Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
helix skrev:
Fredrik j skrev:
Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering.


Porsches UI och teslas sentry har ju inte så mycket med elbilsteknologi att göra.
Mitt svar var mest en replik på att du hävdade att Teslas mjukvara verkar innehålla mycket buggar jämfört med andra bilar. Jag påstår att det är felaktigt och det baserar jag på min praktiska erfarenhet av både Tesla, Porsche och diverse andra tyska bilar som jag haft i mitt garage.

Förstår inte vad du menar med "Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering"?
Jag upplever (från läktaren) att tesla i perioder kör ut väldigt mycket uppdateringar. I vintras duggade dom ju tätt efter vad jag läste på forumet.
Hade dom inte haft OTA och hade varit tvungna att komma åt bilen fysiskt hade man behövt få ner allt i en uppdatering per halvår om det ens varit genomförbart.

Jag har aldrig upplevt några uppenbara mjukvaruproblem i någon av mina bilar även om jag ju fått uppdateringar vid service.
Min erfarenhet kommer från Saab, Opel, Volvo och Porsche.
Men efter vad jag läst så var Volvo helt hopplösa runt 2015 när nya xc90 kom. Min är en -18 och ännu inga problem. Volvon är kanske den första bil jag har med mer avancerade funktioner.
Jag fick åka in två ggr för mjukvaruuppdatering på min XC70 Classic. Det var sommaren/hösten 2015 så det stämmer mot vad du läst isf.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av tor-ake »

ELA skrev:
Är man inte väl fixerad vid mjukvaran. Kanske svär jag i kyrkan, Tesla är är starka på mjukvara. Men det gick bra att åka bil för 30 år sen. Det var inte så datoriserat då. Det pratas om att 40% av bilens kostnad kan komma att vara datorer/mjukvara. Är rätt säker på att en bil till 60% av priset med väldigt basic mjukvara hade blivit en succe.
Bms behövs, någon sorts app-styrning av laddning och värme/kyla. Men jag saknar knappt något av mjukvara i min 12 år gamla bil. Den är inte eldriven, DET är ett problem.
En 12 år gammal bil har *massor* av mjukvara. De sista analoga bilarna förbjöds i slutet på 80-talet.

Bromsarna? Mjukvara. Antisladd? Mjukvara. Krockkuddar? Mjukvara. Instrumenten? Mjukvara. Klimatanläggning? Mjukvara. Lås och larm? Mjukvara. Belysning? Mjukvara. För att inte tala om styrningen av motor/växellåda. Många tusentals timmar är nedlagda av programmerare för att få de mest basala funktionerna att fungera. I fordonsindustrin har man utarbetat en procedur där respektive underleverantör ansvarar för sin lilla datalåda, och en kvalificerad gissning är att VW nu försöker implementera stora delar själva, som i 30 års tid har varit outsourcat. Inget litet projekt, det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av HenrikC »

Precis, allt har varit datorstyrt i många år. Min Scania från 1976 hade elektronisk styrning av växellådan. I princip en analog dator. Uppgraderingar endast med lödkolv :-)
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av ELA »

Ja, det är sant att det fanns en hel del mjukvara redan 2008. Men jag tycker den var ganska tillräcklig. Och somligt var överjobbat då med. Och jag antar att det var någorlunda rimligt antal databoxar och att de kanske inte var så beroende av varandra. Telefonen är jättebra vad gäller mjukvara.
Så blev jag också ägare till Citigo nyligen. Den ligger INTE :D främst på mjukvara och datorer men jag är väldigt nöjd med den.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av mickeisol »

Jag undrar om inte europeisk bilindustri är dödsdömd i alla fall, eller i allafall kommer att bli väldigt skadeskjuten inom ett par år.
bla:

https://www.teslarati.com/tesla-giga-pr ... -per-year/

Tesla tjänar mer och mer pengar ju fler elbilar dom lyckas kräka ut, jag är tveksam ifall nån annan europeisk biltillverkare tjänar mer och mer pengar ju mer elbilar dom lyckas sälja.
Ju fler elbilar tesla säljer desto fler fossilbilar får inte dom europeiska biltillverkarna sälja (vart går gränsen innan gambiltillverkarna börjar förlora pengar).
Det dröjer inte så länge innan tesla startar upp sin fabrik i tyskland.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

mickeisol skrev:
Jag undrar om inte europeisk bilindustri är dödsdömd i alla fall, eller i allafall kommer att bli väldigt skadeskjuten inom ett par år.
bla:

https://www.teslarati.com/tesla-giga-pr ... -per-year/

Tesla tjänar mer och mer pengar ju fler elbilar dom lyckas kräka ut, jag är tveksam ifall nån annan europeisk biltillverkare tjänar mer och mer pengar ju mer elbilar dom lyckas sälja.
Ju fler elbilar tesla säljer desto fler fossilbilar får inte dom europeiska biltillverkarna sälja (vart går gränsen innan gambiltillverkarna börjar förlora pengar).
Det dröjer inte så länge innan tesla startar upp sin fabrik i tyskland.
Tesla lär ju inte få monopol utan några tillverkare lär överleva eller om de kommer fler nya bolag som tesla.
Jag tror ju inte de tyska biltillverkarna ligger sämst till men framtiden kommer ge oss svar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av PhR34k »

Just idag skulle jag inte rekommendera någon annan en elbil som inte vore Tesla, detta är bla för deras hantering med tex biluppdateringar osv men framförallt för deras SuC nätverk.
Finns säkert de som klarar sig med att ladda hemma endast och då är oberoende utav något laddningsnätverk men jag tror den skaran människor är minimal.
För att de andra ska lyckas med sina elbilar måste dom gå igång ett jätte nätverk som konstant växer och är mycket större än Teslas, typ 10* större och då pratar jag om SuC och Destinationchargers.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Går Ford i konkurs inom 2 år?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Går Ford i konkurs inom 2 år?

Tror inte amerikanska staten skulle tillåta det. Samma med GM. Dom har sålt av allt utanför US nu (Opel). Det blir enklare för staten att be stöd då.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
Tråden borde egentligen ha namnet är traditionell bil industri döds dömd..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
Tråden borde egentligen ha namnet är traditionell bil industri döds dömd..
Instämmer. Tror inte europeisk bilindustri ligger värre till än amerikansk, japansk, m fl. Att produktion av fossildrivna bilar närmar sig sitt slut är tämligen självklart, frågan är bara när det händer. Förhalningsförsöken lär inte upphöra i första taget.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Vad är egentligen en fossilbilsverksamhet värd idag?

Is GM’s ICE Business Worthless?
Adam Jonas Seems To Say So
https://cleantechnica.com/2020/06/27/is ... to-say-so/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av mickeisol »

Ja etc är väl som den är,
Men Kåberger brukar ju kunna ha en poäng

https://www.etc.se/ledare/volvo-ar-sena ... et-av-kina

Det är ju skandal att inte svensk industri kan vara i framkant, nu börjar det ju drälla av batteribussar från kina (tillverkade i ungern?) och elbilar från USA.

Snart kör vi väl på internet från USA (starlink) i glesbygden. Vart har innovatörerna tagit vägen i sverige? Är det inte rätt grogrund eller vad?

Snabbtåg utreds väl i det oändliga, men vad är det för mening med dom, när elflygplanen kommer, och dom kommer att komma i takt med att batterierna blir mer energieffektiva, då är ju snabbtågen döda också. Järnvägen kunde ju vara för gods, men underhållet verkar ju inte vara det bästa på järnvägen idag.
Tokiga projekt med elvägar utförs också, vem ska underhålla dom?! Lika effektivt som järnvägen kanske.
Nu är det hög tid för stora batterilager i södra sverige, hoppas att northvolt hinner börja tillverka batterier till dessa, annars blir det väl att köpa megapacks från tesla också (grattis aktieägare i tesla).

Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):





/surgubben
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

mickeisol skrev:
Ja etc är väl som den är,
Men Kåberger brukar ju kunna ha en poäng

https://www.etc.se/ledare/volvo-ar-sena ... et-av-kina

Det är ju skandal att inte svensk industri kan vara i framkant, nu börjar det ju drälla av batteribussar från kina (tillverkade i ungern?) och elbilar från USA.

Snart kör vi väl på internet från USA (starlink) i glesbygden. Vart har innovatörerna tagit vägen i sverige? Är det inte rätt grogrund eller vad?

Snabbtåg utreds väl i det oändliga, men vad är det för mening med dom, när elflygplanen kommer, och dom kommer att komma i takt med att batterierna blir mer energieffektiva, då är ju snabbtågen döda också. Järnvägen kunde ju vara för gods, men underhållet verkar ju inte vara det bästa på järnvägen idag.
Tokiga projekt med elvägar utförs också, vem ska underhålla dom?! Lika effektivt som järnvägen kanske.
Nu är det hög tid för stora batterilager i södra sverige, hoppas att northvolt hinner börja tillverka batterier till dessa, annars blir det väl att köpa megapacks från tesla också (grattis aktieägare i tesla).

Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):





/surgubben
Lysande!!!
Kåberger har rätt och batterilagring och elbussar är en bra kombo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Hur länge kan man hålla Kineserna stången?
Chinese Electric Cars Will Take Over The World – If We Let Them.

If it was a pure free market based on value for money, Chinese electric cars would be giving
European and American manufacturers sleepless nights already.
But it’s likely that politics and economic protectionism will keep them at bay for a while.
How long it will be before the dam breaks and Chinese EVs flood in is uncertain,
but it probably won’t be possible to hold them back forever.
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... 6e126a12b2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elbilisten »

mickeisol skrev:
Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):





/surgubben
Intressant, jag såg att de laddar med två type-2 i stället för CCS.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Hur länge kan man hålla Kineserna stången?
Chinese Electric Cars Will Take Over The World – If We Let Them.

If it was a pure free market based on value for money, Chinese electric cars would be giving
European and American manufacturers sleepless nights already.
But it’s likely that politics and economic protectionism will keep them at bay for a while.
How long it will be before the dam breaks and Chinese EVs flood in is uncertain,
but it probably won’t be possible to hold them back forever.
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... 6e126a12b2
Problemet om man hindrar kina på något sätt att sälja sina bilar i Europa.
Då kanske man surnar till och vill hämnas.

Vissa länder vill ju bojkotta Huawei, nu kanske Ericsson får känna av kinas hämnd.
Uppgifter: Kina överväger hämndaktioner mot Ericsson
https://www.di.se/live/kina-overvager-h ... och-nokia/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Det är ju illavarslande att fossilbilstillverkarna verkligen inte vill sälja elbilar.
Currently, the reality is that legacy automakers first estimate how many electric cars they need to sell to comply with emissions regulations to only then estimate for how much they can sell them and still find the required customers.

A clear example of this situation is the COVID-19 lockdown, which resulted in a drop of ICE (Internal Combustion Engine) cars sales. This means that automakers no longer need to sell as much electric cars as it was previously estimated to comply with emissions regulations this year.

For this reason in Germany:

Until next year SEAT no longer accepts orders for the Mii Electric.
A Volkswagen e-up ordered today will only be delivered next year.
Previously SKODA stated that the Citigo-e iV would cost way below 20.000 euros before government subsidies, but now the basic version was discontinued and the Citigo-e iV has a starting price of 24.360 euros…
https://pushevs.com/2020/07/20/sales-of ... art-today/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar :(
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar :(
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror kunderna visst vill ha en elbil. Men inte vilken som helst och i brist på utbud blir det nog hybrid om man inte kan vänta. Många tar en hybrid som ”väntkorv”.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Eller så är det tvärtom. Att efterfrågan på avgasbilar fortfarande är så hög beror på att oljeindustrin och avgasbilstillverkarna fortsätter få triljoner i subventioner & stöd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar