Laddhybrider som huvudsakligen går på bensin går väl att sälja utan böter. Det kommer ju snabbt bli vad som säljer i europa. Den rena elbilen blir ouppnåelig för dom flesta.
Ja just nu klarar rätt typ av hybrider sig under gränsen för CO2-böter och ger bonus. Gissar att fossilbilstillverkarna kommer trycka ut plugin-hybrider för allt vad de är värda.
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Så hårt slår nya utsläppsreglerna: ”Mindre märken kommer försvinna”
Under nästa år skärper EU utsläppsgränsen för koldioxid till 95 gram per kilometer. Ett tufft mål för samtliga biltillverkare, elektrifiering är ett måste – annars väntar miljardböter
Prishöjningar på exempelvis 76.900kr för fossilbilar
är att vänta nästa år då utsläppsböterna slår igenom.
Mindre märken kommer att försvinna.
Lada är redan borta från EU marknaden.
Fossilbilen är död.
Det tror jag är en prematur sak att säga. Jag tror elbilar får max 30-40% av marknaden och då bara i vissa västeuropeiska länder. I andra länder i Östeuropa, Sydamerika, Ryssland osv kanske elbilar kan nå 5-10%.
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.
I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.
Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.
Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tror det blir för krångligt med laddplatser och med elnätet för att det ska gå att få en högre andel.
Fast laddplatser är ju varken särskilt dyrt eller krångligt, och elnätet kommer ju med tämligen små insatser klara belastningen utan problem, det är ju i princip alla experter ense om.
I mitt garage sätter Aimo Park "as we speak" upp 11kW laddplats på varje parkering (kanske 150 platser), vi är f.n. två Teslor och kanske ett halvdussin hybrider som utnyttjar de fyra gamla schuko-platserna.
Jag går dagligen förbi tre laddgator i Stockholm, dom är i princip aldrig belagda till mer än 1/3.
Jag tror detta kommer att vara ett icke-problem inom kort.
/fth
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?
Det kommer ta vääldigt lång tid innan fossilbilar slutar säljas. I land efter land kommer dessutom klimatskeptiska nationalister till makten. USA, Brasilien, Ungern, Polen...
Att laddgator i Sverige idag är sparsamt använda är väl inte så konstigt. Vi har väl 1-2% elbilar... Samt ett stabilt och pålitligt elnät samt folk som har råd att köpa nya dyra elbilar.
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?
Jo, det är ju sant, man blir "hemmablind"
Små, billiga elbilar, som kanske inte ens skulle godkännas på vår marknad, tror jag dock kommer kunna ha en stor effekt på flera av de platser du nämnde.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja, men hur ser det ut i Budapest? I Prag? I Rio de Janeiro? New Delhi? Kapstaden? Dallas? Moskva? Sydney? Nairobi? Kairo? Bangkok?
Jo, det är ju sant, man blir "hemmablind"
Små, billiga elbilar, som kanske inte ens skulle godkännas på vår marknad, tror jag dock kommer kunna ha en stor effekt på flera av de platser du nämnde.
/fth
Precis, elmopeder, elmotorcyklar och billiga små elbilar svämmar över fattiga länder idag.
Och de drivs av solceller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Eftersom jag själv har varit i Shanghai var det roligt att se att all smogen var borta.
Inga fossiler, ingen smog. Bästa beviset nu när folk höll sig hemma...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Göteborg, Södertälje och Skövde är bland de kommuner som nu drabbas hårdast när de svenska fordonstillverkarna tvärnitar. Men enskilt mest slår det i Olofström i Blekinge. Totalt påverkas nästan 154 000 jobb i landet av fordonsindustrins kris, visar nya siffror.
Göteborg, Södertälje och Skövde är bland de kommuner som nu drabbas hårdast när de svenska fordonstillverkarna tvärnitar. Men enskilt mest slår det i Olofström i Blekinge. Totalt påverkas nästan 154 000 jobb i landet av fordonsindustrins kris, visar nya siffror.
Coronavirus: Global auto production could fall by 1.4 million vehicles this year.
IHS Markit predicts shuttered auto plants in Europe, North America and Latin America could reduce vehicle production by 1.4 million. The production hiatus could reduce vehicle production in Europe by 880,000 and 478,000 in North America.It is not clear whether production will resume after the initial time periods companies set.
Det går tungt för Volvo nu.
Oroväckande är att fallet är så stort redan i mars.
April lär bli värre.
Volvos försäljning rasade med hela 31 procent under mars jämfört med samma månad förra året, visar nya siffror. Allra störst var tappet i USA och Europa där försäljningen backade med 43 respektive 35 procent.
Hittills i år har Volvos försäljning totalt backat med 18 procent och på grund av coronakrisen står Kina för den största minskningen, med 31 procent.
Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent.
Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien: -85.4%
Frankrike: -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike: -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark: -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge: -32.2%
Nederländerna: -23.4%
Sverige: -8.9%
Finland: -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%
Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent.
Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien: -85.4%
Frankrike: -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike: -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark: -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge: -32.2%
Nederländerna: -23.4%
Sverige: -8.9%
Finland: -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%
Jag jobbar i en närbesläktad bransch, vi hade en bra första halva av mars sen tvärdog det, kommer att se betydligt värre ut i april här i Norden.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent.
Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien: -85.4%
Frankrike: -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike: -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark: -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge: -32.2%
Nederländerna: -23.4%
Sverige: -8.9%
Finland: -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%
Hur kan det komma sig att Finland bara har ett tapp på 1,1%? De som har utfärdat undantagstillstånd och stängt Nyland (Helsingfors)...
För att vi som bor i Åbo och resten av landet ännu har ett någorlunda normalt liv.
Bara för att Nyland (uusimaa) är stängt så är ju inte Finland stängt.
Jag misstänker att tillgången på batterier och dess fortfarande relativt höga pris kommer vara ett stort hinder ytterligare ett tag framöver, men annars så kanske detta kommer att underlätta övergången till elbilar och förhoppningsvis få ett snabbare avslut på fossilbilar. Än utan coronans "hjälp" alltså.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jag misstänker att tillgången på batterier och dess fortfarande relativt höga pris kommer vara ett stort hinder ytterligare ett tag framöver, men annars så kanske detta kommer att underlätta övergången till elbilar och förhoppningsvis få ett snabbare avslut på fossilbilar. Än utan coronans "hjälp" alltså.
Mvh PP.
Fossilbilar trängs ju från flera håll, hårdare avgaskrav, malus och Coronanedstängning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag misstänker att tillgången på batterier och dess fortfarande relativt höga pris kommer vara ett stort hinder ytterligare ett tag framöver, men annars så kanske detta kommer att underlätta övergången till elbilar och förhoppningsvis få ett snabbare avslut på fossilbilar. Än utan coronans "hjälp" alltså.
Mvh PP.
Fossilbilar trängs ju från flera håll, hårdare avgaskrav, malus och Coronanedstängning.
Ja och det ser bra mycket bättre för elbilarna. Man köper 2 åt gången .
Coronaviruset lamslår stora delar av Europa och många länder är nästan nedstänga och invånarna har mer eller mindre utegångsförbud. Det har också visat sig snabbt på nybilsregistreringarna. Medan Sverige hade en nedgång på endast 8,9 procent av registrerade nybilar i mars så är minskningen i resten av Europa i genomsnitt 65 procent. Allra värst är det i Italien med en nedgång på 85 procent. Frankrike minskar med 72 procent.
Så mycket minskar nybilsregistreringar i Europa i mars:
Italien: -85.4%
Frankrike: -72.2%
Spanien: -69.4%
Österrike: -66.6%
Irland: -62.9%
Danmark: -42.2%
Schweiz: -39.3%
Norge: -32.2%
Nederländerna: -23.4%
Sverige: -8.9%
Finland: -1.1%
Genomsnitt Västeuropa: -65.4%
Kommer volvo kunna ställa om sig "NU" och få klart någon modell som är helt eldriven, inklusive leveranser av batterier så att de kan leverera många bilar snarast efter att coronan släppt sitt grepp månntro?
Eller ska man helt enkelt typ skita i att försöka rädda det företaget om de inte klarar av det och istället satsa på att få fram nån annan aktör (exempelvis sonomotors med sin sion, eller kanske nevs)? Vore intresant att veta vad som ger mest bang for the buck från statligt håll sett.
Pengar såinihelvete verkar det ju kunna finnas om man vrider på kranen.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Kommer volvo kunna ställa om sig "NU" och få klart någon modell som är helt eldriven, inklusive leveranser av batterier så att de kan leverera många bilar snarast efter att coronan släppt sitt grepp månntro?
Eller ska man helt enkelt typ skita i att försöka rädda det företaget om de inte klarar av det och istället satsa på att få fram nån annan aktör (exempelvis sonomotors med sin sion, eller kanske nevs)? Vore intresant att veta vad som ger mest bang for the buck från statligt håll sett.
Pengar såinihelvete verkar det ju kunna finnas om man vrider på kranen.
Mvh PP.
Volvo investerar tyvärr alldeles för dåligt. Det samma gäller alla andra biltillverkare. Det krävs antagligen minst hundra GWh av årlig produktion av batterier för att man ska nå konkurrenskraftiga marginaler med elbilar. Tyvärr är det bara Tesla som planerar sådan kapacitet för tillfället.
Andra biltillverkare kommer vakna till slut men frågan är om det inte snart är för sent.
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Lite intressant att läsa ditt inlägg.
Lågkonjunkturen bli snabb och betydligt värre än vad någon kunnat förutspå.
Man pratar om ca 30% minskning av bilförsäljningen under 2020.
Multi-agency downgrades global car sales by 2020 by nearly 30%,
De flesta stora drakarna har pengar på banken så att de inte går under. Värre är det för mindre underleverantörer, som har lövtunna marginaler, och som inte har några alternativ än att göra sin vattenpump. De kan dö som flugor.
Då kan tex Volvo stå där med alternativen att vara utan vissa komponenter, eller spela kinesiska underleverantörer i händerna, för de har bra pris och kan leverera.
Kina kan bli den stora vinnaren på Coronakrisen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nån som vet hur vår svenska biltillverkare klarar sig i dessa tider? Har de personal/ekonomi/komponent/råvarubrist? Borde ju ha tagit lärdom av branden för några år sedan då de fick fråga leverantörerna om tex ritningar o specar om jag minns korrekt...
Mvh PP.
Edit; kanske bör förtydliga att det är Koenigsegg jag syftar på.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Nån som vet hur vår svenska biltillverkare klarar sig i dessa tider? Har de personal/ekonomi/komponent/råvarubrist? Borde ju ha tagit lärdom av branden för några år sedan då de fick fråga leverantörerna om tex ritningar o specar om jag minns korrekt...
Mvh PP.
Edit; kanske bör förtydliga att det är Koenigsegg jag syftar på.
Har inte hört något men gissar att dom klarar sig bra, en orderstock på typ ett år borde underlätta