Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Jag tror inte att Europeisk bilindustri helt går under, men tror samtidigt att några kommer att duka under av fossilbilstillverkarna.
Cheferna på VW och PSA är rädda.

"German carmakers have 50:50 chance of facing Detroit's fate, VW says"
"FRANKFURT (Reuters) - German carmakers only have a 50 percent chance of surviving as leading players in the auto industry unless they transform their businesses to meet new regulations and adapt supply chains, Volkswagen’s (VOWG_p.DE) chief executive said on Tuesday."
https://uk.reuters.com/article/us-volks ... KKCN1MQ0K5

"PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället
Om inte biljättarna får bidrag för att bygga batterifabriker kommer bilindustrin slås ut, enligt chefen för Peugeot/Citroën och Opel."

"Vi behöver stöd från EU för att bygga batterifabriker. Om vi inte får det är det över. Europeisk bilindustri slås ut! 13,9 miljoner människor arbetar inom industrin.""
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... samhallet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av frippe »

Om biltillverkare har kunnat bygga stora motorfabriken och växellådsfabriker självmant kan de väl likaväl bygga batterifabriker också självmant?
Visst en annan teknik och annan produkt, men annars lika.

Finns en sådan otroligt stelbent och orolig tanke inför framtiden. Den biltillverkare (av de traditionella) som snabbast kan ställa om produktlinjen snabbast kommer att klara sig. De andra dör sotdöden.

Möjligen kommer några som Hyundai och Kia att i början bygga sina bilar kring drivlinor från LG eller liknande. Men då hänger det mycket på deras kunnande i design och tillverkningsprocessen om de kommer överleva eller ej.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth
När man tittar på produktionskapacitet av batterier ser man tydligt hur långt efter Europeiska biltillverkare är.
2019 mars:
Tesla 2889MWh
Renault 238MWh
BMW 210MWh
https://cdn.motor1.com/images/mgl/jGn3R ... ng-com.jpg

Tesla ensamt är ca 10-15ggr större än de Europeiska tillverkarna.
Och det känns inte som BMW och Renault kommer i kapp, utan man blir än mer efter.
Att VW inte ens finns med på listan är bara skandal!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte handlar om ”kan”, utan ”vill”.

Det finns garanterat en lanseringsplan där gamla modeller ska fasas ut, infrastruktur ska till och nya modeller ska ersätta.

Hade inte fossilbilen haft en framtid så hade inte VW lanserat en ny Golf som direkt kommer konkurrera med VW ID3. Den kommer troligtvis att sälja i mängder.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth
Stora byråkratiska företag och organisationer får så gott som alltid rejäla problem när hela verksamheten måste stöpas om.
Historien visar tydligt att få klarar det helt själva. I många fall blir det uppköp och konsolideringar. I vissa fall statliga stöd. Men inte sällan läggs verksamheten helt enkelt ned.

Nokia, Kodak, Facit, Xerox, Polaroid, Lucent, Nortel, Compaq...
Det var inte så längesen de var marknadsledande dominanter. Numera kommer knappt någon ihåg dem. Människor glömmer fort...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte handlar om ”kan”, utan ”vill”.

Det finns garanterat en lanseringsplan där gamla modeller ska fasas ut, infrastruktur ska till och nya modeller ska ersätta.

Hade inte fossilbilen haft en framtid så hade inte VW lanserat en ny Golf som direkt kommer konkurrera med VW ID3. Den kommer troligtvis att sälja i mängder.
Jag tror att det går fort.
En åldrande Renault Zoe(Zoe2 kommer i höst, då blir den deras mest sålda bil) är snart den mest sålda Renault bilen i Sverige.
2018 april
Zoe, 56st
Clio, 349st

2019 april
Zoe, 204st
Clio 216st

Zoe har ökat nästan 4ggr, medans Clio minskat med ca 40%. Detta på bara ett år!
Detta är intressant eftersom Clio är Europas näst mest sålda bil efter VW Golf.
Får VW bara fart på leveranserna av ID så är Golfen död.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte handlar om ”kan”, utan ”vill”.

Det finns garanterat en lanseringsplan där gamla modeller ska fasas ut, infrastruktur ska till och nya modeller ska ersätta.

Hade inte fossilbilen haft en framtid så hade inte VW lanserat en ny Golf som direkt kommer konkurrera med VW ID3. Den kommer troligtvis att sälja i mängder.
Det finns inget "vill". Det primära syftet för ett aktiebolag är att leverera avkastning till dess ägare.
För det första måste ledningen inse att förändring krävs. För det andra måste aktieägarna övertygas om att de kommer få bättre avkastning på sikt, om de accepterar lägre "nu". För det tredje måste ev. lånegivare övertygas om att företaget klarar omställningen. (Inte nödvändigtvis i den ordningen).
Det är INTE lätt.

Klart att det finns planer och idéer på allt möjligt. Frågan handlar om det går att faktiskt verkställa.
Utvecklingstiden för en bilmodell är normalt ett flertal år. Golf är dessutom en billig volymmodell. Det som får stryka på foten är först och främst lågvolymsmodeller. Bl.a. har Audi nyligen gått ut och sagt att de kommer dra ner på antalet modeller väsentligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

Av ren nyfikenhet, när tror ni att elbilen har 50% av marknaden i alla segment? Då menar jag inte 50% totalt, utan 50% inom A, 50% inom B osv.

Sker det innan 2030?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
fth skrev:
Elof skrev:
Kompetensen och infrastrukturen inom produktutveckling och industriproduktion står stark i Europa. Det finns ingen anledning att tro att allt kommer att gå under för att det var en amerikansk uppstickare som blev pionjär inom elbilsproduktion.
Så borde det vara, men det faktum att ingen av de europeiska tillverkarna sju-åtta år senare kan leverera betydande volymer av trovärdiga produkter som kan konkurrera med ”uppstickaren” gör iaf att jag tvivlar på om några/flera av företagen har någon framtid.

/fth

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte handlar om ”kan”, utan ”vill”.

Det finns garanterat en lanseringsplan där gamla modeller ska fasas ut, infrastruktur ska till och nya modeller ska ersätta.

Hade inte fossilbilen haft en framtid så hade inte VW lanserat en ny Golf som direkt kommer konkurrera med VW ID3. Den kommer troligtvis att sälja i mängder.
Det finns inget "vill". Det primära syftet för ett aktiebolag är att leverera avkastning till dess ägare.
För det första måste ledningen inse att förändring krävs. För det andra måste aktieägarna övertygas om att de kommer få bättre avkastning på sikt, om de accepterar lägre "nu". För det tredje måste ev. lånegivare övertygas om att företaget klarar omställningen. (Inte nödvändigtvis i den ordningen).
Det är INTE lätt.

Klart att det finns planer och idéer på allt möjligt. Frågan handlar om det går att faktiskt verkställa.
Utvecklingstiden för en bilmodell är normalt ett flertal år. Golf är dessutom en billig volymmodell. Det som får stryka på foten är först och främst lågvolymsmodeller. Bl.a. har Audi nyligen gått ut och sagt att de kommer dra ner på antalet modeller väsentligt.
SVAR:
Om VAG har 300st fossilbilsmodeller år 2020, så kan det vara 150st år 2021, 75st år 2022 osv..

Det intressanta är att övergången går allt fortare.
För varje elbil som säljs, så säljs ingen fossilbil, för man kommer till en "tipping point".
När fossilbilsfabriken kommer ner till 70-80% beläggning, så har man 2 val, lägga ner eller ställa om till elbils tillverkning.

Så dieselbilskramaren blir överraskad om 2-3 år. Det finns ingen ny fossilbil att köpa, han TVINGAS till att köpa en elbil.

Dessutom dras skruvarna åt varje år för fossilbilar.
95 gram CO2 per km gränsen(annars väntar miljardböter).

RDE(real drive emissions) gör att fossilbilar som i verkligheten släpper ut för mycket får böta 30.000 euro.

"In the first phase manufacturers will have to bring down the discrepancy to a conformity factor of
a maximum of 2.1 (i.e. 168mg/km NOx instead of 80mg/km) for new models by September 2017
(for all new vehicle registrations by September 2019).
2. In the second phase, the conformity factor will be brought down to 1.5 (i.e. 120mg/km NOx instead
of 80mg/km), by January 2020 for all new models (by January 2021 for all new vehicle
registrations)"

"In addition, the EC will be
enabled to carry out tests and inspections of vehicles to verify compliance and react to irregularities
immediately. In case of non-compliance of a vehicle, the EC can impose administrative fines of up to
€30,000 per non-compliant vehicle on manufacturers and importers."
http://ecgassociation.eu/Portals/0/Docu ... 155553-300

Det pratas om att bland annat NOX filter och katalysatorvärmare krävs, vilket gör fossilbilar väldigt mycket dyrare att tillverka.

Var hos AUDI och frågade vad ett komplett avgassystem kostar.
Det var över 100.000kr för avgassystem, katalysator, turbo(ibland 2st) med intercooler, wastegate, lambdasond,
partikelfilter, datorer, kretskort, givare, AdBlue med pump och tank...listan är lång.

ENBART avgassystemet kan hamna på 120-140.000kr inom en snar framtid.


Och i allra värsta fall, sjunker inte fossilbilsförsöjningen dramatiskt, då kommer man införa Centerns förslag, upp till 50.000kr i skatt om man köper en ny fossilbil.


"Men nu sätter Centerpartiet högsta fart på debatten och presenterar ett offensivt förslag. I förslaget finns totalt fem nivåer. En neutral nivå med bilar som släpper ut 81-120 gram CO2 per kilometer. De bilarna föreslås få vare sig en avgift eller en bonus. I det är CO2-spannet befinner sig flera av de vanliga bilarna i dag.

De här två bilgrupperna ska få bonus:
0–40 gram: Bonusen betalas ut med 70 000 kronor vid köpet och ytterligare 30 000 kronor efter fyra år. Här återfinns elbilar, snåla laddhybrider och vätgasbilar. För att kunna nå den här nivån finns även krav på låga utsläpp av kväveoxider och skadliga partiklar.
41–80 gram: Bonusen betalas ut med 35 000 kronor vid köpet och ytterligare 15 000 kronor efter fyra år. Här finns laddhybrider, gashybrider och etanolbilar. Möjligen kan någon av de allra minsta dieselbilarna nå ner till 80 gram.
Anledningen till att bonusen betalas ut vid två tillfällen är att Centern vill främja andrahandsvärdet på de renaste bilarna och försöka stoppa exporten av de bilarna. I dag försvinner många elbilar och laddhybrider till utlandet när de säljs av de som köpt bilarna nya.

Två bilgrupper ska få avgifter:
121–200 gram: En avgift på 25 000 kronor vid köpet. Här återfinns de lite större familjebilarna och flera suv:ar.
över 201 gram: En avgift på 50 000 kronor vid köpet. Här finns sportbilar och stora, tunga, bilar."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Av ren nyfikenhet, när tror ni att elbilen har 50% av marknaden i alla segment? Då menar jag inte 50% totalt, utan 50% inom A, 50% inom B osv.

Sker det innan 2030?
2021 har elbilarna 40% och laddbara bilar 20% av marknaden, totalt 60% av marknaden.
elbil 2.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
"Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga."

Tesla har bra marginaler på sina bilar.
Om man vore en vanlig biltillverkare och sålde ungefär samma antal bilar varje år så skulle man göra bra med pengar.

Teslas problem är att det krävs pengar för att växa med 50-100% per år.
Tesla behöver pengar till:
Tesla Y
Tesla Semi
Tesla pickup
Tesla Roadster
Tesla V3 250kW snabbladdare
Tesla FSD
Nya fabriker i Kina och Europa

För säg mig nåt ANNAT bilföretag som växer med 50-100% per år och säljer mer än 100.000 bilar per år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

300 miljarder i böter om inte man snabbt går över till elbilar.

"Ny rapport: EU:s tuffa CO2-krav höjer priser, sänker försäljningen och riskerar 160.000 jobb
Analysföretaget Euler Hermes förutspår en mycket dyster framtid för europeisk bilindustri. Många tillverkare riskerar gigantiska böter för att de inte uppnår CO2-målen. Böterna kan bli så höga att de nästan halverar bilindustrins nettovinst."

"De tuffa CO2-målen blir svåra (omöjliga) att uppnå för flertalet biltillverkare och de riskerar därmed dryga böter. Enligt Euler Hermes, som utgår från siffror från 2018, kan det handla om böter på 30 miljarder euro när biltillverkarna inte uppnår 2021-målet."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 0000-jobb/


Oljeindustrin lägger stora pengar på att stoppa elbilar.
"Oil And Gas Giants Spend Millions Lobbying To Block Climate Change Policies"
Every year, the world's five largest publicly owned oil and gas companies spend approximately $200 million on lobbying designed to control, delay or block binding climate-motivated policy. This has caused problems for governments seeking to implement policies in the wake of the Paris Agreement which are vital in meeting climate change targets. Companies are generally reluctant to disclose such lobbying expenditure and late last week, a report from InfluenceMap used a methodology focusing on the best available records along with intensive research of corporate messaging to gauge their level of influence on initiatives to halt climate change.

BP has the highest annual expenditure on climate lobbying at $53 million, followed by Shell with $49 million and ExxonMobil with $41 million. Chevron and Total each spend around $29 million every year. InfluenceMap states that part of the lobby spend goes towards sophisticated efforts to engage politicians and the general public on environmental policies that could impact fossil fuel usage. A recent example of this is BP coordinating messages across its social media channels and advertising platforms that reframe the climate crisis as a "dual" energy challenge."
https://www.forbes.com/sites/niallmccar ... 7e2e977c4f
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av bjelkeman »

PSA-chefen: Politikerna är blinda – elektrifieringen kan skada hela samhället
Om inte biljättarna får bidrag för att bygga batterifabriker kommer bilindustrin slås ut, enligt chefen för Peugeot/Citroën och Opel.
Bidragen och lånen finns, och kommer, men inte till bilföretagen utan till Northvolt, eller?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
"Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga."

Tesla har bra marginaler på sina bilar.
Om man vore en vanlig biltillverkare och sålde ungefär samma antal bilar varje år så skulle man göra bra med pengar.

Teslas problem är att det krävs pengar för att växa med 50-100% per år.
Tesla behöver pengar till:
Tesla Y
Tesla Semi
Tesla pickup
Tesla Roadster
Tesla V3 250kW snabbladdare
Tesla FSD
Nya fabriker i Kina och Europa

För säg mig nåt ANNAT bilföretag som växer med 50-100% per år och säljer mer än 100.000 bilar per år?
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.

Att Tesla behöver pengar för att utveckla nya modeller och funktioner är ju knappast unikt för dem. Att jämföra tillväxt i procent med tillverkare som säljer flera miljoner bilar om året blir lite skevt även det.

Hur som helst, vi får se hur det går. Jag håller tummarna för Tesla men jag är lite orolig för dem och för att omställningen till elbilar kommer gå långsammare än önskvärt. Om det är svårt att göra vinst till och med på bilar som säljs till slutkund för över halvmiljonen så tror jag det finns ett tak både för produktion och efterfrågan i nuläget.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

"Om det är svårt att göra vinst till och med på bilar som säljs till slutkund för över halvmiljonen så tror jag det finns ett tak både för produktion och efterfrågan i nuläget."

I Skoda Vision tråden så säger de att en Volvo XC60 dödare ska kosta under 30.000 pund(363.000kr-60.000kr=303.000kr).
Skoda Vision
306hk
550 liter bagage
drag

Volvo XC60
363.900kr
534 liter bagage
drag

Vem kommer att köpa en fossilbil år 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av granlundii »

Många kommer att köpa fossilbil 2021...

Bilden du ger av bilmarknaden stämmer enligt min bedömning inte riktigt överens med verkligheten. Även om elbilen är på framfart så förändras branschen långsamt. Vad jag förstår är det t.ex. inte lönsamt för biltillverkarna idag att bygga elbilar, så det är inte speciellt konstigt att många fortfarande satsar hårt på fossilbilar. Många bedömare menar väl snarare att det är Tesla som är dödsdömd...

Vi får hoppas bara att elbilstillverkarna får ner kostnaderna snabbt så att både lönsamhet och efterfrågan ökar.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Dessutom om Tesla har bästa tekniken, lägsta batterikostnaden, lägsta tillverkningskostnaden,
snabbaste ökningstakten.
Frågan är då varför Model 3 i dagsläget är så pass dyr? Model 3 SR+ har 15-20% mindre batteri än till exempel Kona och e-Niro. Ändå kostar den i den mest barskrapade versionen 100-150 kkr mer än dessa. Jag förstår att den har större skärm, bättre prestanda och mer avancerade system för förarassistans, men med tanke på att batteriet är den enskilt största kostnaden i en elbil tycker jag det är märkligt att Tesla, trots det höga priset, verkar ha svårt att göra vinst på den. Hur kommer det sig? Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga.

Än så länge finns det inget som tyder på det senare. SR verkar de inte ens vilja sälja och anledningen att de började sälja SR+ i Europa var väl mest för att efterfrågan på LR började avta. Är min fråga kanske felställd? Kanske är det inte Model 3 som är dyr utan andra märken som säljer sina bilar för billigt för att kunna göra en vettig vinst? I så fall har Tesla skyndat för snabbt och resten av branchen gjort helt rätt som dragit benen efter sig i väntan på att batteripriserna ska sjunka ytterligare. De har råd att sälja några tiotusental elbilar om året utan vinst i ett par år till. Det har knappast Tesla, som både måste sänka priserna för att sälja fler bilar, och samtidigt börja göra en rejäl vinst på varje såld bil. Tiden får utvisa vem som gjort rätt.
"Tanken var ju att gigafactory bland annat genom skaleffekter skulle ge Tesla ett kostnadsmässigt försprång jämtemot andra tillverkare, så antingen borde bilarna vara billigare än konkurrenternas eller marginalerna skyhöga."

Tesla har bra marginaler på sina bilar.
Om man vore en vanlig biltillverkare och sålde ungefär samma antal bilar varje år så skulle man göra bra med pengar.

Teslas problem är att det krävs pengar för att växa med 50-100% per år.
Tesla behöver pengar till:
Tesla Y
Tesla Semi
Tesla pickup
Tesla Roadster
Tesla V3 250kW snabbladdare
Tesla FSD
Nya fabriker i Kina och Europa

För säg mig nåt ANNAT bilföretag som växer med 50-100% per år och säljer mer än 100.000 bilar per år?
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.

Att Tesla behöver pengar för att utveckla nya modeller och funktioner är ju knappast unikt för dem. Att jämföra tillväxt i procent med tillverkare som säljer flera miljoner bilar om året blir lite skevt även det.

Hur som helst, vi får se hur det går. Jag håller tummarna för Tesla men jag är lite orolig för dem och för att omställningen till elbilar kommer gå långsammare än önskvärt. Om det är svårt att göra vinst till och med på bilar som säljs till slutkund för över halvmiljonen så tror jag det finns ett tak både för produktion och efterfrågan i nuläget.
Allt tyder på att de har ca 20% marginal på Model 3. Det har de tom själva sagt. Model S och X har haft ännu högre marginal, runt 30%. Att den försäljningen nu droppat betyder troligen svångremmen för diverse andra projekt.

Återigen, att Model 3 är dyr i Sverige beror på den svaga kronan. I Danmark och Norge kostar den från ca 360k. Det hade den gjort här också om vår regering inte ruinerat framtidsutsikterna för landet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

granlundii skrev:
Många kommer att köpa fossilbil 2021...

Bilden du ger av bilmarknaden stämmer enligt min bedömning inte riktigt överens med verkligheten. Även om elbilen är på framfart så förändras branschen långsamt. Vad jag förstår är det t.ex. inte lönsamt för biltillverkarna idag att bygga elbilar, så det är inte speciellt konstigt att många fortfarande satsar hårt på fossilbilar. Många bedömare menar väl snarare att det är Tesla som är dödsdömd...

Vi får hoppas bara att elbilstillverkarna får ner kostnaderna snabbt så att både lönsamhet och efterfrågan ökar.
Det verkar långsamt när man är mitt uppe i den. Men om 10 år när vi tittar tillbaka kommer vi se hur fruktansvärt snabbt det gick.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

granlundii skrev:
Men överlag verkar inte biltillverkning vara världens största guldgruva, säkert många som får problem om det blir sämre tider. Med det lär vara de små som krisar mest. De som klarar sig bäst tror jag är Toyota och VW-gruppen. Sen tror jag också Honda, Mercedes och BMW och några till klarar sig ditåt.
Honda lägger ner sin tillverkning i Europa...

https://www.euronews.com/2019/02/19/wha ... ws-answers
www.euronews.com skrev:
Diesel versus electricity
As Honda pointed out themselves, the automotive market is increasingly moving its focus towards electric cars, while moving away from diesel — the type of engine the Swindon plant manufactures.

In fact, Honda's sales have been struggling in general across the European market. In the last decade, sales have almost halved.

As for the Civic, sales in Europe have also declined year on year, and have more than halved in the last decade.

Robin Harding, the Financial Times' Tokyo bureau chief, said it was "an obvious business decision" for Honda to close its UK plant.

"However, Honda has avoided that obvious business decision for many years," he added.

"Instead, they've tried everything possible to keep Swindon open, such as exporting to the US."
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elof »

Har Elon i närheten av rätt vad det gäller det nära förestående genombrottet för självkörande bilar kommer omställningen till eldrivlina att vara det lilla problemet för bilindustrin. Efterfrågan på egna bilar kommer att vara en bråkdel av dagens när allmänheten i någorlunda urbana områden kan åka taxi till mycket låga kostnader.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av fredli74 »

iAkita skrev:
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.
Fast det är väl ganska välkänt att Tesla inte gjorde förlust i Q1 2019 för att produktionskostnaden för Model 3 var för hög. Det är ju ett antal faktorer som inverkade på det låga resultatet för just det kvartalet, och att stirra sig blind på ett kvartal är ganska kortsiktigt (både om det går bra eller dåligt). Men faktum kvarstår ju att dom gör väldigt många satsningar och är jävligt duktiga på att bränna pengar, det har dom väl alltid varit? Själv tycker jag det känns lite naivt att tro att dom helt plötsligt skulle ändra sig och fokusera på vinst, när målet hittils varit att inovera och expandera (Elon är ju inte nöjd innan alla har en Tesla Model E). Om det är en hållbar strategi på sikt eller inte återstår att se. Jag lämnar det till andra att spekulera om det, åsikter finns det gott om. Än så länge finns dom kvar, producerar fantastika bilar och rör om det ordentligt i bilindustrin.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
Har Elon i närheten av rätt vad det gäller det nära förestående genombrottet för självkörande bilar kommer omställningen till eldrivlina att vara det lilla problemet för bilindustrin. Efterfrågan på egna bilar kommer att vara en bråkdel av dagens när allmänheten i någorlunda urbana områden kan åka taxi till mycket låga kostnader.
"Volvo-visionären: Köra bil kommer att vara förbjudet"
"I framtiden kommer privatpersoner inte att äga egna fordon och i städer lär bilar inte att vara välkomna. Det spår Karolina Bjurehed på Volvo."
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi ... et-6960345
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD.
taliz skrev:
När försäljningen av S och X tvärdök blev det även tydligt att marginalerna på Model 3 är för dåliga, bolaget gick ju med enorm förlust.
taliz skrev:
iAkita skrev:
Det finns väl ingenting som tyder på att de har bra marginaler på Model 3? Det var ju inte så att Tesla började med R&D och investeringar Q1 2019. Men trots att de sålde fler Model 3 än någonsin det kvartalet så blev det en enorm förlust. Självklart beror det i alla fall delvis på att de har dåliga marginaler på Model 3, samtidigt som försäljningen av S och X i princip upphörde.
Allt tyder på att de har ca 20% marginal på Model 3. Det har de tom själva sagt. Model S och X har haft ännu högre marginal, runt 30%. Att den försäljningen nu droppat betyder troligen svångremmen för diverse andra projekt.
Hur ska du ha det? 38 000$ att tillverka och ett pris på 40 000$ ger inte en marginal på 20%. Vanliga SR för 36 000$ blir en ren förlust, det är väl därför Tesla inte gärna säljer den.

I rättvisans namn ska jag väl nämna att du kanske menade att de har 20% marginal på Model 3 om man beaktar att ASP är 50 000$ (men inte ens 20% var ju bra nog enligt ditt tidigare inlägg, trots att marginalerna är betydligt lägre än så i resten av branchen). Oavsett det var det inte Model 3 med ett pris på 50 000$ diskussionen handlade om, utan det faktum att Tesla verkar de ha svårt att göra vinst på 3 SR trots gigafactory, och trots att den är dyrare än elbilar av andra märken med större batterier. Elbilar med hyfsad räckvidd för runt 500 kkr verkar helt enkelt inte vara lönsamma ännu, och då förstår man varför andra märken dragit benen efter sig och först nu börjar positionera sig. De är inte beroende av att göra vinst på elbilar de säljer för 500 000 kr än på några år, medan Tesla måste tjäna pengar på bilar för samma pris och dessutom fortsätta växa genom att pressa priserna ytterligare. Det är inte helt uppenbart att den givna utgången kommer vara att Teslas framgångar leder till den europeiska bilindustrins död inom en närstående framtid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar