Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Moderator: Redaktion
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.
Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.
Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.
Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.
Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.
Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?kontakten2 skrev:Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.
Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.
Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.
Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det kommer. Men Sverige är fortfarande extremt litet för Tesla.Zalman3 skrev:Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?kontakten2 skrev:Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.
Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.
Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.
Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Antar att det krävs utbildning och speciell utrustning för att skruva på moderna bilar, särskilt på en tesla? Om vi nu inte pratar om väldigt banala saker.Zalman3 skrev:Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?kontakten2 skrev:Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.
Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.
Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.
Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Kanske man som fristående verkstad inte satsar på en tillverkare som tydligt deklarerar att bilarna inte behöver servas? Sen är ju underlaget av Tesla som halkat ur fabriksgarantin ganska litet än så länge i sverige.
Det finns ju inte än så länge underlag för något tätt nät av verkstäder.
Vill dom få kunderna betala för beredskapen eller är man van vid att den klassiska verkstaden till vardags försörjer sig på oljebyten och dyl och därför finns tillgänglig med sin kunskap och verktyg när något går sönder.
Men visst, jag håller med dig. Jag tror det skulle vara positivt för Tesla om man t.ex. supporterade Mekonomenverkstäderna. Eller något som kunden känner finns nära.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://auto.economictimes.indiatimes.c ... t/76167308France approves 5 billion euro emergency loan for Renault.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Europeisk bilindustri gör ena självmålet efter det andra.
VW har byggt massor av ID3 elbilar sedan 4 november 2019 och ställt dom på parkeringen.
Nu i augusti ska dessa bilar levereras ut till kund.
Men det är problem med mjukvaran.
Den fungerar helt enkelt inte.
Nån måste ta ansvar för detta.
Herbert Diess får därför sparken som chef för Volkswagen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... volkswagen
Och samgåendet mellan PSA och Fiat/Chrysler knakar i fogarna.
Tysklands och Frankrikes jättestöd till elbilar, för att rädda europeiskbilindustri, kan i själva verket bli ett jättestor stöd till kinesiska elbilar på den Europeiska marknaden.
VW har byggt massor av ID3 elbilar sedan 4 november 2019 och ställt dom på parkeringen.
Nu i augusti ska dessa bilar levereras ut till kund.
Men det är problem med mjukvaran.
Den fungerar helt enkelt inte.
Nån måste ta ansvar för detta.
Herbert Diess får därför sparken som chef för Volkswagen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... volkswagen
Och samgåendet mellan PSA och Fiat/Chrysler knakar i fogarna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/jatte ... an-stoppasJätteaffären mellan FCA och PSA kan stoppas.
Nu har biljättarna bara två dygn på sig – annars hotar en lång utredning.
Tysklands och Frankrikes jättestöd till elbilar, för att rädda europeiskbilindustri, kan i själva verket bli ett jättestor stöd till kinesiska elbilar på den Europeiska marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Men tesla I Sverige har ju backat på denna punkten.. Visste är Mall of Scandinavia biten stängd och Emporia butiken i Malmö är stängd och numera säljer tesla sina bilar via deras "verkstäder".Zalman3 skrev:
Det är nya tider. Elbilar säljs på exempelvis Mall of Scandinavia och på nätet.
Man behöver inte gå till ett svindyrt glastempel och pruta om priset.
I Tyskland säljs kinesiska elbilar av motsvarande Elgiganten.
De jag däremot tror kommer bli stort är att kunna köpa bilen på nätet. Dock behövs butikerna fortfarande för även om man beställer på nätet så tror ja de flesta har besökt en tesla butik innan beställning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
De får inte för Tesla. Min lokala verkstad där jag servat de senaste 20 åren hade inne en Model S som behövde en liten komponent.Zalman3 skrev:
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
Verkstaden hade inga möjligheter att få köpa den komponent som var trasig. Till och med ägaren, som åkte till Tesla för att köpa den över disk, blev nekad.
Det här är ett välskött familjeföretag där ägaren själv åker elbil och som utbildar sin personal på elbilar. Men om inte Tesla ändrar sin inställning kommer ingen utanför Tesla kunna serva de bilarna. Möjligen om piratkopior av komponenterna börjar dyka upp på marknaden, men inte förr.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Men jag vet att det finns fria verkstäder i Tyskland som lagar och servar Teslor som ligger utanför garantin. Och de köper komponenter från Tesla. Min gamla Model S har ju hamnat i Norge och jag fick någon gång i höstas en faktura eftersom nya ägaren tydligen hade köpt reservdelar till bilen. Jag stod kvar som ägare i mytesla och fick därför fakturan. Fakturan avsåg enbart reservdelar, ingen montering. Det går alltså visst.
Frågan är om man hos Tesla i Sverige är lite extra petig och besvärlig.
Frågan är om man hos Tesla i Sverige är lite extra petig och besvärlig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
En hel del med delar i teslan är standardkomponenter, t.ex. bromsar m.m. Dessa är väl inget problem att hitta reservdelar till utanför teslas reservdelsorganisation.
Andra delar går att köpa via skroten, vilket fungerar utmärkt att göra.
T.ex. tvingades jag byta en av bakdörrarna, den gick inte att köpa via tesla, så det blev en begagnad via skroten i vimmerby, som sedan lackades och snyggades till. Smidigare och enklare än att stånga sig mot tesla.
Bytte även låsmotor till bakluckan med en del från en skrotad bil.
Men, som någon skrev, i takt med att det blir fler teslor som går utanför garantin, lär möjligheter att laga bilar utanför teslas tre verkstäder att öka markant.
Andra delar går att köpa via skroten, vilket fungerar utmärkt att göra.
T.ex. tvingades jag byta en av bakdörrarna, den gick inte att köpa via tesla, så det blev en begagnad via skroten i vimmerby, som sedan lackades och snyggades till. Smidigare och enklare än att stånga sig mot tesla.
Bytte även låsmotor till bakluckan med en del från en skrotad bil.
Men, som någon skrev, i takt med att det blir fler teslor som går utanför garantin, lär möjligheter att laga bilar utanför teslas tre verkstäder att öka markant.
Model Y LR.
Model S70D
Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Möjligen. Ägaren som försökte har haft Tesla sedan de började dyka upp i Sverige, alltså en person som Tesla kände väl (och där bilen var utanför garantin). Ändå gick det inte. Vi får hoppas att Tesla Sverige ändrar sig i så fall. Jag är inte överdrivet lyrisk över deras servicenivå (eller kvalitén på utfört arbete) för att vara diplomatisk. Så snart jag kan överlåta all service till min verkstad kommer jag göra det.mati skrev:Men jag vet att det finns fria verkstäder i Tyskland som lagar och servar Teslor som ligger utanför garantin. Och de köper komponenter från Tesla. Min gamla Model S har ju hamnat i Norge och jag fick någon gång i höstas en faktura eftersom nya ägaren tydligen hade köpt reservdelar till bilen. Jag stod kvar som ägare i mytesla och fick därför fakturan. Fakturan avsåg enbart reservdelar, ingen montering. Det går alltså visst.
Frågan är om man hos Tesla i Sverige är lite extra petig och besvärlig.
Men det behöver jag inte säga till dig ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Nu vet jag inte vad du menar.themax skrev:Men det behöver jag inte säga till dig ...
Nä, hade det varit möjligt att lämna in en Tesla till vilken verkstad som helst, så som man kan göra med i princip alla andra bilar, hade det varit en helt annan femma. Och då hade jag kanske övervägt en Tesla i framtiden igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Fiat Chrysler vill låna 7,1 miljarder dollar för att överleva.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... ysler-loan
https://europe.autonews.com/automakers/ ... ysler-loan
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
VW har stora problem med att sälja Golf och Tiguan.
Man ger därför i Tyskland stora rabatter, låg leasingränta och billiga försäkringar.
Man ger därför i Tyskland stora rabatter, låg leasingränta och billiga försäkringar.
https://techxplore.com/news/2020-05-vw- ... sales.html
VW says to suspend production again as car sales drop.
German carmaker Volkswagen will suspend production lines that have only just reopened after the lifting of coronavirus restrictions due to lower demand, according to an internal message seen by AFP on Wednesday.
At the group's flagship Wolfsburg headquarters, two assembly lines will be completely closed and one will have its hours reduced for four days this month, the message posted on the company intranet said.
The suspension will primarily affect VW's Golf and Tiguan models.
Volkswagen had only just resumed production at the end of April after weeks of closure due to the coronavirus pandemic.
The plans are intended to "align production flexibly to expected market fluctuations", personnel manager Arne Meiswinkel said.
Pandemic-related restrictions have already led to historic falls in European car sales in March and April.
In late April, Bernd Osterloh, chairman of the VW works council, warned that "customers are just not interested in buying cars" and said stocks of new cars were "already at their limits".
The group's order book was looking like a "tragedy", Osterloh said.
Moody's downgraded its forecast for the global automotive market on Wednesday, predicting a 20-percent drop in sales in 2020. The European market was expected to shrink by 30 percent and the US market by 25 percent, but the Chinese market was projected to fare better.
Sources told AFP that Volkswagen's plants in Europe are currently running at between 35 and 50 percent of capacity, and that around 35,000 employees are still on shorter working hours.
"Depending on the order situation, we will have to be flexible with closures and shifts for some time to come," Meiswinkel said.
The coronavirus crisis has put around 100,000 jobs at risk in the German automotive sector, a pillar of the country's economy, according to Ferdinand Dudenhoeffer, an expert at the University of St Gallen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är väl hela automobil industrin som lider nu under corona krisen. Försäljningen har väl halverats generellt.Zalman3 skrev:VW har stora problem med att sälja Golf och Tiguan.
Man ger därför i Tyskland stora rabatter, låg leasingränta och billiga försäkringar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Nej nej. Det beror bara på Teslas överlägsenhet.Credde skrev:Det är väl hela automobil industrin som lider nu under corona krisen. Försäljningen har väl halverats generellt.Zalman3 skrev:VW har stora problem med att sälja Golf och Tiguan.
Man ger därför i Tyskland stora rabatter, låg leasingränta och billiga försäkringar.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Svårt att gissa var det tar vägen. Kina har överraskat mig med att snabbt vara tillbaka och då tänker jag på bilmarknaden generellt och inte tesla. När det gäller US/Europa ser det ju annorlunda ut och alla märken har tappat. I vissa länder är det ju nära 100%.
I många fall är försäljningssiffrorna mer beroende på lager när Corona slog till än efterfrågan. Själv tycker jag leveranstiden på en model3 verkar vara mycket kort. På facebookgruppen finns det ju folk som fått leveransbesked bara dagar efter beställning. Antingen blandar man friskt och matchar nya kunder mot ströbilar eller så är backloggen väldigt låg med tanke på att fabriken har varit stängd. Vi får väl se när q2 är slut om två veckor...
I många fall är försäljningssiffrorna mer beroende på lager när Corona slog till än efterfrågan. Själv tycker jag leveranstiden på en model3 verkar vara mycket kort. På facebookgruppen finns det ju folk som fått leveransbesked bara dagar efter beställning. Antingen blandar man friskt och matchar nya kunder mot ströbilar eller så är backloggen väldigt låg med tanke på att fabriken har varit stängd. Vi får väl se när q2 är slut om två veckor...
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tror att Tesla klarat sig mycket bättre än många andra.Fredrik j skrev:Svårt att gissa var det tar vägen. Kina har överraskat mig med att snabbt vara tillbaka och då tänker jag på bilmarknaden generellt och inte tesla. När det gäller US/Europa ser det ju annorlunda ut och alla märken har tappat. I vissa länder är det ju nära 100%.
I många fall är försäljningssiffrorna mer beroende på lager när Corona slog till än efterfrågan. Själv tycker jag leveranstiden på en model3 verkar vara mycket kort. På facebookgruppen finns det ju folk som fått leveransbesked bara dagar efter beställning. Antingen blandar man friskt och matchar nya kunder mot ströbilar eller så är backloggen väldigt låg med tanke på att fabriken har varit stängd. Vi får väl se när q2 är slut om två veckor...
Q2.
VW ca 50 miljarder back.
Ford ca 30 miljarder back.
Många av fossilbils tillverkarna har tagit miljardlån och/eller fått miljardstöd för att ens överleva, trots att man lägger ner fabriker och sparkar folk.
Och nu när många fabriker startar upp igen, då finns det få köpare av fossilbilar. Så man får pausa igen.
Annars drunknar man i osäljbara fossilbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja, världens högsta eller näst högst värderade bilföretag har väl i te så hög fallhöjd...Fredrik j skrev:Tesla klarar sig på en lägre fallhöjd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Korrekt för I antal och omsättning så är de en ganska liten tillverkare..Svenssons skrev:Ja, världens högsta eller näst högst värderade bilföretag har väl i te så hög fallhöjd...Fredrik j skrev:Tesla klarar sig på en lägre fallhöjd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Sett till elbilar är de väl världens största. Sett till hästdroskor så är de obefintliga. Sedan har de visserligen tillverkning av solceller och batterier inom sina fabriker.chaffis75 skrev:Korrekt för I antal och omsättning så är de en ganska liten tillverkare..Svenssons skrev:Ja, världens högsta eller näst högst värderade bilföretag har väl i te så hög fallhöjd...Fredrik j skrev:Tesla klarar sig på en lägre fallhöjd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Men kom igen, du pratade själv om bilföretag och då syftar jag såklart på de också.. Du skrev själv inte elbilsföretag.Svenssons skrev:Sett till elbilar är de väl världens största. Sett till hästdroskor så är de obefintliga. Sedan har de visserligen tillverkning av solceller och batterier inom sina fabriker.chaffis75 skrev:Korrekt för I antal och omsättning så är de en ganska liten tillverkare..Svenssons skrev:Ja, världens högsta eller näst högst värderade bilföretag har väl i te så hög fallhöjd...Fredrik j skrev:Tesla klarar sig på en lägre fallhöjd.
Men ja vill man inte förstå så gör man inte de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Du ville visst inte förstå min koppling mellan avgasbilar och hästdroskor... Avgasbilar är en vikande marknad som tappar marknadsandelar i ganska raskt tempo. Elbilar har en uppåtgående trend på marknaden.chaffis75 skrev:Men kom igen, du pratade själv om bilföretag och då syftar jag såklart på de också.. Du skrev själv inte elbilsföretag.Svenssons skrev:Sett till elbilar är de väl världens största. Sett till hästdroskor så är de obefintliga. Sedan har de visserligen tillverkning av solceller och batterier inom sina fabriker.chaffis75 skrev:Korrekt för I antal och omsättning så är de en ganska liten tillverkare..Svenssons skrev:Ja, världens högsta eller näst högst värderade bilföretag har väl i te så hög fallhöjd...Fredrik j skrev:Tesla klarar sig på en lägre fallhöjd.
Men ja vill man inte förstå så gör man inte de.
Vad tror du det är för nytta med all investering i avgasbilsindustri när det som efterfrågas mer och mer är elbilar? Investeringarna i avgasbilsindustrin kommer vara som sänken för de som klamrar sig fast i dessa. Fabriker och personal kostar pengar även ifall de inte producerar något och rådande pandemi har inte direkt hjälpt till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jag tänkte på produktionssiffrorna. Om Volvo skulle sälja 500000 bilar igår skulle det vara minus 30% och ett katastrofresultat. Om tesla säljer 500000 uppfyller man högt ställda förväntningar. Biltillverkare som vw blir det ju riktigt jobbigt med dom siffrorna. -30% i försäljning skulle motsvara 7miljoner bilar. Om vi räknar med 150000 sek per bil blir det ett tapp i omsättning på ungefär hela börsvärdet på världens högst värderade biltillverkare.Svenssons skrev:Ja, världens högsta eller näst högst värderade bilföretag har väl i te så hög fallhöjd...Fredrik j skrev:Tesla klarar sig på en lägre fallhöjd.
Olika förutsättningar.
Teslas börsvärde har väl ingenting med försäljningssiffrorna i maj att göra?
En 30% minskning för tesla går ju att snacka bort med logistikproblem eller hicka i fabriken p.g.a. modellbyte...