Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Nu verkar vissa fossilbilstillverkare ha elbilen i fokus.
Mercedeschefens nya plan: ”Nu utvecklar vi elbilen först”

Och vi har beslutat oss för ett paradigmskifte: i framtiden kommer elbilen alltid utvecklas först före alla nya modellserier.
Det går dock inte att vända upp-och-ned på koncernen över en dag, enligt Ola Källenius.
– Vi har satt kursen men resan kommer ta åtminstone tio år. Som etablerad biltillverkare kan man inte helt enkelt skicka
hem 300 000 anställda och bygga ett elbilsföretag med 20 000 återanställda, säger han.
https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... ilen-forst
Betyder det att han anser att det krävs 1/15 så många anställda för att bygga elbilar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Mercedeschefens nya plan: ”Nu utvecklar vi elbilen först”

Och vi har beslutat oss för ett paradigmskifte: i framtiden kommer elbilen alltid utvecklas först före alla nya modellserier.
Det går dock inte att vända upp-och-ned på koncernen över en dag, enligt Ola Källenius.
– Vi har satt kursen men resan kommer ta åtminstone tio år. Som etablerad biltillverkare kan man inte helt enkelt skicka
hem 300 000 anställda och bygga ett elbilsföretag med 20 000 återanställda, säger han.
Vissa kommer att klara det, andra inte.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
Ska solceller, powerpacks, service center och laddnätverk räknas in också eller enbart de som tillverkar bilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
Ska solceller, powerpacks, service center och laddnätverk räknas in också eller enbart de som tillverkar bilar?
Om man ska jämföra med andra biltillverkare bör det ju vara personal som jobbar med att montera bilar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
Ska solceller, powerpacks, service center och laddnätverk räknas in också eller enbart de som tillverkar bilar?
Om man ska jämföra med andra biltillverkare bör det ju vara personal som jobbar med att montera bilar.
Det är omöjligt att jämföra med andra tillverkare. Dels förlitar sig Tesla mindre till underleverantörer och dels så befinner man sig i en konstant snabb expansion vilket innebär att man hela tiden har fler anställda än vad man egentligen behöver för stunden eftersom man ligger före produktionsökningen.

Säg att hälften av Teslas ca 50k anställda arbetar i produktionen? Det skulle innebära 25k för att bygga 500k bilar. Jämfört med resten av bilindustrin är det mycket effektivt.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av ChristerSjo »

Utvecklingsavdelningar brukar väl vara normalt vara mycket större än produktion mätt i antal heltidspersoner. Dessutom helt olika lönelägen. Att montera går att automatisera väldigt lång men inte, än så länge, att utveckla eller förbättra saker.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av ChristerSjo »

Skall väl tilläggas att jag är lite färgblind då min erfarenhet kommer från företag som säljer produkter för många miljoner per styck.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av vigge50 »

Som sagt så är det en stor skillnad beroende på i vilken utsträckning man producerar komponenterna i bilen och hur färdiga produkter man köper in.
Ska man dra det långt på andra hållet så tar Teslas fabrik i Tillburg in bildelar och levererar vidare färdiga bilar. Är ju dock knappast rättvist att jämföra mot andra fabriker.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.
Korrekt analys Verdi.
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.

VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.

Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.

Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.

Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.

Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.
Korrekt analys Verdi.
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.

VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.

Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.

Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.

Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.

Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.
Lada och Mitsubishi?
Kan du inte hitta några andra bättre exempel?
Lada säljer bilar för 10 000€ och kan inte baka in 10 000€ i priset för avgasrening
Mitsubishi har Outlander och L200 kan man leva på 2 modeller och samtidigt ingå i Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance? Mitsubishi vänder sig till andra marknader där de inte konkurrerar med Renault och Nissan
"Den tyska Lada-importören, som är listad som en oberoende biltillverkare, kommer dock fortsätta sälja modellen Niva (går numera under namnet 4×4) som på grund av kraven blir väldigt mycket dyrare. Importören sägs ha säkrat tusen Niva för den tyska marknaden det närmaste året. Samtliga dessa bilar modifieras för att klara utsläppskraven. I dag förbrukar en Niva, som är Euro 6-certifierad, 0,98 liter per mil och släpper ut 226 gram per kilometer, enligt WLTP-körcykeln.

Tyska instegspriset för Niva ligger i dag på motsvarande 128 200 kronor. Efter modifieringen kommer priset att öka med 68 400 kronor. Nya instegspriset blir då 196 600 kronor, en ökning med drygt 53 procent.

Frågan om de får sålt sina bilar med en sådan prisbild? Under 2018 sålde Lada-importören 2 545 bilar."
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-e ... gaskraven/
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.
Korrekt analys Verdi.
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.

VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.

Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.

Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.

Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.

Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.
:lol:
Visst, Tesla gör allt rätt och har inga fel och har inga begränsningar i sina produkter...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.
Korrekt analys Verdi.
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.

VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.

Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.

Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.

Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.

Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.
:lol:
Visst, Tesla gör allt rätt och har inga fel och har inga begränsningar i sina produkter...
Ja du är på ett märkesforum och då kan den biltillverkaren inte göra några fel och alla andra gör bara fel.. ;) :lol: :roll:

Men för att vara lite seriös så tycker jag de känns som VAG är på gång med en del intressanta bilar. Sedan handlar allt om pris prestanda i slutändan..

Men säg att ta Ala var den enda som gjorde elbilar och alla andra ignorerade elbilar för all framtid, jag lovar tesla skulle inte ta 100% av marknaden..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.
Korrekt analys Verdi.
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.

VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.

Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.

Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.

Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.

Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.
Jovisst. Men nu var ju frågan om det krävs mindre personal för att bygga en Tesla idag jämfört med t.ex. en traditionell biltillverkare av ungefär samma storlek. Och isåfall hur många färre.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av BrooklynS »

Omställningen är svår för traditionella tillverkare. De som satsat i tid, säkrat tillgång på batterier och haft elbilar i produktion under längre tid har absolut fördel. Tesla behöver inte nämnas.

Hyundai tex. Har tillgång på batterier, har erfarenhet av 100% elbilar som också fungerat i trafik under längre tid och utvecklats i flera generationer.

Kinesiska Polestar är ett annat exempel på när man "börjar på nytt" från början (nästan). Vi får se hur det går volymmässigt i verkligheten.

VAG har ännu inte levererat någon specifikt utvecklad elbil till slutkund, än mindre haft dem i trafik och kunnat förbättra de saker som alltid behöver förbättras i början. Konverterade avgasbilar med allt vad det innebär - förvisso några riktigt bra sådana som e-Up, e-Golf och e-tron - men de kommer att vara med på tåget i alla fall, bara de lyckas leverera fungerande lösningar i större volymer. Här är batteritillgång och laddnätverk ännu stora frågetecken.

Vi skall också komma ihåg att den europeiska marknaden inte är störst i världen...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jovisst. Men nu var ju frågan om det krävs mindre personal för att bygga en Tesla idag jämfört med t.ex. en traditionell biltillverkare av ungefär samma storlek. Och isåfall hur många färre.
Det är omöjligt att svara på mest för att det är omöjligt att hitta vettiga siffror från olika tillverkare. Vi vet inte säkert vilka arbetsuppgifter anställda har.

Volvo cars bygger 700k bilar med 41k anställda. Tesla bygger 500k bilar med 49k anställda. Det ser ju sämre ut men Volvo har inget eget försäljnings och servicenätverk och de bygger inte solceller och energilagringsprodukter. Räknar man på de bristfälliga siffror vi har som tex att det är 10k anställda i Freemont så verkar det som att ungefär hälften av de anställda är i bilproduktionen. Högst troligt är Tesla då mer effektivt men det är omöjligt att vara helt säker på det.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jovisst. Men nu var ju frågan om det krävs mindre personal för att bygga en Tesla idag jämfört med t.ex. en traditionell biltillverkare av ungefär samma storlek. Och isåfall hur många färre.
Det är omöjligt att svara på mest för att det är omöjligt att hitta vettiga siffror från olika tillverkare. Vi vet inte säkert vilka arbetsuppgifter anställda har.

Volvo cars bygger 700k bilar med 41k anställda. Tesla bygger 500k bilar med 49k anställda. Det ser ju sämre ut men Volvo har inget eget försäljnings och servicenätverk och de bygger inte solceller och energilagringsprodukter. Räknar man på de bristfälliga siffror vi har som tex att det är 10k anställda i Freemont så verkar det som att ungefär hälften av de anställda är i bilproduktionen. Högst troligt är Tesla då mer effektivt men det är omöjligt att vara helt säker på det.
Det är naturligtvis svårt att jämföra utan att ha jämförbara siffror. Det är ju därför jag undrar. Det hävdas ju ofta att det är självklart att elbilar kräver färre montörer än fossilbilar. Jag tänkte om någon verkligen har räknat på det. Fler rörliga delar betyder ju inte automatiskt längre monteringstid.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jovisst. Men nu var ju frågan om det krävs mindre personal för att bygga en Tesla idag jämfört med t.ex. en traditionell biltillverkare av ungefär samma storlek. Och isåfall hur många färre.
Det är omöjligt att svara på mest för att det är omöjligt att hitta vettiga siffror från olika tillverkare. Vi vet inte säkert vilka arbetsuppgifter anställda har.

Volvo cars bygger 700k bilar med 41k anställda. Tesla bygger 500k bilar med 49k anställda. Det ser ju sämre ut men Volvo har inget eget försäljnings och servicenätverk och de bygger inte solceller och energilagringsprodukter. Räknar man på de bristfälliga siffror vi har som tex att det är 10k anställda i Freemont så verkar det som att ungefär hälften av de anställda är i bilproduktionen. Högst troligt är Tesla då mer effektivt men det är omöjligt att vara helt säker på det.
Det är naturligtvis svårt att jämföra utan att ha jämförbara siffror. Det är ju därför jag undrar. Det hävdas ju ofta att det är självklart att elbilar kräver färre montörer än fossilbilar. Jag tänkte om någon verkligen har räknat på det. Fler rörliga delar betyder ju inte automatiskt längre monteringstid.
Jag hittar inte när Munro sa det men jag har för mig att han nämnde någon gång att på en produktionslina för elbilar räcker det med 30-40 stationer istället för de ca 100 stationer som krävs för traditionella bilar. Kan bara batterierna bli billigare och enklare att tillverka i större volymer så kommer även elbilar sjunka snabbt i pris tack vare enklare tillverkning och större volymer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Kommer biltillverkarna hinna testa alla sina bilar innan 1 januari 2021.
För bilarna blir individer beroende på utrustning.
Enormt många kombinationer.

De senaste åren har komplexiteten i biltillverkarnas modellprogram bara vuxit och vuxit.
En stor del av de 15 miljoner nya bilar som säljs i Europa årligen är byggda enligt en exakt specifikation vad gäller exempelvis färg, utrustning och drivlina.

Nu måste biltillverkarna alltså ta fram exakta förbrukningssiffror för alla olika varianter och versioner – till exempel med olika motorer, växellådor, drivsystem,
utrustningsalternativ, däck och fälgar. En bil med mycket extrautrustning och större fälgar drar mer än en snikutrustad modell med små fälgar,
och varje liten förändring som görs i en bilmodell – till exempel ett större batteri eller att någon annan komponent förändras – kan påverka utsläppssiffran.



Så påverkas utsläppen av utrustningen
Några exempel på hur bilens utrustning kan påverka utsläpp av koldioxid, och därmed också fordonsskatten och eventuell bonus vid bilköpet. Siffrorna är olika för olika märken och modeller.

20-tumsfälgar istället för 19 tum: +5 g/km
Dragkrok: +2 g/km
Panoramatak: +2 g/km
Mindre taklucka: +1 g/km
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilti ... -versioner
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Klarar Europeisk bilindustri den snabba omställningen till elbilar?

PSA-koncernen investerar inte längre i nya förbränningsmotorer.
BMW ska inte längre tillverka förbränningsmotorer i Tyskland.


Många biltillverkare kommer slås ut under de kommande tio åren, enligt chefen för PSA-koncernen.

Bilindustrin är inne i en enorm omställning till eldrift för att sänka utsläppen.
Redan nu har många tidigare ”fiender” börjat samarbeta och vissa bilmärken väljer dessutom att ta betalt av konkurrenter för att de ska klara EU:s utsläppskrav.
Den här typen av jätteaffärer, samgåenden och samarbeten kommer bara bli vanligare framöver, tror chefen för PSA-koncernen (Peugeot och Citroën), Carlos Tavares.
Han tror inte att alla dagens biltillverkare överlever de kommande tio åren.
– Bara de mest agila och snabbrörliga med en darwinistisk inställning kommer överleva, sa han på en konferens för bilindustrin under onsdagen, enligt Reuters.

Carlos Tavares uppger att PSA-koncernen inte längre investerar i nya förbränningsmotorer.
https://www.vibilagare.se/nyheter/psa-c ... r-overleva

BMW flyttar all motortillverkning ut ur Tyskland – hemlandet fokuserar på elbilar.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-elbilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av BrooklynS »

Även Volvo slutar med tillverkningen av förbränningsmotorer i Skövde.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Även Volvo slutar med tillverkningen av förbränningsmotorer i Skövde.
Och Mercedes samarbetar med Geely.
Geely bygger motorer tillsammans med Daimler.

Geely äger 9,69 procent av Daimler och samarbetet mellan Geely och Daimler väntas fortsätta.
Nästa steg kan vara att Mercedes får ta del av den nya elbilsplattform som Geely utvecklat och det har
också pratats om det operativsystem som Mercedes utvecklar och som konkurrerar med det Google-baserade system som nu lanseras i framför allt Volvos nya bilar.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... d-daimler/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Hur klarar sig Brittisk bilindustri utan ett handelsavtal?
UK car industry says failure to get Brexit deal could cost $74B by 2025.

British and EU negotiators are working to sign a new trade deal by Jan. 1, 2021. Failure to do so could leave automakers paying tariffs on parts and vehicles imported and exported into and out of Britain.

In 2019, more than 80 percent of the 1.3 million cars built in the UK were exported, with 55 percent going to the EU.
https://www.autonews.com/automakers-sup ... t-74b-2025
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar