taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det?
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Varför skulle folk plötsligt bry sig mer om service?
Många kommer nog tvärtom bry sig ännu mindre. Redan idag finns ju gott om folk som struntar i att följa serviceintervall, trots att avgasmotorerna kan haverera. Med elbilar finns ju inte den risken, dvs fler kommer strunta i det när de förstår att det inte gör så mkt.
När behovet av regelbunden service försvinner blir det istället spontana reparationer, och då får man inte samma koppling till ett specifikt ställe.
Å andra sidan är det kanske det du säger? Dvs Volvo och liknande kan lägga ner sina verkstäder, för Nisse på hörnan är mer pålitlig när man behöver ngt fixat snabbt och lätt.
Menar du att kunder inte bry sig om servicenivån? Kanske blandar du ihop service som i förbyggande underhåll med service som i att finnas tillgänglig för att uppfylla kundens behov. Vad tänker du på när någon säger att en restaurang har bra service? Att dom springer ut på parkeringen och kollar dina bromsklossar?
Äger Volvo och liknande verkligen några verkstäder? Jag har uppfattat det som att verkstadsnätet är en omkostnad för biltillverkarna genom att man får dela med sig av sin marginal till en återförsäljare/verkstad. En omkostnad man ser som nödvändig för att kunna sälja sina bilar. Tycker inte det finns något som tyder på att en Teslaägare förväntar sig en lägre servicenivå än man upplevde tidigare med andra märken.
Jag tror vissa typer av verstäder har betydligt bättre förutsättningar än andra även om det finns en gräns för hur liten verkstad kan vara och kunna erbjuda bra och flexibel service. Stora verkstäder får kanske ofrånkomligt problem med avståndet mellan mekaniker och kund.
Det finns ju stora verkstader som satsat på "personliga servicetekniker" i ett försök att kombinera storlek med personlig kontakt.
Nisse på hörnan får ju dessutom problem när bilägarna är hänvisade till märkesverkstäder p.g.a. komplicerad teknik.