Jag fick åka in två ggr för mjukvaruuppdatering på min XC70 Classic. Det var sommaren/hösten 2015 så det stämmer mot vad du läst isf.Fredrik j skrev:Jag upplever (från läktaren) att tesla i perioder kör ut väldigt mycket uppdateringar. I vintras duggade dom ju tätt efter vad jag läste på forumet.helix skrev:Mitt svar var mest en replik på att du hävdade att Teslas mjukvara verkar innehålla mycket buggar jämfört med andra bilar. Jag påstår att det är felaktigt och det baserar jag på min praktiska erfarenhet av både Tesla, Porsche och diverse andra tyska bilar som jag haft i mitt garage.Fredrik j skrev:Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering.
Porsches UI och teslas sentry har ju inte så mycket med elbilsteknologi att göra.
Förstår inte vad du menar med "Tänk om tesla inte hade haft OTA uppdatering"?
Hade dom inte haft OTA och hade varit tvungna att komma åt bilen fysiskt hade man behövt få ner allt i en uppdatering per halvår om det ens varit genomförbart.
Jag har aldrig upplevt några uppenbara mjukvaruproblem i någon av mina bilar även om jag ju fått uppdateringar vid service.
Min erfarenhet kommer från Saab, Opel, Volvo och Porsche.
Men efter vad jag läst så var Volvo helt hopplösa runt 2015 när nya xc90 kom. Min är en -18 och ännu inga problem. Volvon är kanske den första bil jag har med mer avancerade funktioner.
Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Moderator: Redaktion
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
En 12 år gammal bil har *massor* av mjukvara. De sista analoga bilarna förbjöds i slutet på 80-talet.ELA skrev:Är man inte väl fixerad vid mjukvaran. Kanske svär jag i kyrkan, Tesla är är starka på mjukvara. Men det gick bra att åka bil för 30 år sen. Det var inte så datoriserat då. Det pratas om att 40% av bilens kostnad kan komma att vara datorer/mjukvara. Är rätt säker på att en bil till 60% av priset med väldigt basic mjukvara hade blivit en succe.
Bms behövs, någon sorts app-styrning av laddning och värme/kyla. Men jag saknar knappt något av mjukvara i min 12 år gamla bil. Den är inte eldriven, DET är ett problem.
Bromsarna? Mjukvara. Antisladd? Mjukvara. Krockkuddar? Mjukvara. Instrumenten? Mjukvara. Klimatanläggning? Mjukvara. Lås och larm? Mjukvara. Belysning? Mjukvara. För att inte tala om styrningen av motor/växellåda. Många tusentals timmar är nedlagda av programmerare för att få de mest basala funktionerna att fungera. I fordonsindustrin har man utarbetat en procedur där respektive underleverantör ansvarar för sin lilla datalåda, och en kvalificerad gissning är att VW nu försöker implementera stora delar själva, som i 30 års tid har varit outsourcat. Inget litet projekt, det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Precis, allt har varit datorstyrt i många år. Min Scania från 1976 hade elektronisk styrning av växellådan. I princip en analog dator. Uppgraderingar endast med lödkolv
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja, det är sant att det fanns en hel del mjukvara redan 2008. Men jag tycker den var ganska tillräcklig. Och somligt var överjobbat då med. Och jag antar att det var någorlunda rimligt antal databoxar och att de kanske inte var så beroende av varandra. Telefonen är jättebra vad gäller mjukvara.
Så blev jag också ägare till Citigo nyligen. Den ligger INTE främst på mjukvara och datorer men jag är väldigt nöjd med den.
Så blev jag också ägare till Citigo nyligen. Den ligger INTE främst på mjukvara och datorer men jag är väldigt nöjd med den.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jag undrar om inte europeisk bilindustri är dödsdömd i alla fall, eller i allafall kommer att bli väldigt skadeskjuten inom ett par år.
bla:
https://www.teslarati.com/tesla-giga-pr ... -per-year/
Tesla tjänar mer och mer pengar ju fler elbilar dom lyckas kräka ut, jag är tveksam ifall nån annan europeisk biltillverkare tjänar mer och mer pengar ju mer elbilar dom lyckas sälja.
Ju fler elbilar tesla säljer desto fler fossilbilar får inte dom europeiska biltillverkarna sälja (vart går gränsen innan gambiltillverkarna börjar förlora pengar).
Det dröjer inte så länge innan tesla startar upp sin fabrik i tyskland.
bla:
https://www.teslarati.com/tesla-giga-pr ... -per-year/
Tesla tjänar mer och mer pengar ju fler elbilar dom lyckas kräka ut, jag är tveksam ifall nån annan europeisk biltillverkare tjänar mer och mer pengar ju mer elbilar dom lyckas sälja.
Ju fler elbilar tesla säljer desto fler fossilbilar får inte dom europeiska biltillverkarna sälja (vart går gränsen innan gambiltillverkarna börjar förlora pengar).
Det dröjer inte så länge innan tesla startar upp sin fabrik i tyskland.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tesla lär ju inte få monopol utan några tillverkare lär överleva eller om de kommer fler nya bolag som tesla.mickeisol skrev:Jag undrar om inte europeisk bilindustri är dödsdömd i alla fall, eller i allafall kommer att bli väldigt skadeskjuten inom ett par år.
bla:
https://www.teslarati.com/tesla-giga-pr ... -per-year/
Tesla tjänar mer och mer pengar ju fler elbilar dom lyckas kräka ut, jag är tveksam ifall nån annan europeisk biltillverkare tjänar mer och mer pengar ju mer elbilar dom lyckas sälja.
Ju fler elbilar tesla säljer desto fler fossilbilar får inte dom europeiska biltillverkarna sälja (vart går gränsen innan gambiltillverkarna börjar förlora pengar).
Det dröjer inte så länge innan tesla startar upp sin fabrik i tyskland.
Jag tror ju inte de tyska biltillverkarna ligger sämst till men framtiden kommer ge oss svar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Just idag skulle jag inte rekommendera någon annan en elbil som inte vore Tesla, detta är bla för deras hantering med tex biluppdateringar osv men framförallt för deras SuC nätverk.
Finns säkert de som klarar sig med att ladda hemma endast och då är oberoende utav något laddningsnätverk men jag tror den skaran människor är minimal.
För att de andra ska lyckas med sina elbilar måste dom gå igång ett jätte nätverk som konstant växer och är mycket större än Teslas, typ 10* större och då pratar jag om SuC och Destinationchargers.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Finns säkert de som klarar sig med att ladda hemma endast och då är oberoende utav något laddningsnätverk men jag tror den skaran människor är minimal.
För att de andra ska lyckas med sina elbilar måste dom gå igång ett jätte nätverk som konstant växer och är mycket större än Teslas, typ 10* större och då pratar jag om SuC och Destinationchargers.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Går Ford i konkurs inom 2 år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tror inte amerikanska staten skulle tillåta det. Samma med GM. Dom har sålt av allt utanför US nu (Opel). Det blir enklare för staten att be stöd då.Zalman3 skrev:Går Ford i konkurs inom 2 år?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tråden borde egentligen ha namnet är traditionell bil industri döds dömd..Mickep skrev:Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Instämmer. Tror inte europeisk bilindustri ligger värre till än amerikansk, japansk, m fl. Att produktion av fossildrivna bilar närmar sig sitt slut är tämligen självklart, frågan är bara när det händer. Förhalningsförsöken lär inte upphöra i första taget.chaffis75 skrev:Tråden borde egentligen ha namnet är traditionell bil industri döds dömd..Mickep skrev:Har den här tråden övergått till "Är amerikansk bilindustri dödsdömd?"
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Vad är egentligen en fossilbilsverksamhet värd idag?
https://cleantechnica.com/2020/06/27/is ... to-say-so/
Is GM’s ICE Business Worthless?
Adam Jonas Seems To Say So
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja etc är väl som den är,
Men Kåberger brukar ju kunna ha en poäng
https://www.etc.se/ledare/volvo-ar-sena ... et-av-kina
Det är ju skandal att inte svensk industri kan vara i framkant, nu börjar det ju drälla av batteribussar från kina (tillverkade i ungern?) och elbilar från USA.
Snart kör vi väl på internet från USA (starlink) i glesbygden. Vart har innovatörerna tagit vägen i sverige? Är det inte rätt grogrund eller vad?
Snabbtåg utreds väl i det oändliga, men vad är det för mening med dom, när elflygplanen kommer, och dom kommer att komma i takt med att batterierna blir mer energieffektiva, då är ju snabbtågen döda också. Järnvägen kunde ju vara för gods, men underhållet verkar ju inte vara det bästa på järnvägen idag.
Tokiga projekt med elvägar utförs också, vem ska underhålla dom?! Lika effektivt som järnvägen kanske.
Nu är det hög tid för stora batterilager i södra sverige, hoppas att northvolt hinner börja tillverka batterier till dessa, annars blir det väl att köpa megapacks från tesla också (grattis aktieägare i tesla).
Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):
/surgubben
Men Kåberger brukar ju kunna ha en poäng
https://www.etc.se/ledare/volvo-ar-sena ... et-av-kina
Det är ju skandal att inte svensk industri kan vara i framkant, nu börjar det ju drälla av batteribussar från kina (tillverkade i ungern?) och elbilar från USA.
Snart kör vi väl på internet från USA (starlink) i glesbygden. Vart har innovatörerna tagit vägen i sverige? Är det inte rätt grogrund eller vad?
Snabbtåg utreds väl i det oändliga, men vad är det för mening med dom, när elflygplanen kommer, och dom kommer att komma i takt med att batterierna blir mer energieffektiva, då är ju snabbtågen döda också. Järnvägen kunde ju vara för gods, men underhållet verkar ju inte vara det bästa på järnvägen idag.
Tokiga projekt med elvägar utförs också, vem ska underhålla dom?! Lika effektivt som järnvägen kanske.
Nu är det hög tid för stora batterilager i södra sverige, hoppas att northvolt hinner börja tillverka batterier till dessa, annars blir det väl att köpa megapacks från tesla också (grattis aktieägare i tesla).
Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):
/surgubben
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Lysande!!!mickeisol skrev:Ja etc är väl som den är,
Men Kåberger brukar ju kunna ha en poäng
https://www.etc.se/ledare/volvo-ar-sena ... et-av-kina
Det är ju skandal att inte svensk industri kan vara i framkant, nu börjar det ju drälla av batteribussar från kina (tillverkade i ungern?) och elbilar från USA.
Snart kör vi väl på internet från USA (starlink) i glesbygden. Vart har innovatörerna tagit vägen i sverige? Är det inte rätt grogrund eller vad?
Snabbtåg utreds väl i det oändliga, men vad är det för mening med dom, när elflygplanen kommer, och dom kommer att komma i takt med att batterierna blir mer energieffektiva, då är ju snabbtågen döda också. Järnvägen kunde ju vara för gods, men underhållet verkar ju inte vara det bästa på järnvägen idag.
Tokiga projekt med elvägar utförs också, vem ska underhålla dom?! Lika effektivt som järnvägen kanske.
Nu är det hög tid för stora batterilager i södra sverige, hoppas att northvolt hinner börja tillverka batterier till dessa, annars blir det väl att köpa megapacks från tesla också (grattis aktieägare i tesla).
Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):
/surgubben
Kåberger har rätt och batterilagring och elbussar är en bra kombo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Hur länge kan man hålla Kineserna stången?
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... 6e126a12b2Chinese Electric Cars Will Take Over The World – If We Let Them.
If it was a pure free market based on value for money, Chinese electric cars would be giving
European and American manufacturers sleepless nights already.
But it’s likely that politics and economic protectionism will keep them at bay for a while.
How long it will be before the dam breaks and Chinese EVs flood in is uncertain,
but it probably won’t be possible to hold them back forever.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Intressant, jag såg att de laddar med två type-2 i stället för CCS.mickeisol skrev:Ja så här funkar det med BYD bussar och tesla batterier (ifall elnätet är svagt):
/surgubben
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Problemet om man hindrar kina på något sätt att sälja sina bilar i Europa.Zalman3 skrev:Hur länge kan man hålla Kineserna stången?
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... 6e126a12b2Chinese Electric Cars Will Take Over The World – If We Let Them.
If it was a pure free market based on value for money, Chinese electric cars would be giving
European and American manufacturers sleepless nights already.
But it’s likely that politics and economic protectionism will keep them at bay for a while.
How long it will be before the dam breaks and Chinese EVs flood in is uncertain,
but it probably won’t be possible to hold them back forever.
Då kanske man surnar till och vill hämnas.
Vissa länder vill ju bojkotta Huawei, nu kanske Ericsson får känna av kinas hämnd.
https://www.di.se/live/kina-overvager-h ... och-nokia/Uppgifter: Kina överväger hämndaktioner mot Ericsson
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är ju illavarslande att fossilbilstillverkarna verkligen inte vill sälja elbilar.
https://pushevs.com/2020/07/20/sales-of ... art-today/Currently, the reality is that legacy automakers first estimate how many electric cars they need to sell to comply with emissions regulations to only then estimate for how much they can sell them and still find the required customers.
A clear example of this situation is the COVID-19 lockdown, which resulted in a drop of ICE (Internal Combustion Engine) cars sales. This means that automakers no longer need to sell as much electric cars as it was previously estimated to comply with emissions regulations this year.
For this reason in Germany:
Until next year SEAT no longer accepts orders for the Mii Electric.
A Volkswagen e-up ordered today will only be delivered next year.
Previously SKODA stated that the Citigo-e iV would cost way below 20.000 euros before government subsidies, but now the basic version was discontinued and the Citigo-e iV has a starting price of 24.360 euros…
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilarFredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.Bjelke skrev:Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilarFredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jag tror kunderna visst vill ha en elbil. Men inte vilken som helst och i brist på utbud blir det nog hybrid om man inte kan vänta. Många tar en hybrid som ”väntkorv”.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Eller så är det tvärtom. Att efterfrågan på avgasbilar fortfarande är så hög beror på att oljeindustrin och avgasbilstillverkarna fortsätter få triljoner i subventioner & stöd.Verdi skrev:Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.