Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 31 maj 2019 09:43

Allt fler orosmoln tornar upp sig för europeisk bil industri.

I tråden
viewtopic.php?f=29&t=16353

Ser man att Lada lämnar Europa marknaden.
Opel blev uppköpt av PSA.

Och att Fiat Chrysler har stora problem.

Mycket illavarslande är att pratet om att Fiat Chrysler vill gå ihop med Renault, verkar gå i stöpet.

Klarar inte Fiat Chrysler övergången till elbilar och går därmed i konkurs?
Fiat Chryslers VD paniksäljer sina aktier, efter att fått kalla handen av Renault.

"Fiat Chryslers aktie rasar - vd:n har storsålt
Fiat Chryslers vd har under innevarande vecka, efter att den italiensk-amerikanska fordonskoncernen lagt fram ett affärsförslag till franska Renault, sålt 250.000 aktier för 3,5 miljoner dollar för att täcka ”personliga utgifter”, framgår av nederländska finansinspektionens AFM:s insynslista."
www.di.se

Trump svingar vilt och gör livet ännu surare för Europeisk bilindustri.
"Europeiska fordonsaktier faller efter Trump-utspel
De europeiska fordonsaktierna föll på fredagsförmiddagen sedan USA:s president Donald Trump aviserat nya tullar mot Mexiko med avsikt att tvinga fram ett stopp av sydamerikanska migranter genom landet."
"I Stockholm föll Autoliv och Veoneer omkring 5 procent, medan Volvo tappade 2,3 procent.
I Tyskland tappade Volkswagen och Daimler, liksom underleverantören Continental, över 2 procent. Fiat Chrysler backade drygt 4 procent i Milano. Tidigare hade Honda och Nissan förlorat 4 respektive 5 procent i Japan, medan Mazda föll drygt 7 procent."
www.di.se

Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?

Förändringarna i Europeisk bilindustri de närmsta 5 åren kommer vara gigantiska!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5259
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Laban » 31 maj 2019 09:48

Zalman3 skrev:Förändringarna i Europeisk bilindustri de närmsta 5 åren kommer vara gigantiska!


Det är väl en bredare fråga än så. Toyota, Chrysler, GM, Ford,... Alla de stora kommer att behöva göra stora förändringar alternativt gå under.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2653
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 31 maj 2019 09:50

Laban skrev:
Zalman3 skrev:Förändringarna i Europeisk bilindustri de närmsta 5 åren kommer vara gigantiska!


Det är väl en bredare fråga än så. Toyota, Chrysler, GM, Ford,... Alla de stora kommer att behöva göra stora förändringar alternativt gå under.


Teslas dominans på batteri sidan.
battery-capacity-deployed-by-car-manufacturers-march-2019
https://cdn.motor1.com/images/mgl/jGn3R ... ng-com.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5259
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 31 maj 2019 10:00

Fiat Chryslers aktie störtdyker.

"Fiat Chryslers aktie backade 4,5 procent i den inledande handeln på fredagen, efter att insynsförsäljningen från vd Mike Manley offentliggjorts."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5259
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav dd88 » 31 maj 2019 10:08

Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 937
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 31 maj 2019 10:31

dd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.


SVAR:
Jag tror att det kommer hyfsat många elbilar som är i närheten av fossila bilar i pris 2020.
Och 2020 så finns det elbilar för ALLA behov, även om du vill ha 7-säten och drag.
2023 är det över, då säljs inga fossilbilar alls.

I USA tog det ca 7 månader för BMW 3-serien att nära nog halvera sin försäljning.
https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... ze=768,439

Tesla 3 har sålt 1451 bilar under mars-april 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5259
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare taliz » 31 maj 2019 10:47

Zalman3 skrev:Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?


Kul med din optimism, men Model 3 kostar betydligt mer att bygga än motsvarande 159k kr.
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD. De har samtidigt ASP på ca 50k USD och 20% marginal.
Dvs det kostar nog Tesla ungefär just 38k USD att bygga en Model 3, motsvarande 363k kr.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5067
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare taliz » 31 maj 2019 10:57

dd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.


Det intressanta är vad kommande lågkonjunktur kommer ha för påverkan. Risken är ju att det blir en "dubbelstöt" för avgasbilstillverkarna. Försäljningen sjunker dramatiskt, samtidigt som de måste ställa om. Då blir det inte lätt. EU och individuella stater kommer antagligen rädda en del, men långt ifrån alla.

I värsta fall kan det ju bli så att EU släpper på utsläppskraven för att "rädda" branschen. Det skulle inte förvåna mig med tanke på hur många klimatförnekare som nu röstats in i parlamentet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5067
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav granlundii » 31 maj 2019 10:59

Svaret på rubriken är med all säkerhet nej. Jag bedömer att de största tillverkarna (Toyota, VW-gruppen med flera) är bäst rustade för sämre tider för bilbranschen. Små tillverkare med focus på premiumbilar lär få det svårare. Bl.a. därför det inte ser så bra ut för Tesla just nu...

Men överlag verkar inte biltillverkning vara världens största guldgruva, säkert många som får problem om det blir sämre tider. Med det lär vara de små som krisar mest. De som klarar sig bäst tror jag är Toyota och VW-gruppen. Sen tror jag också Honda, Mercedes och BMW och några till klarar sig ditåt.
Nissan Leaf 2014
granlundii
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 apr 2019 07:35

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 31 maj 2019 11:16

taliz skrev:
Zalman3 skrev:Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?


Kul med din optimism, men Model 3 kostar betydligt mer att bygga än motsvarande 159k kr.
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD. De har samtidigt ASP på ca 50k USD och 20% marginal.
Dvs det kostar nog Tesla ungefär just 38k USD att bygga en Model 3, motsvarande 363k kr.


För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458
https://youtu.be/2DucRxWz_58?t=327

Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5259
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.