Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Allt fler orosmoln tornar upp sig för europeisk bil industri.

I tråden
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=16353

Ser man att Lada lämnar Europa marknaden.
Opel blev uppköpt av PSA.

Och att Fiat Chrysler har stora problem.

Mycket illavarslande är att pratet om att Fiat Chrysler vill gå ihop med Renault, verkar gå i stöpet.

Klarar inte Fiat Chrysler övergången till elbilar och går därmed i konkurs?
Fiat Chryslers VD paniksäljer sina aktier, efter att fått kalla handen av Renault.

"Fiat Chryslers aktie rasar - vd:n har storsålt
Fiat Chryslers vd har under innevarande vecka, efter att den italiensk-amerikanska fordonskoncernen lagt fram ett affärsförslag till franska Renault, sålt 250.000 aktier för 3,5 miljoner dollar för att täcka ”personliga utgifter”, framgår av nederländska finansinspektionens AFM:s insynslista."
www.di.se

Trump svingar vilt och gör livet ännu surare för Europeisk bilindustri.
"Europeiska fordonsaktier faller efter Trump-utspel
De europeiska fordonsaktierna föll på fredagsförmiddagen sedan USA:s president Donald Trump aviserat nya tullar mot Mexiko med avsikt att tvinga fram ett stopp av sydamerikanska migranter genom landet."
"I Stockholm föll Autoliv och Veoneer omkring 5 procent, medan Volvo tappade 2,3 procent.
I Tyskland tappade Volkswagen och Daimler, liksom underleverantören Continental, över 2 procent. Fiat Chrysler backade drygt 4 procent i Milano. Tidigare hade Honda och Nissan förlorat 4 respektive 5 procent i Japan, medan Mazda föll drygt 7 procent."
www.di.se

Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?

Förändringarna i Europeisk bilindustri de närmsta 5 åren kommer vara gigantiska!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Förändringarna i Europeisk bilindustri de närmsta 5 åren kommer vara gigantiska!
Det är väl en bredare fråga än så. Toyota, Chrysler, GM, Ford,... Alla de stora kommer att behöva göra stora förändringar alternativt gå under.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Förändringarna i Europeisk bilindustri de närmsta 5 åren kommer vara gigantiska!
Det är väl en bredare fråga än så. Toyota, Chrysler, GM, Ford,... Alla de stora kommer att behöva göra stora förändringar alternativt gå under.
Teslas dominans på batteri sidan.
battery-capacity-deployed-by-car-manufacturers-march-2019
https://cdn.motor1.com/images/mgl/jGn3R ... ng-com.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fiat Chryslers aktie störtdyker.

"Fiat Chryslers aktie backade 4,5 procent i den inledande handeln på fredagen, efter att insynsförsäljningen från vd Mike Manley offentliggjorts."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
SVAR:
Jag tror att det kommer hyfsat många elbilar som är i närheten av fossila bilar i pris 2020.
Och 2020 så finns det elbilar för ALLA behov, även om du vill ha 7-säten och drag.
2023 är det över, då säljs inga fossilbilar alls.

I USA tog det ca 7 månader för BMW 3-serien att nära nog halvera sin försäljning.
https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... ze=768,439

Tesla 3 har sålt 1451 bilar under mars-april 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?
Kul med din optimism, men Model 3 kostar betydligt mer att bygga än motsvarande 159k kr.
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD. De har samtidigt ASP på ca 50k USD och 20% marginal.
Dvs det kostar nog Tesla ungefär just 38k USD att bygga en Model 3, motsvarande 363k kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Det intressanta är vad kommande lågkonjunktur kommer ha för påverkan. Risken är ju att det blir en "dubbelstöt" för avgasbilstillverkarna. Försäljningen sjunker dramatiskt, samtidigt som de måste ställa om. Då blir det inte lätt. EU och individuella stater kommer antagligen rädda en del, men långt ifrån alla.

I värsta fall kan det ju bli så att EU släpper på utsläppskraven för att "rädda" branschen. Det skulle inte förvåna mig med tanke på hur många klimatförnekare som nu röstats in i parlamentet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av granlundii »

Svaret på rubriken är med all säkerhet nej. Jag bedömer att de största tillverkarna (Toyota, VW-gruppen med flera) är bäst rustade för sämre tider för bilbranschen. Små tillverkare med focus på premiumbilar lär få det svårare. Bl.a. därför det inte ser så bra ut för Tesla just nu...

Men överlag verkar inte biltillverkning vara världens största guldgruva, säkert många som får problem om det blir sämre tider. Med det lär vara de små som krisar mest. De som klarar sig bäst tror jag är Toyota och VW-gruppen. Sen tror jag också Honda, Mercedes och BMW och några till klarar sig ditåt.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?
Kul med din optimism, men Model 3 kostar betydligt mer att bygga än motsvarande 159k kr.
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD. De har samtidigt ASP på ca 50k USD och 20% marginal.
Dvs det kostar nog Tesla ungefär just 38k USD att bygga en Model 3, motsvarande 363k kr.
För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
De siffrorna är nog verkligen "best case".
Elon har ofta påpekat hur svårt det är att masstillverka. Det har också funnits många rapporter om att såväl Tesla som Panasonic tvingas skrota stora delar av produktionen.
När försäljningen av S och X tvärdök blev det även tydligt att marginalerna på Model 3 är för dåliga, bolaget gick ju med enorm förlust. Det fanns många fler anledningar förstås, men jag skulle bli väldigt förvånad om de i närtid kan visa upp motsvarande vinstnivåer som i q3 och q4 utan högmarginalprodukter som S och X.
Kort sagt har S och X, precis som Elon sagt, finansierat Model 3.

Nej avgasbilsförsäljningen lär inte tvärdö pga högre skatter. Det säljs mest SUVs numera trots att de kostar mkt mer i skatt. I Sverige är ju dessutom majoriteten av alla nya bilar leasade av ett företag. Skatten blir en liten fnutt i TCO.
Det som påverkar försäljningen mest närmsta åren lär vara konjunkturen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
De siffrorna är nog verkligen "best case".
Elon har ofta påpekat hur svårt det är att masstillverka. Det har också funnits många rapporter om att såväl Tesla som Panasonic tvingas skrota stora delar av produktionen.
När försäljningen av S och X tvärdök blev det även tydligt att marginalerna på Model 3 är för dåliga, bolaget gick ju med enorm förlust. Det fanns många fler anledningar förstås, men jag skulle bli väldigt förvånad om de i närtid kan visa upp motsvarande vinstnivåer som i q3 och q4 utan högmarginalprodukter som S och X.
Kort sagt har S och X, precis som Elon sagt, finansierat Model 3.

Nej avgasbilsförsäljningen lär inte tvärdö pga högre skatter. Det säljs mest SUVs numera trots att de kostar mkt mer i skatt. I Sverige är ju dessutom majoriteten av alla nya bilar leasade av ett företag. Skatten blir en liten fnutt i TCO.
Det som påverkar försäljningen mest närmsta åren lär vara konjunkturen.
Malus som kom 1 juli 2018 har gjort att försäljningen redan har fallit stort.

Exempel:
Försäljning dieselbilar:
2018 Q1, 36.652st
2019 Q1, 26.978st

Det är en minskning på ca 10.000 bilar(-25%) på bara ett år.
Extrapolerat blir det ju:
2020, Q1, 16.000st
2021, Q1 6000st
2022 Q1, 0st

Tänk då på att 2016 så var ca 85% av Volvos försäljning dieselbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fredli74 »

Om ändå traditionell bilindustri haft mer tid på sig att ställa om.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

fredli74 skrev:
Om ändå traditionell bilindustri haft mer tid på sig att ställa om.
2012 kom Tesla med en elbil med 85kWh. 2015 borde alla biltillverkare ha haft elbilar med 85kWh.
Vad sysslar fossilbilstillverkarna med???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
De siffrorna är nog verkligen "best case".
Elon har ofta påpekat hur svårt det är att masstillverka. Det har också funnits många rapporter om att såväl Tesla som Panasonic tvingas skrota stora delar av produktionen.
När försäljningen av S och X tvärdök blev det även tydligt att marginalerna på Model 3 är för dåliga, bolaget gick ju med enorm förlust. Det fanns många fler anledningar förstås, men jag skulle bli väldigt förvånad om de i närtid kan visa upp motsvarande vinstnivåer som i q3 och q4 utan högmarginalprodukter som S och X.
Kort sagt har S och X, precis som Elon sagt, finansierat Model 3.

Nej avgasbilsförsäljningen lär inte tvärdö pga högre skatter. Det säljs mest SUVs numera trots att de kostar mkt mer i skatt. I Sverige är ju dessutom majoriteten av alla nya bilar leasade av ett företag. Skatten blir en liten fnutt i TCO.
Det som påverkar försäljningen mest närmsta åren lär vara konjunkturen.
Malus som kom 1 juli 2018 har gjort att försäljningen redan har fallit stort.

Exempel:
Försäljning dieselbilar:
2018 Q1, 36.652st
2019 Q1, 26.978st

Det är en minskning på ca 10.000 bilar(-25%) på bara ett år.
Extrapolerat blir det ju:
2020, Q1, 16.000st
2021, Q1 6000st
2022 Q1, 0st

Tänk då på att 2016 så var ca 85% av Volvos försäljning dieselbilar.
Att dieselbilar faller i försäljning beror på allmänhetens förändrade inställning till diesel.
All negativ press gör att många nu väljer bensin istället. Har flera bekanta som valt bensin på sina nya leasingbilar nu för de blivit uppskrämda av media. "Diesel kanske man inte får köra med i stan snart!".
Att det inte är ett visst bränsle som förbjuds utan utsläppsklasser förstår man inte.
Att moderna bensinbilar i många fall tom släpper ut ännu mer partiklar och gifter än dieselbilar förstår man heller inte...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
De siffrorna är nog verkligen "best case".
Elon har ofta påpekat hur svårt det är att masstillverka. Det har också funnits många rapporter om att såväl Tesla som Panasonic tvingas skrota stora delar av produktionen.
När försäljningen av S och X tvärdök blev det även tydligt att marginalerna på Model 3 är för dåliga, bolaget gick ju med enorm förlust. Det fanns många fler anledningar förstås, men jag skulle bli väldigt förvånad om de i närtid kan visa upp motsvarande vinstnivåer som i q3 och q4 utan högmarginalprodukter som S och X.
Kort sagt har S och X, precis som Elon sagt, finansierat Model 3.

Nej avgasbilsförsäljningen lär inte tvärdö pga högre skatter. Det säljs mest SUVs numera trots att de kostar mkt mer i skatt. I Sverige är ju dessutom majoriteten av alla nya bilar leasade av ett företag. Skatten blir en liten fnutt i TCO.
Det som påverkar försäljningen mest närmsta åren lär vara konjunkturen.
Malus som kom 1 juli 2018 har gjort att försäljningen redan har fallit stort.

Exempel:
Försäljning dieselbilar:
2018 Q1, 36.652st
2019 Q1, 26.978st

Det är en minskning på ca 10.000 bilar(-25%) på bara ett år.
Extrapolerat blir det ju:
2020, Q1, 16.000st
2021, Q1 6000st
2022 Q1, 0st

Tänk då på att 2016 så var ca 85% av Volvos försäljning dieselbilar.
Att dieselbilar faller i försäljning beror på allmänhetens förändrade inställning till diesel.
All negativ press gör att många nu väljer bensin istället. Har flera bekanta som valt bensin på sina nya leasingbilar nu för de blivit uppskrämda av media. "Diesel kanske man inte får köra med i stan snart!".
Att det inte är ett visst bränsle som förbjuds utan utsläppsklasser förstår man inte.
Att moderna bensinbilar i många fall tom släpper ut ännu mer partiklar och gifter än dieselbilar förstår man heller inte...
SVAR:
Under denna period är ju givetvis laddbara bilar den stora vinnaren.

Klimatbonusbilar är fordon med maximalt 60 g/km CO2-utsläpp.
2018 Q1, 6.025st
2019 Q1, 10.156st

Frågar man leasingföretagen så sker nu en dramatisk övergång till elbilar.
Attraktiva elbilar från Kia, Hyundai, Nissan, Renault, BMW och Tesla gör att försäljningen rusar.

"Vi ser tydligt att efterfrågan på miljöbilar ökar bland tjänstebilsförarna i Sverige. Under 2018 var nära var femte beställning som kom in till oss en beställning av plug-in hybrider eller elbilar. Under starten på 2019 har den siffran ökat till nära 40 procent. När vi jämför försäljningen mellan de 33 marknader som vi är verksamma på ligger Sverige i topp när det kommer till miljöbilar, säger Malin Malm, försäljningschef på LeasePlan."

Dessutom känner resande säljare en press, det är inte politiskt korrekt längre att komma med en stor törstig diesel SUV till en kund.
Det ska vara laddbart. Helst elbil.

Och företag som inte tänker på miljön, får allt svårare att rekrytera folk, personal vill inte förknippas med ett "smutsigt" företag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Dacia gör extremt billiga bilar. Europa tror jag inte har något problem att hänga på. Problemet är inte billiga arbetskraften utan att hitta kompetensen. Så lönerna för dessa kommer öka. Dessutom sker det mesta med robotar och då är barnarbetare inte ens lönt att ens fundera på då den posten är så liten. Att hitta kompetensen är svårare, batterikomptensen hittar man just nu främst i asien.(men det betyder inte att den inte hittar hit)
Ser man ur klimatperspektiv bör man tillverka produkterna nära konsumenten. Det om något är ett belägg på att bilindustrin inte är dödsdömd. Sedan hur stor andel av arbetskraften som blir arbetslös är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elof »

Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Dacia gör extremt billiga bilar. Europa tror jag inte har något problem att hänga på. Problemet är inte billiga arbetskraften utan att hitta kompetensen. Så lönerna för dessa kommer öka. Dessutom sker det mesta med robotar och då är barnarbetare inte ens lönt att ens fundera på då den posten är så liten. Att hitta kompetensen är svårare, batterikomptensen hittar man just nu främst i asien.(men det betyder inte att den inte hittar hit)
Ser man ur klimatperspektiv bör man tillverka produkterna nära konsumenten. Det om något är ett belägg på att bilindustrin inte är dödsdömd. Sedan hur stor andel av arbetskraften som blir arbetslös är en annan fråga.

I filmen
Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Så hävdar Munro att många biltillverkare bara köper in saker från underleverantörer, och är i princip en sammansättningsfabrik.
Den enda kärnverksamheten är fossilmotorn.

Slänger man då ut fossilmotorn och köper drivlinan från tex LG Chem för 60% av bilen pris.
Vad är man då?
En dum sammansättningsfabrik?
Som varken tjänar pengar på tillverkning eller service.

Det är därför fossilbils tillverkarna är livrädda för elbilar.

Dessutom är fossilbilstillverkarna stelbenta.
Att ha gratis OTA uppdateringar, istället för att kunden ska in på verkstaden och betala dyra pengar, är man livrädd för.

Att helt enkelt plocka bort saker, Tesla har EN kylare, en fossilbil kanske har 3-5 st.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fth »

Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Jag tror inte att Europeisk bilindustri helt går under, men tror samtidigt att några kommer att duka under av fossilbilstillverkarna.
Cheferna på VW och PSA är rädda.

"German carmakers have 50:50 chance of facing Detroit's fate, VW says"
"FRANKFURT (Reuters) - German carmakers only have a 50 percent chance of surviving as leading players in the auto industry unless they transform their businesses to meet new regulations and adapt supply chains, Volkswagen’s (VOWG_p.DE) chief executive said on Tuesday."
https://uk.reuters.com/article/us-volks ... KKCN1MQ0K5

"PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället
Om inte biljättarna får bidrag för att bygga batterifabriker kommer bilindustrin slås ut, enligt chefen för Peugeot/Citroën och Opel."

"Vi behöver stöd från EU för att bygga batterifabriker. Om vi inte får det är det över. Europeisk bilindustri slås ut! 13,9 miljoner människor arbetar inom industrin.""
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... samhallet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av frippe »

Om biltillverkare har kunnat bygga stora motorfabriken och växellådsfabriker självmant kan de väl likaväl bygga batterifabriker också självmant?
Visst en annan teknik och annan produkt, men annars lika.

Finns en sådan otroligt stelbent och orolig tanke inför framtiden. Den biltillverkare (av de traditionella) som snabbast kan ställa om produktlinjen snabbast kommer att klara sig. De andra dör sotdöden.

Möjligen kommer några som Hyundai och Kia att i början bygga sina bilar kring drivlinor från LG eller liknande. Men då hänger det mycket på deras kunnande i design och tillverkningsprocessen om de kommer överleva eller ej.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth
När man tittar på produktionskapacitet av batterier ser man tydligt hur långt efter Europeiska biltillverkare är.
2019 mars:
Tesla 2889MWh
Renault 238MWh
BMW 210MWh
https://cdn.motor1.com/images/mgl/jGn3R ... ng-com.jpg

Tesla ensamt är ca 10-15ggr större än de Europeiska tillverkarna.
Och det känns inte som BMW och Renault kommer i kapp, utan man blir än mer efter.
Att VW inte ens finns med på listan är bara skandal!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte handlar om ”kan”, utan ”vill”.

Det finns garanterat en lanseringsplan där gamla modeller ska fasas ut, infrastruktur ska till och nya modeller ska ersätta.

Hade inte fossilbilen haft en framtid så hade inte VW lanserat en ny Golf som direkt kommer konkurrera med VW ID3. Den kommer troligtvis att sälja i mängder.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth
Stora byråkratiska företag och organisationer får så gott som alltid rejäla problem när hela verksamheten måste stöpas om.
Historien visar tydligt att få klarar det helt själva. I många fall blir det uppköp och konsolideringar. I vissa fall statliga stöd. Men inte sällan läggs verksamheten helt enkelt ned.

Nokia, Kodak, Facit, Xerox, Polaroid, Lucent, Nortel, Compaq...
Det var inte så längesen de var marknadsledande dominanter. Numera kommer knappt någon ihåg dem. Människor glömmer fort...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar