taliz skrev:dd88 skrev:fth skrev:Elof skrev:Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.
/fth
Jag blir mer och mer övertygad om att det inte handlar om ”kan”, utan ”vill”.
Det finns garanterat en lanseringsplan där gamla modeller ska fasas ut, infrastruktur ska till och nya modeller ska ersätta.
Hade inte fossilbilen haft en framtid så hade inte VW lanserat en ny Golf som direkt kommer konkurrera med VW ID3. Den kommer troligtvis att sälja i mängder.
Det finns inget "vill". Det primära syftet för ett aktiebolag är att leverera avkastning till dess ägare.
För det första måste ledningen inse att förändring krävs. För det andra måste aktieägarna övertygas om att de kommer få bättre avkastning på sikt, om de accepterar lägre "nu". För det tredje måste ev. lånegivare övertygas om att företaget klarar omställningen. (Inte nödvändigtvis i den ordningen).
Det är INTE lätt.
Klart att det finns planer och idéer på allt möjligt. Frågan handlar om det går att faktiskt verkställa.
Utvecklingstiden för en bilmodell är normalt ett flertal år. Golf är dessutom en billig volymmodell. Det som får stryka på foten är först och främst lågvolymsmodeller. Bl.a. har Audi nyligen gått ut och sagt att de kommer dra ner på antalet modeller väsentligt.
SVAR:
Om VAG har 300st fossilbilsmodeller år 2020, så kan det vara 150st år 2021, 75st år 2022 osv..
Det intressanta är att övergången går allt fortare.
För varje elbil som säljs, så säljs ingen fossilbil, för man kommer till en "tipping point".
När fossilbilsfabriken kommer ner till 70-80% beläggning, så har man 2 val, lägga ner eller ställa om till elbils tillverkning.
Så dieselbilskramaren blir överraskad om 2-3 år. Det finns ingen ny fossilbil att köpa, han TVINGAS till att köpa en elbil.
Dessutom dras skruvarna åt varje år för fossilbilar.
95 gram CO2 per km gränsen(annars väntar miljardböter).
RDE(real drive emissions) gör att fossilbilar som i verkligheten släpper ut för mycket får böta 30.000 euro.
"In the first phase manufacturers will have to bring down the discrepancy to a conformity factor of
a maximum of 2.1 (i.e. 168mg/km NOx instead of 80mg/km) for new models by September 2017
(for all new vehicle registrations by September 2019).
2. In the second phase, the conformity factor will be brought down to 1.5 (i.e. 120mg/km NOx instead
of 80mg/km), by January 2020 for all new models (by January 2021 for all new vehicle
registrations)"
"In addition, the EC will be
enabled to carry out tests and inspections of vehicles to verify compliance and react to irregularities
immediately. In case of non-compliance of a vehicle, the EC can impose administrative fines of up to
€30,000 per non-compliant vehicle on manufacturers and importers."
http://ecgassociation.eu/Portals/0/Docu ... 155553-300
Det pratas om att bland annat NOX filter och katalysatorvärmare krävs, vilket gör fossilbilar väldigt mycket dyrare att tillverka.
Var hos AUDI och frågade vad ett komplett avgassystem kostar.
Det var över 100.000kr för avgassystem, katalysator, turbo(ibland 2st) med intercooler, wastegate, lambdasond,
partikelfilter, datorer, kretskort, givare, AdBlue med pump och tank...listan är lång.
ENBART avgassystemet kan hamna på 120-140.000kr inom en snar framtid.
Och i allra värsta fall, sjunker inte fossilbilsförsöjningen dramatiskt, då kommer man införa Centerns förslag, upp till 50.000kr i skatt om man köper en ny fossilbil.
"Men nu sätter Centerpartiet högsta fart på debatten och presenterar ett offensivt förslag. I förslaget finns totalt fem nivåer. En neutral nivå med bilar som släpper ut 81-120 gram CO2 per kilometer. De bilarna föreslås få vare sig en avgift eller en bonus. I det är CO2-spannet befinner sig flera av de vanliga bilarna i dag.
De här två bilgrupperna ska få bonus:
0–40 gram: Bonusen betalas ut med 70 000 kronor vid köpet och ytterligare 30 000 kronor efter fyra år. Här återfinns elbilar, snåla laddhybrider och vätgasbilar. För att kunna nå den här nivån finns även krav på låga utsläpp av kväveoxider och skadliga partiklar.
41–80 gram: Bonusen betalas ut med 35 000 kronor vid köpet och ytterligare 15 000 kronor efter fyra år. Här finns laddhybrider, gashybrider och etanolbilar. Möjligen kan någon av de allra minsta dieselbilarna nå ner till 80 gram.
Anledningen till att bonusen betalas ut vid två tillfällen är att Centern vill främja andrahandsvärdet på de renaste bilarna och försöka stoppa exporten av de bilarna. I dag försvinner många elbilar och laddhybrider till utlandet när de säljs av de som köpt bilarna nya.
Två bilgrupper ska få avgifter:
121–200 gram: En avgift på 25 000 kronor vid köpet. Här återfinns de lite större familjebilarna och flera suv:ar.
över 201 gram: En avgift på 50 000 kronor vid köpet. Här finns sportbilar och stora, tunga, bilar."