Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Jordad skrev:
Verdi skrev:
Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Elbilar är något som traditionella biltillverkare gör i små serier vilket är dyrt, vilket i sin tur gör elbilarna dyra, vilket i sin tur dämpar efterfrågan. Det känns även som att man tidigare har gjort elbilarna medvetet fula men det har ju verkligen förändrats senaste året med Taycan m. fl. Nu behöver bara produktionstakten ökas så priserna går ner.

Tesla säljer rätt bra i USA trots att subventionerna är borta.
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar. :lol:



Gigafactory Berlin ska tydligen kunna tillverka 2 miljoner bilar per år.

https://insideevs.com/news/435244/tesla ... cles-year/
Jo Zalman med de bilarna blir inte billigare än bilarna tillverkade av andra tillverkare som har små serier som gör att bilarna blir dyra :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar :(
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
Jag tycker ändå de känns som vw med id3 vill sälja elbilar men tyvärr har de ju lite problem att få ut modellen.
När id3 faktiskt börjar levereras så kanske man snart (1\2 - 1 år?) ser vad åtminstone vw vill.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar :(
Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
Jag tycker ändå de känns som vw med id3 vill sälja elbilar men tyvärr har de ju lite problem att få ut modellen.
När id3 faktiskt börjar levereras så kanske man snart (1\2 - 1 år?) ser vad åtminstone vw vill.
Helst vill dom nog få ut dom 2021. Under 2020 har dom sålt tillräckligt eftersom volymerna på fossilbilarna gått ner.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Bjelke »

Så effekten blir att det kommer att se ut som att VW kommer igång "på riktigt "
strax efter årsskiftet, vilket dom kommer att göra en stor grej av och kanske tom
marknadsföra som en medveten och planerad strategi i sig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elbilisten »

Var det inte Kia som sparade elbilar i en hamn till efter årskiftet?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Jordad skrev:
nek0 skrev:
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar. :lol:
Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.
52x2000=?
VW producerar fler bilar på ett år än Tesla på 10 år så vad pratar du om. Sedan vet jag inte vad VW gör med bilarna, tar kort på de och skrotar de?
Det är en stor skillnad på att tillverka elbilar och bilar med förbränningsmotor. Man måste döma elbilstillverkare efter hur många elbilar de producerar.

Teslas tillverkningskapacitet för M3/Y närmar sig 10000 per vecka. Den näst mest sålda elbilen i världen efter Tesla Model 3 är Nissan Leaf som är en avsevärt mycket enklare bil att bygga än Model 3 men trots det har Nissan inte klarat av att bygga mer än 2000 bilar per vecka (eller 100000 per år). Detta trots att Leaf har varit i produktion i 10 år.

Förhoppningsvis kommer kanske VW kunna öka produktionen av ID3/El-born/Enyaq snabbare än vad som tidigare varit fallet när traditionella biltillverkare lanserat elbilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Jordad skrev:
nek0 skrev:
Jordad skrev:
nek0 skrev:
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar. :lol:
Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.
52x2000=?
VW producerar fler bilar på ett år än Tesla på 10 år så vad pratar du om. Sedan vet jag inte vad VW gör med bilarna, tar kort på de och skrotar de?
Det är en stor skillnad på att tillverka elbilar och bilar med förbränningsmotor. Man måste döma elbilstillverkare efter hur många elbilar de producerar.

Teslas tillverkningskapacitet för M3/Y närmar sig 10000 per vecka. Den näst mest sålda elbilen i världen efter Tesla Model 3 är Nissan Leaf som är en avsevärt mycket enklare bil att bygga än Model 3 men trots det har Nissan inte klarat av att bygga mer än 2000 bilar per vecka (eller 100000 per år). Detta trots att Leaf har varit i produktion i 10 år.

Förhoppningsvis kommer kanske VW kunna öka produktionen av ID3/El-born/Enyaq snabbare än vad som tidigare varit fallet när traditionella biltillverkare lanserat elbilar.
Och vad tror du varför ingen annan än Tesla kan producera 10000 elbilar per vecka? Jag tror att de inte vill. De tjänar bra på avgas bilar och producerar precis så många elbilar som de måste.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av bjelkeman »

Coronakrisen slår brutalt mot hela fordonsindustrin. Efterfrågan på nya bilar rasar och experter talar om en överkapacitet på 6-7 miljoner bilar per år bara i de europeiska bilfabrikerna.
”10-15 procent av biljobben är på väg att försvinna”, säger den tyska branschgurun professor Ferdinand Dudenhöffer.
https://www.di.se/bil/branschexperten-j ... industrin/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »


FORDONSJÄTTARNAS BRAKFÖRLUSTER

Fordonsindustrin har i veckan radat upp brakförluster efter ett första halvår präglat av covid-19-pandemin. Här är ett axplock från de senaste delårsrapporterna från branschens ledande aktörer:

•Amerikanska Ford Motor har redovisat en förlust på 1,9 miljarder dollar för andra kvartal, rensat för engångsposter. Omsättningen halverades till 19,4 miljarder dollar.

•För General Motors (GM) blev det en nettoförlust i andra kvartalet på 758 miljoner dollar, ned från vinsten på 2,4 miljarder dollar ett år tidigare.

•Fiat Chrysler redovisade en förlust på 928 miljoner euro för kvartalet, med ett ras för nettoomsättningen på 56 procent till 11,7 miljarder euro.

•Tyska Volkswagen redovisar en justerad rörelseförlust på 1,7 miljarder euro för andra kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 5,1 miljarder euro ett år tidigare. Leveransvolymen rasade 32 procent.

•Tata Motors, med Jaguar och Land Rover i portföljen, redovisade en nettoförlust på 84,4 miljarder rupier för kvartalet som avslutades i juni, en dryg fördubbling av förlusten ett år tidigare.

•Japanska Nissan redovisar ett försäljningsras på 48 procent till 643.000 bilar under kvartalet, vilket gav en förlust på 153,9 miljarder yen.

•Franska Peugeots omsättning föll 34,5 procent till 25,1 miljarder euro under första halvåret. Vinsten rasade till 595 miljoner euro, ned från 1,8 miljarder ett år tidigare.

•För Renault blev det en rekordstor förlust på 7,3 miljarder euro netto för årets första halvår efter ett försäljningsras på 35 procent.

 

De svenska fordonstillverkarna har också tagit rejält med stryk i coronakrisen:

•Biltillverkaren Volvo Cars gjorde en förlust på 989 miljoner kronor för årets första halvår, med ett fall för omsättningen på 14 procent till 111,8 miljarder kronor.

•Lastbilstillverkaren AB Volvo redovisade ett ras för orderingången på 45 procent i årstakt under andra kvartalet, där det justerade rörelseresultatet rasade till 3,3 miljarder från 15,1 miljarder ett år tidigare.

•Södertäljebaserade Scania, som ingår i den VW-kontrollerade och börsnoterade lastbilstillverkaren Traton, gjorde en förlust före skatt på 458 miljoner kronor för årets andra kvartal med ett ras för orderingången på 38 procent.
De flesta biltillverkarna har gjort stora förluster 1H.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av 12man »

Vw ger momsen 16% i rabatt på alla nybilar i Tyskland (inte id3 och e-up)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

12man skrev:
Vw ger momsen 16% i rabatt på alla nybilar i Tyskland (inte id3 och e-up)
Det verkar vara 16% moms även på ID3.
Eftersom all Fastlane ID.3 med ett ytterligare avtal fortfarande är tillgängligt från oktober 2020, kommer du också att få 16% moms.
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3- ... -fastlane/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Verkar gå jättedåligt för europeisk bilindustri. :lol:
https://www.carscoops.com/2020/09/vw-te ... gh-demand/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fossilbilar är allt mera svårsålda.


10 bilar som reas ut i höst – spara över 100 000 kronor

Vårens coronakris i bilvärlden smittar av sig på höstens bilförsäljning. Flera biltillverkare har inte fått igång produktionen till normal kapacitet under sommaren och många har tvingats skjuta fram viktiga nylanseringar. Det har skapat oro i bilhandeln och en stor efterfrågan på begagnade bilar. Samtidigt måste handlarna och importörerna rea ut vissa modeller för att hålla försäljningen uppe och bli av med bilar som samlat damm.
https://teknikensvarld.se/10-bilar-som- ... 00-kronor/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Info från Hyperchange.
Screenshot_20200904-054502_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Info från Hyperchange.
Screenshot_20200904-054502_YouTube.jpg
Info från mitt fönster.
Nya bilar i år på parkeringen.

4 Mercedes diesel och 1 bensin
1 Kia Ceed bensin och 1 Niro hybrid
1 Renault Clio bensin
1 Toyota Yaris bensin
Inte en ända elbil så långt ögat når :(
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
Info från Hyperchange.
Screenshot_20200904-054502_YouTube.jpg
Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.

Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Info från Hyperchange.
Screenshot_20200904-054502_YouTube.jpg
Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.

Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Tesla tappade 4% under Q2 jämfört med 2019 när Fremont stod still under 7 veckor av 13. Kanske skulle antalet levererade bilar kunnat ha varit det dubbla om Covid-19 inte inträffat. För att jämföra så tappade VW och Toyota bägge 32% under Q2 jämfört med 2019. Tror inte att dessa bolag hade kunnat dubbla sina leveranser om Covid-19 inte kommit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Info från Hyperchange.
Screenshot_20200904-054502_YouTube.jpg
Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.

Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Tesla tappade 4% under Q2 jämfört med 2019 när Fremont stod still under 7 veckor av 13. Kanske skulle antalet levererade bilar kunnat ha varit det dubbla om Covid-19 inte inträffat. För att jämföra så tappade VW och Toyota bägge 32% under Q2 jämfört med 2019. Tror inte att dessa bolag hade kunnat dubbla sina leveranser om Covid-19 inte kommit.
Nej det är klart att dom inte hade, etablerade tillverkade ligger och skvalpar runt samma sålda antal och marknadsandelar år efter år. VW hade väl behövt öka med iaf 2-3 miljoner bilar för att öka med 50% under två kvartal, är ju inte rimligt.

Det jag vill få fram är att grafen lätt kan tolkas som att Tesla ökade medan de andra minskade pga Covid, utan att förstå att utan Covid så hade övriga tillverkare legat +/- några få procent och Tesla hade troligtvis sett en ökning på närmare 50%. Med andra ord så minskade alla pga Covid, men eftersom Tesla fortfarande är ett bolag som inte växt in i sina skor så kan en ökning fortfarande vara ett tapp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Anonymous FTW »

Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar

"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."


https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar

"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."


https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.

1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.

Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
Genom att sälja laddhybridvarianten av sina SUV.

Vänd på det. Vilken elbil ska kunden som idag vill köpa xc90, xc60 välja?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
Genom att sälja laddhybridvarianten av sina SUV.

Vänd på det. Vilken elbil ska kunden som idag vill köpa xc90, xc60 välja?
Model Y, Enyaq, ID4, etron, EQC....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar

"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."


https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.

1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.

Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
Artikelförfattaren var lite mer positiv till Volvos framtid faktiskt, artikeln avslutades med:

"With great build quality, an uncompromising focus on safety, and impressive hybrid and fully electric tech, Volvo's positive upward trend is likely to continue well into 2021 and further. Perhaps the future will see the battle for EV supremacy fought between Volvo, Polestar, and Tesla. Whatever happens, the competition had better up its game or get left behind."

Om man läser artikeln så ligger XC40 två i försäljning och den kommer ju helelektrifierad inom kort.

Hoppas för våra svenska jobb att artikelförfattaren får rätt i alla fall. Men visst kan Volvo i framtiden gå mot samma tråkiga öde som SAAB men just nu verkar Volvo ha momentum i alla fall.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar

"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."


https://carbuzz.com/news/volvos-latest- ... impressive
Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.

1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.

Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
Artikelförfattaren var lite mer positiv till Volvos framtid faktiskt, artikeln avslutades med:

"With great build quality, an uncompromising focus on safety, and impressive hybrid and fully electric tech, Volvo's positive upward trend is likely to continue well into 2021 and further. Perhaps the future will see the battle for EV supremacy fought between Volvo, Polestar, and Tesla. Whatever happens, the competition had better up its game or get left behind."

Om man läser artikeln så ligger XC40 två i försäljning och den kommer ju helelektrifierad inom kort.

Hoppas för våra svenska jobb att artikelförfattaren får rätt i alla fall. Men visst kan Volvo i framtiden gå mot samma tråkiga öde som SAAB men just nu verkar Volvo ha momentum i alla fall.
En annan sak man kan oroa sig för är tillgången på batterier.
Man får hoppas att Geely är förutseende nog att säkra bra batterier till bra pris.

I bästa fall får Volvo bra tillgång till batterier från den fabrik som är ett Geely JV med LG Chem. Volvo har avtal med CATL och LG Chem om batterileveranser sedan tidigare.
LG Chem and Geely form China JV for EV batteries; new 10 GWh plant by end of 2021.

LG Chem Ltd. will establish an electric vehicle (EV) battery joint venture (JV) in China with Geely Automobile. Under the terms of a new joint venture agreement, LG Chem and Geely Automobile will establish a 50:50 venture. LG Chem and Geely will each invest US$87 million.

The factory site and the name of the JV will be confirmed later; the company plans to produce 10 GWh of electric car battery by the end of 2021.

LG Chem said that batteries from the joint venture will start being placed in Geely autos to be produced in 2022.
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... 14-lg.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:

3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Ge gärna exempel på 3an.

4an tror jag inte heller riktigt på förens fakta presenteras på bordet. Och blir det så som du beskriver så kommer Diesel/Bensin försäljningen öka igen.
Skriv svar