.
Jag vet att 16A enfas kan vara lite lite men att bygga in 3fas i kontakten kan man glömma och laddar man över natten så bör 16A 1fas räcka väl för en ganska stor grupp.
Progress hittils är att allt är färdig ritat och material är beställt för prototyper.