Jo Zalman med de bilarna blir inte billigare än bilarna tillverkade av andra tillverkare som har små serier som gör att bilarna blir dyraZalman3 skrev:nek0 skrev:Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.Jordad skrev:Elbilar är något som traditionella biltillverkare gör i små serier vilket är dyrt, vilket i sin tur gör elbilarna dyra, vilket i sin tur dämpar efterfrågan. Det känns även som att man tidigare har gjort elbilarna medvetet fula men det har ju verkligen förändrats senaste året med Taycan m. fl. Nu behöver bara produktionstakten ökas så priserna går ner.Verdi skrev:Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Tesla säljer rätt bra i USA trots att subventionerna är borta.
Gigafactory Berlin ska tydligen kunna tillverka 2 miljoner bilar per år.
https://insideevs.com/news/435244/tesla ... cles-year/
Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Moderator: Redaktion
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Jag tycker ändå de känns som vw med id3 vill sälja elbilar men tyvärr har de ju lite problem att få ut modellen.Fredrik j skrev:Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.Bjelke skrev:Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilarFredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
När id3 faktiskt börjar levereras så kanske man snart (1\2 - 1 år?) ser vad åtminstone vw vill.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Helst vill dom nog få ut dom 2021. Under 2020 har dom sålt tillräckligt eftersom volymerna på fossilbilarna gått ner.chaffis75 skrev:Jag tycker ändå de känns som vw med id3 vill sälja elbilar men tyvärr har de ju lite problem att få ut modellen.Fredrik j skrev:Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.Bjelke skrev:Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilarFredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
När id3 faktiskt börjar levereras så kanske man snart (1\2 - 1 år?) ser vad åtminstone vw vill.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Så effekten blir att det kommer att se ut som att VW kommer igång "på riktigt "
strax efter årsskiftet, vilket dom kommer att göra en stor grej av och kanske tom
marknadsföra som en medveten och planerad strategi i sig...
strax efter årsskiftet, vilket dom kommer att göra en stor grej av och kanske tom
marknadsföra som en medveten och planerad strategi i sig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Var det inte Kia som sparade elbilar i en hamn till efter årskiftet?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är en stor skillnad på att tillverka elbilar och bilar med förbränningsmotor. Man måste döma elbilstillverkare efter hur många elbilar de producerar.nek0 skrev:52x2000=?Jordad skrev:Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.nek0 skrev:Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.
VW producerar fler bilar på ett år än Tesla på 10 år så vad pratar du om. Sedan vet jag inte vad VW gör med bilarna, tar kort på de och skrotar de?
Teslas tillverkningskapacitet för M3/Y närmar sig 10000 per vecka. Den näst mest sålda elbilen i världen efter Tesla Model 3 är Nissan Leaf som är en avsevärt mycket enklare bil att bygga än Model 3 men trots det har Nissan inte klarat av att bygga mer än 2000 bilar per vecka (eller 100000 per år). Detta trots att Leaf har varit i produktion i 10 år.
Förhoppningsvis kommer kanske VW kunna öka produktionen av ID3/El-born/Enyaq snabbare än vad som tidigare varit fallet när traditionella biltillverkare lanserat elbilar.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Och vad tror du varför ingen annan än Tesla kan producera 10000 elbilar per vecka? Jag tror att de inte vill. De tjänar bra på avgas bilar och producerar precis så många elbilar som de måste.Jordad skrev:Det är en stor skillnad på att tillverka elbilar och bilar med förbränningsmotor. Man måste döma elbilstillverkare efter hur många elbilar de producerar.nek0 skrev:52x2000=?Jordad skrev:Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.nek0 skrev:Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.
VW producerar fler bilar på ett år än Tesla på 10 år så vad pratar du om. Sedan vet jag inte vad VW gör med bilarna, tar kort på de och skrotar de?
Teslas tillverkningskapacitet för M3/Y närmar sig 10000 per vecka. Den näst mest sålda elbilen i världen efter Tesla Model 3 är Nissan Leaf som är en avsevärt mycket enklare bil att bygga än Model 3 men trots det har Nissan inte klarat av att bygga mer än 2000 bilar per vecka (eller 100000 per år). Detta trots att Leaf har varit i produktion i 10 år.
Förhoppningsvis kommer kanske VW kunna öka produktionen av ID3/El-born/Enyaq snabbare än vad som tidigare varit fallet när traditionella biltillverkare lanserat elbilar.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://www.di.se/bil/branschexperten-j ... industrin/Coronakrisen slår brutalt mot hela fordonsindustrin. Efterfrågan på nya bilar rasar och experter talar om en överkapacitet på 6-7 miljoner bilar per år bara i de europeiska bilfabrikerna.
”10-15 procent av biljobben är på väg att försvinna”, säger den tyska branschgurun professor Ferdinand Dudenhöffer.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
De flesta biltillverkarna har gjort stora förluster 1H.
FORDONSJÄTTARNAS BRAKFÖRLUSTER
Fordonsindustrin har i veckan radat upp brakförluster efter ett första halvår präglat av covid-19-pandemin. Här är ett axplock från de senaste delårsrapporterna från branschens ledande aktörer:
•Amerikanska Ford Motor har redovisat en förlust på 1,9 miljarder dollar för andra kvartal, rensat för engångsposter. Omsättningen halverades till 19,4 miljarder dollar.
•För General Motors (GM) blev det en nettoförlust i andra kvartalet på 758 miljoner dollar, ned från vinsten på 2,4 miljarder dollar ett år tidigare.
•Fiat Chrysler redovisade en förlust på 928 miljoner euro för kvartalet, med ett ras för nettoomsättningen på 56 procent till 11,7 miljarder euro.
•Tyska Volkswagen redovisar en justerad rörelseförlust på 1,7 miljarder euro för andra kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 5,1 miljarder euro ett år tidigare. Leveransvolymen rasade 32 procent.
•Tata Motors, med Jaguar och Land Rover i portföljen, redovisade en nettoförlust på 84,4 miljarder rupier för kvartalet som avslutades i juni, en dryg fördubbling av förlusten ett år tidigare.
•Japanska Nissan redovisar ett försäljningsras på 48 procent till 643.000 bilar under kvartalet, vilket gav en förlust på 153,9 miljarder yen.
•Franska Peugeots omsättning föll 34,5 procent till 25,1 miljarder euro under första halvåret. Vinsten rasade till 595 miljoner euro, ned från 1,8 miljarder ett år tidigare.
•För Renault blev det en rekordstor förlust på 7,3 miljarder euro netto för årets första halvår efter ett försäljningsras på 35 procent.
De svenska fordonstillverkarna har också tagit rejält med stryk i coronakrisen:
•Biltillverkaren Volvo Cars gjorde en förlust på 989 miljoner kronor för årets första halvår, med ett fall för omsättningen på 14 procent till 111,8 miljarder kronor.
•Lastbilstillverkaren AB Volvo redovisade ett ras för orderingången på 45 procent i årstakt under andra kvartalet, där det justerade rörelseresultatet rasade till 3,3 miljarder från 15,1 miljarder ett år tidigare.
•Södertäljebaserade Scania, som ingår i den VW-kontrollerade och börsnoterade lastbilstillverkaren Traton, gjorde en förlust före skatt på 458 miljoner kronor för årets andra kvartal med ett ras för orderingången på 38 procent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Vw ger momsen 16% i rabatt på alla nybilar i Tyskland (inte id3 och e-up)
ms 76132 "Eleamore"
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det verkar vara 16% moms även på ID3.12man skrev:Vw ger momsen 16% i rabatt på alla nybilar i Tyskland (inte id3 och e-up)
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3- ... -fastlane/Eftersom all Fastlane ID.3 med ett ytterligare avtal fortfarande är tillgängligt från oktober 2020, kommer du också att få 16% moms.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Verkar gå jättedåligt för europeisk bilindustri.
https://www.carscoops.com/2020/09/vw-te ... gh-demand/
https://www.carscoops.com/2020/09/vw-te ... gh-demand/
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Fossilbilar är allt mera svårsålda.
https://teknikensvarld.se/10-bilar-som- ... 00-kronor/
10 bilar som reas ut i höst – spara över 100 000 kronor
Vårens coronakris i bilvärlden smittar av sig på höstens bilförsäljning. Flera biltillverkare har inte fått igång produktionen till normal kapacitet under sommaren och många har tvingats skjuta fram viktiga nylanseringar. Det har skapat oro i bilhandeln och en stor efterfrågan på begagnade bilar. Samtidigt måste handlarna och importörerna rea ut vissa modeller för att hålla försäljningen uppe och bli av med bilar som samlat damm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Info från Hyperchange.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Info från mitt fönster.Zalman3 skrev:Info från Hyperchange.
Nya bilar i år på parkeringen.
4 Mercedes diesel och 1 bensin
1 Kia Ceed bensin och 1 Niro hybrid
1 Renault Clio bensin
1 Toyota Yaris bensin
Inte en ända elbil så långt ögat når
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.Zalman3 skrev:Info från Hyperchange.
Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Tesla tappade 4% under Q2 jämfört med 2019 när Fremont stod still under 7 veckor av 13. Kanske skulle antalet levererade bilar kunnat ha varit det dubbla om Covid-19 inte inträffat. För att jämföra så tappade VW och Toyota bägge 32% under Q2 jämfört med 2019. Tror inte att dessa bolag hade kunnat dubbla sina leveranser om Covid-19 inte kommit.dd88 skrev:Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.Zalman3 skrev:Info från Hyperchange.
Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Nej det är klart att dom inte hade, etablerade tillverkade ligger och skvalpar runt samma sålda antal och marknadsandelar år efter år. VW hade väl behövt öka med iaf 2-3 miljoner bilar för att öka med 50% under två kvartal, är ju inte rimligt.Svenssons skrev:Tesla tappade 4% under Q2 jämfört med 2019 när Fremont stod still under 7 veckor av 13. Kanske skulle antalet levererade bilar kunnat ha varit det dubbla om Covid-19 inte inträffat. För att jämföra så tappade VW och Toyota bägge 32% under Q2 jämfört med 2019. Tror inte att dessa bolag hade kunnat dubbla sina leveranser om Covid-19 inte kommit.dd88 skrev:Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.Zalman3 skrev:Info från Hyperchange.
Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Det jag vill få fram är att grafen lätt kan tolkas som att Tesla ökade medan de andra minskade pga Covid, utan att förstå att utan Covid så hade övriga tillverkare legat +/- några få procent och Tesla hade troligtvis sett en ökning på närmare 50%. Med andra ord så minskade alla pga Covid, men eftersom Tesla fortfarande är ett bolag som inte växt in i sina skor så kan en ökning fortfarande vara ett tapp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.Anonymous FTW skrev:Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Genom att sälja laddhybridvarianten av sina SUV.Zalman3 skrev:1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
Vänd på det. Vilken elbil ska kunden som idag vill köpa xc90, xc60 välja?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Model Y, Enyaq, ID4, etron, EQC....Fredrik j skrev:Genom att sälja laddhybridvarianten av sina SUV.Zalman3 skrev:1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
Vänd på det. Vilken elbil ska kunden som idag vill köpa xc90, xc60 välja?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Artikelförfattaren var lite mer positiv till Volvos framtid faktiskt, artikeln avslutades med:Zalman3 skrev:Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.Anonymous FTW skrev:Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
"With great build quality, an uncompromising focus on safety, and impressive hybrid and fully electric tech, Volvo's positive upward trend is likely to continue well into 2021 and further. Perhaps the future will see the battle for EV supremacy fought between Volvo, Polestar, and Tesla. Whatever happens, the competition had better up its game or get left behind."
Om man läser artikeln så ligger XC40 två i försäljning och den kommer ju helelektrifierad inom kort.
Hoppas för våra svenska jobb att artikelförfattaren får rätt i alla fall. Men visst kan Volvo i framtiden gå mot samma tråkiga öde som SAAB men just nu verkar Volvo ha momentum i alla fall.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
En annan sak man kan oroa sig för är tillgången på batterier.Anonymous FTW skrev:Artikelförfattaren var lite mer positiv till Volvos framtid faktiskt, artikeln avslutades med:Zalman3 skrev:Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.Anonymous FTW skrev:Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
"With great build quality, an uncompromising focus on safety, and impressive hybrid and fully electric tech, Volvo's positive upward trend is likely to continue well into 2021 and further. Perhaps the future will see the battle for EV supremacy fought between Volvo, Polestar, and Tesla. Whatever happens, the competition had better up its game or get left behind."
Om man läser artikeln så ligger XC40 två i försäljning och den kommer ju helelektrifierad inom kort.
Hoppas för våra svenska jobb att artikelförfattaren får rätt i alla fall. Men visst kan Volvo i framtiden gå mot samma tråkiga öde som SAAB men just nu verkar Volvo ha momentum i alla fall.
Man får hoppas att Geely är förutseende nog att säkra bra batterier till bra pris.
I bästa fall får Volvo bra tillgång till batterier från den fabrik som är ett Geely JV med LG Chem. Volvo har avtal med CATL och LG Chem om batterileveranser sedan tidigare.
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... 14-lg.htmlLG Chem and Geely form China JV for EV batteries; new 10 GWh plant by end of 2021.
LG Chem Ltd. will establish an electric vehicle (EV) battery joint venture (JV) in China with Geely Automobile. Under the terms of a new joint venture agreement, LG Chem and Geely Automobile will establish a 50:50 venture. LG Chem and Geely will each invest US$87 million.
The factory site and the name of the JV will be confirmed later; the company plans to produce 10 GWh of electric car battery by the end of 2021.
LG Chem said that batteries from the joint venture will start being placed in Geely autos to be produced in 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ge gärna exempel på 3an.Zalman3 skrev:
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
4an tror jag inte heller riktigt på förens fakta presenteras på bordet. Och blir det så som du beskriver så kommer Diesel/Bensin försäljningen öka igen.