Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Frankrike satsar 8 miljarder euro för att hjälpa den krisande bilbranschen.

På en presskonferens nu ikväll så sa president Macron att målet är att Frankrike ska bli Europas främsta elbils-producent inom fem år.

Staten inför bonus för den som köper en ny elbil eller byter sin bensinbil mot en elbil, med början redan nästa vecka.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7482123

7000 euro i elbilsstöd.
2000 euro till den som byter sin bensinbil mot en elbil.

Att man får ett stöd för att byta sin begagnade bensinbil mot en begagnad elbil var nåt nytt.

Undrar hur de tänkt att det ska fungera i praktiken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »


Macron said his government would seek to boost flagging customer demand with a subsidy of 7,000 euros for each individual buying an electric car, 5,000 for each company purchase, and 2,000 per hybrid rechargeable car.

Starting June 1, there would also be an aid of 3,000 euros for converting from a petrol-fuelled car to a less-polluting one -- and as much as 5,000 euros to upgrade to an electric vehicle, the president said.

https://www.google.com/amp/s/www.barron ... 1590526205


Verkar vara lite olika bud om vad som gäller.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Varför skulle folk plötsligt bry sig mer om service?
Många kommer nog tvärtom bry sig ännu mindre. Redan idag finns ju gott om folk som struntar i att följa serviceintervall, trots att avgasmotorerna kan haverera. Med elbilar finns ju inte den risken, dvs fler kommer strunta i det när de förstår att det inte gör så mkt.

När behovet av regelbunden service försvinner blir det istället spontana reparationer, och då får man inte samma koppling till ett specifikt ställe.
Å andra sidan är det kanske det du säger? Dvs Volvo och liknande kan lägga ner sina verkstäder, för Nisse på hörnan är mer pålitlig när man behöver ngt fixat snabbt och lätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Varför skulle folk plötsligt bry sig mer om service?
Många kommer nog tvärtom bry sig ännu mindre. Redan idag finns ju gott om folk som struntar i att följa serviceintervall, trots att avgasmotorerna kan haverera. Med elbilar finns ju inte den risken, dvs fler kommer strunta i det när de förstår att det inte gör så mkt.

När behovet av regelbunden service försvinner blir det istället spontana reparationer, och då får man inte samma koppling till ett specifikt ställe.
Å andra sidan är det kanske det du säger? Dvs Volvo och liknande kan lägga ner sina verkstäder, för Nisse på hörnan är mer pålitlig när man behöver ngt fixat snabbt och lätt.
Menar du att kunder inte bry sig om servicenivån? Kanske blandar du ihop service som i förbyggande underhåll med service som i att finnas tillgänglig för att uppfylla kundens behov. Vad tänker du på när någon säger att en restaurang har bra service? Att dom springer ut på parkeringen och kollar dina bromsklossar?

Äger Volvo och liknande verkligen några verkstäder? Jag har uppfattat det som att verkstadsnätet är en omkostnad för biltillverkarna genom att man får dela med sig av sin marginal till en återförsäljare/verkstad. En omkostnad man ser som nödvändig för att kunna sälja sina bilar. Tycker inte det finns något som tyder på att en Teslaägare förväntar sig en lägre servicenivå än man upplevde tidigare med andra märken.

Jag tror vissa typer av verstäder har betydligt bättre förutsättningar än andra även om det finns en gräns för hur liten verkstad kan vara och kunna erbjuda bra och flexibel service. Stora verkstäder får kanske ofrånkomligt problem med avståndet mellan mekaniker och kund.
Det finns ju stora verkstader som satsat på "personliga servicetekniker" i ett försök att kombinera storlek med personlig kontakt.

Nisse på hörnan får ju dessutom problem när bilägarna är hänvisade till märkesverkstäder p.g.a. komplicerad teknik.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

När elbilarna beställs på nätet och bilhandlarna blir "utlämningsställen".

Och elbilarna inte har samma servicebehov.
Då rasar bilhandlarna.

Eller som i Volvos fall, elbilsmodellerna kommer för sent och är för dyra.
Handlarna ger Volvo Cars bottenbetyg – rasar från toppen mot botten.

Det gnisslar rejält i relationen mellan Volvohandlarna och Volvo Cars. I den årliga återförsäljarrankningen ramlar Volvo mot botten.

”Volvo brukar ligga i topp så det är en tydlig markering att saker inte står rätt till”, säger Janola Gustafson, vd för Volvohandlarnas förening.
https://www.di.se/bil/handlarna-ger-vol ... ot-botten/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Volvos hållning till återförsäljarna borde ju rent logiskt vara att dom ska se till att uppfylla kundernas förväntningar till den kostnad kunderna är villiga att betala för tjänsten. Volvo cars kan ju inte betala för ett verkstadsnät som kunderna inte vill ha.
Men jag tror alltså inte att kundernas förväntningar riktigt är bara "utlämningsställen" och ingenting mer. Tesla provar ju den modellen och det går ju sådär. Kunderna efterfrågar plötsligt en verkstad. Så länge man har garanti får det ju kosta vad det vill men i takt med att garantierna går ut kommer det ju se annorlunda ut.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Volvos hållning till återförsäljarna borde ju rent logiskt vara att dom ska se till att uppfylla kundernas förväntningar till den kostnad kunderna är villiga att betala för tjänsten. Volvo cars kan ju inte betala för ett verkstadsnät som kunderna inte vill ha.
Men jag tror alltså inte att kundernas förväntningar riktigt är bara "utlämningsställen" och ingenting mer. Tesla provar ju den modellen och det går ju sådär. Kunderna efterfrågar plötsligt en verkstad. Så länge man har garanti får det ju kosta vad det vill men i takt med att garantierna går ut kommer det ju se annorlunda ut.
Det är nya tider. Elbilar säljs på exempelvis Mall of Scandinavia och på nätet.

Man behöver inte gå till ett svindyrt glastempel och pruta om priset.

I Tyskland säljs kinesiska elbilar av motsvarande Elgiganten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Volvos hållning till återförsäljarna borde ju rent logiskt vara att dom ska se till att uppfylla kundernas förväntningar till den kostnad kunderna är villiga att betala för tjänsten. Volvo cars kan ju inte betala för ett verkstadsnät som kunderna inte vill ha.
Men jag tror alltså inte att kundernas förväntningar riktigt är bara "utlämningsställen" och ingenting mer. Tesla provar ju den modellen och det går ju sådär. Kunderna efterfrågar plötsligt en verkstad. Så länge man har garanti får det ju kosta vad det vill men i takt med att garantierna går ut kommer det ju se annorlunda ut.
Det är nya tider. Elbilar säljs på exempelvis Mall of Scandinavia och på nätet.

Man behöver inte gå till ett svindyrt glastempel och pruta om priset.

I Tyskland säljs kinesiska elbilar av motsvarande Elgiganten.
Försäljningsmomentet är väl oftast det enklaste? Alla är positiva och förväntningarna är höga. Det är ju när man får ett problem som det visar sig om man valt rätt kanal.
kontakten2

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av kontakten2 »

Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

kontakten2 skrev:
Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kontakten2

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av kontakten2 »

Zalman3 skrev:
kontakten2 skrev:
Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
Det kommer. Men Sverige är fortfarande extremt litet för Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
kontakten2 skrev:
Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
Antar att det krävs utbildning och speciell utrustning för att skruva på moderna bilar, särskilt på en tesla? Om vi nu inte pratar om väldigt banala saker.
Kanske man som fristående verkstad inte satsar på en tillverkare som tydligt deklarerar att bilarna inte behöver servas? Sen är ju underlaget av Tesla som halkat ur fabriksgarantin ganska litet än så länge i sverige.
Det finns ju inte än så länge underlag för något tätt nät av verkstäder.
Vill dom få kunderna betala för beredskapen eller är man van vid att den klassiska verkstaden till vardags försörjer sig på oljebyten och dyl och därför finns tillgänglig med sin kunskap och verktyg när något går sönder.

Men visst, jag håller med dig. Jag tror det skulle vara positivt för Tesla om man t.ex. supporterade Mekonomenverkstäderna. Eller något som kunden känner finns nära.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

France approves 5 billion euro emergency loan for Renault.
https://auto.economictimes.indiatimes.c ... t/76167308
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Europeisk bilindustri gör ena självmålet efter det andra.

VW har byggt massor av ID3 elbilar sedan 4 november 2019 och ställt dom på parkeringen.
Nu i augusti ska dessa bilar levereras ut till kund.
Men det är problem med mjukvaran.
Den fungerar helt enkelt inte.
Nån måste ta ansvar för detta.
Herbert Diess får därför sparken som chef för Volkswagen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... volkswagen


Och samgåendet mellan PSA och Fiat/Chrysler knakar i fogarna.
Jätteaffären mellan FCA och PSA kan stoppas.

Nu har biljättarna bara två dygn på sig – annars hotar en lång utredning.
https://www.vibilagare.se/nyheter/jatte ... an-stoppas


Tysklands och Frankrikes jättestöd till elbilar, för att rädda europeiskbilindustri, kan i själva verket bli ett jättestor stöd till kinesiska elbilar på den Europeiska marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:

Det är nya tider. Elbilar säljs på exempelvis Mall of Scandinavia och på nätet.

Man behöver inte gå till ett svindyrt glastempel och pruta om priset.

I Tyskland säljs kinesiska elbilar av motsvarande Elgiganten.
Men tesla I Sverige har ju backat på denna punkten.. Visste är Mall of Scandinavia biten stängd och Emporia butiken i Malmö är stängd och numera säljer tesla sina bilar via deras "verkstäder".

De jag däremot tror kommer bli stort är att kunna köpa bilen på nätet. Dock behövs butikerna fortfarande för även om man beställer på nätet så tror ja de flesta har besökt en tesla butik innan beställning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:

Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
De får inte för Tesla. Min lokala verkstad där jag servat de senaste 20 åren hade inne en Model S som behövde en liten komponent.

Verkstaden hade inga möjligheter att få köpa den komponent som var trasig. Till och med ägaren, som åkte till Tesla för att köpa den över disk, blev nekad.

Det här är ett välskött familjeföretag där ägaren själv åker elbil och som utbildar sin personal på elbilar. Men om inte Tesla ändrar sin inställning kommer ingen utanför Tesla kunna serva de bilarna. Möjligen om piratkopior av komponenterna börjar dyka upp på marknaden, men inte förr.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av mati »

Men jag vet att det finns fria verkstäder i Tyskland som lagar och servar Teslor som ligger utanför garantin. Och de köper komponenter från Tesla. Min gamla Model S har ju hamnat i Norge och jag fick någon gång i höstas en faktura eftersom nya ägaren tydligen hade köpt reservdelar till bilen. Jag stod kvar som ägare i mytesla och fick därför fakturan. Fakturan avsåg enbart reservdelar, ingen montering. Det går alltså visst.
Frågan är om man hos Tesla i Sverige är lite extra petig och besvärlig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av frippe »

En hel del med delar i teslan är standardkomponenter, t.ex. bromsar m.m. Dessa är väl inget problem att hitta reservdelar till utanför teslas reservdelsorganisation.
Andra delar går att köpa via skroten, vilket fungerar utmärkt att göra.

T.ex. tvingades jag byta en av bakdörrarna, den gick inte att köpa via tesla, så det blev en begagnad via skroten i vimmerby, som sedan lackades och snyggades till. Smidigare och enklare än att stånga sig mot tesla.
Bytte även låsmotor till bakluckan med en del från en skrotad bil.

Men, som någon skrev, i takt med att det blir fler teslor som går utanför garantin, lär möjligheter att laga bilar utanför teslas tre verkstäder att öka markant.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av themax »

mati skrev:
Men jag vet att det finns fria verkstäder i Tyskland som lagar och servar Teslor som ligger utanför garantin. Och de köper komponenter från Tesla. Min gamla Model S har ju hamnat i Norge och jag fick någon gång i höstas en faktura eftersom nya ägaren tydligen hade köpt reservdelar till bilen. Jag stod kvar som ägare i mytesla och fick därför fakturan. Fakturan avsåg enbart reservdelar, ingen montering. Det går alltså visst.
Frågan är om man hos Tesla i Sverige är lite extra petig och besvärlig.
Möjligen. Ägaren som försökte har haft Tesla sedan de började dyka upp i Sverige, alltså en person som Tesla kände väl (och där bilen var utanför garantin). Ändå gick det inte. Vi får hoppas att Tesla Sverige ändrar sig i så fall. Jag är inte överdrivet lyrisk över deras servicenivå (eller kvalitén på utfört arbete) för att vara diplomatisk. Så snart jag kan överlåta all service till min verkstad kommer jag göra det.

Men det behöver jag inte säga till dig ... :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av mati »

themax skrev:
Men det behöver jag inte säga till dig ... :-)
Nu vet jag inte vad du menar. ;)
Nä, hade det varit möjligt att lämna in en Tesla till vilken verkstad som helst, så som man kan göra med i princip alla andra bilar, hade det varit en helt annan femma. Och då hade jag kanske övervägt en Tesla i framtiden igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fiat Chrysler vill låna 7,1 miljarder dollar för att överleva.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... ysler-loan
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

VW har stora problem med att sälja Golf och Tiguan.
Man ger därför i Tyskland stora rabatter, låg leasingränta och billiga försäkringar.



VW says to suspend production again as car sales drop.

German carmaker Volkswagen will suspend production lines that have only just reopened after the lifting of coronavirus restrictions due to lower demand, according to an internal message seen by AFP on Wednesday.

At the group's flagship Wolfsburg headquarters, two assembly lines will be completely closed and one will have its hours reduced for four days this month, the message posted on the company intranet said.

The suspension will primarily affect VW's Golf and Tiguan models.

Volkswagen had only just resumed production at the end of April after weeks of closure due to the coronavirus pandemic.

The plans are intended to "align production flexibly to expected market fluctuations", personnel manager Arne Meiswinkel said.

Pandemic-related restrictions have already led to historic falls in European car sales in March and April.

In late April, Bernd Osterloh, chairman of the VW works council, warned that "customers are just not interested in buying cars" and said stocks of new cars were "already at their limits".

The group's order book was looking like a "tragedy", Osterloh said.

Moody's downgraded its forecast for the global automotive market on Wednesday, predicting a 20-percent drop in sales in 2020. The European market was expected to shrink by 30 percent and the US market by 25 percent, but the Chinese market was projected to fare better.

Sources told AFP that Volkswagen's plants in Europe are currently running at between 35 and 50 percent of capacity, and that around 35,000 employees are still on shorter working hours.

"Depending on the order situation, we will have to be flexible with closures and shifts for some time to come," Meiswinkel said.

The coronavirus crisis has put around 100,000 jobs at risk in the German automotive sector, a pillar of the country's economy, according to Ferdinand Dudenhoeffer, an expert at the University of St Gallen.
https://techxplore.com/news/2020-05-vw- ... sales.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
VW har stora problem med att sälja Golf och Tiguan.
Man ger därför i Tyskland stora rabatter, låg leasingränta och billiga försäkringar.
Det är väl hela automobil industrin som lider nu under corona krisen. Försäljningen har väl halverats generellt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar